تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا (بخش اول)

آلودگی هوا مشکلات زیادی برای سلامت انسان به وجود می آورد اما برای مقابله با این مشکلات و بیماری ها می توانیم از یک تغذیه مناسب استفاده کنیم. در این مطلب به تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا می پردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 9 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا (بخش اول)
ویتامین E به افرادی که از بیماری های تنفسی مانند آسم رنج می ‎برند ، در مقابله با علائم این بیماری کمک فراوانی می ‎کند.
 

مقدمه

هوایی که تنفس می ‎کنیم به میزان خطرناکی از آلودگی رسیده است. بسیاری از افراد که حتی فاقد مشکلات تنفسی هستند نیز بخاطر آلودگی هوا بیمار می ‎شوند. هوای آلوده ای که استنشاق می ‎کنیم اُزُن، دی اکسید نیتروژن و بسیاری دیگر از مواد مضر را وارد ریه های ما می‎ کند و سپس آلاینده ها به سلول های ایمنی بدن که رادیکال های آزاد تولید می ‎کنند حمله می ‎کنند و سبب بروز التهاب می ‎شوند اما آیا می ‎دانید آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی که می ‎خورید می ‎توانند از بدن در برابر اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت کنند ؟ ما در این قسمت در احترام به درخواست برخی از کاربران قصد داریم تا شما را با برخی مواد مغذی طبیعی آنتی اکسیدانی آشنا کنیم که می ‎توانند به بدن شما در مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی هوا کمک کنند.
 

تغذیه مناسب برای مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا

ویتامین C :
این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است ، این ویتامین محلول در آب در بدن ما وجود دارد و از رادیکال های آزاد محافظت می ‎کند. ویتامین C همچنین در تولید ویتامین E نیز نقش دارد و وجود مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی روزانه به سلامت ریه ها کمک فراوانی می‎ کند که بزرگسالان روزانه به 40 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارند.

1. سبزیجاتی مانند گشنیز، جعفری ، کلم ، ریحان و شلغم منابع خوبی از ویتامین C هستند که باید آن ها را روزانه مصرف کنید.
2. میوه هایی مانند آملا ، پرتقال و گواوا سرشار از ویتامین C هستند.
3. آسان ترین راه برای دریافت روزانه ویتامین C اضافه کردن آب 2 عدد لیمو به مواد غذایی مصرفی تان است.
4. مرکبات نیز منبع خوبی از ویتامین C به حساب می ‎آیند.
 
ویتامین E :
این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های بدن است. مطالعات نشان می ‎دهند که ویتامین E به افرادی که از بیماری های تنفسی مانند آسم رنج می ‎برند ، در مقابله با علائم این بیماری کمک فراوانی می ‎کند.

1. ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولا از روغن های گیاهی برپایه گیاهان تهیه می ‎شود و روغن آفتابگردان ، گلرنگ و روغن سبوس برنج سه منبع برتر ویتامین E هستند و بعد از آن ها روغن کلزا، بادام زمینی و روغن زیتون منابع غنی این ویتامین به حساب می ‎آیند.
2. بادام و دانه های آفتابگردان نیز منابع خوبی از این ویتامین هستند و مصرف تخمه ها و آجیل از آنجایی که حاوی کالری و چربی بالایی هستند به میزان اندک مناسبند.
3. در بین ماهی ها ، ماهی قزل آلا و مارماهی حاوی این ویتامین اند.
4. در بین ادویه جات فلفل قرمز، پاپریکا ، میخک و پونه کوهی حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E می ‎باشند.
5. آووکادو و اسفناج نیز منبعی غنی از ویتامین E هستند. اضافه کردن این مواد به مواد غذایی مصرفی روزانه خود به دریافت ویتامین E بدن تان کمک زیادی می‎ کند.
 
بتاکاروتن :
این ماده به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، نقش بسیار مهمی در کنترل التهابات بدن دارد که این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می ‎شود.
1. سبزیجات مانند گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج غنی ترین منابع بتاکاروتن هستند .
2. برگ تربچه و هویج نیز سرشار از بتاکاروتن می ‎باشند.
 
اسید های چرب امگا 3:
این ماده، از قلب و لیپید ها در برابر اثرات مضر آلودگی هوا محافظت می‎ کند که منابع غنی این اسید ها عبارتند از:
1. آجیل و تخم هایی مانند گردو، تخم چیا و تخم کتان که این مواد را می‎توانید به تنهایی و یا با اضافه کردن آن ها به ماست میل کنید.
2. تخم متی، دانه های خردل و سبزیجات دارای برگ سبز مواد غذایی متداولی هستند که امگا3 مورد نیاز بدن شما را تامین می ‎کنند.

ادامه دارد...

منبع: سایت نمناک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما