آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش سوم)

شیر مادر  به دلیل آنتی بادی‌هایی که دارد سیستم ایمنی کودک را به خوبی تقویت می‌کند. تغذیه‌ی کودک با شیر مادر بدون خطر است و در حین اینکه کودک‌تان به خوبی تغذیه می‌شود،‌ خودتان هم فوایدی دریافت می‌کنید. هنگامی که پای غذا خوردن کودک‌تان به میان می‌آید، شیر مادر قطعا بهترین است تا حدی که حتی نیازی نیست دو بار به آن فکر کنید
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش سوم)
تغذیه با شیر مادر همیشه مفید است حتی زمانی که کودک واکسینه شده‌است.
 

مزایای مالی، اقتصادی و محیطی شیر دادن به نوزاد

تغذیه‌ی کودک با شیر خودتان، به شما اجازه می‌دهد تا هر ماه را با هزینه‌های کم‌تری به پایان برسانید. برخی از مزایای اقتصادی و محیطی هم در این رابطه وجود دارد.
 
۱. تغذیه با شیر مادر برای کیف پول‌تان خوب است
شیر خشک، گران است. علاوه بر این، درحین این‌که نوزاد رشد می‌کند، نیازهای تغذیه‌ای او تغییر می‌یابد و در این شرایط لازم است که شیر خشک کامل‌تر و گران‌تری خریداری شود. تغذیه با شیر مادر رایگان است و در هر زمان و مکانی در دسترس است. هنگامی که کودک‌تان را مستقیما از سینه‌ی خودتان تغذیه می‌کنید، می‌توانید در خرید تجهیزات و بطری‌های نگهداری شیر صرفه‌جویی کنید. همچنین در هنگام مسافرت نیز بار اضافی نخواهید داشت.
 
۲. برای اقتصاد خوب است
یک مطالعه نشان داد که اگر مادران شش ماه اول زندگی‌شان نوزاد را با شیر خود تغذیه کنند، حدود ۳.۶میلیارد دلار می‌تواند از طریق مادران صرفه‌جویی شود. چنین پس‌اندازهای عظیمی در جاهای بهتری هزینه خواهند شد. به عنوان مثال، والدین می‌توانند پول پس‌انداز شده را بعدا برای واکسیناسیون و آموزش بهتر نوزادشان صرف کنند. کارشناسان می‌گویند که بهبود اوضاع سلامتی کودک از طریق تغذیه با شیر مادر می‌تواند در حدود ۱۴ میلیارد دلار از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کودکان را کاهش بدهد.
 
۳. ضایعات زیست محیطی کم‌تر خواهد بود
تغذیه با شیر مادر باعث جمع شدن قوطی‌های شیر خشک و پیمانه‌های اندازه‌گیری نمی‌شود، چیزهایی که در واقع ضایعات جانبی استفاده از شیر خشک هستند. تولید زباله کم‌تر به نفع طبیعت است. بدون شک، شیر مادر دارای مزایای زیادی برای مادر و نوزاد است. اما اکثر مادران درباره‌ی طول دوران بهینه برای تغذیه با شیر مادر برای به دست آوردن مزایای مطلوب اطلاعی ندارند.
 

مدت زمان تغذیه با شیر مادر

هیچ مدت ثابت و مشخصی برای تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر وجود ندارد. در هنگام بررسی مدت زمانی که می‌خواهید کودک‌تان را تغذیه کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:
 
۱. شش ماه تغذیه‌ی نوزاد فقط با شیر مادر
متخصصان اطفال و پزشکان در سرتاسر جهان شیردهی انحصاری به نوزاد را به مدت شش ماه و سپس تغذیه با شیر مادر را همراه با غذاهای جامد تا ۱۲ ماهگی، توصیه می‌کنند.
 
۲. بعد از ۱۲ ماهگی هم ادامه دهید
AAP شیر دادن به نوزاد را بعد از تولد یک سالگی توصیه می‌کند و مادران را به انجام این کار تشویق می‌کند. کودک نوپا ممکن است بیش‌تر مواد مغذی لازم را از غذای جامد دریافت کند، اما هنوز از مزایای شیر مادر که حاوی مواد منحصر به فردی مانند آنتی‌بادی است، استفاده می‌کند.
 
