مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

تلویزیون یکی از منابع اولیه سرگرمی برای بچه ها است. صداها و تصاویر رنگی روی صفحه نمایش برای کودکان جذاب است و همچنین توجه آنها را حفظ می کند. فیلم ها، کارتون ها و برنامه های متعددی برای حفظ علاقه کودکان وجود دارد. با این حال، بر اساس سن و سطح درک آنها اطمینان حاصل کنید که محتوای برنامه برای بچه های شما مناسب است.
چهارشنبه، 5 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها
والدین معمولاً شکایت دارند که بچه هایشان به مدت طولانی به تلویزیون می چسبند. اما آیا این باید یک عامل برای نگرانی باشد؟ به عنوان پدر و مادر، شما ممکن است در مورد تأثیر تلویزیون بر فرزندان خود چالش داشته باشید. آیا تلویزیون برای بچه ها خوب یا بد است؟ آیا بچه ها باید هر روز تلویزیون تماشا کند؟ چه نوع نمایش های تلویزیونی را می توان تماشا کرد؟ اگر اینها برخی از سؤالات شما هستند، به خواندن این متن ادامه دهید.

بگذارید با این واقعیت مواجه شویم که تلویزیون به این زودیها هیچ جا نمی رود و با خرید یک تلویزیون برای در معرض قرار نگرفتن فرزند شما از عواقب آن، تضمینی وجود نخواهد داشت. او ممکن است تلویزیون را در مدرسه، در خانه دوست یا هر مکان دیگر تماشا کند.
 

اگر بدی هاشو بذاره کنار،وسیله خوبیه!!

تلویزیون هنگام نمایش خوب یا برنامه های مناسب، چیز بدی نیست و فرزند شما می تواند چیزهای خوب یاد بگیرد. تحقیقات نشان می دهد که تلویزیون می تواند تاثیر مثبتی بر روی کودکان داشته باشد. این می تواند به آنها کمک کند رفتار و نگرش خود را به خوبی تغییر دهند. چند زمینه وجود دارد که در آنها تلویزیون میتواند تاثیر مثبتی روی کودکان داشته باشد.
 

۱- محتوای آموزشی

در اکثر کشورها چند کانال تلویزیونی برای ایجاد محتوای آموزشی و آموزنده برای مخاطبان، به ویژه کودکان اختصاص داده شده است.
چندین کانال وجود دارد که تنها هدف آموزش را پوشش می دهند و شامل موضوعاتی مانند هنر و خلاقیت، علم، تاریخ، جغرافیا و ریاضی است. تلویزیون همچنین رسانه ای عالی است که اطفال را با زبان های مختلف در سراسر جهان آشنا می کند.
اجازه دادن به فرزندانتان برای تماشای کانال های خبری، با کمی راهنمایی، به آنها کمک خواهد کرد تا با امور فعلی و اسامی افراد برجسته در جهان، آشنا و به روز شوند.
 

۲- سرگرمی

تلویزیون یکی از منابع اولیه سرگرمی برای بچه ها است. صداها و تصاویر رنگی روی صفحه نمایش برای کودکان جذاب است و همچنین توجه آنها را حفظ می کند. فیلم ها، کارتون ها و برنامه های متعددی برای حفظ علاقه کودکان وجود دارد. با این حال، بر اساس سن و سطح درک آنها اطمینان حاصل کنید که محتوای برنامه برای بچه های شما مناسب است.

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

۳- ورزش

بهترین راه برای تشویق بچه ها به ورزش، تلویزیون است. آنها را به تماشای ورزش های مختلف مانند تنیس، فوتبال، بیس بال و بسکتبال دعوت کنید. در مورد بازی، قوانین و سایر حقایق جالب در مورد ورزش با آنها صحبت کنید. اگر آنها علاقه مندی به هر کدام نشان دادند، آنها را تشویق به بازی یا ورزش کنید.
 

۴-قرار گرفتن در معرض فرهنگ های مختلف

تلویزیون به شما اجازه می دهد تا در سراسر جهان سفر کنید بدون آنکه مجبور شوید از خانه بیرون بیایید. این کودکان شما را به کشورهای مختلف می برد و به آنها را در مورد فرهنگ های مختلف جهان می آموزد. با انتخاب مناسب برنامه ها، کودک شما می تواند در مورد افراد،سنت ها، شیوه زندگی و نگرش آنها مسائل زیادی یاد بگیرد.

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

۵- تلویزیون می تواند الهام بخش باشد

نمایش های تلویزیونی با هدف کودکان و نوجوانان نه تنها آموزشی بوده، بلکه الهام بخش نیز هستند. برنامه های تلویزیونی آموزشی، کودکان را تشویق به انجام کارهای جدید می کنند. به عنوان مثال، یک نمایش تلویزیونی در مورد یک سرگرمی خلاق میتواند کودک را امتحان کند تا چیزی جدید را با رنگ یا کاغذ امتحان کند. به همین ترتیب، مستندی درباره دانشمندان معروف، هنرمندان و دیگر شخصیت های محبوب نیز می تواند آنها را به انجام کارهای خوب و یا کسب چیزهای بزرگ در زندگی الهام بخشد.
 

