نگاهی به هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری جنین شروع به تغییرات اساسی می‌کند و تقریبا تمام بدن او به صورت ابتدایی شکل می‌گیرد. از طرف دیگر مادر نیز با تغییراتی همچون بزرگ شدن سینه‌ها، افزایش دور کمر و حالت تهوع مواجه می‌شود.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته هشتم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم، وزن مادر تغییر چندانی نخواهد کرد اما تغییراتی در بدن او ایجاد خواهد شد. در این هفته سینه‌ها به آرامی در حال رشد و بزرگ‌تر شدن هستند، دور کمر نیز کمی افزایش می‌یابد. همچنین به دلیل افزایش نیازهای کودک، حجم خون در بدن مادر افزایش می‌یابد و در نتیجه نیاز به آهن و ویتامین‌های مکمل افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که مادر به طور مرتب ویتامین مصرف نکند دچار کم خونی خواهد شد.
 
حالت تهوع
حالت تهوع یک امر عادی در طول دوره بارداری می‌باشد اما می‌توانید با انجام برخی از راهکارها، آن را تا حد امکان کاهش دهید. برای مثال می‌توانید قبل از بیدار شدن یک چیز شیرین بخورید تا حالت تهوع شما کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید وعده‌های غذایی خود را در طول روز بیشتر کنید و از حجم مصرف در یک وعده غذایی بکاهید. به طور معمول، حالت تهوع پس از ماه سوم از بین خواهد رفت.
 
به وجود آمدن گودی کمر
در هفته هشتم بارداری، گودی کمر ایجاد می‌شود. سعی کنید در هنگام نشستن از بالشت‌های مخصوص گودی کمر استفاده کنید که اذیت نشوید. گذاشتن بالشت زیر زانو در هنگام خواب نیز به راحتی بدن کمک می‌کند. تا حد امکان کفش پاشنه بلند نپوشید چرا که باعث افزایش گودی کمر و اذیت شدن بدن می‌شود.  
 
رشد سینه‌ها
از ماه دوم بارداری، به تدریج سینه‌ها بزرگ‌تر و نوک آن حساس‌تر می‌شود. این اتفاق امری طبیعی است و به خاطر تغییرات هورمونی و آماده شدن بدن برای شیردادن می‌باشد.
 
درد و انقباض‌های شکمی
در دوره بارداری، رحم به تدریج بزرگ می‌شود و از ماه دوم بارداری دردها و انقباض‌هایی به دلیل بزرگ شدن رحم به وجود می‌آید. نگران نباشید چرا که انقباض در ناحیه شکم و پهلو طبیعی می‌باشد.
 
احساس خستگی
هورمون‌ها در دوره بارداری به شدت نوسان پیدا می‌کنند و احساس خستگی را در مادر به وجود می‌آورد. مثلا افزایش پروژسترون از عوامل بسیار تاثیرگذار در خستگی مادر می‌باشد. از طرف دیگر حالت تهوع در طول روز انرژی مادر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث کسل و بی حال شدن فرد می‌شود.1
 

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

لوکیشن این هفته رویان در کنار یک استخر پر آب است. او با آنکه قدی حدود 14 تا 20 میلی‌متر دارد مثل یک شناگر ماهر داخل رحم حرکت می‌کند. منتها شما چیزی از این حرکت را درک نمی‌کنید. در گریم جدید او دمش آن‌قدر کوچک‌شده که به نظر می‌رسد تا هفته آینده خبری از آن نباشد. حالا خیالتان راحت‌تر شده بازی کردن در مقابل بازیگری که یک دوم بلند داشته باشد اصلاً خوشایند نیست.

این هفته بیشتر شبیه یک انسان می‌شود او مثل یک مجسمه کوچک مینیاتوری از انسان است که قرار است در این هفته دست و پاهایش بیشتر شکل بگیرد و انگشتانش خودشان را نشان می‌دهد. بازوها و مچ‌های او بیشتر رشد کرده و به سمت قلبش حرکت می‌کند.

خوب پلک‌هایش هم از راه رسیده‌اند و چشم‌هایش را می‌پوشانند، چشم‌هایش را به خوبی می‌توان دید، اما ساختمان آن به صورت کامل تشکیل نشده است. استخوان پاهایش سخت‌تر و درازتر می‌شوند و هاله‌ای از لب‌های کوچک در صورت او نمایان است.

