نکاتی درباره تغذیه ی بیماران تالاسمی

بهترین درمان خانگی برای کاهش علائم تالاسمی، مصرف یک رژیم سالم و متعادل برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. رژیم غذایی مناسب همچنین، به جلوگیری از ضعف و خستگی که علائم اولیه‌ی تالاسمی‌ هستند و درمان آن‌ها کمک می‌کند. در این مطلب به باید نباید های تغذیه ی بیماران تالاسمی پرداخته ایم.
سه‌شنبه، 10 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی درباره تغذیه ی بیماران تالاسمی
ویتامین D باید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به تالاسمی گنجانده شود زیرا ویتامین D به هضم و جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.
 

مقدمه

برای اینکه درباره رژیم غذایی تالاسمی بدانید اول باید بگوییم بیماری تالاسمی چیست. تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که در آن بدن شکل غیرعادی به هموگلوبین‌ها می‌دهد. هموگلوبین مولکول پروتئین موجود در سلول‌های قرمز خون است که اکسیژن را با خود حمل می‌کند. این اختلال به تخریب بیش از حد سلول‌های قرمز خون منجر می‌شود، که این امر به کم خونی می‌انجامد. کم خونی ناراحتی است که در آن بدن از سلول‌های قرمز نرمال و سالم کافی برخوردار نیست.
 

باید و نباید تغذیه ای بیماران مبتلا به تالاسمی

۱. عدم گنجاندن غذاهای سرشار از آهن در رژیم غذایی تالاسمی
بیماران مبتلا به تالاسمی نباید غذاهای غنی از آهن مصرف کنند زیرا ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگری در آن‌ها شود. صدف، لوبیا، جگر، کره‌ی بادام زمینی، گوشت گاو، توفو، تورتیلا، کرم جوانه‌ی گندم، غلات صبحانه‌ی نوزادان، هندوانه، آلو، نخود فرنگی، اسفناج، کشمش، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز همگی در این دسته قرار می‌گیرند.
 
۲. اهمیت وجود کلسیم در رژیم غذایی تالاسمی
ماده‌ی مغذی بسیار مهم برای بیماران مبتلا به تالاسمی، کلسیم است. استخوان‌ها به علت بیماری ضعیف و شکننده می‌شوند و به همین دلیل، مصرف غذاهای غنی از کلسیم به شدت توصیه می‌شود تا به واسطه‌ی آن‌ها سیستم اسکلتی بدن تقویت شود. غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از محصولات لبنی، بادام، فندق، دانه‌ی کنجد، ماهی ساردین، ماهی سالمون، زردآلو، انجیر، پرتقال، توت، سویا، نان سفید، برنج سفید، کلم کالی، گل کلم، چغندر، هویج، کرفس، جوانه‌ی یونجه، شلغم، خیار، سیر، کاهو، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، سیب‌زمینی، سیب، کرنبری، انار، توت‌فرنگی، آناناس، لیمو، توت آسای و برخی دیگر.
 
۳. گنجاندن ویتامین D در رژیم غذایی تالاسمی
ویتامین D باید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به تالاسمی گنجانده شود زیرا ویتامین D به هضم و جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. برخی از این غذاها عبارتند از روغن کبد ماهی و شیر سویا.
 
۴. رژیم غذایی سالم و متعادل
بهترین درمان خانگی برای کاهش علائم تالاسمی، مصرف یک رژیم سالم و متعادل برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. رژیم غذایی مناسب همچنین، به جلوگیری از ضعف و خستگی که علائم اولیه‌ی تالاسمی‌ هستند و درمان آن‌ها کمک می‌کند.
 
۵. گنجاندن غذاهای سرشار از اسید فولیک در رژیم غذایی تالاسمی
مصرف غذاهای غنی از اسید فولیک نیز به کاهش علائم تالاسمی ‌کمک می‌کند. برخی از این غذاها عبارتند از عدس، زرده‌ی تخم‌مرغ، لوبیای خشک، سیب‌زمینی شیرین، نان سبوس‌دار، محصولات سویا، لپه، آجیل، کلم بروکسل، موز و هلو، و برخی دیگر.
 