اثرات منفی تلویزیون در کودکان

تلویزیون بر کودکان تاثیر منفی نیز دارد و متاسفانه این عوارض جانبی به نظر می رسد که از جنبه های مثبت بیشتر است.از جمله:

۱- فعالیت بدنی را محدود می کند

اعتیاد به برنامه های تلویزیونی میزان فعالیت بدنی کودکان را کاهش داده است. گاهی اوقات آنها از انجام هر کاری دیگری اجتناب می کنند، اما تلویزیون را در تمام طول روز تماشا می کنند. فقدان فعالیت بدنی مناسب و گذران زمان بیش از حد روی صفحه تلویزیون می تواند منجر به مشکلات بینایی شود. تحقیقات نیز نشان داده است که ارتباط مستقیم بین زمان دیدن تلویزیون و چاقی در بچه ها وجود دارد.

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

۲- محدودیت مشارکت اجتماعی

با وجود تلویزیون مشارکت محدود شده و کودکانی که زیاد از حد تلویزیون تماشا می کنند، وقت لازم برای بازی و یا اجتماعی شدن ندارند. تعامل کمتر با همسالان می تواند بر توسعه اجتماعی آنها تاثیر بگذارد.
 

۳- بر توسعه و رفتار مغز تاثیر می گذارد

تلویزیون ممکن است دارای کارکرد آموزشی باشد اما تماشای بیش از حد آن می تواند بر رشد مغز کودک تاثیر منفی بگذارد، طبق مطالعات چند سال اول زندگی برای رشد مغز بسیار مهم است. محققان ژاپن دریافتند که تماشای تلویزیون بیش از حد می تواند ساختار مغز را تغییر دهد. مطالعه دیگری توسط دانشگاه جان هاپکینز بیان می کند که کودکان نوپایی که بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می توانند مشکلات رفتاری داشته باشند .

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

۴- قرار گرفتن در معرض خطر

شما نمی توانید چیزی را که تلویزیون نشان می دهد، کنترل کنید. همچنین همیشه قادر به کنترل آنچه کودک در تلویزیون تماشا می کند نیز نیستید. محتوای نامناسب برنامه، می تواند در کودکان چالش و سوال ایجاد کند، پرسشهایی که پاسخ هایش برای آنها بسیار پیچیده است. بدترین قسمت این است که در معرض قرار گرفتن زودهنگام با بعضی صحنه ها حتی می تواند دیدگاه تحریف شده ای از این عناصر در ذهن کودک ایجاد کند.

خشونت هایی که در یک فیلم «مثبت» در فیلم های ابرقهرمان و غیره نشان داده می شود، به آنها ایده ای از خشن بودن می دهد. در بعضی از کودکان، بازخورد این رفتار ممکن است بلافاصله بوده در حالی که در برخی دیگر، در طول سال های بعد رخ دهد.

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

۵- نمایش دگرگون شده ای از جهان

تلویزیون ممکن است به “سندرم جهان ترسناک” در بچه ها منجر شود. فیلم ها و دیگر نمایشهای تلویزیونی ممکن است واقعیت را اغراق شده نشان دهد و صحنه های بسیار خشونت آمیز آن ممکن است برای بچه ها وحشتناک باشد. میزان خشونت و اسلحه های مورد استفاده در تلویزیون ممکن است برای بچه ها تصور ایجاد کند که جهان یک مکان ناامن برای آنها است.
 

جلوی تلویزیون به کودک خود غذا ندهید

مسئله چاقی در کودکان در حال حاضر به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. مرکز ملی آمار بهداشت در آمریکا گزارش می‌دهد ۱۶ درصد کودکان در ایالات متحده دارای اضافه وزن هستند که این آمار نسبت به یک دهه پیش ۴۵ درصد افزایش داشته است. بدون شک تماشای تلویزیون برای کودکان در این موضوع نقش داشته است اما نه لزوما به این خاطر که تلویزیون باعث شده کودکان فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و مدت زمان بیشتری را جلوی تلویزیون بنشینند بلکه محققان بر این باور هستند که اضافه وزن در کودکان بیشتر به علت غذا خوردن کودکان جلوی تلویزیون و تبلیغات مواد غذایی در تلویزیون ربط دارد.

طبق مطالعات بنیاد (Kaiser Family) در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵۳ درصد کودکان زیر ۶ سال حداقل یک وعده غذایی اصلی یا میان وعده خود را جلوی تلویوزیون میل می‌کنند. بسیاری از والدین که با غذا دادن به کودک خود مشکل دارند از این روش استفاده می‌کنند تا کودکان را به غذا خوردن تشویق کنند.

