علائم الرژی غذایی در کودکان

تاثیر برخی عوامل دیگر نیز در بروز حساسیت ثابت شده که از جمله تنوع زیاد غذاها و استفاده زیاد و فراگیر از پروتئین های افزودنی به مواد غذایی صنعتی به دلیل خواص آنها و غیره را می توان نام برد . آلرژِی غذایی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، فقط به این دلیل که یک واکنش اولیه باعث مشکلات کمی می شود, به این معنی نیست که همه واکنش ها مشابه خواهند بود; غذایی که تنها علایم خفیف را در یک موقعیت ایجاد می کند ،ممکن است در یک زمان دیگر علایم شدیدتری ایجاد کند.
چهارشنبه، 8 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
علائم الرژی غذایی در کودکان

ارتباط بیـن آلـرژی غـذایـی و اضطـراب دوران کـودکـی 

میزان ابتلا به آلرژی غذایی در ایالات‌متحده با تخمین‌های اخیر 8 درصد است و به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. محققان 80 کودک مبتلابه آلرژی غذایی در سنین بین 4 تا 12 سال و به‌طور متوسط 8 ساله را موردمطالعه قراردادند. همچنین آسم را در میان کودکان تحت کنترل قراردادند زیرا اختلالات اضطراب و خلق‌وخو، در میان جوانان مبتلابه آسم شایع‌تر است.

سطح اضطراب در افرادی که دارای منابع مالی کمتری هستند رو به افزایش است و نشانه‌های اضطراب در کودکان و مراقبین آن‌ها بیشتر است. نتایج نشان می‌دهد که آلرژی غذایی به‌ویژه به اضطراب اجتماعی و ترس از روابط اجتماعی مرتبط است. زیرا مدیریت یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی، ممکن است موجب اضطراب شود و بعضی از کودکان ممکن است اضطراب اجتماعی بیشتری در مورد" متفاوت بودن "از سایر کودکان بسته به سن آن‌ها داشته باشند.

بسیار ارزشمند است که ارتباط اضطراب با آلرژی غذایی را در بین نوجوانان و  جوانان بررسی کنیم، زیرا این گروه سنی در اوج ریسک ابتلا به افسردگی قرار دارند، بخصوص که اضطراب اوایل دوران جوانی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه است.

با شیوع بالای آلرژی‌های غذایی امروزه، آموزش‌ و پرورش در مدارس همچنان باید به‌عنوان یک اولویت مهم قرار گیرد. با توجه به ارتباط قوی بین آلرژی غذایی و اضطراب اجتماعی در کودکان، بررسی‌های آینده مربوط به رابطه سلامت روان با سلامت مواد غذایی نیز در تنظیمات بالینی، مدرسه و جامعه ضروری است که می‌تواند در جهت توسعه مداخلات کمک‌کننده باشد.

علائم الرژی غذایی در کودکان

مهم ترین مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می کند: گرچه ممکن است تمام مواد غذایی کم و بیش آلرژی زا باشند، اما این احتمال در مورد بعضی خوراکی ها بیشتر است. ، تخم مرغ، ماهی های دریایی، میوه هایی مانند فندق، بادام، گردو، زردآلو، گیلاس، به، هلو، سیب، گلابی، آلو، زیتون، شیر گاو، چغندر، گیاهان چتری مانند رازیانه، هویج، زیره، جعفری، فلفل سبز و جانوران سخت پوست دریایی مانند میگو، عامل بروز ۹۰درصد حساسیت ها هستند.  

احمدی تصریح می کند: از دیگر مواد غذایی که ۱۰ درصد آلرژی ها را موجب می شوند، می توان به میوه های گرمسیری مانند آناناس، موز، کیوی، خرمالو، انبه، نارگیل، سبزیحاتی مانند لوبیا، باقلا، نخود، نخود فرنگی و سویا، آرد گندم، گوشت گاو، سیب زمینی، گوشت مرغ و خردل اشاره کرد.

وی تاکید می کند: برای تشخیص حساسیت غذایی، حتما باید به پزشک متخصص آلرژی و ایمنی شناسی مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام گیرد،  اگر هیچ یک از والدین دچار حساسیت غذایی نباشند، این احتمال در فرزند آنها ۲۰ درصد است،  اما در صورتی که یکی از والدین مبتلا باشند، احتمال به ۴۰ درصد و اگر هر دوی آنها آلرژی داشته باشند، به ۶۰درصد  می رسد.

ناهید گودرزی متخصص تغذیه در این زمینه نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: سیر، گوش بره، قهوه، شکلات،  کلم قرمز، انگور، تربچه، پیاز، پرتقال، ادویه، پسته، توت فرنگی، مخمر نان، قلوه، گوجه فرنگی و کنجد از وراکی هایی هستند که به ندرت ممکن است باعث حساسیت شوند.

وی می افزاید: تا قبل از یک سالگی، تخم مرغ، بادام زمینی و شیر گاو مهم ترین مواد غذایی حساسیت زا هستند. تخم مرغ( ۳۱درصد)، بادام زمینی( ۱۸درصد)، شیر( ۱۲/۵درصد)، ماهی( ۱۲/۵درصد)، از دیگر خوراکی هایی هستند که عامل حساسیت در کودکان یک تا سه ساله است.

