چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

سینوس‌ها فضاهایی در پیشانی، استخوان گونه‌ها و بینی هستند که با هوا پُر شده‌ و زمانی که به خاطر حساسیت یا عفونت دچار التهاب می‌شوید، ورم کرده و مخاط بیشتری تولید می‌کنند. کانال‌های تخلیه مخاط، مسدود می‌شوند و فشاری که در این نواحی به وجود می‌آید، باعث سردرد سینوسی خواهد شد. در این مطلب با هر آنچه درمورد سردرد سینوسی و درمان سردرد سینوسی به‌روش خانگی نیاز دارید آشنا خواهید شد.
شنبه، 11 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

سردرد سینوسی چیست؟

اگر بافت مجاری یا سلول‌هایی که سینوس‌ها را به پشت بینی متصل می‌کنند ملتهب شوند، سینوس نمی‌تواند به صورت طبیعی تخلیه شود و احتمالاً فشار درون سینوس‌های گرفته شده افزایش می‌یابد. این موضوع ممکن است با ورم و التهاب بافت سینوس‌ها نیز همراه باشد، که منجر به افزایش مخاط و ترشح مایعات خواهد شد. افزایش مایعات به همراه ناتوانی در تخلیه آنها باعث افزایش فشار درون حفره سینوسی می‌شود که در  نهایت منجر به دردی از نوع سردرد سینوسی خواهد شد. اصطلاح سینوزیت برای توصیف التهاب سینوس به کار می‌رود.


علل سردردهای سینوسی چیست؟

عفونت ویروسی: در حالی که التهاب سینوس (سینوزیت) می‌تواند ناشی از عفونت ویروسی باشد و باعث ورم در بینی (التهاب) شود. با این حال ممکن است این التهاب و کاهش توانایی سینوس‌ها برای تخلیه طبیعی ناشی از واکنش‌های آلرژیک همچون تب یونجه باشد.

تولید مایعات: التهاب باعث ورم و افزایش تولید مایعات می‌شود. در سینوس‌ها، این مسئله باعث کاهش توانایی تخلیه سینوس‌ها می‌شود. افزایش تولید مایعات التهابی و کاهش در تخلیه مایعات باعث درد و فشار درد سردرد سینوسی می‌شود. پس از یک دوره زمانی، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند از حفره بینی به داخل مایعات راکد داخل حفره سینوسی بروند و باعث عفونت شوند.

 ویروس‌ها: بیشتر موارد عفونت‌های سینوسی ناشی از فعالیت ویروس‌ها هستند. اگر علائم بالینی برای کمتر از یک هفته ادامه داشته باشد و بدتر نشود به احتمال زیاد عفونت ویروسی بروز خواهد کرد. عفونت باکتریال معمولاً پس از یک دوره اولیه التهاب ناشی از عفونت ویروسی یا سایر احتقان‌های قابل توجه سینوس ناشی می‌شود.

عفونت‌های  قارچی: در موارد نسبتاً نادر، عفونت‌های  قارچی می‌توانند باعث عفونت سینوس شده و حتی در موارد نادرتر تومورها می‌توانند به سینوس حمله کنند. سینوس‌های آرواره زیر چشم‌ها در استخوان گونه قرار گرفته‌اند. دندان‌های بالایی به بخش زیرین این استخوان متصل است و عفونت‌های دندانی می‌توانند از ریشه دندان بالا رفته و مستقیماً سینوس را آلوده کنند. از آنجایی که تقریباً همیشه التهاب بینی با التهاب سینوس همراه است، به این بیماری غالباً رینوسینوزیت می‌گویند.1


درمان های ساده خانگی سردردهای سینوسی (سینوزیت)


استفاده از بخور
مخاط خشک و زیادی که در بینی‌ شکل می‌گیرند باعث مسدود شدن سینوس‌ها و ایجاد لایه‌ای می‌شوند که ذرات ریز و ویروس‌ها را به دام می‌اندازد و نگهداری می‌کنند. اگر محیط مرطوب باشد و مایعات زیادی به بدن وارد کنید، این مخاط سفت، روان خواهند شد. استفاده از دستگاه بخور و پرهیز از قرار گرفتن در هوای سرد و خشک، حمام بخار گرفتن، مصرف مایعات و یک فنجان چای یا سوپ گرم هم می‌تواند به رفع سردردهای سینوسی کمک کند.

تنقیه
اسنشاق آب و نمک، بهترین راه برای پاک‌سازی سینوس‌ها و بینی است. این کار می‌تواند مانع یا باعث بهبود سردرد سینوسی شود. استفاده از قوری تنقیه، اسپری بینی، سرنگ حبابی تنقیه و… هم برای رفع سردرد فکر خوبی است. به کمک ابزارهای تنقیه، حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم استرلیزه و تمیز را درون ظرف تنقیه بریزید (از آب شیر استفاده نکنید چون آب باید استرلیزه باشد و حداقل یک تا سه دقیقه آن را جوشانده باشید). نصف قاشق چای‌خوری نمک بدون یُد و کمی جوش شیرین را به آب اضافه و از ترکیب حاصل برای بینی خود استفاده کنید. محلول را داخل بینی بکشید و حواس‌تان باشد که دستگاه تنقیه کاملا تمیز باشد.

