​​​​​​​میوه و سبزیجات برای سلامت قلب (بخش اول)

یکی از خواص گیلاس توانایی آن در حفظ سلامت قلب است و این خاصیت به وجود پتاسیم بالا در این میوه مربوط می‌شود. پتاسیم برای تنظیم عملکرد قلب مفید بوده و  باعث سلامت و عملکرد درست آن می‌شود. در این مطلب با چند میوه و سبزیجات مفید برای سلامت قلب آشنا می شوید. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
​​​​​​​میوه و سبزیجات برای سلامت قلب (بخش اول)
بهبود سلامت قلب، یکی از خواص قابل‌توجه موز است. پتاسیم ماده‌ای معدنی است که برای سلامت قلب و به خصوص کنترل فشار خون ضروری است.
 

مقدمه

گنجاندن برخی از خوراکی‌های سالم در برنامه غذایی تان باعث می شوند که سلامتی قلب این عضو حیاتی بدن تان تضمین شود. در این مقاله با چند میوه مفید برای قلب آشنا می شوید و ۲۰ میوه و سبزیجات عالی برای سلامتی قلب می شناسید.
 

میوه و سبزیجات عالی برای سلامتی قلب

۱. زردآلو
زردآلو یک میوه مفید برای قلب است. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C مصرف می‌کنند کم‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. سطوح بالای فیبر غذایی موجود در زردآلو کلسترول اضافی را از شریان‌ها می‌زداید، و به این ترتیب فشار روی قلب را کاهش می‌دهد. این میوه مانع از اکسیداسیون لیپوپروتئین کم چگالی (کلسترول بد) می‌شود، و از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند. پتاسیم موجود در زردآلو، سطح آب درون سلولی و برون سلولی را متعادل می‌کند و به این ترتیب فشار خون را تنظیم می‌کند. نصف فنجان زردآلو ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده‌ی پتاسیم را برای بدن را فراهم می‌کند.
 
۲. آناناس میوه مفید برای قلب
آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در آناناس به پایین آمدن سطح کلسترول بدن کمک می‌کنند، و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. «فابرین» نام نوعی پروتئین ارگانیک است که باعث روند انعقاد خون می‌شود. وجود این ترکیبات در خون مانع از گردش خون شده و در نتیجه امکان دارد باعث ایجاد لخته‌های خونی شود؛ اما بروملین قادر است که این پروتئین را حل کرده و جریان خون را روان سازد. در این صورت است که خون به‌خوبی به تمام ارگان‌های بدن می‌رسد، فعالیت قلب کنترل می‌شود، رگ‌های خونی باز شده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود. به عقیده‌ی محققان تأثیر این ترکیب با اثرات آسپرین قابل مقایسه است.
 
۳. هلو
تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات فنلی موجود در پوست و گوشت هلوی هسته جدا به حفظ سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئینکم‌چگالی) و تحریک کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین پرچگالی)کمک می‌کنند. این فرآیند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب و حفظ سلامت مطلوب قلب و عروق می‌شود.

۴. گیلاس
یکی از خواص گیلاس توانایی آن در حفظ سلامت قلب است و این خاصیت به وجود پتاسیم بالا در این میوه مربوط می‌شود. پتاسیم برای تنظیم عملکرد قلب مفید بوده و  باعث سلامت و عملکرد درست آن می‌شود.
 
۵. هندوانه میوه مفید برای قلب
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، خوردن یک تکه هندوانه به طور روزانه می‌تواند تجمع کلسترول بد را متوقف کند و در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری کند. مصرف منظم هندوانه همچنین با کاهش ذخایر چربی داخل رگ‌های خونی مرتبط است.

این خواص مفید برای قلب که هندوانه دارد، می‌تواند به سیترولین، ترکیب شیمیایی موجود در این میوه مرتبط باشد. مطابق با مطالعه‌ای که در دانشگاه کنتاکی صورت گرفته‌است، سیترولین می‌تواند اثرات مفیدی روی آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) داشته باشد. همچنین اثبات شده‌است که سیترولین سفتی شریان‌ها را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.
 
۶. موز
بهبود سلامت قلب، یکی از خواص قابل‌توجه موز است. پتاسیم ماده‌ای معدنی است که برای سلامت قلب و به خصوص کنترل فشار خون ضروری است. اما با وجود اهمیتی که دارد، بسیاری از آدم‌ها در رژیم غذایی‌شان آن را به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنند. موز منبع عالی پتاسیم است. یک موز متوسط (۱۱۸ گرم) حاوی ۹٪ از میزان پتاسیم توصیه شده‌ی روزانه است.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، و کسانی که مقدار فراوانی پتاسیم دریافت می‌کنند تا ۲۷ درصد کم‌تر از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی هستند. علاوه بر این، موز حاوی مقدار مناسبی منیزیم است، که آن هم برای سلامت قلب اهمیت دارد.
 
۷. انگور میوه مفید برای قلب
رسوراترول موجود در انگور دارای این قابلیت است که وضعیت اتساع رگ‌های خونی را بهبود ببخشد، و همین عامل به خون امکان می‌دهد در عروق خونی به راحتیِ بسیار جریان پیدا کند. این ماده هم‌چنین دیواره‌های عروق خونی را آرام می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد. فشار خون متعادل و آرامش دیواره‌های عروق خونی می‌توانند از قلب در برابر هر گونه آسیب محافظت کنند و آن را سالم نگه دارند.
 
۸. سیب
مشخص شده است که بین سیب و خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی رابطه‌ای وجود دارد. یکی از دلایلش ممکن است آن باشد که سیب حاوی فیبر محلول است، نوعی فیبر که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون‌تان کمک کند. هم‌چنین حاوی پلی‌فنول است، که اثرات آنتی‌اکسیدان دارد. بسیاری از این ترکیبات در پوست آن جمع شده‌اند.

یکی از این پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدی به نام اپی‌کاتچین است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. تحلیل مطالعات انجام شده ارتباط بین مصرف زیاد فلاونوئید و ۲۰٪ خطر کمتر سکته را نشان می‌دهد. فلاونوئید می‌تواند با کاهش فشار خون، کاهش اکسیداسیون ال‌دی‌ال و عمل کردن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

مطالعه‌ی دیگری اثرات خوردن یک سیب در روز را با مصرف استاتین مقایسه کرد، که نوعی داروی معروف به کاهش کلسترول است. برآورد شده است که سیب‌ها تقریبا به همان اندازه‌ی استاتین در کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی موثر هستند.
 
۹. انبه میوه مفید برای قلب
انبه یک میوه مفید برای قلب است نه فقط به خاطر آن که سطح کلسترول را در بدن مان پایین می‌آورد، بلکه به خاطر این که سطح هموسیستئین خون را کنترل می‌کند که اگر چنین نبود می‌توانست به رگ‌های خونی‌ مان آسیب بزند، و به مشکلاتی مانند بیماری عروق کرونر و سکته منجر شود.
 
۱۰. انار
از آن‌جایی که انار‌ حاوی خواصی است که فشار خون را کاهش می‌دهد، با مصرف بیش‌تر آن می‌توانید از بیماری قلبی جلوگیری کنید. به علاوه انار‌ حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان است که لیپوپروتئین کم‌چگال یا کلسترول بد را کاهش می‌دهد و در عین حال سبب ایجاد کلسترول خوب می‌شود. این مزایا منجر به داشتن قلبی سالم‌تر می‌شود و بنابراین می‌توانید از شر بیماری‌های قلبی عروقی رها شوید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده _ پریسا جعفری


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.