آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش اول)

​​​​​​​تغذیه با شیر مادر، روشی طبیعی و در واقع ایمن‌ترین راه برای تغذیه‌ی نوزاد است. مزایای شیر دادن به نوزاد بسیار زیاد است و به نوزاد محدود نمی‌شود، زیرا حتی مادر نیز از آن سود می‌برد. در این نوشتار در مورد مزایای تغذیه با شیر مادر هم برای نوزاد و هم برای مادر صحبت خواهیم کرد.
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش اول)
نوزادی که شیر مادرش را می‌خورد در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، دفعات کم‌تری دچار واکنش آلرژیک می‌شوند.

مزایای خوردن شیر مادر برای کودک چیست؟

بیش از ۱۰۰ مزیت، از جمله مزایای طولانی مدت و مزایای کوتاه مدت، برای کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، وجود دارد.
 

مزایای شناختی شیر دادن به نوزاد

تغذیه با شیر مادر  تأثیر قابل‌توجهی بر رشد شناختی و رشد مغز نوزاد دارد و ما در این‌جا چند از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.
 
۱. IQ بالاتر
تحقیقات نشان داده‌اند نوزادانی که به جای شیر خشک، شیر مادر را مصرف می‌کنند، سطح بالاتری از بهره‌ی هوشی (IQ) را توسعه می‌دهند و بعدها در آزمون‌های IQ نتایج بهتری را به دست می‌آورند. همچنین بین دوره‌ی شیردهی و IQ ارتباط وجود دارد. نوزادانی که به مدت طولانی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، نمرات IQ بالاتری کسب می‌کنند.
 
۲. اندازه‌ی مغزشان سالم است
در حین این‌ که نوزاد رشد می‌کند، مغز نیز متناسب با بدن او رشد می‌کند. تغذیه با شیر مادر تضمین می‌کند که مغز کودک با سرعت مناسب و اندازه‌ی متناسب با سن توسعه می‌یابد.
 
۳. نورون‌های سالم
نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، تراکم بیش‌تری از بافت ماده‌ی سفید را در مغز نشان می‌دهند. ماده‌ی سفید شامل سلول‌های عصبی طولانی‌تر است که به هماهنگی قطعات مغز کمک می‌کنند. بنابراین ماده‌ی سفید نقش مهمی در تعیین کیفیت فرآیند فکر و عملکرد شناختی دارد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌توانند تا حدود ۳۰ درصد ماده‌ی سفید بیش‌تری را داشته باشند در مقایسه با نوزادانی که به صورت انحصاری با شیر مادر تغذیه نمی‌کنند یا تنها شیر خشک، می‌خورند.
 
۴. تسریع توسعه‌ی مغز  در نوزادان زودرس
تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که رشد مغز در نوزادان نارس تسریع شود و به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که آن‌ها هیچ گونه تاخیری را در روند توانایی شناختی تجربه نخواهند کرد. در عین حال آن‌ها کم‌تر در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی در زندگی هستند.
 
۵. احتمال بروز ADHD کاهش می‌یابد
اختلال بیش‌فعالی کم‌توجهی یا ADHD یک اختلال روانی است که باعث بروز مشکلات رفتاری می‌شود. این وضعیت درمان ندارد و شرایط بیمار باید با استفاده از دارو در باقی زندگی مدیریت شود. نوزادانی که به مدت شش ماه یا بیش‌تر شیر مادر را مصرف می‌کنند کم‌تر در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. گفته می‌شود که تغذیه با شیر مادر  از نوزاد در مقابل ADHD محافظت می‌کند، اما این نتیجه می‌تواند به دلیل مزایای شناختی عمومی شیر باشد.
 

مزایای شیر دادن به نوزاد مرتبط با سیستم ایمنی

تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی کودک در برابر بیماری‌های مختلف می‌شود.
 
1. به حفاظت از کودک در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند
شیر مادر  سرشار است از چندین آنتی‌بادی از جمله آن‌هایی که برای بیماری‌های عمومی هستند مانند سرماخوردگی. به عنوان مثال، اگر یک مادر از سرماخوردگی رنج می‌برد، او به طور خودکار ایمنی خود را از طریق شیر انتقال می‌دهد. شیردهی از کودک در برابر عفونت‌های باکتریایی مانند مننژیت باکتریایی و پنومونی  محافظت می‌کند.
 
2. از کودک در برابر برخی از بیماری‌های ویروسی شدید محافظت می‌کند
تغذیه با شیر مادر  از کودک در برابر ویروس‌هایی مانند ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و واریسلا زوستر محافظت می‌کند. واریسلا زوستر عامل بروز بیماری آبله مرغان و زونا است. کارشناسان بر این باورند که اگر یک مادر مبتلا به آبله مرغان شود، به طور اتوماتیک ایمنی نسبت به این ویروسی را به نوزادش منتقل می‌کند. این نوع ایمنی، غیرفعال است به این ترتیب که ممکن است حفاظت کامل را تضمین نکند، با این وجود احتمال بروز این بیماری در نوزاد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
 
3. رشد سالم باکتری روده را تحریک می‌کند
روده‌ی کوچک حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که در هنگام تولد در نوزادان وجود دارد. با این حال، تعداد این باکتری‌ها در نوزادان کم است. قند و چربی‌های خاص موجود در شیر مادر باعث افزایش تعداد این باکتری‌ها می‌شوند. زمانی که تعداد باکتری‌های مفید روده بالا باشد، از بدن نوزاد در برابر باکتری‌های مهاجم مانند E.coli  محافظت می‌کند.
 
4. احتمال رخ دادن واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های خود ایمنی کم‌تر می‌شود
نوزادی که شیر مادرش را می‌خورد در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، دفعات کم‌تری دچار واکنش آلرژیک می‌شوند. پادتن‌های موجود در شیر مادر، سیستم ایمنی نوزاد را پرورش می‌دهند تا در تشخیص پاتوژن از یک پروتئین بدون ضرر، ماهر شوند. در نتیجه، نوزاد کم‌تر مستعد ابتلا به اختلالات مرتبط با آلرژی مانند آسم خواهد بود. همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری کرون کاهش می‌یابد.
 
5. خطر رخ دادن سندروم مرگ‌ ناگهانی نوزاد (SIDS)، لوسمی و دیابت کاهش می‌یابد
احتمال رخ دادن سندرم مرگ ناگهانی (SIDS)، سرطان‌هایی مانند سرطان خون و دیابت نوع ۱ و ۲ در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند پایین‌تر است.
 

مزایای فیزیکی شیر دادن به نوزاد

فقط مغز و سیستم ایمنی نوزاد نیست که از تغذیه‌ با شیر مادر سود می‌برد، بلکه بدن او هم در این میان سود می‌برد.
 
۱. احتمال ابتلا به چاقی کم‌تر است
مطابق با تحقیقات صورت گرفته نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند در دوران نوپایی و حتی در مراحل بعدی زندگی کم‌تر به چاقی مبتلا می‌شوند. این بدان معنا است که حفظ وزن برای چنین کودکانی نه فقط همین حالا، بلکه در آینده نیز آسان‌تر است.
 
۲. به رشد و توسعه‌ی درست و به موقع نوزاد کمک می‌کند
کودک باید در مسیر رشد یک سری مراحل را پشت سر بگذارد. به این ترتیب می‌تواند گفت که او رشد طبیعی و معمولی دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند رشد فیزیکی بهتری دارند و در مقایسه با نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، تمام مراحل رشد را به خوبی طی می‌کنند.
 
۳. توسعه‌ی دندان‌ها بهتر و مشکلات دهان و دندان کم‌تر خواهد بود
رشد دندان‌های اولیه / شیری با عوارض کم‌تری در این نوزرادان رخ می‌دهد. تغذیه‌ی مستقیم از پستان باعث کاهش فساد دندان ناشی از شیشه شیر می‌شود. بر خلاف قندهای موجود در شیر خشک، قندهای موجود در شیر مادر به دندان‌های کودک آسیب نمی‌رسانند. این‌ها مزایای عمده‌ای هستند که نوزاد از شیر مادر دریافت می‌کند. حالا، بیایید ببینیم که شیر دادن به نوزاد ، برای مادر چه فوایدی دارد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.