نگاهی به هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری جنین به سرعت رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. با رشد جنین مادر نیز دچار تغییرات زیادی می‌شود. مثلا به دلیل بزرگ شدن رحم، پوست کشیده شده و مادر احساس خارش می‌کند. همچنین تغذیه مناسب در این دوره بسیار مهم است و باعث رشد بهتر جنین و کاهش عوارض دوره بارداری می‌گردد‌‌.
شنبه، 21 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته بیست و چهارم بارداری

تغییرات بدن و زندگی شما

برخی ناراحتی‌های جزئی مانند احساس داغی بیش از حد، گرفتگی عضلات پا، درد دنده‌ها و بواسیر ممکن است کمی شما را آزار بدهد. این مشکلات آزاردهنده موقتی است و با تولد نوزاد از بین می‌رود. در هفتۀ ۲۴، درد دنده‌ها معمولاً به وسیلۀ رحم در حال رشد یا فشار آوردن جنین ایجاد می‌شود که اندام‌های شما را به سمت قفسۀ سینه هل می‌دهد.

شما ممکن است احساس خستگی مفرط و همچنین اشتهای زیاد داشته باشید، زیرا بدن شما سخت کار می‌کند و ریه‌ها و قلب شما مجبورند خون و اکسیژن بیشتری به جنین برسانند. در طول این هفته شاید متوجه شوید که ناخودآگاه روی شکم خود دست می‌کشید، دربارۀ این که کودک چه شکلی خواهد بود رویاپردازی می‌کنید و حتی وقتی به آن فکر می‌کنید نیز لبخند می‌زنید. مراقب خود و کودکتان باشید و از این دوران لذت ببرید.1
 

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته اگر او را ببینید می‌خندید. گریم او بیشتر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست علت این شباهت هم پوست چروکیده اوست. اینکه چرا چنین گریمی برای او انتخاب شده به این بر می‌گردد که ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده و رشد پوست او بیشتر از درازاست. خوب قرار است که این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد شود.

 او برای آنکه بتواند خودش را توی رحم شما جا کند به صورت خمیده خوابیده است. با آنکه جایش حسابی تنگ است، اما ناقلا خوب بلد است که چگونه خودش را توی دل شما جا کند. او الان ماکت یک نوزاد است و با آنکه  هنوز لاغر و استخوانی است، اما با افزایش ذخیره‌های چربی در بدنش وضعیت بهتری خواهد یافت.

 کیسه‌های هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و او می‌تواند نفس بکشد. بله درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را توی ریه هایش پهن می‌کند و ماده ای به نام «سورفاکتانت» تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند لذت ببرد. حالا دایه پیر او جنین اکسیژن را به او می‌رساند و جای نگرانی هم وجود ندارد.
 
مهمترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت است و چین‌خوردگی‌های مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می‌کند. 

 قد: 36.6 سانتی متر

وزن: 780 گرم.2
 

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

اکنون که در هفته بیست و چهارم بارداری هستید، تقریباً شش ماه است که باردار هستید و امیدواریم که حس خوبی نسبت به بارداری خود داشته باشید. گرچه فرزند شما در این مرحله به خوبی رشد کرده است اما شما باید سلامت او و خود را تضمین کنید و همچنان به تغذیه مناسب و مراقبت از خود بپردازید.

سعی کنید فعال باشید و هر روز فعالیت فیزیکی انجام دهید، حتی اگر این فعالیت روزانه 20 دقیقه پیاده روی باشد. هر روز به تمرینات کف لگن خود بپردازید. حتماً پس از تولد فرزندتان از این کار خود بسیار راضی خواهید بود.

احتمالاً بیشتر از همیشه احساس گرما کرده و شب ها بیش از حد معمول عرق می کنید. علت این مورد گردش بیشتر خون و افزایش وزنی که پیدا کرده اید.

اگر در فصل تابستان باردار هستید ممکن است به سختی بتوانید گرما را تحمل کنید، بنابراین سعی کنید برای خنک کردن خود بدنبال راه های مناسب باشید. اگر در طول زمستان باردار هستید، احتمالاً خواهید دید که با یک لباس سبک می توانید براحتی در خیابان قدم بزنید در حالیکه سایر افراد باید خود را با کت گرم و شال گردن بپوشانند. شاید در مورد کم کردن بخاری و باز کردن پنجره ها با همسرتان بحث کنید. 

سعی کنید در طول روز به مقدار کافی مایعات بنوشید. ممکن است این افزایش تعرق باعث بروز جوش در چین های زیر سینه یا کشاله ران شود، بنابراین بطور مرتب استحمام کرده و این نواحی را نیز بخوبی خشک کنید. 

