شیر خشک، مکمل غذایی کودکان (بخش دوم)

برخی از مادران در دوران شیردهی نیاز به استفاده از شیر خشک در کنار شیردهی پیدا می‌کنند. نباید فراموش کرد که به هر دلیل که شیر خشک را اضافه می‌کنید، در نظر داشته باشید که حتی مقدار کمی شیر مادر هم همیشه بهتر از نبودن آن است. در این مطلب می‌توانید با بهترین راه برای عادت دادن کودک به شیشه شیر، تأثیر افزودن شیر خشک به رژیم غذایی کودک و علائم نیازمند مشاوره با پزشک برای تشخیص نیاز کودک به شیر خشک آشنا شوید. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شیر خشک، مکمل غذایی کودکان (بخش دوم)
اگر هر گونه نگرانی‌ای در مورد افزایش وزن، رشد یا عادت‌های غذا خوردن کودک خود دارید بهتر است با پزشک کودک صحبت کنید.
 

بهترین راه برای عادت دادن کودک به شیشه‌شیر

روش‌های مختلفی برای عادت دادن کودک به شیشه‌شیر حاوی شیر خشک وجود دارد، اما یک راه کاملاً مؤثر برای شروع این کار وجود ندارد و گاهی ممکن است لازم باشد بیش از چند بار تلاش کنید تا بتوانید کودک خود را به نوشیدن شیر خشک از یک شیشه‌شیر راضی کنید. برخی از کودکان زود کنار می‌آیند و دیگر کودکان ممکن است چند بار اول شیشه‌شیر را رد کنند، به ویژه اگر شما آن را به او بدهید. دلیلش این است که کودک بوی شما را می‌شناسد و احتمالاً ترجیح می‌دهد شیر شما را بخورد.

اگر کودک شما به خوردن شیر مادر از شیشه‌شیر عادت دارد، پذیرفتن شیشۀ شیر خشک ممکن است کمی ساده‌تر باشد، هرچند او ممکن است ابتدا از طعم شیر خشکی که در شیشه است خوشش نیاید. برای اینکه این انتقال راحت‌تر باشد، از همسرتان یا یک دوست بخواهید که چند بار اول، شیشه‌شیر را به کودک بدهد. همچنین بهتر است زمانی شیشۀ شیر خشک را به کودک بدهید که واقعاً گرسنه است، نه زمانی که بیشتر برای آرام شدن می‌خواهد شیر بخورد.
 

تأثیر افزودن شیر خشک به رژیم غذایی کودک

اگر افزودن شیر خشک را به طور منظم و قبل از یک ماهگی نوزاد شروع کرده‌اید، کودک شما ممکن است با مشکل امتناع کودک از خوردن سینه‌ مواجه شوید. شیر از شیشه‌شیر سریع‌تر از سینۀ مادر انتقال می‌یابد، بنابراین اگر کودک شما همیشه مشتاقانه و با ولع غذا می‌خورد، ممکن است روند تحویل سریع شیشه‌شیر را ترجیح دهد. همچنین ممکن است متوجه شوید که کودک بعد از خوردن یک وعده شیر خشک دیرتر گرسنه می‌شود. دلیلش این است که کودکان شیر خشک را دیرتر از شیر مادر هضم می‌کنند، در نتیجه به احتمال زیاد مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند.

حرکات رودۀ کودک شما پس از شروع به خوردن شیر خشک به میزان قابل توجهی متفاوت خواهد بود و مدفوع او سفت‌تر از زمانی خواهد بود که تنها شیر مادر را می‌خورد. همچنین رنگ مدفوع قهوه‌ای روشن یا تیره خواهد بود و بوی تندتری هم دارد و احتمالاً دفعات آن نیز کمتر است. اما اگر بعد از افزودن شیر خشک به رژیم غذایی کودک، در استفراغ یا مدفوع او لکه‌های خون مشاهده کردید فوراً با پزشک کودک تماس بگیرید، زیرا این نشانۀ عدم تحمل شیر است که لازم است توسط پزشک بررسی شود.
 

علائم نیازمند مشاوره با پزشک برای تشخیص نیاز کودک به شیر خشک

اگر هر گونه نگرانی‌ای در مورد افزایش وزن، رشد یا عادت‌های غذا خوردن کودک خود دارید بهتر است با پزشک کودک صحبت کنید. اما برخی از علائمی که ممکن است به دلیل دریافت نکردن شیر کافی مادر در نوزاد باشد که لزوم مشاوره با پزشک را ضروری می‌کند شامل موارد زیر است:
 
کاهش وزن غیرطبیعی: 
نوزادان درصدی از وزن تولد خود را در طول روزهای اول زندگی از دست می‌دهند و معمولاً بعد از روز هفتم شروع به افزایش وزن به میزان حدود ۳۰ گرم در روز می‌کنند و تا دو هفتگی به وزن هنگام تولد خود بازمی‌گردند. اگر وزن کودک شما پس از گذشت زمان مورد نظر کمتر از این مقدار باشد، لازم است برای بررسی وزن‌گیری مناسب نوزاد با پزشکش مشورت کنید.
 
نرم نشدن سینه‌ها: 
اگر سینه‌های شما پس از شیردهی نرم‌تر نشوند و احساس نکنید خالی شده‌اند، می‌تواند نشانۀ آن باشد که کودک شما به اندازۀ کافی شیر دریافت نمی‌کند و لازم است برای بررسی این موضوع به پزشک مراجعه کنید.
 
تعداد کم پوشک خیس: 
وقتی کودک تان پنج روزه است، بین پنج تا شش پوشک یکبارمصرف را در یک دورۀ ۲۴ ساعته با ادرار خیس می‌کند و اگر از کهنۀ بچه استفاده می‌کنید، شش تا هشت کهنه را مرطوب می‌کند؛ پوشک‌های یکبارمصرف قدرت جذب بیشتری دارد. اگر تعداد پوشک‌های خیس کودک شما کمتر از این تعداد بود، لازم است از پزشک مشاوره بگیرید.
 
بی‌قراری کودک: 
بهانه‌گیر بودن یا بی‌حالی کودک در بیشتر اوقات یکی از علائم دریافت کم شیر مادر است. برای رفع این مشکل نیز لازم است با پزشک کودک مشورت کنید.

اگر پزشک کودک، اضافه کردن شیر خشک را برای تغذیۀ کودک لازم دانست، بهتر است از میزان کافی شیر خشک مورد نیاز کودک اطلاع داشته باشید. اگر دستورالعمل‌های مناسب پزشک را دنبال کنید و به طور منظم در زمان‌های لازم به او مراجعه کنید، کودک تان به خوبی رشد می‌کند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

منبع: سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.