مشکلات تغذیه شیر خواران

گاهی کمبود شیر مادر و یا روش اشتباه شیر دادن باعث می شود که نوزاد دچار مشکل در تغذیه شود و رشد کافی را نداشته باشد. برای برطرف کردن این مشکلات می توانید از راهکارهای بسیار راحت و گیاهی در منزل استفاده کنید‌.
سه‌شنبه، 30 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
مشکلات تغذیه شیر خواران
اگر گریه کودک بعد از خوردن شیر مادر باشد احتمالا دلیل آن نفخ شیر و یا دل درد و دل پیچه یا مشکلات روده می تواند باشد.
 
چکیده: گاهی کمبود شیر مادر و یا روش اشتباه شیر دادن باعث می شود که نوزاد دچار مشکل در تغذیه شود و رشد کافی را نداشته باشد. برای برطرف کردن این مشکلات می توانید از راهکارهای بسیار راحت و گیاهی در منزل استفاده کنید‌.

تعداد کلمات 956 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
مشکلات تغذیه شیر خواران
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

وجود مشکل در تغذیه کودکان و شیرخواران هم برای والدین ناگوار است و هم باعث رسیدن آسیب به بدن کودک می شود. متاسفانه امروزه مشکل داشتن تغذیه در شیرخواران در بین خانواده ها بسیار شایع است. 
نوزادان بخصوص در چند هفته اول زندگی شان دچار مشکل بیشتری در شیر خوردن می شوند و این امری طبیعی است اگر کودک این چند هفته دچار کاهش وزن ، بیماری و بی‌حالی شود جای نگرانی نیست. چون شما می توانید مشکلات کوچک شیر خوردن را با استفاده راهکارهای ساده و به مرور زمان نوزادتان را عادت به تغذیه درست دهید.
تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی برای رشد و نمو کودک از اهمیت مهمی برخوردار است در این زمان تغذیه شیر خوار فقط با شیر مادر بوده و کودک نیازی به استفاده از هیچ ماده غذایی دیگر حتی آب ندارد و تنها شیر مادر، آغوش مادر، استفاده از آفتاب، قطره A+D ومولتی ویتامین و واکسیناسیون از ضروریات و تامین کننده بخش زیادی از نیازهای غذایی ، جسمانی ، روحی و عاطفی او می باشد .
اگر کودک شما تمایل به شیر خوردن داشته باشد ،ساعت غذایی درستی را دنبال کند ، شیر مادر برای آن کافی باشد و رشد طبیعی داشته باشد جای هیچ نگرانی نیست.
اما اگر افزایش وزن نوزاد طبیعی نباشد علت احتمالی نارسایی رشد است که اثر کمبود شیر مادر بر فرزند است.
 

علت شیر نخوردن نوزادان

گریه بیش از حد کودک در هنگام شیر خوردن و یا بعد از شیر خوردن باعث می‌شود که کودک شما به طور کامل سیر نشده و نیاز بدن آن تامین شود.
از علت های گریه کردن نوزاد در زمان شیر خوردن، خفگی کودک به علت جریان زیاد شیر مادر باشد و یا سینه مادر با مکیدن کودک از شیر آزاد نمی کند که در نهایت باعث خستگی نوزاد شده و کودک شما قبل از سیر شدن سینه مادر را رها می کند.
اگر گریه کودک بعد از خوردن شیر مادر باشد احتمالا دلیل آن نفخ شیر و یا دل درد و دل پیچه یا مشکلات روده می تواند باشد.
اگر طفل مایل به خوردن شیر نیست و از اول هم اشتیاقی به خوردن شیر نداشت اما از طرفی وزنش افزایش طبیعی دارد مشکل از عدم آشنایی مادر با روش های درست شیرخواران در زمان و رفتار تغذیه آنهاست.
اگر تعداد دفعات شیر خوردن کودک شما بیش از حالت طبیعی و نرمال بین نوزادان باشد می‌تواند علتی مانند سیر نشدن و یا کم بودن شیر مادر یا مربی نبودن شیر داشته باشد.
در این دلایل مشکل از کودک نیست بلکه این مشکلات را می توان از طریق مادر کودک برطرف کرد.
اگر کودک شما در یک دوره زمانی کوتاهی میل به خوردن شیر ندارد احتمالاً علت آن سرماخوردگی و یا بیماری ویروسی می تواند باشد اگر کودک شما تمایل به خوردن شیر ندارد و وزن گیری طبیعی ندارد باید توجه داشته باشید که در صورت داشتن علایمی مانند گودی زیر چشم، گریه های طولانی مدت، خواب های پریشان، بی حالی و کسلی، لاغری مفرط، دل‌پیچه و صدای قار و قور شکم و وجود خون در ادرار و مدفوع به پزشک معالج رجوع فرمایید.
 

راه های درمانی

اگر کودک شما بالای چهار ماه از می توانید از غذاهای مغزی با مزاج گرم و تر کمکی استفاده کنید.
می‌توانید از عصاره گوشت تازه گوسفند هر ۴ تا ۸ ساعت یک بار برای کودک و یا مادر کودک استفاده فرمایید.
دم کرده زیره سیاه و سبز ، شنبلیله یک فنجان بعد از غذا برای مادر توصیه می شود.  [1]
جلوی بینی کودک را روزی چند بار آغشته به گلاب کنید.
انجیر خرما و انگور سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن کودک می باشند شما می توانیم با روش های مختلف آن را به کودکان بخورانید.
اما (رضا علیه السلام) درباره فواید انجیر می‌فرماید: «یشّد الفم و العظم» انجیر، دهان و استخوان را محکم می‌کند. [2]
از ترکیب نخود گندم و گوشت قدیم درست کنید و آن را به کودک خود بدهید.
جوانه گندم خانگی درست کنید و آن را آسیاب کرده سپس کمی با آب مخلوط کنید و به آرامی بجوشانید سپس خوب صاف کنید با عسل مخلوط کنید و دو برابر وزن کودک قطره هر ۴ تا ۶ ساعت به کودک بخورانید جوان این خود را نیز مانند جوانه گندم می‌توانید تهیه کنید و یک روز جوانه گندم بدهید و یک روز جوانه نخود. [3]
شما می‌توانید سطح بدن کودک خود را با روغن بنفشه، سیاه دانه ، زیتون، کنجد هر ۱۲ ساعت ۵ دقیقه ماساژ دهید.
وسط سر کودک را هر شب با روغن سیاه دانه دو دقیقه ماساژ دهید.
 

توصیه های غذایی

بادام زمینی، سیب زمینی، هویج، چغندر، زردآلو، نارگیل و فندق میوه هایی مفید برای افزایش شیر مادر است.
سبزیجاتی مانند ریحان، اسفناج، جوی دوسر، سیر، ترخون گشنیز و شوید کمبود شیر را برطرف می کند.
کمبود آب در بدن مادر باعث کم شدن شیر می شود پس باید روزی حدود ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات شامل چای، آب ،دوغ ،شیر و آب میوه استفاده شود.

پی نوشت
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه27
[2] احمد بن محمد بن خالد برقی،  المحاسن، قم : مجمع جهانی اهل بیت ( علیهم السلام ) 1374، جلد 2 ، صفحه 554 - مکارم الاخلاق، صفحه 198
[3] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان ، قم: شهید کاظمی ، 1396، صفحه 45

بیشتر بخوانید :
مشکلات تغذیه در نوزادان
مشکلات تغذیه در نوزادان
مشکلات تغذیه ای نوزاد در رابطه با مادر
تغذیه ی طبیعی در کودکان چه ویژگی هایی دارد؟
تغذیه ی کودکان را جدی بگیرید!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.