گرگرفتگی هنگام شب و داغی کف پا ناراحت کننده ترین حالت ممکن است. پس چند ماهی لباس خواب خود را کنار بگذارید و آسوده تر بخوابید.4
 

عوارض شایع در هفته بیست و چهارم بارداری

عوارض بارداری در تمام زنان یکسان نیست و ممکن است هر فردی آن‌ها را با شدت متفاوتی تجربه کند. شایع‌ترین عوارض در هفته بیست و چهام بارداری شامل موارد زیر است.
 
سندروم تونل کارپ
ممکن است در این هفته احساس کنید که مچ دست‌ها و پاهایتان بی‌حس شده و یا درد می‌کند. به دلیل مایعاتی که در پایین بدن جمع شده است، بدن ورم می‌کند و در هنگام استراحت کردن به سایر قسمت های بدن نیز منتقل می‌شود. در نتیجه به اعصاب بدن فشار وارد می‌کند و باعث احساس درد و بی حسی در مچ پاها و دست‌ها می‌گردد.
 
خشکی چشم
هورمون‌های بارداری بر چشم تاثیر گذاشته و اشک چشم را کاهش می‌دهند. به همین دلیل چشم در دوره بارداری خشک می‌گردد و حتی ممکن است باعث تاری دید شود. استفاده از قطره اشک مصنوعی، این عارضه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
 
تغییر اشتها 
در این دوره اکثر زنان دچار افزایش اشتها می‌شوند اما برخی از زنان نیز به دلایل مختلفی بی اشتها می‌شوند که برای سلامت مادر و جنین خطرناک است. این مساله با تغییراتی در سبک غذا خوردن بهبود می‌یابد. غذاهای خود را در شش وعده کوچک تقسیم کنید تا احساس اجبار برای غذا خوردن نداشته باشید.
 
یبوست
تغییرات هورمونی دوره بارداری باعث می‌شود که ماهیچه‌های روده کند شده و غذا به آرامی از روده عبور کند و هضم شود. غذاهای فیبردار همچون غلات و جو دوسر به بهبود یبوست کمک می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود که در طول روز مایعات زیادی بنوشید. اگر مشکل یبوست شما را بسیار اذیت می‌کند به پزشک مراجعه کنید تا مکمل‌هایی برای شما تجویز کند.
 
کمردرد
با بزرگ شدن شکم، بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عضلات لگن و کمر ضعیف شده و فشار روی پاها زیاد می‌شود. به همین دلیل بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار کمردرد و گرفتگی عضلات پا می‌شوند. انجام تمرینات ورزشی کمر به حل این عارضه کمک می‌کند. 
 
ترشحات واژینال
به دلیل تغییرات هورمونی، ترشحات واژینال در دوره بارداری افزایش می‌یابد. این ترشحات باید بدون بو و رنگ باشند. در صورتی که متوجه بو یا رنگ عجیبی شدید به پزشک مراجعه کنید.3
 

علائم هشدار در هفته بیست و چهارم بارداری

برخی علائم در هفته بیست و چهارم هشدار دهنده هستند و لازم است که در صورت مشاهده، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر است.

_ سردرد شدید و ناگهانی

_ حالت تهوع و استفراغ

_ تورم ناگهانی یا یکطرفه بدن

_ درد در بالای شکم

_ مشکلات بینایی همچون جرقه زدن چشم

_ خونریزی واژینال.3
 

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته 24 بارداری چه بخوریم؟ لبنیات! توجه داشته باشید که جنین برای رشد به کلسیم نیاز دارد تا استخوان ها، مفاصل و دندان های سالمی داشته باشد. بنابراین لازم است تا مواد مغذی مورد نیاز بدنتان مثل کلسیم را دریافت کنید. مصرف روزانه لبنیات به عنوان منبع اصلی کلسیم توصیه می شود.

دریافت روزانه چهار واحد لبنیات کم چرب (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ یا پنیر ) نیاز بدن شما به کلسیم در این دوران را تامین خواهد کرد.

البته نباید گمان کنید که کلسیم را می توان فقط از لبنیات بدست آورد. علاوه بر سایر مواد غذایی حاوی کلسیم مانند بادام شیرین، ماهی، کلم و ...مصرف مکمل های پره ناتال حاوی کلسیم نیز گزینه خوبی می تواند باشد.4
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و چهارم

پزشک، معمولاً آزمایش غربالگری دیابت را بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ برای تمام زنان باردار درخواست می‌کند. آزمایش غربالگری دیابت که آزمایش چالش گلوکز یا gct نیز نامیده می‌شود، به منظور بررسی دیابت بارداری در زنان باردار انجام می‌شود و تجویز آن به این معنی نیست که شما مبتلا به دیابت بارداری هستید، بلکه این آزمایش به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول بارداری برای تمام زنان باردار در این هفته‌هاست.

اگر نتیجۀ این آزمایش، سطح بالایی از گلوکز را نشان دهد، پزشک آزمایش تشخیصی تحمل گلوکز را برای تشخیص قطعی دیابت زن باردار درخواست خواهد داد.1

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.beytoote.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.niniplus.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.