قد: 2.0 سانتی متر

وزن: 2 گرم.2
 

مراقبت پزشکی هفتۀ هشتم

اگر هنوز به پزشکتان مراجعه نکرده‌اید، وقت ملاقاتی با یک متخصص زنان و زایمان یا یک ماما بگیرید تا اولین معاینۀ دوران بارداری شما را انجام دهد. در اولین جلسۀ معاینات بارداری معمولاً پزشک یا ماما پروندۀ سلامت شما را تشکیل می‌دهد. برای این منظور لازم است پرسش‌های او در مورد مسائل بهداشت شخصی، سابقۀ بیماری‌ها و زایمان‌های قبلی و همچنین سبک زندگی خود را با دقت پاسخ بدهید.

لازم است پزشک در مورد سوابق اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌های مزمن در خانوادۀ شما و همسرتان نیز اطلاعاتی بخواهد. برای همین، شاید بهتر باشد که این جلسه را با همسر خود بروید. پزشک بعد از پرسیدن سوالات و اندازه‌گیری قد و وزن شما و همچنین انجام معاینات عمومی و زنانه، درخواست آزمایش‌هایی را برای شما خواهد داد.

همچنین در این جلسه، پزشک برای شما مصرف فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز دوران بارداری را تجویز می‌کند. انجام معاینات پزشکی منظم در دوران بارداری در حفظ سلامت بارداری شما اهمیت ویژه‌ای دارد، پس سعی کنید پزشک مناسبی را انتخاب کنید که تا پایان بارداری با او راحت باشید.3


ورزش و تغذیه در هفته هشتم بارداری

ورزش به شما ذهنی آرام و آرامش بیشتری هدیه می‌دهد. همچنین می‌توانید عضلات بدن خود را برای زایمان راحت‌تر آماده سازید. ورزش‌هایی همچون یوگا و پیاده روی مناسب با دوره بارداری می‌باشند. البته توصیه می‌شود که قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

میوه و سبزیجات تازه حاوی فیبر کمک زیادی به کاهش حالت تهوع در این دوران می‌کند. در صورتی که ویارهای عجیب و یا ویار نسبت به مواد نشاسته‌ای دارید با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است ناشی از کمبود ویتامین در بدن شما باشد. از مصرف گوشت‌های کامل نپخته پرهیز کنید زیرا احتمال بروز عفونت در بدن جنین را افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای ناسالم همچون نوشابه، فست فود، غذاهای چرب و شیرین کننده‌های مصنوعی نیز در دوره بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف مواد، الکل و برخی از داروها می‌تواند آسیب جدی به جنین برساند. در صورت مصرف هرگونه دارو به پزشک اطلاع دهید تا شرایط شما را مورد بررسی قرار دهد.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هشتم

لکه‌بینی و خونریزی خفیف در دوران بارداری، به ‌ویژه در سه ماهۀ اول نسبتاً شایع است. در حدود ۲۵ درصد از زنان، لکه‌بینی یا خونریزی را در ۱۳ هفتۀ اول بارداری تجربه می‌کنند که بیش از نیمی از آنها کودکان کاملاً سالمی نیز به دنیا می‌آورند.

با این حال، اگر حالت متفاوتی را احساس می‌کنید یا به دلایل دیگری نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید، به ‌ویژه اگر هر یک از علائم زیر را دارید:

خونریزی واژینال یا لکه‌بینی

دفع بافت از واژن

انقباض و دردهای شدید پایین شکم

درد شانه‌ها

درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

این علائم می‌تواند ناشی از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد که نیازمند مراقبت ویژه و سریع پزشکی است.3
 

نکاتی برای پدران در هفته هشتم بارداری

 
عدم مصرف مواد غیرمجاز
مصرف مواد مخدر، سیگار، قلیون و سایر مواد غیرمجاز دیگر بر جنین تاثیرات منفی می‌گذارد و توصیه می‌شود پدر نیز در این دوره از استفاده از این گونه مواد خود داری کند. درست است که شما ارتباط مستقیم با جنین ندارید اما مصرف شما می‌تواند بر روی مادر تاثیر بگذارد و یا باعث ایجاد انگیزه مصرف در او بشود.
 
تشویق همسر
اگر همسر شما قصد به کنار گذاشتن الکل، کافئین یا مواد دارد به او کمک کنید و از او حمایت به عمل بیاورید. همچین به دلیل تغییرات هورمونی در دوره بارداری، زنان حساس و زودرنج می‌شوند. سعی کنید که از نظر عاطفی در کنار همسر خود حضور داشته باشید و او را حمایت کنید.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.