۳. کودک می‌تواند تا دو سالگی و کمی بعد از آن هم شیر مادر بخورد
سازمان جهانی بهداشت (WHO) دادن شیر مادر را به کودک تا دو سالگی و حتی فراتر از آن، توصیه می‌کند در صورتی که هم مادر و هم کودک نو پا تمایل به انجام این کار داشته باشند.. WHO اعلام کرد که شیر مادر یک غذای طبیعی است. حتی وقتی کودک یک سال و نیمه است، شیر مادر قادر به تامین یک سوم نیازهای تغذیه‌ای او است.

چنان‌چه از توصیه‌های این سازمان ‌ای معتبر مشهود است، هیچ زمان ثابت و مشخصی برای شیر دادن نوزاد وجود ندارد. مادران بیش از ۲ سال شیردهی را ادامه می‌دهند، حتی تا زمانی که کودک نوپا سه ساله می‌شود. این زمان پایان دوران نوپا بودن کودک است و به عنوان یک قاعده‌ی ساده و کلی، کودک اکنون ب+ه اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌است تا تمام نیازهای تغذیه‌ای خود را فقط از غذای جامد دریافت کند. در حالی که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و کودک نوپا مناسب است، ممکن است برخی مادران به این فکر باشند که آیا شیر دادن به نوزاد، ضرری هم دارد؟
 

اختلالاتی که سبب می‌شوند، کودک با شیر مادر تغذیه نشود

تغذیه با شیر مادر ممکن است در شرایط و اختلالات زیر گزینه‌ی مناسبی نباشد:
 
۱. گالاکتوزمی
گالاکتزومی یک اختلال ارثی نادر است که در اثر آن سیستم گوارشی کودک قادر به هضم قندی به نام گالاکتوز که در شیر تمام پستانداران از جمله انسان موجود است، نباشد. این نوزادان اصلا نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند. شیر خشک بدون شیر مانند شیر خشک‌هایی که با سویا تهیه شده‌اند تنها جایگزین برای این نوزادان هستند.
 
۲.HIV
از مدت‌ها قبل ثابت شده‌است که مادر مبتلا به HIV می‌تواند ویروس را از طریق شیر خود به نوزاد سالم‌اش منتقل کند. در حقیقت، حدود ۳۰٪ نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV مثبت احتمالا در طول زایمان یا شیردهی به این ویروس مبتلا می‌شوند. داروهای موجود برای مادران باردار مبتلا به HIV می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به کم‌تر از ۱٪ کمک کنند. عدم تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر تنها و موفقیت‌آمیزترین اقدام برای کاهش شانس ابتلای کودک به HIV از مادر HIV مثبت است.
 
۳. سرطان
به زنانی که تحت شیمی درمانی (برای درمان سرطان) هستند، توصیه می‌شود که به کودک‌شان شیر ندهند زیرا داروها ممکن است از طریق شیر به کودک منتقل شود. زنانی که سابقه ابتلا به سرطان سینه و سایر موارد را داشته‌اند، اما درمان شده‌اند بدون هیچ گونه وقفه ممکن است به فرزندشان شیر بدهند.
 
۴. سل و هپاتیت
کسانی که مبتلا به سل و هپاتیت B و C هستند، باید شیردهی را متوقف کنند. برای هپاتیت B و C، یک نوزاد باید واکسن بزند که حتی برای نوزادان تازه به دنیا آمده هم امکان‌پذیر است. پس از انجام این واکیناسیون، کودک می‌تواند با شیر مادر تغذیه شود. مادرانی که به سل مبتلا می‌شوند باید دست کم دو هفته درمان را کامل کنند و قبل از شروع دوباره‌ی تغذیه‌ی کودک‌شان با شیر مادر، تاییدیه‌ی پزشک را دریافت کنند. در مواردی که کودک ابدا نمی‌تواند شیر مادر مصرف کند، شیر خشک، تنها گزینه است. متخصص اطفال می‌تواند یک شیر خشک را که برای نیازهای تغذیه‌ای کودک شما مناسب است توصیه کند.

تغذیه با شیر مادر همیشه مفید است حتی زمانی که کودک واکسینه شده‌است. شیر مادر  به دلیل آنتی‌بادی‌هایی که دارد سیستم ایمنی کودک را به خوبی تقویت می‌کند. تغذیه‌ی کودک با شیر مادر بدون خطر است و در حین این‌که کودک‌تان به خوبی تغذیه می‌شود،‌ خودتان هم فوایدی دریافت می‌کنید. هنگامی که پای غذا خوردن کودک‌تان به میان می‌آید، شیر مادر قطعا بهترین است تا حدی که حتی نیازی نیست دو بار به آن فکر کنید!

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.