مضرات تماشای زیاد تلویزیون برای بچه ها

لری فرانسیس (Lori Francis) متخصص بهداشت حرفه‌ایدانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید:

ما متوجه شدیم که تماشای تلویزیون برای کودکان می‌تواند حواس کودک را نسبت به غذا خوردن را پرت کند؛ در نتیجه آن‌ها غذای بیشتری را میل کنند. همچنین تماشای تلویزیون می‌تواند توانایی کودک در تشخیص سیر شدن را مختل کند و به طور بالقوه باعث شود کودک در غذا خوردن زیاده روی کند و موجب اضافه وزن شود.
 

برنامه‌های کودک را با دقت انتخاب کنید

با وجود این که تلویزیون فایده‌ای برای رشد مغز در نوزادان کمتر از ۲ سال ندارد اما کارشناسان اعتقاد دارند بچه‌های بزرگ‌تر از ۲ یا ۳ سال می‌توانند چیزهای کمی از تلویزیون بیاموزند؛ پس با انتخاب برنامه‌های مناسب و اجتناب از زیاده‌روی در تماشای تلویزیون می‌توانیم از تلویزیون استفاده کنیم. اما چه برنامه‌هایی برای کودکان مناسب است؟

* خط داستان مستقیم داشته باشد و موضوع برنامه مدام تغییر نکند و زمان برنامه مدام به گذشته و آینده نرود.

* طوری باشد که بچه‌ها را به همکاری و تعامل تشویق کند؛ برای مثال سوال بپرسد و مکث کند تا کودک به آن سوال پاسخ دهد.

* چیزهایی که در مورد آن در برنامه صحبت می‌شود در برنامه نمایش داده شود.

* چیزهایی که می‌آموزد را مرور و تکرار کند.

* محتوای خشونت آمیز نداشته باشد.
 

به همراه کودک خود تلویزیون تماشا کنید

بسیاری از والدین کودکان خود را پای تلویزیون می‌نشانند و از این فرصت برای انجام دادن کارهای شخصی خود استفاده می‌کنند. معمولا صبح‌ها و عصرها برای پختن ناهار و شام این اتفاق می‌افتد. در حالی که اغلب کارشناسان معتقد هستند کودکان نیاز به تعامل با والدین دارند و گذراندن وقت در کنار افرادی که آن‌ها را دوست دارند برای رشد کودکان در سال‌های اول زندگی ضروری است.

تلویزیون باعث می‌شود والدین از توجهی که باید به کودکان خود داشته باشند غافل شوند. یکی از راه‌های جلوگیری از این موضوع نشستن کنار کودک و تماشای برنامه به همراه او است. در این حالت ضمن حفظ تعاملات اجتماعی، والدین می‌توانند اتفاقاتی که در برنامه می‌افتد را به کودک خود توضیح دهند و به محتوای آموزشی آن اضافه کنند.
 

ﺗﺎ ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯﻱ ﺑﺎ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﻳﺎ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﺻﺒﺮ ﻛﻨﻨﺪ

ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻭﻝ

ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻭﻝ آﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻲﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﻭ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﺯﻳﺮ ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﻳﺎﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻄﺮ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﻣﻨﺰﻭﻱ ﺷﺪﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ .
 

ﺩﻟﻴﻞ ﺩﻭﻡ

ﺩﻟﻴﻞ ﺩﻭﻡ ﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﺛﻴﺮﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ.
 

ﺩﻟﻴﻞ ﺳﻮﻡ

ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺳﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻥﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺷﺪ ﺳﺎﻟﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.

– ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ، ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ، ﺁﻳﭙﺪ ﻳﺎ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﻣﻌﺘﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻣﺘﻮصل ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﻭ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻧﺸﻮﻳﺪ.

ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻣﻴﺘﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺟﺪﺍ ﻛﻨﺪ.

– ﺧﻴﺮﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻛﻢ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺻﺪﻣﻪ ﻣﻴﺰﻧﺪ.

ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺳﻮ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺩﺭ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣﺪﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ.

ﺍﮔﺮ تماشای تلویزیون ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﻀﺮ ﺍﺳﺖ، ﭼﻄﻮﺭ ﺳﻲﺩﻱ ﻫﺎﻱ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺯﻳﺮ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﻲﺭﺳﺪ؟

ﺑﺴﻴﺎﻱ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺑﺎﺯﻱ ﻭﻛﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﺎﺭﺟﻲ، ﺭﻳﺎﺿﻲ، ﻳﺎ ﺍﻟﻔﺒﺎﺑﺎﺷﺪ .

ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯﻛﻮﺩﻛﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ،

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺧﺎﻡ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥﻛﺎﻻ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻫﺪﻑ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮ ﭘﻮﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﺟﻴﺐ ﺧﻮﺩﺍﻧﻬﺎﺳﺖ.

پس لطفاً به هیچ عنوان از سى دى هاى آموزشى براى کودکان زیر دو سال استفاده نکنید.


منبع: سایت ویرگول
سایت کودکت
سایت ابا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.