کمپرس سرد و گرم
استفاده از یک حوله داغ و قرار دادن آن روی چشم‌ها و بینی به روان شدن مخاط سفت موجود در بینی کمک می‌کند. برای کاهش درد و فشار سینوس‌ها می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. برای این کار باید حدود سه دقیقه، حوله یا پارچه‌ای داغ را روی سینوس‌ها بگذارید. سپس کمپرس سرد را در حد ۳۰ ثانیه روی سینوس‌ها قرار بدهید. این کار را متناوبا تکرار کنید. استفاده از کمپرس سرد و گرم به تعداد چهار بار در هفته، به رفع مشکلات سردرد کمک خواهد کرد.

استفاده از ادویه و غذاهای تند
بسیاری از افراد معتقدند مصرف فلفل تند به باز شدن راه بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. واقعیت این است که ماده فعال کپسایسین در فلفل تند باعث تسکین درد در ناحیه سر و سینوس‌ها می‌شود. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تندی فلفل به درمان بعضی دردهای صورت و رینیت کمک شایانی می‌کند. برای تسکین سردرد سینوسی می‌توانید از غذاهای تند و ادویه‌دار هم بهره ببرید.
چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن
ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن با تکنیک‌هایی مانند ریلکسیشن و تنفس هم می‌تواند به کاهش دردهای سینوسی کمک کند. این تکنیک‌ها مبتنی بر توانایی ذهن در درک درد به ویژه دردهای مزمن و عودکننده‌ای مانند دردهای سینوسی است. از جمله تکنیک‌های درمانی برای ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن می‌توان به هیپنوتیزم، پس‌خوراند زیستی، یوگا و مدیتیشن اشاره کرد.

چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

پرهیز از محرک‌های سردرد سینوسی
یادتان باشد، اسپری‌های ضدگرفتگی بینی که بدون نسخه در داروخانه تجویز می‌شود، معمولا اثر آنی در بهبود وضعیت دارند اما بعد از مدت کوتاهی، گرفتگی و فشار موجود در سینوس‌ها را بدتر می‌کنند. مصرف الکل هم سردردهای سینوسی و گرفتگی آنها را وخیم‌تر می‌کند. اگر از دستگاه‌های بخور استفاده می‌کنید، باید آنها را تمیز نگه دارید تا باعث بروز حساسیت‌های قارچی نشوند. غواصی، شنا و پرواز هم برای افراد مبتلا به سردرد، سرماخوردگی و حساسیت تحریک‌کننده است و دردشان را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های تنفسی هم بهتر است ملحفه‌های رختخواب‌تان را با آب جوش شست‌وشو دهید.2

بخار
شما احتمالا نمی دانید بخار به ویژه زمانی در برابر عفونت های باکتریایی استفاده شود، چقدر قدرتمند است. بخار می تواند کمک کند تا از حالت گرفتگی در قسمت بینی خلاص شوید و می تواند کمک کند بهتر نفس بکشید. همچنین می تواند سینوس هایتان را پاکسازی کند.

یک دیگ آب جوش را روی یک ظرف قرار دهید.
سرتان را روی دیگ آب جوش نگه داشته و شروع کنید به تنفس از طریق بینی.
به خاطر داشته باشید که خیلی سریع نفس نکشید چون ممکن است حین انجام کار بینی تان در معرض خطر سوختگی قرار گیرد.
این کارها را حدودا چند دقیقه انجام دهید تا سینوس هایتان شروع به پاکسازی کنند.
 
چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

سیر
احتمالا می دانید که سیر بویی دارد که آن را بسیار قابل شناسایی می کند، اما با داشتن عفونت سینوس، احتمالا قادر نخواهید بود بوی آن را چندان زیاد حس کنید. به خاطر داشته باشید که سیر می تواند در مبارزه با عفونت استافیلوکوک بسیار مؤثر باشد چون ماده ای دارد که می تواند کمک کند تا از باکتری ها، ویروس ها و حتی قارچ های خاصی خلاص شوید.

یک فنجان آب را به مدت چند دقیقه بجوشانید.
سیرهایی که کمی خرد شده اند را به آب اضافه نمایید.
در ظرف را بپوشانید تا بخار آن خارج نشود.
بخاری که با سیر ترکیب شده است را استنشاق کنید.
 
چگونه از سردردهای سینوسی رها شویم؟

سرکه ی سیب
سرکه ی سیب نه تنها در خلاص شدن از مشکلات سینوس مؤثر است، بلکه می تواند برای بسیاری از مشکلات پوست و مو نیز استفاده شود. کاری که به طور اساسی برای عفونت سینوس انجام می دهد، این است که بینی را پاکسازی می کند به طوری که مخاط به سرعت از بین خواهد رفت.

دو قاشق غذاخوری سرکه ی سیب برداشته و با عسل مخلوط نمایید.
یک فنجان آب گرم به مخلوط اضافه کنید.
این محلول را بنوشید.
می توانید این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا زمانی که عفونت فروکش کند.3


پی نوشت:
1.www.drsohrabi.net
2.www.chetor.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.