گفتگوی اختصاصی با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی امنیتی سپاه پاسداران

حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی

کار حاج قاسم بود که توانست مجموعه ای از نیروهای مقاومت را از دنیای اسلام خصوصا از کشورهای اطراف ایران ساماندهی کند و با تروریسم به شکل واقعی مقابله کند.امروز مردم ما در کنار حزب الله، انصارالله، حشد الشعبی و قوات وطنی اسامی مانند لشکر فاطمیون، زینبیون و حسینیون را می شنوند؛ این ها نیروهای جهان اسلام هستند که در مقاومت رشد کردند و ساماندهی شدند.
چهارشنبه، 10 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی
حدود یک سال از شهادت امیر لشکر اسلام سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی می گذرد و مردم همچنان در سوگ دوری از این اسطوره فراموش نشدنی داغدار هستند، اما یاد و مکتب حاج قاسم بیش از هر زمان دیگری در بین مردم زنده و جاری است.
 
گویی با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، زوایای دیگری از اخلاق، رفتار و منش این بزرگ مرد تاریخ ایران بر همگان نمایان شد و اقشار مختلف مردم را بر آن داشت تا با مطالعه زندگی نامه، وصیت  نامه و روایت  های نزدیکانش، بینش و معرفت خود را نسبت به این قهرمان فراموش  نشدنی ارتقا دهند به طوری که امروز الگوگیری از مکتب سلیمانی پررنگ تر و قوی تر از گذشته شده است.
 
شهید سلیمانی امروز به الگویی برای همه نسل ها با هر عقیده و سلیقه  تبدیل شده است و چنان محبوب قلب ها شد، که گویی کسی تصور نمی کرد روزی یک فرمانده نظامی بتواند به چنین محبوبیتی در دل مردم دست پیدا کند و البته حاصل سرباز بی ادعای ولایت بودن چیزی جز این هم نخواهد بود.از همین رو و به مناسبت نزدیک بودن سالگرد عروج حسینی این سردار بزرگ خبرنگار راسخون با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتگویی انجام داده است.
 
حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی
 

امروز مقاومت یک لشکر بین الملل اسلامی است

راسخون: شهید حاج قاسم سلیمانی چه هدفی در منطقه را دنبال می کرد و آیا به هدف خود رسید و همچنین آیا این هدف یک هدف سیاسی با تعریف سیاست روز بود؟
ابتدا فرارسیدن اولین سالگرد سیدالشهدای جبهه مقاومت را تسلیت عرض می کنم.
 

حاج قاسم یک جبهه توانمند در غرب آسیا ایجاد کرد

این سوال که آیا حاج قاسم به آن اهداف خود که دنبال می کرد رسید یا نه؛ به نظر بنده پاسخ روشن است و می توان گفت که حاج قاسم در طی دو دهه ای که در مسیر مقاومت حرکت کرد، تمامی طرح های دشمنان را با شکست و ناکامی مواجه ساخت و از طرفی یک جبهه توانمندی را در منطقه راهبردی غرب آسیا ایجاد کرد که امروز این جبهه قابل مطالعه و بررسی است. امروز مقاومت یک واقعیت تمام عیاری از شرق مدیترانه تا دریای سرخ و عرب و یک لشکر بین الملل اسلامی است که حاج قاسم پدید آورد.
 
در لبنان وضعیت حزب الله ، در سرزمین های اشغالی گروه های فلسطینی، در عراق حشد الشعبی و در سوریه نیروهای مردمی قوات وطنی را می بینیم که با توطئه های آمریکایی صهیونیستی در منطقه مقابله می کنند. توطئه ای که در سوریه با بحث خلافت دروغین و کزایی داعش ایجاد شد، توطئه ای بود که اگر شکست نمی خورد و نابود نمی شد قطعا جهان اسلام را با بحران های جدی مواجه می ساخت که امروز بساط آن برچیده شد.
 
حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی
 

حاج قاسم مجموعه ای از نیروهای مقاومت را برای مقابله با تروریسم ایجاد کرد

کار حاج قاسم بود که توانست مجموعه ای از نیروهای مقاومت را از دنیای اسلام خصوصا از کشورهای اطراف ایران ساماندهی کند و با تروریسم به شکل واقعی مقابله کند. امروز مردم ما در کنار حزب الله، انصارالله، حشد الشعبی و قوات وطنی اسامی مانند لشکر فاطمیون، زینبیون و حسینیون را می شنوند؛ این ها نیروهای جهان اسلام هستند که در مقاومت رشد کردند و ساماندهی شدند. امروز این نیروها یک ظرفیت بسیار بالایی برای مقابله با توطئه های آمریکا در منطقه هستند.
 
اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند که طی این سال ها بیش از هفت هزار میلیارد در منطقه هزینه کرده ایم ولی چیزی بدست نیاوردیم و امروز ایران است که در منطقه نفوذ دارد؛ همین نشان می دهد که حاج قاسم در برنامه خود کاملا موفق بود گرچه اهداف نهایی حاج قاسم به زیر کشیدن قدرت های شیطانی و فرو ریختن رژیم صهیونیستی بود که این یک هدف بلند مدت است و انشالله روزی تحقق خواهد یافت. اما در کنار این مجموعه کار ها یکی از اهداف حاج قاسم این بود که مسیر رشد و تعالی را به گونه ای طی کند که در نهایت خداوند برای او شهادت را تقدیر کند که اینگونه هم شد و خداوند یک شهادت بی نظیر با مختصات خاص که پاداش بزرگ الهی بود نصیب او کرد.
 
حاج قاسم سلیمانی بعد از دوران دفاع مقدس و خدمات ارزشمندی که در جنوب شرق کشور، در استان کرمان و سیستان بلوچستان، مقابله و مبارزه با اشرار داشت در این 22سالی که در نیروی قدس سپاه بود بسیاری از طرح ها را پیاده کرد و بسیاری از موفقیت ها را بدست آوردو دشمن را در عرصه های مختلف با شکست و ناکامی مواجه کرد.
 

آمریکایی ها با ترور حاج قاسم مقررات بین المللی را زیر پا گذاشتند

پس می توان گفت که حاج قاسم یک پرونده و کارنامه درخشانی دارد و همین است که دنیا را متحیر کرده و دشمنان را دچار سردرگمی کرده است و همین هم باعث شد که آمریکایی ها این ننگ را بر پیشانی خودشان بپذیرند و دست به چنین اقدام و تروری بزنند و تمام مقررات بین المللی را زیر پابگذارندو آشکارا دست به این نوع اقدام تروریستی بزنند.
 
حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی
 
راسخون:آمریکا چرا دست به چنین اقدام تروریستی زد؟
حاج قاسم پرچم دار مبارزه با تروریسم بود ولی آمریکایی ها با این ادعا که او تروریسم است او را به شهادت رساندند که این ننگ ابدی برای آمریکایی ها خواهد بود و در آینده بیشتر مشخص خواهد شد. این اقدام هم سندی بر دیگر سندهای جنایت آمریکاست که عدم از حقوق بشر، صلح، امنیت و ثبات می زند در حالی که خودشان عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی هستند.
 

آمریکا در منطقه به دنبال خاورمیانه جدید بود

آمریکایی ها داستان مبارزه با تروریسم را سر می دهند اما پرچم دار واقعی مبارزه با تروریسم را به شهادت می رسانند دلیل اصلی هم این است که آمریکایی ها با خلق تروریسم به دنبال خاورمیانه جدید بودند خاورمیانه بزرگ را پیاده کنند که نتیجه آن سلطه آمریکا بر منطقه راهبردی غرب آسیا باشد اما حاج قاسم توانست با بهره گیری از ظرفیت مردمی در منطقه و مقاومت و توانمندسازی مقاومت باطرح های راهبردی خود و طرح ریزی ها دقیق و هوشمندانه خود همه برنامه های آمریکا را برهم بزند و با شکست روبرو کند. فلذا کارنامه حاج قاسم در منطقه یک کارنامه درخشان است.
 

حضور مستشاری در کشورهای منطقه بادرخواست آن هاست

راسخون: آیا معنی دفاع فعال این است که ما کشورها و ملت های منطقه را سپر بلای خود کنیم. آیا این تعریف درست است و  اینکه آیا حاج قاسم برای اینکه جنگ به ایران نرسد ملت های دیگر را درگیر جنگ کرد؟
اول باید به این نکته اشاره کرد که ما نه جنگ افروزی کردیم و نه مردم منطقه را سپر خود کردیم، بلکه دیگران آتش جنگ را افروختند و ما فقط از مستضعفین و مظلومین حمایت کردیم.
 
