همه چیز راجع به علائم اولیه بارداری

علائم بارداری قبل از انجام آزمایش با بسیاری از تغییرات هورمونی و جسمی در خانم‌ها همراه است؛ البته این علائم اولیه بارداری به طور قطع در همه خانم‎ها شایع نیست و ممکن است نشانه‎های عادت ماهانه آنها باشد.
دوشنبه، 23 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به علائم اولیه بارداری

علائم اولیه بارداری

قبل از اینکه پریود قطع شود، علائم بارداری به صورت زیر ممکن است بروز پیدا کند، البته این علائم در اثر عوامل دیگری هم ممکن است به وجود آیند:
 
تأخیر در پریود
عقب افتادن عادت ماهانه اولین علت باردار بودن خانم‌هایی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است اگر برای انجام آزمایش خون به پزشکتان مراجعه کنید.
 
حساست بافت سینه و ورم پستان
یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌هاست. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد.
 
تهوع بارداری
تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ نیز یکی از دلایل و علائم باردار بودن شماست که البته در تمام مادران باردار به یک اندازه و شدید نیست.
 
لکه‌بینی یا خونریزی
خونریزی خفیف یا لکه‌بینی در مورد همهٔ خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد. برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد این اتفاق داشته باشید، می‌توانید مطلب ما در مورد لانه‌گزینی جنین را مطالعه کنید.
 
تکرر ادرار
افزایش و تکرر ادرار یکی از دلایل مشخص و شناخته‌شده در بارداری است که اغلب از حدود هفتۀ ششم بارداری آغاز می‌شود.
 
خستگی
داشتن حس خستگی شدید نیز یکی از علل بارداری است که در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع و ممکن است در اواخر بارداری نیز دوباره به وجود می‌آید.
 
ویار
بیزاری نسبت به غذاها یا هوس غذایی یا حسایت به بوها و حساس شدن حس بویایی را ویار می‌نامند.
 
گرفتگی عضلات
گرفتگی ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا هم یکی از علائم یا عوارض شایع دوران بارداری است.
 
تغییرات خلقی
نوسانات خلق‌وخو یکی از نشانه‌های حاملگی است که می‌توان طیف خفیف تا شدیدی داشته باشد. این تغییر شدید احساسات در بارداری کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را با راهکارهای موجود برای کنترل احساس خود حفظ کنید.

علاوه بر اینها، دمای پایۀ بدن شما؛ یعنی درجه حرارت بدن بلافاصله هنگامی که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، نیز ممکن است بتواند سرنخ‌های اولیۀ بارداری را نشان دهد. دمای پایۀ بدن بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و تا عادت ماهانۀ بعدی در همان سطح باقی می‌ماند. اگر شما نمودار دمای پایۀ بدن خود را به منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری رسم کنید، افزایش ادامه‌دار آن بیش از دو هفته، ممکن است به این معنی باشد که شما باردار هستید.1
 

علائم بارداری دختر و نشانه‌های بارداری پسر

بسیاری از زوج‌ها علاقه‌مند هستند تا پیش از تولد جنسیت فرزند خود را بدانند و از طرفی نمی‌خواهند جنین خود را در معرض اشعه‌های خطرناک سونوگرافی قرار دهند؛ نشانه‌های ظاهری زیر تا حدودی به شما کمک می‌کنند تا از جنسیت فرزند خود با خبر شوید:
 
علائم بارداری دختر
شکم گرد و روبه بالا در مادران بالا نشان از بارداری دختر دارد. در این زمان احساس می‌کنید جنین در بالای شکم قرار گرفته. حالت تهوع شدید در صبح هنگام از جمله نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید احتمالا فرزندتان دختر است. این امر به دلیل کاهش قند خون و افزایش ترشح هورمون‌ها رخ می‌دهد. ضربان قلب شدید و چرب شدن پوست از دیگر نشانه‌های بارداری فرزند دختر است.
 
علائم بارداری پسر
از نشانه‌های بارداری پسر جوش و آکنه بر روی پوست صورت است. اگر ویار شما نسبت به غذاهای تند و شور بیشتر است، احتمال دارد فرزندتان پسر باشد. همچنین سرد شدن پاها در دوران بارداری خبر از نوزاد پسر می‌دهد. افزایش سرعت رشد موهای سرد یکی دیگر از علائم بارداری فرزند پسر است. معمولا افزایش وزن در مادرانی که فرزند پسر دارند بیشتر در ناحیه شکم مشهود است؛ در حالی که این افزایش وزن در مادرانی که فرزند دختر دارند به تمام قسمت‌های بدن و مخصوصا صورت، معطوف می‌شود.2
 

بارداری بدون علائم برای کدام زنان پیش می‎آید؟

اگر فکر می‎کنید که همیشه بارداری با علامت‎هایی همراه است، در اشتباه هستید. خانم‎هایی هستند که به دلیل داشتن شرایط خاص بارداری بدون علائم را تجربه می‎کنند.

