فواید کاکائوی داغ

نوشیدن شکلات داغ فواید مناسبی برای سلامت بدن به همراه دارد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.
شنبه، 11 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید کاکائوی داغ
امروزه سلامتی کلمه‌ای بزرگ، و سالم زندگی کردن تبدیل به شعاری برای مردمان این دوره زمانه شده است. ما نه تنها می‌خواهیم چیزهای سالم بخوریم و بیاشامیم، بلکه می‌خواهیم قوه‌ی چشایی و اشتهایمان به غذاهای خوشمزه را نیز راضی نگاه داریم! بسیار خب، خوب است بدانید نوشیدنی‌های خواستنی و سالمی وجود دارند که می‌توانید هر روز آن‌ها را مصرف نمایید. یکی از این نوشیدنی‌های خوشمزه، می‌تواند یک فنجان کاکائوی داغ باشد. این مطلب را بخوانید تا بدانید که یک فنجان کاکائوی داغ چطور می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد.


سرشار از آنتی‌اکسیدان

کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مطالعات نشان می‌دهند که کاکائو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری در مقایسه با چای سبز، چای سیاه است. البته باید بدانید که داغی کاکائوی داغ اهمیت زیادی دارد. زمانی که کاکائو را حرارت می‌دهید آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری منتشر می‌شوند.


بهتر از هات چاکلت

بسیاری از مردم تمایل دارند تا شکلات داغ را با کاکائوی داغ مخلوط کنند یا به تنهایی میل کنند. این در حالیست که کاکائوی داغ از پودر کاکائوی خام تهیه می‌شود، اما هات چاکلت از شکلات‌هایی آمیخته با خامه یا آغشته در انواع دیگر پودرها. همچنین هات چاکلت در مقایسه با هات کاکائو، چربی و قند بالا و در عین حال ارزش غذایی پایین‌تری دارد. پس هات کاکائو از آنجایی که حاوی مقادیر کمتری خامه و شیرینی است، برایتان مفیدتر خواهد بود. پس زمانی که به یک فنجان هات کاکائو دسترسی دارید، دور هات چاکلت را خط بکشید. بهترین نوع کاکائو انواع دارک آن بوده که کمی هم تلخ مزه هستند.


یک نوشیدنی منعطف

هات کاکائو نوشیدنی ای مناسب برای هر زمان در روز است. می‌توانید هر زمان که از کار خسته شدید، یک فنجان از آن بنوشید یا حتی فقط بخاطر اینکه هوا سرد است و یک نوشیدنی داغ می‌طلبد! همچنین یک نوشیدنی جذاب برای مهمانی‌هایتان است. می‌توانید آنرا بهمراه آب یا شیر داغ سرو نمایید. همچنین دستور پختی نیز وجود دارد که می‌توانید توسط نمک، دارچین و جوز، هات کاکائوی خود را خوشمزه‌تر نمایید!1


لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان شکلات داغ 20 دقیقه قبل از غذا اشتها را تا 50 درصد کاهش داده و باعث افزایش چربی سوزی و متابولیسم بدن می شود.


سرماخوردگی

شکلات داغ حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.
علاوه بر این تئوبرومین موجود در شکلات داغ برای درمان سرفه و گلودرد مفید می باشد.


فشار خون

فلاونوئید های موجود در شکلات داغ با پردازش نیتریک اکسید جریان خون را بهبود می بخشند و به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.


قلب

فلاونوئید های کاکائو موجود در شکلات داغ جریان خون را در بدن بهبود می بخشد و برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید است.


آلزایمر

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف شکلات داغ می تواند با افزایش جریان خون مغز باعث تقویت حافظه شده و از بیماری های آلزایمر و زوال عقل پیشگیری کند.2


روشن کننده پوست

در حالی که ممکن است شیر برای برخی افراد که به لبنیات حساسیت دارند مضر باشد و باعث به وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن آن ها شود، اما جالب است بدانید که شیر سرشار از ویتامین D و A است که هر دو این ویتامین ها برای سلامت پوست عالی هستند. ماده دیگری که در شیر وجود دارد و نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند ، فلاونوئید ها هستند که با آبرسانی پوست و دفع اشعه ماوراء بنفش از بروز بیماری های پوستی جلوگیری می ‎کند. فلانوئید ها همچنین در روند لخته شدن پلاکت های خون در هنگام خونریزی نیز نقش به سزایی دارند.


برطرف کننده سرفه

با وجود این که برخی مطالعات حاکی از آنند که مصرف لبنیات در دوره سرما خوردگی باعث به وجود آمدن خلط در گلو فرد می ‎شوند اما با این حال سایر تحقیقات دارای نتایجی مقایر با این عقیده بوده اند و محققان بر این باورند که مصرف شیر داغ باعث برطرف شدن گلو درد و سرفه می ‎شود.


جلوگیری از دیابت

نتایج یک تحقیق به عمل آمده در ایتالیا حاکی از آن بود که مصرف شکلات سبب تحریک فعالیت انسولین در بدن می ‎شود و همچنین مطالعات دیگر نشان می ‎دهند که افزایش مصرف کلسیم، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می ‎دهد.


جلوگیری از بروز افسردگی

مطالعات نشان می ‎دهند که مصرف شکلات باعث جلوگیری از بروز افسردگی می ‎شود. شکلات حاوی ماده ای به نام سروتونین است که این ماده به عنوان یک ماده ضد افسردگی شناخته می ‎شود و باعث تولید اندروفین در بدن خواهد شد. هورمون اندروفین باعث ایجاد حس لذت در فرد می ‎شود و بنابراین مصرف شکلات داغ به بهبود بیماری افسردگی نیز کمک خواهد کرد. آنتی اکسیدان موجود در شکلات نیز باعث کاهش استرس در فرد خواهد شد.


افزایش مهارت ریاضی

محققان بر این باورند که مصرف یک فنجان بزرگ شکلات داغ می ‎تواند به افزایش مهارت فرد در محاسبات ریاضی کمک کند.


جلوگیری از بروز سرطان

از آنجایی که شکلات حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است، بنابراین به عنوان ماده ای برای جلوگیری از بروز سرطان شناخته می ‎شود و مطالعات نشان می ‎دهند که ویتامین D و کلسیم موجود در شیر نیز به جلوگیری از بروز سرطان کمک زیادی خواهند کرد.


جلوگیری از پوسیدگی دندان

تانن موجود در شکلات داغ حاوی اگزالیک اسید است که باعث کاهش تولید اسید و جرم در دهان و دندان می ‎شود . شکلات همچنین حاوی مقادیر بالای تئوبرومین است که این ماده باعث محکم شدن مینای دندان و جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها خواهد شد و بنابراین، با مصرف شکلات داغ می ‎توانید به جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود کمک کنید البته اگر با اجازه ی پزشک و به اندازه مصرف شود.

علاوه بر موارد فوق شکلات حاوی مقادیر بالای مس ، منیزیم ، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم است که این عناصر از سلامتی فرد حمایت کرده و او را از ابتلا به بیماری های مختلف مانند کم خونی محافظت می‎ کنند. شکلات تلخ همچنین باعث افزایش میل جنسی به خصوص در خانم ها می ‎شود.3


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.