نکاتی درباره که از شیر گرفتن کودکان (بخش اول)

شیر مادر غذایی اصلی نوزاد به شمار می آید. نوزادی که متولد شده می بایست تا شش ماه تنها از شیر مادر تغذیه کند و بعد از آن تا دو سال شیر مادر می بایست به همراه سایر مواد غذایی مصرف شود. یکی از مهم ترین نکاتی مادر باید درباره آن بدانند نحوه از شیر گرفتن فرزندان است.
چهارشنبه، 28 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی درباره که از شیر گرفتن کودکان (بخش اول)
وقت یا زمان مناسبی برای متوقف کردن شیردهی وجود ندارد.
 
چکیده : شیر مادر غذایی اصلی نوزاد به شمار می آید. نوزادی که متولد شده می بایست تا شش ماه تنها از شیر مادر تغذیه کند و بعد از آن تا دو سال شیر مادر می بایست به همراه سایر مواد غذایی مصرف شود. یکی از مهم ترین نکاتی مادر باید درباره آن بدانند نحوه از شیر گرفتن فرزندان است. 

تعداد کلمات 994 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
نکاتی درباره که از شیر گرفتن کودکان (بخش اول)

زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک چه زمانی است؟

این بستگی به شما دارد که تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و نوزادتان بهتر است ممکن است دلایلی را برای تصمیم گیری توقف شیردهی داشته باشید، مانند بازگشت به سر کار، یا باردار شدن و یا ممکن است مشکلاتی با نوزادتان داشته باشید، مانند زخم شدن نوک سینه زخمی که می تواند برای تغذیه از سینه دردآور باشد.
اگر در حین شیر دادن رنج می برید، اما دوست دارید ادامه دهید و یا اگر احساس می کنید که به اندازه کافی نمی توانید ا شیردهی را ادامه دهید، ابتدا با مسولان بهداشتی خود و یا متخصص تغذیه صحبت کنید او می تواند به شما توصیه های عملی در مورد غلبه بر مشکلات بدهد ؛
در این بخش قصد داریم راهنمایی کامل و جامعی داشته باشیم برای آن دسته از مادرانی که قصد از شیرگرفتن کودک خود را دارند و نمی دانند چطور و از چه زمانی فرزند دلبندشان را از شیر بگیرند.
 

بهترین زمان برای متوقف کردن شیردهی چه زمانی است؟

وقت یا زمان مناسبی برای متوقف کردن شیردهی وجود ندارد. مطمئن شوید که هم شما و هم فرزندتان شاد هستید، احتمالاً تنها قاعده شما هستید اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید، این مطلب ممکن است به شما کمک کند بدانید که چگونه شیر سینه می تواند به نفع کودک یا کودک نوپای شما باشد.
بهتر است برای شش ماه اول عمرش چیزی جز شیرسینه به نوزادتان ندهید بعد از آن، می توانید غذاهای جامد خود را در کنار شیر خود به او بدهید. نوزاد شما هنوز به شیر مادر به عنوان منبع اصلی تغذیه و کالری در سال اول خود نیاز دارد.
تا زمانی که شیردادن از سینه را حفظ می کنید، نوزادتان به لذت بردن از فواید سلامتی آن، از جمله محافظت از عفونت و امراض، ادامه خواهد داد. همچنین شواهدی وجود دارد که شیردهی به کودک شما کمک می کند تا اولین غذای جامد خود را هضم کند.
زمانی که تصمیم گرفتید، به تدریج تغییرات را ایجاد کنید این به بدن شما زمان می دهد تا درست کردن شیر را تنظیم کنید و به نوزادتان با بطری یا شیر خشک شیر بدهید.
دادن شیر از سینه می تواند یک تجربه احساسی باشد و ممکن است احساسات متفاوتی نسبت به آن داشته باشید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما خوشحال هم باشید.خبر خوب این است که توقف شیردهی به پیوند نزدیک شما و نوزادتان پایان نمی دهد در حقیقت، شیردادن از سینه تنها سرآغاز روابط بسیار ویژه شماست.
 

چگونه می توانم شیردادن از سینه را از برنامه غذایی کودک حذف کنم؟

چنانچه در ادامه این بخش توضیح خواهیم داد بهتر است به جای توقف ناگهانی تعداد دفعات در یک روز را کاهش دهید ؛ اگر به طور ناگهانی توقف کنید، می تواند هم برای کودک و هم شما ناراحت کننده باشد.این کار می تواند سینه های شما را پر و دردناک ترکند و گاهی اوقات می تواند منجر به التهاب دردناک سینه (ورم سینه) شود.
  • اگر کودک شما کم تر از یک سال دارد یا کوچک تر است، باید شیر را با یک بطری شیر جایگزین کنید.
  • اگر کودک بیش از شش ماه دارد، می توانید به جای آن یک فنجان یا یک ظرف شیشه ای استفاده کنید. ترکیب یک شیر با شیرمادر می تواند راه خوبی برای آرام کردن نوزادتان باشد.
  • اگر کودک شما بیش تر از یک سال دارد و انواع غذاها و نوشیدنی ها را می خورد، به غذای جایگزین نیاز نخواهد داشت.
  • تغییر روتین و منحرف کردن فرزندتان با یک بازی یا فعالیت می تواند کمک باشد.
  • برخی از مادران خودشان شیر به او نمی دهند و تغذیه نمی کنند، اما اگر فرزندشان خواست هم امتناع نمی کنند.


چقدر طول می کشد تا کودکم را از شیر بگیرم؟

فرآیند گرفتن از شیر کودک برای همه متفاوت است بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و چه خوب خود را وفق دهد. مسائل را با سرعت ثابت در نظر بگیرید و انعطاف پذیر باشید به این ترتیب اگر شما یا نوزادتان بخواهید، می توانید همه چیز را کم کنید. کاملاً متوقف کردن شیردادن از سینه می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
 

اگر فرزند من نخواهد شیردهی را متوقف کند چه می شود؟

اگر نوزادتان هیچ نشانه ای از تمایل به توقف شیردهی را نشان نداد، سعی کنید صبور باشید او از شیر مادر لذت می برد، چون به راحتی تغذیه می کند و به او غذا می دهد. با توجه به این موضوع، می توانید به او کمک کنید با امتحان کردن موارد زیر خود را تطبیق دهد:
  • به طرق دیگری به او آرامش ببخشید.
  • به تدریج جای سینه خود را عوض کنید.
  • با روش های خوب دیگر به کودک خود غذا بدهید.
  • چیزهای زیادی به او بدهید، یا اینکه پدرش را برای گذراندن چند وقت خاص با او درگیر کنید.
  • همچنین می توانید با هم به یک کتاب نگاه کنید، با او آواز بخوانید، یا با او بازی کنید.
  • در شب به مالیدن یا آرام کردن پشتش بروید، یا او را در حین آواز خواندن تکان دهید.


تعویق تغذیه :

دیر غذا دادن می تواند خوب کار کند زمانی که کودک شما تقاضای شیرتان را می کند، به او بگویید که بعداً بهش غذا خواهید داد و او را با یک فعالیت منحرف کنید. به جای شیر دادن او در اوایل شب، می توانید از او بخواهید تا وقت خواب صبر کند.

ادامه دارد ...

منبع :
سایت نمناک

بیشتر بخوانید :
از شیر گرفتن کامل کودک
اهمیت شیر مادر و از شیر گرفتن کودک نوپا
از شیر گرفتن؛ چرا و چگونه؟​​​​​​​
روش های شیر دادن و از شیر گرفتن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.