خواص سبزی شاهی

شاهی معمولا به صورت خام مصرف می‌شود؛ این سبزی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بوده و برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، فشار خون بالا و دیابت مفید است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص بی‌نظیر این سبزی می‌پردازیم.
دوشنبه، 13 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص سبزی شاهی
شاهی گیاهی است که به سرعت در حضور آب رشد می کند و گفته می شود یکی از قدیمی ترین سبزیجات شناخته شده برای انسان است. این گیاه دارای رنگ سبز تیره و برگ دار است که در آب باران بهاری رشد می کند. این گیاه یک خانواده برزیک به همراه جوانه های کلم، کلم بروکلی، آرگولا و بروکسل است. دارای ساقه توخالی است که شناور می شود در حالی که ساختار برگ دارای چیدمانی شبیه به پر است که در آن برگ ها از دو طرف یک محور مشترک به وجود می آورند. این گیاه دارای طعمی تند و فلفلی و دارای ساقه های ترد است.


ارزش تغذیه ای شاهی

شاهی به عنوان یک رژیم اصلی سربازان رومی باستان شناخته می شد. ساندویچ های شاهی جزء اصلی غذای طبقه کارگر در انگلستان بود. این گیاه حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال، کلسیم بیشتر از شیر، آهن بیشتر از اسفناج و فولات بیشتر از موز است. شاهی حاوی ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر است که همگی برای یک بدن و ذهن سالم مورد نیاز هستند.


مزایای سلامتی شاهی

بعد از اینکه به ارزش غذایی موجود در شاهی نگاهی انداختیم، اکنون زمان آن رسیده است که شما به موارد جادویی این گیاه که می تواند به سلامتی بدن شما اثر بگذارد، نگاهی بیندازید.1

درمان پوست خشک و تیره
به گفته محققان، سبزی شاهی گیاهی غنی از آنتی اکسیدان‌هاست. میزان آنتی اکسیدان و مواد معدنی آن به از بین بردن سموم در راستای بهبود سلامت پوست کمک می‌کند. شاهی غنی از ویتامین C است؛ ۱۰۰ گرم از آن (معادل ۳ فنجان) حاوی ۷۲ درصد از میزان ویتامین روزانه مورد نیاز ما برای حفظ سلامت پوست است.
مطالعه سال ۲۰۱۲ محققان نشان داد ۱۰ نفر از ۱۱ زنی که یک کیسه سبزی شاهی به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کرده بودند شاهد بهبود ملموس پوست‌شان بودند. همچنین ۷ نفر از ۱۱ نفر شاهد بهبود چین و چروک هایشان بودند. این باور وجود دارد که ویتامین C کلاژن های را می‌سازد که به پوست حالت سفتی و ارتجاعی می‌دهد و در نتیجه پوست جوان به نظر می‌رسد.

کنترل دیابت
مصرف منظم شاهی به کنترل دیابت و عوامل پیش دیابت کمک می‌کند. در مطالعه سال ۲۰۱۵، محققان دو درمان انسولین و مصرف روزانه عصاره شاهی را به منظور مقایسه میزان تاثیر هر یک در کنترل قند خون در موش‌های مبتلا به دیابت نوع۲ بررسی کردند. یافته‌ها نشان داد عصاره شاهی (۲۰۰ mg/kg) دارای تاثیرات کاهنده قند و چربی است. به عبارت دیگر، موش‌هایی که عصاره سبزی شاهی خورده بودند در مقایسه با موش‌هایی که انسولین دریافت کرده بودند، فشارخون کمتری داشتند.

کاهش کلسترول بالا
این سبزی شفابخش با کاهش میزان کلسترول بالا هم مرتبط است. در مطالعه سال ۲۰۰۸، موش‌هایی که به مدت یک ماه روزانه شاهی مصرف کرده بودند میزان تری گلیسیریدشان تا ۴۳ درصد، کلسترول‌شان تا ۳۷ درصد و کلسترول بد‌شان (LDL) تا ۴۹ درصد کاهش یافته بود و میزان کلسترول خوب‌شان (HDL) تا ۱۶ درصد افزایش یافته بود.

