در رنگ و بوم

آدريانو مهدي موربياتو هنرمند نقاش در سال 1956 درشهر «پادوا» ايتاليا متولد شد. او نقاشي را به سبک رئال و با تکنيک رنگ روغن انجام مي داد و داراي تخصص در ترميم نقاشي ها وآثار نقاشي بود. او عاشق فرهنگ ايران بود و به همين لحاظ در سال 1985 به ايران سفر کرد و بخاطر داشتن همسري ايراني تصميم به اقامت در ايران گرفت. وي در مجموع ده سال در ايران اقامت کرد. اگرچه زندگي اين هنرمند عزيز در ايران توام با سختي و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گذشت، اما رد پاي
يکشنبه، 11 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در رنگ و بوم
 در رنگ و بوم
در رنگ و بوم

نويسنده: حميد رهبر




مهدي (آدريانو) موربياتو (Aderiano Mahdi Morbiato)

هنرمند ايتاليايي
آدريانو مهدي موربياتو هنرمند نقاش در سال 1956 درشهر «پادوا» ايتاليا متولد شد. او نقاشي را به سبک رئال و با تکنيک رنگ روغن انجام مي داد و داراي تخصص در ترميم نقاشي ها وآثار نقاشي بود. او عاشق فرهنگ ايران بود و به همين لحاظ در سال 1985 به ايران سفر کرد و بخاطر داشتن همسري ايراني تصميم به اقامت در ايران گرفت. وي در مجموع ده سال در ايران اقامت کرد. اگرچه زندگي اين هنرمند عزيز در ايران توام با سختي و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات گذشت، اما رد پاي عشق به شرق و خصوصاً ايران را در سراسر آثار او مي توان مشاهده نمود.
آدريانو در اين مدت علاوه برنقاشي به امورفرهنگي پرداخت وبا ترجمه کتب مذهبي در زمينه کودکان و بزرگسالان در موضوع معارف اهل بيت به زبان ايتاليايي نقش مهمي در ترويج اين معارف درکشورهاي ايتاليايي زبان ايفاء نمود. وي مدتي نيز در بخش برون مرزي راديو ايتاليايي ايران مشغول به کار بود و در راه اندازي آن واحد نقش مهمي داشت.
آدريانو موربياتو مکتب اسلام ومذهب شيعه اثني عشري را به عنوان دين و مذهب خود انتخاب نمود و نزد بزرگان روحاني چون سلمان غفاري در ايتاليا اسلام آورد و نام مهدي را براي خود انتخاب نمود.
وي هميشه مجذوب فرهنگ اسلامي ايران، يعني موطن دوم خود بود، گرچه معتقد بود وطن اول او ايران است.
او در ايران در چند شهر منجمله مبارکه اصفهان به برگزاري نمايشگاه هاي نقاشي خود از مناظر ايران پرداخت و در کمپ ايتاليايي ها در فولاد مبارکه تعداد زيادي از آثار خود را که کپي از آثار عکاسان بزرگ ايران بود به توسط هموطنان خود به ايتاليا صادر نمود. درنمايشگاه هاي عرضه مستقيم محصولات فرهنگي هنري به عرضه ارزان قيمت کارها و آثار خود پرداخت تا اين آثار را به دست مخاطبان و دوستداران هنرش برساند وضمناً بار مالي زندگي خود را به هر صورت تامين نمايد.
همانگونه که ذکر گرديد زندگي نه چندان راحت او در ايران در خدمت امور فرهنگي، مذهبي و گويندگي در راديو ايتاليايي و ترجمه کتب مذهبي و آموزشي و توليد آثار هنري مصروف گرديد.
همکاري با موزه هنرهاي اسلامي و مصور سازي پرتره علماي اسلام وتشيع براي گالري علماي شيعه اين موزه از ديگر کارهاي اوست. از آنجا که او علاقه بي حد و حصري به حضرت امام خميني ره داشت، هميشه ازايشان به عنوان شخصيتي توصيف ناپذير ياد مي کرد و اينگونه مي گفت: «او چيزي دارد که ناخودآگاه انسان را جذب مي کند».
سرانجام احساس خود را به اين شخصيت عظيم در قالب اثر هنري تابلوي 3 در 2 متر به تصوير کشيد و مراحل زندگي حضرت امام را از تولد تا وفات با ديدگاه و برداشت زاد وبومي خود ازاين اسطوره جهان اسلام به تصوير درآورد.
با نگاه به اين اثر که قبلاً نيز توسط ستاد تنظيم و نشر آثار حضرت امام به پوستر تبديل شده است ديد اسطوره اي وي را به تولد و ارتحال امام در مي يابيم.
فرشتگان کوچک بر بالاي سر ايشان که از دري قديمي وارد شده است او را بدرقه مي کنند. در حالي که همين فرشتگان در طرف ديگر تابلو به استقبال روح اين بزرگوار آمده اند و در بين اين دو صحنه فرازهايي از زندگي امام (ره) عبارت از دوران طلبگي، مبارازت 15 خرداد، اقامت در پاريس و درخت سيب معروف، ورود به ايران، دوران جنگ تحميلي و بالاخره ارتحال ايشان را تصوير مي کند. در حاليکه روايت ياد گونه اي نيز از يادگاران امام آقا سيد مصطفي و سيد احمد آقا مي نمايد که يکي ايشان را همراهي مي کند و ديگري در انتظار استقبال اوست.
لازم به ذکر است در زمان تصويرسازي اين اثر سيد احمد آقا زنده بودند.
اين هنرمند در حدود سني 49 سالگي به رحمت ايزدي واصل گرديد در حالي که به دلائلي اجباراً در زادگاهش ايتاليا بود.
وي پس از يک دوره بيماري در آرزوي بازگشت مجدد به ايران و طي نمودن بقيه عمر خود در ايران، با زندگي وداع کرد.
از او فرزندي به نام داريو (داريوش) و آثار زيادي در موضوعات ايرانگردي، اسلام و علماي شيعه و امام راحل (ره) و موضوعات آزاد به جا مانده است که در سراسر کشور زينت بخش خانه ها وموزه ها گرديده است
ضربه قلم هاي او خاص خودش بود و زنده بودن نقاشي اش وجه مشخصه کار او بود. اميد اينکه در آينده‌اي نزديک آثارش جمع آوري گردد و در موزه اي بنام وي به نمايش گذارده شود. خدايش رحمت کند.
منبع: سي نما رسانه،شماره414




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.