نگاهی به هفته بیست و یکم بارداری

از هفته بیست و یکم بارداری مادران معمولاً هیجان بیشتری را تجربه می‌کنند. آن‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و متوجه تکامل و رشد جنینشان در شکم می‌شوند. شکل گیری چرخه خواب و بیداری یکی از تغییرات جنین در این دوران است.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته بیست و یکم بارداری

علائم مادر در هفته بیست و یکم بارداری

تغییرات هورمونی همچنان در این هفته نیز ادامه دارند و منجر به علائم ناخوشایندی نظیر سوزش معده و گرگرفتگی در شما خواهند شد. ما در ادامه به مهم‌ترین علائم مادران در هفته بیست و یکم بارداری اشاره کرده‌ایم.
 
سوزش سر معده
تجربه سوزش سر معده در این دوران طبیعی به نظر می‌رسد چرا که رحم بیش از پیش بزرگ شده و به معده شما فشار می‌آورد. علاوه بر این عامل دیگری که می‌تواند در این مورد نقش داشته باشد تغییرات هورمونی است که دریچه بین مری و معده را شل کرده و باعث بازگشت اسید معده به مری می‌شوند.
 
احساس گرگرفتگی
تغییرات هورمونی و افزایش متابولیسم بدن در این زمان می‌تواند منجر به احساس گرگرفتگی و عرق کردن‌های شدید در شما بشود. نوشیدن آب کافی و پوشیدن لباس‌های گشاد و خنک می‌توانند در کاهش این علامت به شما کمک کنند.
 
پیدایش ترک‌های پوستی
با بزرگ شدن شکم در دوران بارداری ممکن است متوجه خطوطی قرمز رنگ، صورتی یا بنفش روی پوست خود بشوید. این خطوط به دلیل کشیده شدن پوست در مدت زمان کوتاه اتفاق می‌افتد. علاوه بر شکم‌، ترک‌های پوستی را می‌توان در باسن، ران، سینه و بازوها نیز مشاهده کرد.

در این زمان ممکن است در پوست خود احساس خارش نیز داشته باشید. استفاده از مرطوب کننده‌ها و روغن‌ها می‌توانند در کاهش احساس خارج و بروز کم‌تر ترک‌های پوستی به شما کمک کنند.
 
گرفتگی پا
گرفتگی پا یکی از شکایت‌های رایج مادران در سه ماهه دوم بارداری است. ممکن است این گرفتگی را هنگام شب بیشتر تجربه کنید. برای این که این علامت در طول خواب موجب آزار شما نشود بهتر است که در طول روز آب بیشتری بنوشید، فعالیت‌های کششی انجام دهید و پیش از خواب با آب گرم استحمام کنید.1
 

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در این هفته دیگر خبری از آن پوست کاغذی مانند نیست، مهمترین سلول‌های دفاعی او یعنی گلبول‌های سفید در حال تولیدشدن هستند. این سلول‌های در برابر بیماری و عفونت‌ها قد علم می‌کنند اجازه نفوذ عفونت را در بدن جنین شما نمی‌دهند. او از این هفته در شکم شما مدام حرف می‌زند و غرغر می‌کند خوب زبانش در این هفته کامل درآمده است دنبال بهانه‌ای است تا از این عضو جدید استفاده کند.

یادتان باشد شما هر چه بخورید او هم مزه مزه می‌کند بیخود نیست که محققان می‌گویند چشایی کودکان از دوران جنینی شروع می‌شود. این حس چشایی به دلیل غددی است که روی زبانش قرار گرفته است.

سیستم گوارش این جنین ناقلا کارش را با سرعت آغاز کرده و جنین هم مایع آمینون را می‌بلعد و اسید معده و آنزیم‌های سیستم گوارشی آب و قند موجود در این مایع را جذب کرده و مواد زائد را از طریق سیستم روده دفع می‌کند. این شیطان کوچولو الان قدی به اندازه 28.5 سانتی متر و وزنی در حدود 490 گرم دارد.

این آقا یا خانم خوشگل الان هم ابرو دارد. تا پیش از این کبد و طحال جنین مسئولیت تولید سلول‌های خونی را بودند، اما با رشد فضای بین مغز استخوانی وظیفه را این عضو برعهده می‌گیرد تا سلول‌های خونی را تولید کند.

مواظب صداهای اطراف خود باشید جنین کوچولوی شما به هر صدایی واکنش نشان می‌دهد و ممکن است او را اذیت کند. او خیلی خوب بلد است چگونه باید دست و پاهایش را تکان دهد. به نظر می‌رسد که او هم به عنوان بازیگر در این هفته‌های اخیر بیش از بیش در نقش خود مهارت کسب کرده است.

قد: 28.5 سانتی متر

وزن: 490 گرم.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و یکم

در طول دوران بارداری، شما با توجه به علائم بدن خود می‌توانید در صورت مشاهدۀ علائم هشداردهنده و مراجعه در زمان مناسب به پزشک، سلامت خود و جنینتان را افزایش بدهید.

علائمی مانند تب یا لرز، درد و سوزش هنگام ادرار، درد در ناحیۀ تناسلی یا تغییر در رنگ و بوی ادرار نیازمند توجه و بررسی بیشتر توسط پزشک است.

این علائم می‌تواند نشانۀ عفونت‌های مجاری ادرار باشد. همچنین در سه ماهۀ دوم، لازم است که شما به علائم زیر دقت بیشتری داشته باشید:
سردرد شدید

تهوع و استفراغ

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی صورت و دست

مشکلات بینایی مثل تاری دید، جرقه زدن چشم، حساسیت به نور و نابینایی موقت

در صورت مشاهدۀ این علائم که می‌تواند ناشی از عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد، لازم است که سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت‌های لازم به شما ارائه داده شود.3
 

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

 از آنجا که کودک شما در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است، در هفته 21 بارداری مصرف 27 میلی گرم آهن در روز برای شما واجب است و شما را از ابتلا به کم خونی نجات می‌دهد.

چربی یکی از مهمترین مواد برای رشد مغز سیستم عصبی است. حال زمان مناسبی برای اجتناب از خوردن رژیم غذایی بدون چربی نیست. آواکادو منبع خوبی است. روغن زیتون داخل سالاد و پنیر نیز مواد خوبی هستند.

کلسیم نیز یکی دیگر از مواد مغذی برای دوران بارداری است. شیر و ماست منبع خوبی خستند اما در مصرف بستنی و پنیر احتیاط کنید. بستنی‌هایی را انتخاب کنید که شکر کمتری دارد و و شکلات کمتری در آن استفاده شده است.

 آب میوه (به اضافه مقدار زیادی آب) منبع خوبی از فولات است. زمانی که تشنه از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب به همراه مقدار آب میوه می‌تواند انرژی شما را افزایش و به شما احساسات بهتری دهد. از آب میوه‌های 100% طبیعی و بدون شکر مصرف کنید.2
 

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و یکم

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پاها، بهتر است به صورت روزانه و با اجازۀ پزشکتان پیاده‌روی کنید و همچنین کفش‌های مناسب بپوشید. برای جلوگیری از ظاهر شدن رگ‌های واریسی یا کاهش آنها، می‌توانید جوراب واریس بپوشید و در مورد روش‌های پیشگیری از واریس در دوران بارداری مطالعه داشته باشید.

افزایش جوش‌های پوستی را نیز ممکن است تجربه کنید. این اتفاق ممکن است به دلیل اثر هورمون‌های بارداری در تولید بیش از حد چربی باشد. برای مبارزه با افزایش جوش‌ها، باید مراقبت بیشتری از پوست خود در دوران بارداری داشته باشید.

برای جلوگیری از عفونت توکسوپلاسموز از خوردن گوشت خام یا نیم‌پز پرهیز کنید. موقع تمیز کردن و شستن گوشت خام از دستکش استفاده کنید و دستتان را به دهن، چشم یا بینی خود نزنید. همچنین اگر در نزدیکی محل زندگی خود گربه دارید، سعی کنید با آنها تماس فیزیکی نداشته باشید.

اگر مجبورید در مکان‌هایی مرتبط با خاک کار کنید، دستکش بپوشید و پس از انجام کار، دست‌های خود را با دقت بشویید. از خوردن گوشت نپخته، میوه و سبزیجات شسته‌نشده و نوشیدن شیر غیرپاستوریزه به علت خطر ابتلا به توکسوپلاسموز پرهیز کنید.

بارداری هیجان‌انگیز است، اما گاهی می‌تواند فشار زیادی به همراه داشته باشد. مهم است که مراقب سلامت جسمی و عاطفی خود باشید. هورمون‌ها، ناراحتی‌های فیزیکی و مشغله‌های کاری یا داشتن فرزندان دیگر در خانه می‌تواند اضطراب‌آور باشد.

مقداری از این اضطراب طبیعی است، اما اگر اضطراب مزمن دارید، ممکن است روی کودک شما تأثیر بگذارد، بنابراین این مشکل را به پزشکتان بگویید تا به شما در کنترل اضطرابتان کمک کند. همچنین تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب از جمله یوگا ممکن است در مدیریت اضطراب شما مؤثر باشد.

اگر دچار یبوست هستید، رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی مناسب و منظم نیز می‌تواند به پیشگیری از یبوست شما کمک کند. ورزش کردن نیز علاوه بر کاهش مشکلات فعلی نظیر یبوست و کمردرد، می‌تواند از اضافه وزن بیش از حد، دیابت بارداری، فشار خون و حتی افسردگی پس از زایمان نیز پیشگیری کند.

همچنین اگر طی این روزها، انقباضات براکستون هیکس رحم را در این هفته داشتید، باید بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. همچنین می‌توانید طی این هفته برای شرکت در دوره‌های آموزشی بارداری و کلاس‌های آمادگی برای زایمان برنامه‌ریزی کنید.

اکنون زمان مناسبی است که شما و همسرتان دربارۀ کودکتان صحبت کنید. یک مکان آرام و بدون سر و صدا را انتخاب کنید و با لحنی آرام صحبت کنید. جنین صداهای شما را تشخیص خواهد داد. به سادگی می‌توانید چیزی برای کودک خود بخوانید؛ یک داستان یا یک ترانۀ ملایم.

جنین ممکن است از موسیقی آرام با ملودی‌های ساده لذت ببرد. تحقیقات نشان داده است که نوزادان متولدنشده زمانی که این نوع موسیقی پخش می‌شود، آرام‌تر هستند، به ‌ویژه در مقایسه با موسیقی با صدای بلند که می‌تواند باعث جهیدن جنین در شکم شود.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما