تقویت کننده‌های سیستم ایمنی در کودکان

کودکان بیشتر از بزرگسالان، مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف می‌باشند. دلیل آن، سیستم ایمنی در حال تکامل آنها است و به همین سبب متخصصان اطفال ابتلا به شش تا هشت آنفولانزا، سرماخوردگی، و عفونت گوش در آنها را طبیعی
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تقویت کننده‌های سیستم ایمنی در کودکان
تقویت کننده‌های سیستم ایمنی در کودکان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

کودکان بیشتر از بزرگسالان، مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف می‌باشند. دلیل آن، سیستم ایمنی در حال تکامل آنها است و به همین سبب متخصصان اطفال ابتلا به شش تا هشت آنفولانزا، سرماخوردگی، و عفونت گوش در آنها را طبیعی می‌دانند. با این حال، عادات خاص باید در کودکان پرورش داده شوند تا سیستم ایمنی آنها تقویت گردد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص عادات و مواد غذایی مختلفی فراهم ساخته که می‌توانند ایمنی فرزندتان را افزایش دهند.
هنگامی که کودکی متولد می‌شود سیستم ایمنی بدن او به طور کامل تکامل نیافته و ممکن است در صورتی که مراقبتهای لازم انجام نشود، دچار چندین عفونت شود. اگر کودک شما به طور مداوم تب می‌کند، دچار سرماخوردگی شده و یا سرفه می‌کند، دلیل آن می‌تواند سیستم ایمنی ضعیف او باشد. این سیستم به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، مواد سمی، و عوامل بیماری‌زایی که به بدن حمله می‌کنند و موجب بروز بیماری می‌شوند، عمل می‌کند. چنانچه سیستم ایمنی به دلیل رژیم غذایی ضعیف و عدم انجام حرکات ورزشی ضعیف شود، می‌تواند به بروز چندین بیماری بیانجامد. جهت جلوگیری از این امر، ضرورت دارد که والدین اقداماتی را جهت افزایش ایمنی کودکان خود، صورت دهند.

راه‌های طبیعی افزایش ایمنی کودک

خواب کافی

هنگامی که می‌خوابیم، بدنمان فرصت تجدید قوا و احیای خود را می‌یابد. اگر این زمان خواب کاهش یابد و یا اگر فردی خواب کافی نداشته باشد، بدن قادر به تجدید قوا نخواهد بود. این امر بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد، که به نوبه‌ی خود فرد را نسبت به بیماریها و عوارض آسیب پذیر می‌سازد. از اینرو، خواب خوب شبانه می‌تواند به افزایش ایمنی کودکتان کمک کند. این امر برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان قابل اجرا است. کودکان تازه به راه افتاده بایستی 10 ساعت خواب داشته باشند، در حالی که کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیاز به هفت تا هشت ساعت خواب دارند.

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد، به ایجاد سیستم ایمنی قوی و مبارزه در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. مواد غذایی حاوی چندین مواد مغذی تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی، بایستی در رژیم گنجانده شوند. این مواد غذایی موارد ذیل را شامل می‌شوند:

مواد غذایی سرشار از ویتامین C

مواد غذایی غنی از ویتامین C که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند، لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، گواوا، و تمام میوه‌های دیگر خانواده مرکبات را شامل می‌شوند.

مایعات

آب، آب میوه، آب نارگیل، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و مایعات نیز باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. این مایعات سلامتی و آب بدن را به خوبی حفظ کرده، در نتیجه روند ایمنی را افزایش می‌دهند.

مواد غذایی تولید کننده‌ی آنتی‌بادی

مواد غذایی حاوی ویتامین B6 مانند موز، عدس، ماهی قزل آلا، ماهی تن، هویج، تخمه‌ی آفتابگردان، و گندم تولید آنتی‌بادی‌ها را افزایش داده، در نتیجه به عنوان یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی عمل می‌کنند. مواد غذایی حاوی روی مانند تخم مرغ، تخمه کدو حلوایی، غذاهای دریایی، و سبوس گندم به افزایش تولید آنتی بادی کمک کرده، و از اینرو بایستی در رژیم غذایی گنجانده شوند.
برخی از مواد غذایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازند، سبزیجات برگ سبز، ماست، که همچنین باکتری‌های «مفید» بدن را تأمین می‌سازد و میوه را شامل می‌شوند. سیر، که به خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی خود شناخته شده است و برخی آجیل‌هایی که حاوی چربی‌های سالم می‌باشند نیز بایستی در رژیم غذایی کودک گنجانده شوند.

ورزش روزانه

انجام روزانه‌ی ورزش فوائد زیادی در سلامت بدن دارد. ورزش توانایی سلول‌های سفید در مبارزه با هر نوع عفونت یا بیماری که به نوعی بدن را ضعیف می‌سازند، را افزایش می‌دهد. ورزش کردن می‌تواند شامل نیم ساعت انجام حرکات آسان و نیمه آسانی مانند پیاده روی، بازی، و یا جست و خیز باشد. همه‌ی کودکان به طور طبیعی به آن علاقه داشته و از انجام آن خسته نمی‌شوند، و این میزان تحرک جهت افزایش سیستم ایمنی کودک کافی است.

حفظ بهداشت

بسیار اهمیت دارد که به کودک از همان دوران خردسالی اهمیت رعایت بهداشت آموزش داده شود. بعضی از عاداتی که بایستی در کودکان نهادینه شده تا از انتشار باکتری و عفونت جلوگیری شود، شستن دست‌ها پس از رفتن به توالت و پیش از خوردن غذا، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و یا سرفه، حمام کردن به طور روزانه و تمیز نگاه داشتن اتاق خود را شامل می‌شود.
علاوه بر این موارد، والدین می‌توانند همچنین پس از مشورت با پزشک به کودکان خود مولتی ویتامین دهند. بسیار اهمیت دارد که کودک وزن ایده‌آل مطابق با سن و قد خود را حفظ نماید. داشتن اضافه وزن می‌تواند در واقع تولید آنتی‌بادی کودک را کاهش دهد که این امر می‌تواند به عفونت و بیماری‌های مکرر منجر شود. بنابراین، مواد غذایی پرچرب، مواد غذایی سرشار از قند، مواد غذایی فراوری و سرخ شده و مواد غذایی پرکالری بایستی از رژیم غذایی آنها حذف شود. همچنین ورزش روزانه کلید عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و سلامتی بالا است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.