آنچه باید از اهمیت شیر مادر بدانید

مادری که کودک خود را شیر می دهد در پیشگاه خدا اجر بسیار زیادی دارد و حق بزرگی بر کودک و خانواده دارد . شیر مادر یک سرمایه ملی و نعمت خاص خداست و هیچ غذایی را نمی‌توان با آن مقایسه کرد. مادری که شیر خود را به نوزاد می دهد بدن خود و فرزندش را از انواع بیماری ها تا حد بسیار زیادی حفظ می کند .
دوشنبه، 3 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
آنچه باید از اهمیت شیر مادر بدانید
شیر دادن مادر به فرزندش باعث ایجاد رابطه عاطفی دو طرفه می‌شود.
 
چکیده: مادری که کودک خود را شیر می دهد در پیشگاه خدا اجر بسیار زیادی دارد و حق بزرگی بر کودک و خانواده دارد . شیر مادر یک سرمایه ملی و نعمت خاص خداست و هیچ غذایی را نمی‌توان با آن مقایسه کردمادری که شیر خود را به نوزاد می دهد بدن خود و فرزندش را از انواع بیماری ها تا حد بسیار زیادی حفظ می کند .
 
تعداد کلمات 1018 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
آنچه باید از اهمیت شیر مادر بدانید
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

شیر مادر نعمتی است که خداوند این موهبت بزرگ را از آن مادر و فرزندش کرده است تا کودک از آن تغذیه کند و شامل فواید آن شود.
شیر مادر در بدن کودک نه تنها به عنوان غذایی کامل وارد میشود بلکه نقش یک دارو را دارد که کودک را از بیماری ها مراقبت می کند.
در دوره ای که جهان هنوز از اهمیت والای شیر مادر خبر نداشت ، بیشتر از شیر خشک به عنوان غذای دائم نوزاد استفاده می شد ؛ اما در سال های اخیر علم جان به فواید بی شمار شیر مادر پی برد و در تمام جهان حرکتی عظیم برای تشویق مادران برای تغذیه کودکان شان از شیر مادر به راه افتاد ، تا جایی که حتی اگر نوزاد بستری باشد شرایطی را فراهم می کنند تا مادر بتواند به آن شیر دهد.
 

اهمیت شیر مادر برای کودک

 همانطور که گفته شد شیر مادر مفید ترین غذا برای کودک شیر خوار می تواند باشد که نظیر آن در هیچ گونه از شیر های آماده و خشک دیده نمی شود و در دسترس ترین غذاست .
پیغمبر اکرم (ص) فرمود : لیس الصّبی لبن خیر منن لبن امّه .«برای کودک هیچ شیری بهتر از شیر مادرش نیست .»[1]
خواص ضد بیماری که در بدن کودک‌ به وجود می آورد باعث کمتر بیمار شدن کودک و امنیت قوای جسمی او را تضمین می کند و رشد کودک را به شکل مطلوبی ارتقاء می دهد و باعث بقا می شود و مرگ ناگهانی برای این کودکان شیر مادر خوارخیلی کمتر است . و بهترین غذا برای کودکان نارس و کم وزن است.
کودکانی که دو سال کامل را از شیر مادر خود تغذیه می کنند ضریب هوشی بالاتری دارند و جذب آهن بدن شان بالاتر است .
شیر مادر در بدن مادر در حرارت ۳۷ درجه قرار دارد و برای همین به آسانی هضم می شود و کودک زودتر احساس گرسنگی می کند. خیلی از کودکان را می بینید که از همان نوزادی به نفخ یا یبوست و دل‌پیچه دچاراند که منشأ خیلی از آنان را می توان در خوردن شیر خشک دانست که این مشکل ها در صورتی که شیر مادر را بخورد برایش پیش نمی آید و خیلی زودتر هضم می شود و باعث می‌شود تا کودک بسیار سریع تر احساس گرسنگی کند‌ و کودک را از انواع انگل ها در امان نگه می دارد‌.
در قرآن در این باره آمده است:
« مادرانی که می خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند،لازم است 2 سال تمام آنها را از پستان خود شیر دهند.»[2]
 

اهمیت شیر دادن برای مادر

گاهی مادران در دوران بارداری دچار قند خون بالا می شوند ، اما شیر دهی آنان به کودک باعث تنظیم قند خون مادر می شود .
شیر دهی کودک از طریق شیر مادر ، باعث کاهش دچار شدن به سرطان دهانه رحم و پستان و تخمدان می شود .
شیر دادن مادر به فرزندش باعث ایجاد رابطه عاطفی دو طرفه می‌شود.
 

اهمیت شیر اولیه ( آغوز )

 شیر ابتدایی مادر در روز های اولیه تولد نوزاد ، بسیار غلیظ و زرد رنگ مفید است . نام این نوع شیر (آغوز ) یا شیر ماک یا کلستروم است ، که ارزش غذایی فوق العاده ای از ترکیبات خاص در آن وجود دارد که مصرف آن برای کودک بسیار مفید بوده و باعث افزایش مقاومت کودک در برابر بیماری ها و محافظ جان کودک است که به آن اولین واکسن کودک هم می توان گفت که حتی از عفونت های بدن جلوگیری می کند.
 

نکات قابل توجه در شیر دادن کودک

 - تا شش ماهگی کودک هیچ نیازی به غذاهای مکمل در کنار شیر مادر نیاز ندارد (حتی آب آشامیدنی ) ، مگر اینکه با تجویز دکتر تنها از قطره ویتامینه می‌توانید استفاده کنید .
اما بعد از شش ماه از غذا های مکمل و سوپ های مخصوص برای تغذیه کودک در کنار شیر استفاده کنید.
- در شیر دادن کودک حتما از دو طرف پستان خود استفاده کنید.
- بعد تولد کودک چیزی جز شیر مادر ندهید تا بتواند از همان ابتدا به این غذا عادت کند و چه خود است که بعد از تولد بلافاصله سعی در شیر دادن کودک داشته باشید تا راحت تر از آن استفاده کند.
- ترکیب شیر مادر با توجه به سن کودک و نیاز های غذایی او تغیر می کند.[3]
- حتی در دوره اسهال کودک در کنار داروهای که استفاده می کنید شیر مادر را قطع نکنید .
- در طول شب هم تا جایی که میتوانید دو الی سه بار بیدار شده و به کودک شیر دهید .
 

درمان کم شیری مادران

برای پیشگیری از کم آبی بدن باید به اندازه کافی حدود ۸ الی ۱۰ لیوان در روز مایعات شامل شیر ، دوغ ، چایی و آب میوه بنوشید و مواد غذایی آب دار مانند انواع خورشت ها را نیز مصرف کنید ‌. خوردن گندم (بخصوص جوانه گندم ) ، اسفناج ، حریره بادم و جو ، نارگیل و فندق نیز مفید است . [4]
 
 
پاورقی :
[1]‌ عیون أخبار الرضا علیه السلام ، ابن بابویه محمد بن علی ، ترجمه  قزوینی محمدصالح بن محمدباقر، جلد دوم، قم : مسجد مقدس جمکران  ۱۳۸۹. ص 34 ح 69
[2] قرآن، سوره بقره ، آیه 233
[3] پیام نیکبختی، دکترمحمدمهدی اصفهانی، تهران : مهروش، 1389، جلد اول ، صفحه 100
[4] طب سنتی 1، مصطفی خدادادی، قم : سپهر اندیشه، 1396 جلد یک، صفحه 64
 
منبع : 
قرآن کریم، سوره بقره
عیون أخبار الرضا علیه السلام ، ابن بابویه محمد بن علی ، ترجمه  قزوینی محمدصالح بن محمدباقر، جلد دوم، قم : مسجد مقدس جمکران  ۱۳۸۹
طب سنتی 1، مصطفی خدادادی، قم : سپهر اندیشه، 1396
پیام نیکبختی، دکترمحمدمهدی اصفهانی، تهران : مهروش، 1389

بیشتر بخوانید :
مزایای شیر مادر
شیر مادر؛ اهمیت، آداب و مزایا
چرا به کودکم شیر دهم؟
تغذیه نوزاد - شیر مادر بهترین غذاست
تغذیه با شیر مادر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.