۶. مصرف محصولات لبنی
دو لیوان شیر به طور روزانه به درمان علائم تالاسمی‌ کمک می‌کند. به غیر از شیر، سایر محصولات لبنی که می‌توان آن‌ها را به طور منظم مصرف کرد، عبارتند از پنیر، ماست و کره.
 
۷. پرهیز از مصرف هله و هوله در رژیم غذایی تالاسمی
شما باید از خوردن هله هوله پرهیز کنید زیرا این غذاها در عملکرد طبیعی بدن تداخل ایجاد می‌کنند و سبب ضعیف شدن آن می‌شوند. همچنین باید از نوشیدنی‌های گازدار و همچنین مواد غذایی کنسرو شده یا کنسروی (به دلیل داشتن مقدار زیادی از مواد نگهدارنده) پرهیز کنید.
 
۸. عسل در برنامه غذایی
یک درمان موثر دیگر این است که یک قاشق چایخوری عسل را دو بار در روز مصرف کنید. شما می‌توانید عسل را با شیر مخلوط کرده و به طور مرتب مصرف کنید.
 
۹. گنجاندن زنجبیل در برنامه تغذیه
یکی دیگر از داروهای موثر برای از بین بردن علائم تالاسمی، مصرف زنجبیل است. زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود اشتها کمک می‌کند.
 
۱۰. گنجاندن لیموناد در رژیم غذایی
شما می‌توانید لیموناد را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا انواعی از فرآیندها و مکانیسم‌های مختلف را در بدن تنظیم کنید و به این ترتیب سبب کاهش علائم تالاسمی‌ شوید.
 
۱۱. استفاده از مکمل روی
بیماران تالاسمی همچنین می‌توانند مکمل روی مصرف کنند چرا که برخی از آن‌ها سطح روی پایینی دارند، که مانع سوخت و ساز طبیعی سلول‌های بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برخی از گیاهانی که غنی از روی هستند عبارتند از یونجه، میوه‌ی گل رز، جعفری، قاصدک، گندمک رایج و بابونه، و غیره.
 
۱۲. استفاده از برخی گیاهان در رژیم غذایی افراد مبتلا به تالاسمی
به غیر از به کار بردن داروهای خانگی به طور منظم، شما می‌توانید از درمان‌های گیاهی برای کاهش علائم تالاسمی استفاده کنید. برخی از گیاهانی که برای درمان تالاسمی استفاده می‌شوند عبارتند از: فولات یا اسید فولیک جزء ترکیبات ویتامین B است و به کاهش علائم تالاسمی‌کمک می‌کند. به همین ترتیب، ممکن است برخی از گیاهان که حاوی فولات هستند را در رژیم غذایی‌تان مصرف کنید. بعضی از این گیاهان عبارتند از برگ شبدر قرمز، برگ گزنه ،‌کاه جوی دوسر و غیره.
 
۱۳. مصرف تنتورهای گیاهی
همچنین می‌توانید تکنیک‌های هومیوپاتی را برای درمان علائم این بیماری امتحان کنید. این تکنیک‌ها، شامل مصرف تنتورهای گیاهی به شدت رقیق‌شده برای تحریک روند درمان طبیعی است.
 

نکات مهم دیگر برای مبتلایان به تالاسمی

۱. برخی از حرکات خاص یوگا باعث می‌شوند که عضلات و استخوان‌های شما قوی‌تر شوند. با این وجود، در این‌جا یک نکته‌ی مهم وجود دارد. چنین تمریناتی را قبل از توصیه‌ی پزشک نباید انجام بدهید، و در صورت کسب اجازه‌ی پزشک باید آن‌ها را تحت نظارت یک مربی تایید‌شده‌ی یوگا انجام دهید.
۳. همراه با رژیم‌های غذایی خاص، داروهای خانگی خاصی نیز وجود دارند که می‌توانند علائم تالاسمی را کاهش دهند.
۲. عادت‌های کوچک مانند رعایت بهداشت می‌تواند راه بسیار خوبی برای حفاظت از بیمار مبتلا به تالاسمی در مقابل عفونت‌هایی باشد که این بیماری را بدتر می‌کنند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.