وقتی توطئه هایی در منطقه علیه ملت ها طراحی می شود امنیت همه کشورها تهدید می شود چرا که امنیت ملت ها به یکدیگر پیوسته است. ازطرفی سیاست مبنایی و اصولی جمهوری اسلامی دفاع از مظلوم است و وقتی کشورهای دیگر دست یاری طلب می کنند باید بر اساس وظیفه انسانی و اسلامی به آنها کمک کنیم.
 
اساسا مقاومت و حزب الله لبنان با کمک انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و سپاه پاسدارن شکل گرفت در زمانی که صهیونیست ها حمله  و تا بیروت پیشروی کردند و بخش عظیمی از لبنان را اشغال کردند . اینجا بود که جمهوری اسلامی و سپاه کمک کرد و در لبنان مقاومت شکل گرفت.
 
جنایت رژیم صهیونیستی در فلسطین کاملا مشخص و روشن است اینجا جمهوری اسلامی به آن ها کمک کرد. یا در بحث سوریه وقتی داعش شکل گرفت و گروه های تروریستی شکل گرفتند و به مقاومت حمله کردند باز هم جمهوری اسلامی به درخواست دولت سوریه به آن ها کمک کرد. وقتی هم در عراق آن قضایا پیش آمد جمهوری اسلامی کمک کرد و این نیز به درخواست دولت عراق بود.
 
با توجه به اینکه نقشه هایی که دشمن طراحی می کند برای کل منطقه است نه برای کشور خاص و نه صرفا برای جمهوری اسلامی ؛ گرچه جمهوری اسلامی در این طرح جایگاه ویژه ای دارد. فلذا اینجاست که حضور حاج قاسم و نیروی قدس در سوریه، لبنان، عراق و.. کمک به این ملت ها می باشد گرچه کمک به این ملت ها در راستای منافع ملی خودمان است این موضوع مانند بازاری است که اگر ابتدای بازار آتش بگیرد و همه کمک نکنند این آتش تا انتهای بازار خواهد رسید و کل مغازه های این بازار در آتش خواهند سوخت.
 
حاج قاسم فرمانده لشکر بین الملل اسلامی
 

تامین امنیت منطقه، تامین امنیت خودمان است

وقتی آمریکایی ها از لبنان، سوریه شروع می کنند و وارد عراق می شوند در واقع این آتشی است که در منطقه روشن کرده اند تا به کل منطقه مسلط شوند. در این برهه از زمان اولا جمهوری اسلامی به کمک آن ملت ها می شتابد تا از منافع و حقوق آن ملت ها دفاع کند و همین اینکه کمک به آنها تامین امنیت ملت ایران را در پی خواهد داشت که این یک هوشمندی می باشد.
 
ما حادثه را در سوریه و عراق ایجاد نکرده ایم بلکه دشمنانی که نقشه داشته اند ازآنجا شروع کرده اند تا به ما هم برسد و ما به کمک آن ها رفتیم تا هم توطئه دشمنان را در آن سرزمین ها خنثی کنیم و هم امنیت کشورمان تامین شود. در واقع باید این نوع نگاه را به این صحنه داشت. این جمله ای که مقام معظم رهبری(حفظه الله) فرمودند که اگر این مدافعان حرم نبودند که بروند و در آن جا با دشمن بجنگند باید روزی ما با گروه های تروریستی و داعش در کرمانشاه و همدان می جنگیدیم. داعش غده سرطانی بود که دشمن ایجاد کرده بود تا حالت رونده داشته باشد و گسترش پیدا کند و کل منطقه را دربربگیرد.
 

آمریکا به دنبال سلطه بر کل منطقه بود

اگر این تحلیل را داشته باشیم این کمک مستشاری و کمک نظامی و قرار گرفتن در کنار ملت های منطقه،  بر اساس مبنایی نوعی  عقلانیت و خرد خواهد بود که انجام شد و نتیجه هم داد. آمریکایی ها با این طرح ها و نقشه هایی که داشتند به دنبال سلطه بر کل منطقه بودند ولی امروز این طرح آن ها با شکست روبرو شده است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما