آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش دوم)

احتمال بروز افسردگی پس از زایمان در مادرانی که پس از به دنیا آمدن کودک، خودشان به او شیر می‌دهند، پایین‌تر است. این تاثیر می‌تواند به علت آزاد شدن مکرر هورمون‌های احساس خوب مانند اکسی‌توسین باشد. در عین حال کیفیت سلامت روان در مادرانی که با شیر خود کودک‌شان را تغذیه می‌کنند، نسبت به مادرانی که از همان ابتدا به فرزندشان شیر خشک می‌دهند، بالاتر است. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید شیر مادر برای کودک باید بدانید (بخش دوم)
با شیر دادن به نوزاد احتمال ابتلا به پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کاهش می‌یابد.
 

مزایای شیر دادن به نوزاد برای مادر

در حالی که کودک‌تان از شیر مادر تغذیه می‌کند، فوایدی نیز به خودتان می‌رسد.
 
۱. به بهبودی سریع پس از زایمان کمک می‌کند
مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند، سریع‌تر بعد از زایمان بهبود می‌یابند، حتی اگر سزارین شده باشند. چنین تاثیری به این دلیل است که مکیدن شیر از نوک پستان آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب باعث بهبودی رحم و بازگشتن آن به شکل اولیه می‌شود.
 
۲. شیر دادن به نوزاد باعث می‌شود که چربی دوران بارداری را از دست بدهید
تولید شیر کالری اضافی را که بدن از در دوران بارداری به صورت چربی جمع کرده‌است، استفاده می‌کند. به این ترتیب، مادرانی که به طور انحصاری با شیر خودشان نوزاد را تغذیه می‌کنند، سریع‌تر به شکل قبل از بارداری و وزن خود باز می‌گردند.
 
۳. خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان کم‌تر است
شانس ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان در زنانی که با شیر خود کودک‌شان را تغذیه می‌کنند، کم‌تر است. محققان دریافتند که یک زن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۵۰٪ کاهش دهد، در صورتی که به مدت دو سال در زندگی شیر داده باشد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کم‌تر می‌شود در صورتی که زنان یک سال در زندگی‌شان شیر داده باشند. این مزایا در تمام طول عمر دوام دارد و در نتیجه تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر نوعی بیمه‌ی سلامتی طبیعی برای زنان است.
 
۴. خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد
تحقیقات گسترده ثابت کرده‌است که وقتی به نوزادتان شیر می‌دهید، احتمال ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا)، بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله‌ی قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهید.
 
۵. احتمال ابتلا به بیماری‌های استخوانی کاهش می‌یابد
با شیر دادن به نوزاد احتمال ابتلا به پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کاهش می‌یابد. زنانی که دست کم ۱۳ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را برای باقی عمرشان تا نصف کاهش می‌دهند.
 

مزایای احساسی و روانی شیر دادن به نوزاد برای مادر

هر زمان که به کودک‌تان شیر می‌دهید، شادی و لذت را تجربه می‌کنید. این مورد هم نوعی مزیت عاطفی و روانی است که یک مادر با شیر دادن به نوزاد ش دریافت می‌کند.
 
1. احساس شادی و رضایت در زنان ایجاد می‌کند
تحریک پستان توسط یک نوزاد اکسی‌توسین را در بدن زن آزاد می‌کند، و به این ترتیب به مادر کمک می‌کند تا آرامش بیابد و احساس خوشحالی کند. اکسی‌توسین در عین حال باعث می‌شود احساس دلبستگی و عشق بین مادر و نوزاد افزایش بیابد. هورمون دیگر پرولاکتین است که باعث تولید شیر در سینه و جریان آن از نوک پستان می‌شود. پرولاکتین اجازه می‌دهد تا مادر در طی شیر دادن به نوزاد آرام و متمرکز باشد.
 
2. پیوند قوی بین مادر و کودک ایجاد می‌کند
تماس پوست با پوست بین مادر و نوزاد به نوزاد کمک می‌کند تا احساس امنیت داشته باشد و به مادر کمک می‌کند تا حس مادر بودن را تجربه کند. کارشناسان معتقدند که توسعه‌ی این احساس در اوایل زندگی کودک سبب می‌شود که مادر هنگامی که کودک‌اش بزرگ می‌شود و به سمت دوران نوجوانی گام برمی‌دارد، روابط قوی‌تری با او داشته باشد.
 
3. مادر مقاومت بیش‌تری در برابر استرس خواهد داشت
مادرانی که خودشان به نوزاد شیر می‌دهند مقاومت بیش‌تری نسبت به استرس دارند. یک مطالعه نشان داده‌است که سطح پایین هورمون‌های استرس در خون مادران شیرده پایین‌تر است. در این مطالعه معلوم شد که استرس به ذهن محدود نیست، بلکه بدن نیز در این رابطه تاثیر می‌پذیرد، به این ترتیب که سطح پایین شاخص‌های استرس در عضلات نیز یافت شد.
 
4. خطر افسردگی پس از زایمان کاهش می‌یابد
احتمال بروز افسردگی پس از زایمان در مادرانی که پس از به دنیا آمدن کودک، خودشان به او شیر می‌دهند، پایین‌تر است. این تاثیر می‌تواند به علت آزاد شدن مکرر هورمون‌های احساس خوب مانند اکسی‌توسین باشد. در عین حال کیفیت سلامت روان در مادرانی که با شیر خود کودک‌شان را تغذیه می‌کنند، نسبت به مادرانی که از همان ابتدا به فرزندشان شیر خشک می‌دهند، بالاتر است.
 
5. به زنان و مردان کمک می‌کند که والدین بهتری باشند
آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) می‌گوید پدرها می‌توانند نقش مهمی در فراهم کردن یک محیط راحت برای مادر در هنگام شیر دادن به نوزاد ، داشته باشند. زمانی که زنان در روند شیر دادن به کودک‌شان مورد تشویق و حمایت شریک زندگی‌شان قرار دارند، احتمال این‌که دوران بیش‌تری به فرزندشان شیر بدهند، بالاتر است. شیر دادن به نوزاد به مدت طولانی‌تر، برای سلامتی نوزاد بهتر است.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما