گفتگوی اختصاصی با دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل به مناسبت روز مقاومت اسلامی

از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست

روز 23مرداد ماه که مصادف است با پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 و یا سال 1385 روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده است و در سطح منطقه به عنوان روز مقاومت شناخته می شود.
دوشنبه، 20 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست
هرچند محور مقاومت در استفاده از راهبرد مقاومت، هزینه‌های زیادی متحمل شده است، اما هزینه‌اش در مقابل سازش در برابر زورگویانی که لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شکست این محور درنگ نمی‌کنند، به مراتب کمتر است. محور مقاومت با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران چندین دهه است که با تمام توان در مقابل زورگویی‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا مقاومت می‌کند. دستاورد منحصربه‌فرد این محور در «لبنان»، «سوریه» و «عراق» در مقابل تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا که تا دندان مسلح بودند، بهترین گواه بر این ادعاست.
 
از همین رو خبرنگار راسخون به مناسبت روز مقاومت اسلامی با دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل  در خصوص موضوع عزت مقاومت ذلت سازش گفتگویی انجام داده است.
 

امروز جبهه مقاومت در وضعیت مطلوبی قرار دارد

راسخون: در حال حاضر وضعیت جبهه مقاومت چگونه است؟
روز 23مرداد ماه که مصادف است با پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 و یا سال 1385 روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده است و در سطح منطقه به عنوان روز مقاومت شناخته می شود.
 
در جنگ 33روزه حزب الله لبنان که در یک مصاف نابرابر از حیث تجهیزات نظامی، نفرات و از حیث اختیارات در جغرافیا قرار داشت با مقاومت، صبر و ایمان راسخ و توانایی های داخلی توانست بر اراده و ارابه جنگی رژیم صهیونیستی که از حمایت غرب و رژیم های عربی برخوردار بود، غلبه کند.
 
 از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست

امروز یعنی سال 2020 که  15 سال از روز 23مرداد ماه سال 85 می گذرد مقاومت هم از حیث گسترش جغرافیا و هم از حیث توانمندی های نظامی و هم از حیث تسلیحات و هم از حیث پیوستگی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
 
اگر آن روز اسرائیل توانست 33روز در مقابل حزب الله دوام بیاورد این توانایی اسرائیل امروز به یک و یا دو روز تغییر پیدا کرده است و در نقطه مقابل هم اگر حزب الله توانست در آن جنگ محیط را اداره کند امروز می تواند سیصدروز این محیط را اداره کند.
 
آن روز حزب الله از ضعف داخلی به یک دولت غرب‌گرای مخالف مقاومت یعنی دولت آقای فارسی یوره مواجه بود اما امروز دولت لبنان از مقاومت پشتیبانی می کند.به هر حال ما امروز از حیث مقاومت در شرایط مطلوبی قرار داریم و در نقاط مقابل دشمن ما آمریکایی ها و اسرائیلی ها در شرایط ضعیف تری قرار دارند.
 
راسخون: در طول تاریخ مقاومت برخی جریان های سازشکار وجود داشتند. این جریان ها برای خود و یا امت اسلامی چه آورده ای داشته اند.
جریان های سازش‌کار در حال حاضر نمونه های قابل اشاره بسیاری دارند که ما از یک مسئله کاملاً واضح صحبت می کنیم نه از موضوعی که مبهم باشد.
 

بعد از 40سال سازش هیچ دستاوردی نصیب قاهره نشده است

مصری ها با اسرائیل سازش کردند. اگر محققی اوضاع قاهره پایتخت مصر را در سال 1973 قبل از سازش در زمانی که جنگی در شبه جزیره سینا رخ داده است را از لحاظ اینکه قاهر از نظر زیرساخت ها، برق، ثروت، نظافت و شادابی در چه وضعیتی بوده است را بررسی کند و سپس قاهره سال 2020 را مورد مطالعه قرار دهد یعنی قاهره ای که بیش از 40 سال در سازش با رژیم اسرائیل و آمریکا بوده است.
 
 از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست

طبق اخبار اعلامی از جمعیت 17میلیونی قاهره حداقل 3میلیون نفر آن‌ها گور خواب هستند و در قبرستان ها می خوابند ؛ زباله ها در قاهره هفته ای یک بار جمع آوری می شود و این نشان می دهد که چه بوی تعفنی در حال حاضر پایتخت مصر را فرا گرفته است و اساساً رژیم مصر در حال حاضر از جنبه های مخالف در چه وضعیتی قرار دارد. اگر این سازش با اسرائیل به اعتبار مصر می افزود یا وضع مصر را بهبود می بخشید باید امروز با یک مصر پیشرفته و دست اول مواجه بودیم.
 

گروه های فلسطینی از سازش به مقاومت رسیدند

نمونه دیگری از مسئله سازش می توان به گروه های فلسطینی اشاره کرد که زمانی یاسر عرفات در سازمان ملل به یک دست قرآن و در دست دیگر شاخه زیتون گرفت در حالی که قبلاً در یک دست قرآن و در دست دیگر سلاح داشت.
 
اما یک روز در سازمان ملل سلاح را بر زمین گذاشت و بجای آن شاخه زیتون در دست گرفت و گفت ما آماده صلح هستیم و این جمله آقای یاسرعرفات خیلی طنین داشت چون فلسطینی ها به چیزی نرسیده بودند که گفتن آماده صلح هستیم.
 
در هر حال گروه های فلسطینی بر اساس پیمان اسلو 1991 و مادرید 1993 صلح کردند و از این صلح 30سال می گذرد. فلسطینی ها در این مدت واقعاً صادقانه در چارچوب قرارداد رفتار کردند یعنی تشکیلات خودگردان آن زمان آقای عرفات و در حال حاضر آقای محمود عباس هیچ چیزی را کم نگذاشتند وظایف خودشان را به درستی انجام دادند اما بعد از گذشت سال ها در حال حاضر آقای محمود عباس آشکارا از مقاومت سخن می گوید یعنی اشاره می کند که ما از توافقات هیچ سودی نبردیم و این توافقات مرده اند.
 

سازش هیچ نتیجه ای ندارد

بنابراین سازش هیچ نتیجه ای نداده است و آقای محمود عباس ناخواسته رنگ و بوی مقاومت گرفته است.
 
نمونه دیگری از سازش ، سازش ایران در برنامه هسته ای با دشمنان است. در این سازش ایران حداکثر ظرفیت را نشان داد. یک تنه بدون اینکه چیزی دریافت کرده باشد تمام تعهدات خود را انجام داد.
 

سازش هسته ای ایران هیچ دستاوردی نداشت

به قول آقای ظریف که می گوید ما بر اساس اعتماد این کار را نکردیم. تاسیسات هسته ای به طورکامل تعطیل شد یعنی هر آنچه را که آمریکایی ها از ایران می خواستند انجام شد تا جایی که رئیس جمهور سابق آمریکا آقای بارک اوباما می گوید که بسیار بالاتر از تصور ما بود.
 
 از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست

ایران واقعاً صادقانه عمل کرد و پای آن هم ایستاد و در حال حاضر هم حدود چهار سال است که هزینه های آن را می پردازد اما از آن طرف چه دستاوردی برای ایران داشته است؟ امروز در فضای ملی ایرانی اجماع وجود دارد که به غرب نمی شود اعتماد کرد. در حال حاضر تمام کسانی که آن روز صحبت از لزوم کوتاه آمدن و توافق می کردند امروز تمام آنها معتقد هستند که نمی شود با دولت آمریکا توافق کرد.
 

آمریکایی ها با مذاکره به دنبال خواسته های خود هستند

این سرنوشت توافق با آمریکاست و دلیل آن هم این است که امریکایی ها اصلاً مذاکره را به عنوان یک روش در مواجه با کشورها به رسمیت نمی شناسند آن‌ها مذاکره را به عنوان یک استراتژی برای حاکم کردن تمایلات بزرگ خواهانه خود نگاه می کنند.
 
در این خصوص هم رهبری اشاره کردند که آمریکا نمی گوید که در خصوص فلان رفتارهای یکدیگر مذاکره کنیم تا در یک فضای متفاهم تری زندگی کنیم در حالی که این طور نیست. آمریکا می گوید باید تسلیحات خود را کنار بگذاری. حالا شما اگر پای میز مذاکره قرار گرفتید و قدرت خود را کنار گذاشتید و آن را قربانی کردید از فردا شما در معرض تهاجم نظامی قرار خواهید گرفت.
 
وقتی قدرت نداشته باشید کینه‌ورزان آمریکایی تو را رها نمی کنند که حضرت آقا فرمود اگر قبول کردی پدرت درمیاد و اگر هم قبول نکردی از همان روز دوباره اوضاع قبل از مذاکره را آمریکایی ها بر می گردانند.
 

ایجاد ترس در دل دشمن از دستاوردهای مقاومت است

راسخون: در مقابل جریان سازش، جریان مقاومت قرار دارد که به نظر شما این جریان چه آورده هایی برای امت اسلامی داشته است؟
آورده های مقاومت این است که امروز اسرائیلی ها وقتی یک نیروی مقاومت را در جنوب دمشق به نام آقای کامل محسن به شهادت می رسانند سریعاً دست به دامن دبیر کل سازمان ملل می شوند که به حزب الله لبنان بگوئید این یک اتفاق ناخواسته بود و ما نمی دانستیم آقای کامل محسن آنجاست و اگر می دانستیم حمله ای انجام نمی دادیم. در مرحله آخر هم وزیر خارجه اسرائیل اعلام می کند که ما از حزب الله می خواهیم واکنشی در همان اندازه ای که آسیب دیده داشته باشد.یعنی ما می دانیم که حزب الله واکنشی نشان خواهد داد ولی خواهش می کنیم که واکنش او فراتر از واکنش اسرائیل نباشد.
 
از مقاومت تا سازش؛ فاصله ای برای انتخاب پیروزی یا شکست


جریان مقاومت ادبیات اسرائیل را تغییر داد

 اسرائیل چه زمانی این چنین ادبیاتی در مواجه با مصری ها، اردنی ها، سوریه ها در آن جنگ های تاریخی داشته اند. این ادبیات، ادبیات امروز اسرائیل است؛ یا اینکه اسرائیلی ها برای ترس از واکنش حزب الله بیش از 50هزار نیروی نظامی را به سمت مرزهای شمالی گسیل می کنند و تجهیزات نظامی بسیاری را در این مرزها قرار می دهند که بعد از جنگ 33روزه بی سابقه بوده است.
 
این موضوع عمق هراس اسرائیل را نشان می دهد در حالی که اگر اسرائیل قدرت داشت بیانیه ای می داد و می گفت اگر حزب الله دست به اقدامی بزند ما فلان کار را خواهیم کرد. اما می داند که بیانیه او حزب الله را وادار به توقف نمی کند.
 
دستاورد دیگر این است که یمنی ها حدود شش سال است در برابر ائتلاف قدرتمند غربی عربی در حال مقاومت است با وجود اینکه در محاصره مطلق زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد اما در محیط زندگی مقاومت یمن اثری از درگیری و اختلاف نیست. در حالی که در نقطه مقابل نیروهای وابسته به سعودی ها و اماراتی ها در جنوب اختلاف دارند و درگیر هستند.
 

جریان مقاومت باعث شکست و اختلاف دشمن می شود

بنابراین پیام مقاومت در هر جا که قرار داشته باشد وحدت، همبستگی ، انسجام ، تداوم ، حفظ موقعیت ها بوده است در حالی که برای طرف مقابل اختلاف، شکست، هزینه های سنگین و عدم نتیجه است؛ آن چیزی که این روزها سراغ داریم و به وضوح می بینیم.
 
راسخون: اسامی برخی از شخصیت های مهم را ذکر می کنیم که در خصوص آن‌ها در حد یک جمله بفرمائید:

سید حسن نصرالله: شاخص مردانگی و عمل به وعده
قذافی:مظهر بلندپروازی که استراتژی ندارد
شهید حاج قاسم سلیمانی: فاتح صادق
صدام حسین: نوکری مفلوک
عماد مغنیه: مرد معماهای مقاومت


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.