​​​​​​​میوه و سبزیجات برای سلامت قلب (بخش دوم)

کلم بروکلی علاوه بر آنتی‌اکسیدان، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنظیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. در این مطلب با چند میوه و سبزیجات مفید برای سلامت قلب آشنا می شوید. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
​​​​​​​میوه و سبزیجات برای سلامت قلب (بخش دوم)
کلم کالی مملو از پتاسیم، و ویتامین‌های C و ب6 است. ویتامین‌ها به داشتن سلامت قلبی عالی کمک می‌کنند.
 

میوه و سبزیجات برای سلامت قلب

۱. توت
تجمع کلسترول در خون می‌تواند به بروز بیماری‌های قلبی منجر شود. توت سفید در طب چینی غالبا جهت کاهش سطح ال‌دی‌ال یا کلسترول بد در جریان خون به کار می‌رود. هم‌چنین، این میوه غنی از پتاسیم است؛ پتاسیم به عنوان گشاد کننده‌ی عروق کاربرد دارد و می‌تواند به کنترل فشار خون نیز کمک کند.
 
۲. گریپ فروت
مصرف منظم گریپ‌فروت به حفظ گردش خون در حالت مطلوب کمک می‌کند. بنابراین، می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی کمک کند.
 
۳. لیمو
کسانی که از ناراحتی های قلبی رنج می کشند می توانند آب لیمو ترش را برای کاهش فشار خون مصرف کنند، از این رو لیمو مبتلایان به ناراحتی قلبی را از بسیاری بیماری های دیگر رها می‌کند.
 
۴. هویج
هویج حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌استیلن است که با هم یک سپر محافظ برای قلب فراهم می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئیدها خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. هویج علاوه بر این‌که غنی از بتاکاروتن است، حاوی آلفا‌کاروتن و لوتئین هم است. مصرف منظم هویج قلب شما را از آسیب اکسیداتیو، تشکیل پلاک و ممانعت از افزایش سطح کلسترول بد محافظت می‌کند. در واقع هویج حاوی فیبر محلول است که از طریق پیوند با اسیدهای صفراوی مانع از بالا رفتن کلسترول می‌شود.
 
۵. بروکلی
بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنظیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید. ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.
 
۶. سیب زمینی شیرین
به علاوه، سیب زمینی شیرین برای سلامت قلب نیز مفید است، زیرا ۲۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B6 تامین می‌کند. این ویتامین برای پیشگیری از تجمع هموسیستئین در خون مفید است. اگر سطح هموسیستئین در خون بالا برود، می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی شود.
 
۷. کلم کالی
کالی مملو از پتاسیم، و ویتامین‌های C و ب6 است. ویتامین‌ها به داشتن سلامت قلبی عالی کمک می‌کنند. دکتر مارک هاوستون، از دانشکده‌ی علوم پزشکی وندربیلت دریافت افرادی که ۴.۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که مقدار کمتری مصرف می‌کنند ۴۹٪ کمتر به بیماری ایسکمیک قلب مبتلا می‌شوند.

پتاسیم نیز به پیشگیری از سکته کمک می‌کند. بیست درصد از کسانی که مقادیر بالای پتاسیم مصرف می‌کنند عمر طولانی‌تری دارند. در فقط یک فنجان کالی ۳۴۹ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
 
۸. آووکادو
یکی از فواید آووکادو برای سلامتی کمک به داشتن یک قلب سالم‌تر است. بتاسیتوسترول،که در آووکادو یافت می‌شود، به حفظ سطح سالمی از کلسترول کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آووکادو می‌تواند خواص ضد تصلب شرایینکلسترول اچ‌دی‌ال را ارتقا دهد، که به محافظت از قلب در برابر تصلب شرایین یا بیماری عروق کرونر قلبی کمک می‌کند. داشتن سطح قابل توجهی از پتاسیم نیز آووکادو را به میوه‌ای قدرتمند در مبارزه علیه فشارخون بالا تبدیل می‌کند. پتاسیم یک وازودیلاتور است که تنش  عروق خونی و شریان‌ها را آرام می‌کند، و به این ترتیب باعث کاهش احتمال لخته شدن خون، حمله‌ی قلبی، و سکته می‌شود.
 
۹. کاهو
کاهوی رومی یکی از منابع عالی فولات است، که گاهی اسیدفولیک هم نامیده می‌‌شود. فولات یک نوع ویتامین ب است که برای تبدیل هموسیستئین توسط بدن استفاده می‌‌شود، که اگر تبدیل نشود می‌‌تواند منجر به بیماری‌‌های قلبی از جمله عروق خونی آسیب‌‌دیده و تجمع خطرناک پلاک شود.

مواد مغذی کاهوی رومی ویتامین آ و ث هم در بر می‌‌گیرد، دو آنتی‌‌اکسیدانی که با اکسیده کردن کلسترول و حفظ قدرت شریان‌‌ها در سلامت قلب نقش دارند. این آنتی‌‌اکسیدان‌‌ها به روش‌‌های مختلف از تجمع پلاک در دیواره‌‌های شریان‌‌ها جلوگیری می‌‌کنند. آن‌‌ها همچنین جریان خون را افزایش می‌‌دهند، و از لخته شدن خون، حمله‌ی قلبی و سکته جلوگیری می‌‌کنند.
 
1۰ . نخود فرنگی
در سال‌های اخیر بیماری قلبی علت شماره‌ی یک مرگ و میر در آمریکا و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بوده‌است. بر اساس پژوهشی از ابیت و همکاران او در 2014، با افزایش مصرف گوشت قرمز و سفید فراوری‌شده، ریسک این بیماری افزایش می‌یابد. انتخاب نخود فرنگی به عنوان منبع پروتئین انتخاب سالم‌تری خواهدبود و توصیه می‌شود هر روز مصرف شود چون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. این خاصیت به خاطر محتوای فیبر نخود فرنگی است که می‌تواند مانع از ورود کلسترول به عروق و قلب شود. ورود کلسترول به رگ‌ها می‌تواند سبب مشکلات قلبی عروقی مختلف شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده _ پریسا جعفری


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.