گودرزی اضافه می کند: تاثیر برخی عوامل دیگر نیز در بروز حساسیت ثابت شده که از جمله تنوع زیاد غذاها و استفاده زیاد و فراگیر از پروتئین های افزودنی به مواد غذایی صنعتی به دلیل خواص آنها و غیره را می توان نام برد و کارخانجات مواد غذایی در واقع مرتبا ترکیبات جدیدی را به محصولات خود اضافه می کنند که ممکن است حساسیت زا باشند.
 

علائم آلرژی غذایی:

در حالی که آلرژی در خانواده ها ارثی است, اما پیش بینی این که آیا کودک آلرژی غذایی والدین را به ارث خواهد برد یا خیر، غیرممکن است، برخی تحقیقات نشان می دهند که خواهر و برادر کوچک تر یک کودک مبتلا به آلرژی بادام زمینی بنا به احتمال بیشتری به بادام زمینی حساس خواهند بود.

آلرژِی غذایی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، فقط به این دلیل که یک واکنش اولیه باعث مشکلات کمی می شود, به این معنی نیست که همه واکنش ها مشابه خواهند بود; غذایی که تنها علایم خفیف را در یک موقعیت ایجاد می کند ،ممکن است در یک زمان دیگر علایم شدیدتری ایجاد کند.

برای برخی افراد، واکنش آلرژیک به یک غذای خاص ممکن است ناخوشایند باشد، اما شدید نباشد، برای افراد دیگر، یک واکنش غذایی می تواند ترسناک و حتی مهلک باشد، علائم آلرژی غذایی معمولاً در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از خوردن غذاهای متخلف، ایجاد می شود.

علائم الرژی غذایی در کودکان

علل آلرژی غذایی:

وقتی آلرژی غذایی دارید، سیستم ایمنی شما به اشتباه یک غذای خاص و یا یک ماده غذایی را به عنوان چیزی مضر تشخیص می دهد، در پاسخ، سیستم ایمنی تان سلول ها را تحریک می کند تا یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین ای (ige) را آزاد کند تا مواد غذایی را خنثی کند (آلرژن).

دفعه بعد که حتی کوچک ترین مقدار آن غذا را بخورید، آنتی بادی ige آن را حس کرده و سیستم ایمن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را وارد جریان خون شما می کند، این مواد شیمیایی علائم آلرژی دارند، در بزرگسالان، اکثر آلرژی های غذایی با پروتئین های ویژه ای در ارتباط هستند:

میگو، لابستر و خرچنگ،
بادام زمینی
میوه های درخت مانند گردو
ماهی

در کودکان، آلرژی های غذایی معمولاً توسط پروتئین ها فعال می شوند:

بادام زمینی
آجیل درختی
تخم مرغ
شیر گاو
گندم
سویا
 

درمان حساسیت های غذایی

وی با بیان اینکه حذف ماده غذایی آلرژی زا از برنامه غذایی، اولین و مؤثرترین راهکار مقابله با حساسیت است، تصریح می کند:  اگر فرد به چندین ماده غذایی حساسیت دارد، حتما باید رژیم غذایی او تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد تا از ایجاد کمبودهای غذایی خصوصا کمبود ویتامین ها پیشگیری شود.
گودرزی می گوید:  ممکن است کودک با ورود به سومین سال زندگی، بهبود یافته یا از شدت حساسیت کاسته شود که علل آن به طور دقیق مشخص نیست،  اما گاه حساسیت برای همیشه همراه کودک خواهد بود.
 

ضرورت تشخیص حساسیت

این متخصص تغذیه ادامه می دهد: زمانی که کودک دچار خارش شدید، کهیر و تورم شود، باید به پزشک مراجعه شود تا حساسیت شناخته شود. هرگز نباید حساسیت کودکان را بی اهمیت تلقی کرد زیرا ممکن است علائمی مانند تورم در مخاط گلو اتفاق بیفتد که واقعا خطرناک خواهند بود.
وی خاطرنشان می کند: افرادی که قبلا مشکل آنها تشخیص داده شده است، در موارد خارش و تورم باید فورا از داروهای کورتیکوستروئید و ضد حساسیت استفاده کنند و در صورت بروز مشکلات تنفسی نیز باید از اسپری های مخصوص کمک گرفت. در صورتی که بیمار دچار بیهوشی، از دست دادن هوشیاری شد، اطرافیان باید بلافاصله به اورژانس اطلاع دهند.

علائم الرژی غذایی در کودکان

آیا آلرژی غذایی می تواند با افزایش سن رشد کند؟

اگر چه بیشتر آلرژی های غذایی وقتی که کودک هستید رشد می کنند، اما به ندرت می توانند تا بزرگ سالی باقی بمانند، رایج ترین آلرژی های غذایی برای بزرگسالان صدف, سخت پوستان و نرم تنان و همچنین آجیل, بادام زمینی و ماهی است.

بیشتر بزرگسالان مبتلا به آلرژی غذایی از زمان کودکی آلرژی دارند، یک واکنش آلرژیک به یک غذا گاهی می تواند در بزرگسالان از دست برود, زیرا علائمی مانند استفراغ و یا اسهال می تواند با آنفولانزا یا مسمومیت غذایی اشتباه شود، بزرگسالان همیشه به علائمی که ممکن است خطرناک باشند, توجه نمی کنند.



منبع: سایت سیمرغ
سایت نمناک
سایت جمهوری اسلامی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.