مواد غذایی برای افزایش قد کودکان (بخش دوم)

قد کودک تان به عوامل متعددی نظیر ژن‌ها، سطح فعالیت بدنی، کیفیت رژیم غذایی، وضعیت عمومی سلامت بدنی و غیره بستگی دارد. هیچ یک از این عوامل نمی‌تواند به تنهایی در تعیین قد کودک تان نقش داشته باشد، ولی برخی راه‌های طبیعی وجود دارند که در افزایش قد کودک کمک می‌کنند. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی برای افزایش قد کودکان (بخش دوم)
کودک‌تان را طوری عادت بدهید که غذاهای خانگی را به خوردن تنقلات ناسالم ترجیح دهد.
 

مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

۱. موز
موز غنی از پتاسیم، منگنز، و کلسیم است. این میوه‌ی کم ادعا و ساده واقعا می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی کودک کمک کند.
 
۲. آجیل و دانه‌های خوراکی
آجیل و دانه‌های خوراکی نیز از جمله مواد غذایی فوق‌العاده مفیدی هستند که در طول سنین رشد باید کودک‌تان را به مصرف آن‌ها ترغیب کنید. آجیل و دانه‌های خوراکی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری و هم‌چنین، چربی‌های سالم و آمینو اسیدهایی هستند که برای رشد کودک بسیار ضروری‌اند. می‌توانید این مواد غذایی را به غلات صبحانه یا سایر مخلفات صبحانه‌ی کودک اضافه کنید یا آن‌ها را ترغیب کنید از آجیل و دانه‌های خوراکی به عنوان تنقلات استفاده کنند.
 
۳. هویج
بر هیچ کس پوشیده نیست که هویج غنی از ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ کلسیم در استخوان‌ها و هم‌چنین، حفظ سلامتی ضروری هستند.
 
۴. شلغم
با این‌که شلغم در میان کودکان ماده‌ی غذایی محبوبی به شمار نمی‌رود، ولی برای سلامتی‌شان بسیار مفید است. شلغم می‌تواند به افزایش تولید هورمون رشد کمک کند، و هم‌چنین غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف روزانه‌ی شلغم برای بهبود وضعیت سلامت عمومی بسیار موثر است.
 
۵. لوبیا
یک دسته‌ی دیگر از مواد غذایی که به عنوان عاملی برای افزایش هورمون رشد در بدن شناخته می‌شوند، لوبیاها هستند. لوبیا چه به صورت آب‌پز، و چه به صورت پخته شده در ترکیب سایر غذاها، برای سلامت کودک بسیار مفید است. به علاوه، لوبیاها سرشار از فیبر هستند.

به منظور افزایش رشد قدی و اطمینان از رشد و پرورش مناسب کودک‌تان باید این ۱۵ گروه از مواد غذایی را به طور مرتب در رژیم غذایی کودک‌تان قرار دهید. در هنگام برنامه‌ریزی و آماده‌سازی رژیم و مواد غذایی مصرفی کودک، باید اطلاعات مذکور در این مقاله را به خاطر بیاورید. این کار باعث می‌شود از مصرف مواد غذایی سالم، افزودن تنوع بیش‌تر به رژیم غذایی، و لذت بردن کودک‌تان از خوردن غذاهای خوشمزه اطمینان حاصل کنید. علاوه بر آن‌که مواد غذایی سالمی به کودک‌تان می‌دهید، باید او را به فعالیت بیش‌تر و گذراندن زمان بیش‌تر در خارج از خانه ترغیب کنید. هم‌چنین، همواره بر اهمیت طرز صحیح ایستادن و نشستن تاکید کنید؛ زیرا این مسئله نیز می‌تواند به بهبود فرایند افزایش قد کودک کمک کند.
 

چگونه می‌توانید به کودک‌تان در افزایش قد کمک کنید؟

قد کودک‌تان به عوامل متعددی نظیر ژن‌ها، سطح فعالیت بدنی، کیفیت رژیم غذایی، وضعیت عمومی سلامت بدنی و غیره بستگی دارد. هیچ یک از این عوامل نمی‌تواند به تنهایی در تعیین قد کودک‌تان نقش داشته باشد، ولی برخی راه‌های طبیعی وجود دارند که در افزایش قد کودک کمک می‌کنند.