کاهش فشارخون
سبزی شاهی نیز همانند چغندر و سایر سبزی‌های برگدار حاوی مقدار بالای نیترات رژیمی است. اکثر میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی مقداری نیترات هستند. برخلاف نیترات‌های افزودنی برای حفظ رنگ و کاهش رشد میکروارگانیزم ها در گوشت فرآوری شده، این نیترات‌های طبیعی از مواد ضروری برای رشد گیاه هستند. تحقیقات نشان می‌دهد نیترات موجود در سبزیجات موجب کاهش فشارخون دیاستولیک به طورمیانگین۳.۷ mm Hg می‌شود. از این رو سبزیجات غنی از نیترات می‌توانند نقش حفاظتی در مقابل فشارخون بالا داشته باشند.

پیشگیری از سرطان
سبزیجات صلیبی نظیر شاهی نقشی حفاظتی در مقابل سرطان دارند. طبق بررسی‌ها، این سبزی‌ها منبع رژیمی فوق العاده PEITC(فنیل اتیل ایزوتیوسینات) هستند که دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند.

سبزی شاهی هم غنی از یک گلیکوسینولات موسوم به گلوکوناستورتین است که در بدن انسان تبدیل به PEITC می‌شود. این گیاه بیش از هر سبزی دیگری حاویPEITC است. مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد PEITC دارای توانایی توقف تشکیل عروق خونی جدید است از اینرو تومورها توان دسترسی به منبع خون را نداشته و نمی توانند تکثیر پیدا کنند.2

پیشگیری از پوکی استخوان
منگنز موجود در سبزی شاهی باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود؛ بنابراین به درمان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند. همچنین کلسیم موجود در شاهی از استخوان‌های بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مربوط به استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین K شاهی به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

بهبود سلامت چشم‌ها
ویتامین A و کارتنوئیدهای موجود در سبزی شاهی به بهبود قدرت بینایی کمک می‌کند. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید آنتی‌اکسیدان مورد نیاز خود به نام لوتئین نیست، اما شاهی حاوی این نوع آنتی‌اکسیدان است که به حفاظت از سلول‌های سالم چشم کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید نیز جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف منظم سبزی شاهی، نقش چشمگیری در درمان شب کوری دارد.3

تقویت سیستم ایمنی
اگر می خواهید ایمنی بدن را بهبود ببخشید، شاهی یک انتخاب عالی است. مقادیر زیاد ویتامین C که در آن وجود دارد، می تواند یک سلاح مناسب برای محافظت از بدن شما در برابر هرگونه بیماری ناشی از قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها باشد. مقدار زیاد ویتامین C به معنای آزاد کردن آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد و هرگونه علائم التهابی مبارزه می کند و در نتیجه، ایمنی شما بهبود می یابد.

کاهش علائم آسم
به نظر می رسد که ویتامین C موجود در شاهی، داروی مناسبی برای آسم کودکان است. مطالعه ای که در کودکان انجام شده است، نشان می دهد کودکانی که روزانه ویتامین C را حداقل 2/0 میلی گرم مصرف می کنند، نشان دهنده افزایش حجم تنفسی جاری (FEV) است. این مطالعه ثابت کرد که ویتامین C می تواند برای کاهش علائم آسم در کودکان بسیار مفید باشد.

تقویت جذب آهن
از آنجا که شاهی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، این گیاه برای تقویت جذب آهن در بدن بسیار مفید است. آهن یک ماده مغذی بسیار مهم برای انتقال اکسیژن از ریه ها به اندام های دیگر بدن شما است. ویتامین C باعث جذب آهن به ویژه آهن غیر هِم می شود که جذب آن بدون کمک ویتامین C سخت است.

مغز سالم تر
مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C، از جمله شاهی، برای محافظت از خود در برابر بیماری هایی که می توانند مانند آلزایمر یا هرگونه آسیب مغزی دیگر و همچنین پیامدهای آسیب دیدگی مغز بسیار خطرناک باشند، بسیار مناسب است. طبق این مطالع ، افرادی که سطح ویتامین C کمتری دارند، بیشتر مستعد ابتلا به آسیب دیدگی ناشی از ضربه مغزی هستند. در حقیقت، برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که ویتامین C در فعالیت نورون نقش اساسی دارد.

سلامت قلب و عروق
برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری در ارتباط با قلب و عروق، شاهی می تواند بسیار قدرتمند باشد. شاهی منبع مناسبی از ویتامین C است که می تواند آنتی اکسیدان را آزاد کند و شما را از آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند. ویتامین C موجود در شاهی نیز در فرآیند رشد سلول های بنیادین بسیار فعال خواهد بود، بنابراین باعث می شود قلب شما سالم بماند و کلسترول LDL شما کمتر تر از قبل باشد.1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.jadidtarin.com
3.www.imna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.