دسته‏‎ی اول از زنانی که دچار بارداری بدون علائم می‎شوند، زنانی هستند که به دلیل اضافه‎وزن شدید، متوجه افزایش حجم شکم خود یا حرکات کودک‎شان نمی‎شوند تا اینکه به علت دل‎درد یا مشکلات این چنینی راهی بیمارستان می‎شوند و آنجا است که بعد از بررسی‏‎های پزشک متوجه می‎شود که ماه‏‏‎ها است که حامله هستند.

گروه دوم، زنانی هستند که در همه حال دچار قاعدگی نامنظم هستند و به همین علت اغلب اوقات احتمال نمی‎دهند که به دلیل تاخیر در قاعدگی باردار شده باشند.3
 

تست تشخیص خانگی بارداری

علائم اولیۀ بارداری منحصر به بارداری نیست. برخی از آنها می‌تواند نشان‌دهندۀ بیماری در شما باشد یا این که دورۀ عادت ماهانۀ شما در حال شروع است. همچنین ممکن است بدون تجربه کردن هیچ‌کدام از این علائم و نشانه‌ها هم باردار باشید.

با این حال اگر یک دوره از عادت ماهانۀ شما اتفاق نیفتاده یا متوجه وجود هر یک از این سرنخ‌ها شده‌اید، بهتر است یک هفته بعد از زمان مورد انتظار برای شروع عادت ماهانه، یک BabyCheck؛ بیبی‌چک، یا همان تست خانگی بارداری انجام دهید.

اگر چرخه و روز پریود خودتان را ثبت نمی‌کنید، بهتر است سه هفته بعد از آخرین اقدام برای بارداری، نسبت به انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید. اگر پاسخ تست بارداری خانگی شما مثبت باشد، یک قرار ملاقات با پزشک خود هماهنگ کنید تا پزشک با انجام آزمایش‌های لازم هرچه زودتر بارداری شما را تأیید و مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کند.1
 

روش‌های تشخیص علائم اولیه بارداری

پس از مشاهده علائم بارداری، اولین راه تشخیص استفاده از بی بی چک است. اما برای تشخیص مطمئن‌تر و دقیق‌تر آزمایش خون لازم است انجام شود. در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.
 
بی بی چک
بی بی چک یک روش تشخیص فوری بارداری است. بی بی چک را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. در واقع بی بی چک از میزان غلظت هورمون HCG در ادرار را تشخیص گذاری می‌کند. بهترین زمان برای انجام این آزمایش اول صبح است. چرا که غلظت هورمون HCG در صورت بارداری در پایین‌ترین بالاترین سطح قرار دارد.

بهترین زمان استفاده از بی بی چک 7 تا 10 روز بعد از لقاح است. یعنی حدود چند روز که پریود به تعویق افتاده است. چرا که قبل از این زمان مقدار هورمون HCG به اندازه ای نیست که توسط بی بی چک اندازه گیری بشود.

البته جواب مثبت و منفی کاذب هم ممکن است بروز پیدا کند. بنابراین بی بی چک به معنی قطعیت کامل نیست. بنابراین با وجود علائم بارداری نیاز به انجام آزمایش بیشتر وجود دارد.
 
آزمایش خون
با مراجعه به آزمایشگاه و درخواست آزمایش تست بارداری، میزان هورمون HCG به طور دقیق‌تر بررسی می‌شود. نتیجه این روش نسبت به بی بی چک زمانبر بوده اما از اطمینان بیشتری برخوردار است. جواب این آزمایش قابل استناد بوده و در صورت مثبت بودن به پزشک زنان مراجعه نمایید. 3
 

روش‌هایی برای تسکین و کاهش علائم بارداری

برخی از روش‌های خانگی و روش‌های خود مراقبتی به شما کمک می‌کنند تا دوران بارداری سالم‌تر و بی‌دردسرتری را تجربه کنید. می‌توانید با نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی از مراقبت‌های دوران بارداری کلیک کنید. روش‌های زیر می‌توانند در کاهش علائم دردآور بارداری مؤثر باشند:

 ورزش سبک و روزانه به همراه رژیم غذایی مناسب شما را از علائم بارداری و به خصوص اضافه وزن بیش از حد می‌رهاند. بعد از سه ماهه‌ی اول بارداری پیشنهاد می‌شود از خوابیدن به پشت و یا ورزش‌های سنگین و طولانی مدت اجتناب کنید.

بسیاری از خانم‌ها در این دوران دچار ورم دست و پا می‌شوند. بهتر است از کفش‌های راحتی در این دوران استفاده کنید.

بهتر است تشک سفت را برای خوابیدن انتخاب کنید و همچنین بالشی را میان پاهای خود قرار دهید. بهترین حالت خواب در این دوران، خوابیدن به پهلو است.
بهتر است از غذاهای فیبر دار مثل سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنید.

برای کاهش تهوع بارداری بهتر است غذاهای سبک مصرف کنید و از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید. همچنین بهتر است آب کافی بنوشید.

افزایش آگاهی‌ها و مهارت‌های تربیت فرزند در دوران بارداری به شما کمک می‌کند تا بعد از تولد کودک آمادگی بیشتری داشته‌باشید.2

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.delta.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.