بعد از اولین سالگرد تولد کودک، ممکن است به این مسئله پی ببرید که سرعت رشد کودک‌تان کمی آهسته است. این سرعت رشد ممکن است هنگامی که کودک به سنین بلوغ می‌رسد، دوباره افزایش یابد. در حقیقت، ممکن است از این‌که کودک‌تان در سنین نوجوانی ناگهان چند سانتی‌متری به قدش اضافه  شده است، به شکل دلپذیری غافلگیر شوید! دختر بچه‌ها معمولا بیش‌ترین میزان رشد قدی‌شان بین سنین هشت تا سیزده است، در حالی‌که پسرها بین سنین ده تا پانزده دارای بیش‌ترین رشد قدی خواهند بود.
 
۶. کمک به کودک برای داشتن برنامه‌ی خواب منظم
کودک برای رشد مناسب، هر شب نیازمند دست‌کم ده الی دوازده ساعت خواب کامل است.
الف. زود خوابیدن را برای کودک‌تان به یک عادت تبدیل کنید؛ به خصوص اگر می‌دانید کودک‌تان مدت زمانی زیادی برای به خواب رفتن نیاز دارد.
ب. هر شب از یک برنامه‌ی زمانی خواب ثابت پیروی کنید، و مطمئن شوید کودک‌تان همواره در یک ساعت ثابت می‌خوابد و در یک ساعت ثابت از خواب بیدار می‌شود؛ حتی در روزهای تعطیل.
 
۷. افزودن پروتئین به رژیم غذایی کودک
کودک‌تان را برای پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین ترغیب کنید تا به افزایش وزن او کمک کنید.
الف. در رژیم غذایی کودک‌تان حتما از مواد غذایی سرشار از پروتئین به مقدار زیاد استفاده کنید؛ از جمله گوشت کم چرب و ماهی.
ب. اگر کودک‌تان بد غذا است، او را به خوردن تنقلات غنی از پروتئین نظیر آجیل و دانه‌های خوراکی ترغیب کنید.
 
۸. ترغیب کودک به انجام بازی و فعالیت بدنی در روز
برای کمک به افزایش قد کودک باید وی را برای انجام فعالیت‌های بدنی مرتب و بازی، طبق یک برنامه‌ی مشخص، ترغیب کنید.
الف. فعالیت و شرکت مرتب در بازی‌ها و تمرین‌های ورزشی برای کودک‌تان بسیار حائز اهمیت است.
ب. کودک‌تان را برای شرکت در فعالیت‌های بدنی نظیر دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، دو، فعالیت‌های خارج از خانه و غیره ترغیب کنید.
 
۹. فراهم کردن یک رژیم غذایی متعادل برای کودک
یک رژیم غذایی متعادل به بهبود وضعیت سلامتی و رشد مناسب کودک کمک می‌کند.
الف. از گنجاندن تمام مواد مغذی ضروری با نسبت‌های صحیح و متناسب با سن کودک در برنامه‌ی غذایی او اطمینان حاصل کنید.
ب. هم‌چنین، کودک‌تان را به مصرف مرتب و روزانه‌ی میوه‌ها و سبزی‌های تازه ترغیب کنید.
 
1۰. کمک به کودک در پیروی از سبک زندگی سالم
سبک زندگی یک خانواده تاثیر قابل توجهی بر میزان رشد و پرورش یک کودک خواهد داشت.
الف. کودک‌تان را طوری عادت بدهید که غذاهای خانگی را به خوردن تنقلات ناسالم ترجیح دهد.

ب. به جای عادت به یک زندگی ساکن و بی‌حرکت، به شکل روزانه،‌ فعالیت‌های سرگرمی خارج از منزل را برای خانواده ترتیب دهید.

پ. کودک‌تان را به کلاس‌ها یا اردوهای مختلف بفرستید و او را به گونه‌ای تربیت کنید که از انجام برخی فعالیت‌ها نظیر صخره‌نوردی، هنرهای رزمی، شنا، تنیس،‌ و غیره لذت ببرد.

ت. فعالیت بدنی خاصی را که مورد علاقه‌ی کودک‌تان هست،‌ انتخاب کنید و به همراه او انجام دهید. این فعالیت بدنی می‌تواند پیاده‌روی روزانه، دویدن سریع هنگام صبح قبل از رفتن به مدرسه، انجام نوعی رقص محبوب، یا هر نوع فعالیت دیگری باشد که کودک‌تان نیز ممکن است به آن علاقه‌مند باشد.
 

غذاهایی که باید کودکان را به خودداری از مصرف آن‌ها ترغیب کنید

بر خلاف مواد غذایی مفید برای افزایش قد کودکان که در بخش‌های بالا گفته شد، برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که از رشد مناسب کودک جلوگیری می‌کنند. مصرف بیش از اندازه‌ی قند، نمک، قهوه، چربی، و نوشیدنی‌های گازدار باید در کودکان محدود شود. زیرا این مواد غذایی به عنوان عوامل بازدارنده‌ی کلسیم شناخته می‌شوند، و می‌توانند بر جذب کلسیم در بدن تاثیر منفی بگذارند. هم‌چنین، مصرف سیگار و دارو نیز در طول سنین رشد می‌تواند باعث کوتاهی قد شود و تاثیر منفی بر سلامت عمومی بدن بگذارد. به علاوه، کودکانی که دچار عادات غذایی نامناسب هستند در طولانی مدت ممکن است دچار عوارضی نظیر چاقی مفرط، بیماری قلبی، دیابت نوع ۱، آرتریت، و پوکی استخوان شوند.
 

نحوه‌ی اندازه‌گیری دقیق قد کودک در خانه

الف. ابتدا حتما کفش‌ها، لباس‌های سنگین و بزرگ، و هم‌چنین گیره‌ی سر یا هر چیز دیگری شبیه‌ آن را از تن کودک‌تان در بیاورید. به علاوه، اگر موهای کودک‌تان بافته شده است، آن را باز کنید تا در فرایند اندازه‌گیری قد اختلال ایجاد نکند.

ب. از کودک‌تان بخواهید روی زمین صاف بایستد؛ جایی که فرش یا هر زیرانداز دیگری روی آن نباشد. کودک‌تان باید صاف و پشت به دیوار بایستد. دیوار نیز باید صاف و عاری از هر گونه خمیدگی یا غیره باشد.

پ. از کودک‌تان بخواهید پاهای‌اش را صاف و چسبیده به دیوار، کنار هم قرار دهد. ساق پاهای کودک‌تان نیز باید صاف باشند. بازوهای کودک نیز به طور معمول در دو طرف قرار بگیرند و شانه‌های‌‌اش نیز کاملا طبیعی و هم‌سطح باشند.

ت. کودک‌تان باید مستقیما به جلو نگاه کنید، به طوری که خط نگاه‌اش با زمین کاملا موازی باشد.

ث. اندازه‌گیری قد کودک باید در شرایطی انجام شود که شانه‌ها، سر، پاشنه، و باسن کودک به سطح دیوار چسبیده باشند. البته، همه‌ی بخش‌های بدن کودک نباید سطح دیوار را لمس کند، مگر این‌که شکل بدن کودک این گونه اقتضا کند.

ج. وسیله‌ی صاف و مسطحی مانند یک کتاب را به گونه‌ای روی سر کودک بگذارید که با دیوار زاویه‌ی قائمه ایجاد کند. آن کتاب‌ را به آرامی آن‌قدر پایین بیاورید تا کاملا به کف سر کودک بچسبد.

چ. چشم‌های شما باید کاملا با کتابی که روی سر کودک‌تان قرار دارد هم‌سطح باشند.

ح. روی محل تماس سطح پایینی کتاب با دیوار، علامت کم رنگی بگذارید. اکنون کودک‌تان می‌تواند از کنار دیوار جا به جا شود. سپس با استفاده از یک ابزار اندازه‌گیری طول مانند متر نواری، فاصله‌ی علامت روی دیوار را تا زمین اندازه‌ بگیرید.

خ. باید قد کودک‌تان را به طور دقیق تا حتی یک میلی متر اندازه‌گیری، و ثبت کنید. کودک‌تان را به پیروی از نکات مذکور در این مقاله ترغیب کنید، و در جلسات منظمی که با یک پزشک ملاقات می‌کنید، درباره‌ی میزان افزایش قد و رشد کودک‌تان با وی صحبت کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده -امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.