راهکارهای درمانی کندی افزایش وزن کودک

رشد و وزن گیری کودک از بدو تولد تا دو سال اول زندگی بسیار مهم و آینده ساز است. شما باید به تغذیه کودک خود نظارت کنید و در عین حال به نمودار وزن گیری آن توجه داشته باشید، اگر اختلالی در آن اجرا شد حتما به فکر درمان آن باشید.
شنبه، 27 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی کندی افزایش وزن کودک
مادر کودک باید توجه داشته باشد که با آرامش به کودک شیر دهد؛ هر چقدر استرس و اضطراب کمتری داشته باشد، جذب شیر در کودک بیشتر و بهتر می‌شود.
 
چکیده : رشد و وزن گیری کودک از بدو تولد تا دو سال اول زندگی بسیار مهم و آینده ساز است. شما باید به تغذیه کودک خود نظارت کنید و در عین حال به نمودار وزن گیری آن توجه داشته باشید، اگر اختلالی در آن اجرا شد حتما به فکر درمان آن باشید.

تعداد کلمات 954 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای درمانی کندی افزایش وزن کودک
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

کندی در افزایش وزن کودک همیشه نشانگر آن نیست که بدن کودک شما دچار ضعف جدی شده است، گاهی ممکن است منحنی رشد کودک بالا و پایین رود و همیشه رو به صعود نباشد. اما این به تنهایی دلیل کندی رشد کودک شما نیست، بلکه شما باید به تغذیه کودک توجه داشته باشید و به نمودار رشد کودک خود رجوع کنید و به دقت افزایش و کاهش وزن کودک خودتان را در نظر بگیرید . 
بررسی کنید ، اگر کاهش جدی وزن در نمودار مشاهده کرده اید به یک سری از نکات باید توجه داشته باشید، مثلا حال عمومی کودک شما چطور است؟ آیا دچار ضعف و ناخوشایندی است ؟ آیا کودک شما دوران سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا به رشد دندان را پشت سر گذاشته است ؟ در این دوره ها کاهش وزن و یا کندی در رشد وزن طبیعی است.
 ولی اگر به جز این دلایل کودک شما دچار ضعف در رشد شود باید توجه داشته باشید که ،حال عمومی آن چطور است؟ آیا غذا خوردن آن معمولی است یا نه؟ آیا گریه های آن بیشتر شده است ؟
اگر فقط از شیر مادر تغذیه می کند، شاید شیر برای آن کافی نباشد و یا اگر غذا می خورد غذایی که با آن می دهید برایش کافی نباشد، یا دارای مواد مغذی نیست که کودک را تقویت کند. اگر از شیر خشک برای کودک استفاده می کنید، شاید روش شما صحیح نباشد و یا مارک شیر خشک تان خوب و مغذی نیست.
حتما باید دقت داشته باشید که از چه نوع تغذیه ای برای کودک استفاده می شود و اگر کودک شما غذای کافی می خورد و وزن نمی گیرد، آنگاه به پزشک مراجعه نمایید.
اگر کودک شما غذای به اندازه می خورد و سرحال است ولی در عین حال وزن نمی گیرد اینجا دو احتمال وجود دارد. یک: غذای مغذی نیست. دو: بدن قدرت جذب آن را ندارد. 
برای رفع این موارد شما می توانید از راهکارهای درمانی خانگی و گیاهی که به شما پیشنهاد می دهیم استفاده کنید.
 

راهکارهای درمانی کندی افزایش وزن کودک

اگر نوزاد در دوران شیر خوارگی به سر می‌برند و با شیر مادر تغذیه می شود شما می توانید از راهکاری استفاده کنید که با تغذیه مادر از غذاهای با کالری بالا از طریق شیر دهی کالری را به بدن کودک برسانید.
مادر نوزاد می تواند از جوانه گندم، گندم با سبوس، پوره سیب زمینی، شیر تازه و طبیعی استفاده کند تا ظرف نوزاد برطرف شود.
شما می توانید تمام سطح بدن از ملاج سر تا کف پای کودک را با روغن سیاه دانه یا ترکیب روغن سیاه دانه و زیتون هر ۱۲ ساعت ۵ دقیقه ماساژ دهید. بادکشی بسیار ملایم نیز موثر است. روی کتف و باسن و کشاله های ران را یک دقیقه پس از روغن مالی و ماساژ بادکش کنید. [1]
مادر کودک باید توجه داشته باشد که با آرامش به کودک شیر دهد؛ هر چقدر استرس و اضطراب کمتری داشته باشد، جذب شیر در کودک بیشتر و بهتر می‌شود.
عصاره گوشت گوسفند تازه بسیار مفید می باشد توجه داشته باشید که این آثار باید هر روز به خود کودک و یا مادر کودک خورانده شود.
اگر شما کودک خود را یک بار شیر داده اید و بلافاصله بعد از آن اقدام به شیردادن کرده اید، توجه داشته باشید که حتما آروغ کودک را بگیرید و گرنه کودک دچار سیری کاذب می شود و به اندازه کافی شیر نمی‌خورد.
توجه داشته باشید که که چیزی جز شیر مادر برای کودک مغذی تر نیست، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز در این باره فرمودند: « لَیسَ لِلصَّبّیِ لَبَنٌ خَیرٌ مِن لَبَنِ اُمِّهِ» هیچ شیری برای نوزاد بهتر از شیر مادر نیست. [2]
پس تلاش کنید نوزاد را با شیر خودتان سیر کنید. توجه داشته باشید کودک شما در حال شیر خوردن به خواب نرود او را بیدار و هوشیار نگه دارید، تا تمام شیرش را بخورد و سیر شود. شما می توانید برای بیدار نگه داشتن کودک کف پای او را به آرامی مالش دهید و کمی او را قلقلک دهید ، لباس هایش را به آرامی درآورید، پوشک آن را قبل از شیر دادن عوض کنید.
امام صادق علیه السلام از امیرمؤمنان در موضوع اهمیت شیر مادر نقل می کند: «ما مِن لَبَنٍ رُضِعَ به الصبیِّ اَعظَمُ بَرَکَةً عَلَیهِ مِن لَبَنِ اُمِّهِ» هیچ شیری برای تغذیه نوزاد، با برکت تر از شیر مادرش نیست. [3] 
 

توصیه های غذایی

مادر کودک تا جایی که می تواند از مغزیجات، حبوبات، گوشت تازه گوسفند و یا مرغ و خروس محلی تازه استفاده کنند. 
بال و گردن مرغ محلی سریعاً تبدیل به خون می شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
میوه هایی مانند انار شیرین، زردآلو، موز، خرما، پسته، کنجد، گیلاس، فندق، بادام و میوه های شیرین بسیار مفید است.
از خوردن ترشیجات، سرکه، هندوانه ، گیلاس، پرتقال ترش، لیمو ترش، آبغوره، هلو، آلو، آلوچه، لواشک، کاهو و پیاز پرهیز شود. [4]

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان ، قم: نشر شهید کاظمی، 1396، صفحه 47
[2] میرزاحسین نوری‌طبرسی، مستدرک الوسائل ، لبنان_ بیروت : موسسة آل البیت (علیهم السلام)، س 1408 ، جلد 15 ، صفحه 147
[3] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه ، تهران : ناس ، س 1364 ، جلد 15، 274
[4] خدادای، مصطفی، طب سنتی، قم: سپهر اندیشه، 1396، جلد یک ، صفحه27

بیشتر بخوانید :
اهمیت تغذیه در رشد کودکان
علت افزایش چاقی در کودکان چیست؟
کمبود هورمون رشد در کودکان
رشد جسمی کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.