سکسه و راه های درمان آن

سکسکه انقباضات ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه دیافراگم هستند انقباض اعصاب که از گردن تا سینه کشیده می شود موجب سکسکه می شود. بسیاری از شرایط می تواند منجر به این انقباض شود، از جمله خوردن بیش از حد سریع و بلعیدن هوا جویدن آدامس، سیگار کشیدن ، خوردن یا نوشیدن بیش از حد ،حملا مغزی یا قلبی ، تومور مغزی برخی داروها، بخارات سمی، اضطراب و استرس، در نوزادان، سکسکه ممکن است با گریه، سرفه، یا رفلاکس همراه باشد ؛ در ادامه این مقاله در مورد سکسکه توضیحات کاملی خواهیم داد.
دوشنبه، 31 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سکسه و راه های درمان آن

سکسکه چیست ؟

سکسکه فشردگی ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه دیافراگم هستند. هنگامی که ماهیچه به طور مرتب منقبض می شود، باز شدن میان تارهای صوتی به منظور کنترل جریان هوا و ایجاد صدای سکسکه . انقباض اعصاب که از گردن تا سینه کشیده می شود می تواند موجب سکسکه شود. اگر چه با برخی از بیماری ها مرتبط هستند ( برخی ممکن است جدی باشند مثل ذات الریه و وقتی مواد مضر در خون ایجاد می شود مثالا نارسایی کلیه ) سکسکه ها جدی نیست و دلیل روشنی برای رخ دادن ندارند. حضور آن ها به ندرت موجب مشکلات سلامتی مانند تغییرات گفتاری یا تداخل در خوردن و خوابیدن می شود.


علل سکسکه چیست ؟

بسیاری از بیماری ها با سکسکه مرتبط هستند، اما هیچ کدام از آن ها علت سکسکه نیستند. اگر فرد خیلی سریع غذا بخورد، می تواند به همراه غذا هوا را قورت دهد و دچار سکسکه شود.

سیگار کشیدن یا جویدن آدامس می تواند باعث شود فرد بتواند هوا را قورت دهد و سکسکه کند.

هر گونه اعمال دیگری که ممکن است دیافراگم را تحریک کند مانند خوردن بیش از حد ( به ویژه غذاهای چرب ) و یا نوشیدن بیش از حد ( نوشیدنی های الکلی یا نوشابه های کربناته ) می تواند فرد را مستعد سکسکه کند در این نمونه ها، شکم که در زیر و مجاور دیافراگم قرار گرفته است، کشیده شده است. زمانی که هنگام خوردن و نوشیدن، سکسکه رخ می دهند ، بعضی اوقات سکسکه ها به عنوان واکنشی برای محافظت فرد در برابر خفگی در نظر گرفته می شوند.

تومور مغزی یا حملات مغز ساقه مغز را در گیر می کنند و برخی از اختلالات مزمن پزشکی ( مانند نارسایی کلیه ) می توانند موجب سکسکه شوند ؛ تومورمغز، مننژیت و انسفالیت نیز ممکن است موجب سکسکه شوند .آسیب به عصب واگ و یا گردنی ممکن است باعث شود سکسکه به مدت طولانی ادامه پیدا کند. مشکلات کبدی ، شامل ورم، عفونت، و یا جرم می تواند موجب آسیب دیافراگم شود که می تواند موجب سکسکه شود.

برخی از داروها می توانند باعث برگشت اسید شوند نیز می توانند سکسکه ها را به عنوان اثر جانبی داشته باشند. بیشتر بنزودیازپین از جمله دیازپام ( والیوم )، آلپرازولام ( Xanax ) و لورازپام ( Ativan ) می توانند موجب سکسکه شوند . به علاوه، داروهایی نظیر لوودوپا( Larodopa )، نیکوتین و ondansetron ( Zofran ) می توانند موجب سکسکه شوند. داروهای دیگری که می توانند موجب سکسکه شوند عبارتند از :levodopa، methyldopa ( Aldomet )، نیکوتین، ondansetron ( Zofran )، barbiturates، افیونی ( opioid )، corticosteroids، بی حسی، یا داروهای شیمی درمانی.

دود غلیظ نیز می تواند علایم سکسکه را تحریک کند.

کودک بعد از گریه یا سرفه، ممکن است سکسکه کند، این موضوع در اولین سال در کودکان شایع است. در برخی موارد، نوزادان با برگشت اسید معده ممکن است بیشتر مستعد سکسکه باشند.

استرس وعصبانیت هر دو می توانند سکسکه کوتاه مدت و بلند را القا کنند.


سکسکه چه زمانی نگران کننده است؟

سکسکه به ندرت موجب نگرانی می شوند ، اما اگر مکرر، مزمن و پایدار بماند ( بیش از 3 ساعت طول بکشد )، اگر روی الگوی خواب اختلال ایجاد کنند، تداخل غذایی ایجاد می کند که باعث رفلاکس و استفراغ می شود با درد شکمی شدید، تب، تنگی نفس، بالا آوردن خون و یا احساسی درگلو همراه است.1


 راههای درمان سکسکه با طب سنتی

مثل همیشه طب سنتی راه چاره ای برای حل مشکلات دارد که بهترین انها برای درمان سکسکه شامل:

بذر گیاه ِ شوید
برای توقف سکسکه همچنین می توانید مقداری بذر شوید را به آرامی بجوید. این روش قدیمی بسیار مؤثر است. رایحه بذر این گیاه با درگیر کردن اعصاب و عضلات ِ وابسته، در کار سکسکه وقفه می اندازد.
 
دارچین
خوردن آب دم کرده آن با سرکه و مصطکی کوبیده برای رفع سکسکه رطوبی مناسب است.

کندر
5 گرم از آن را با یک مثقال زیره مخلوط کرده و بکوبید و بخورید جهت آرام کردن سکسکه، جلوگیری از آروق زدن.

پونه نوشیدن آب جوشانده آن رفع کننده سکسکه است.

سوسنبر(آویشن وحشی)
نوشیدن دم کرده آن جهت درمان سکسکه.

خرمالو
خوردن آن، قابض، تقویت معده، آرام کننده سکسکه، نرم کننده سینه است.

شیردان گوسفند 
شیردان گوسفند را کاملًا بپزید روزی سه دانه صبح و ظهر و عصر میل نمایید.2

کره‌ی بادام‌زمینی
یکی دیگر از درمان‌های قدیمی سکسکه خوردن یک قاشق پر کره‌ی بادام‌زمینی است.
برای خلاص کردن زبان و دندان‌هایتان از این کره‌ی چسبناک، در ریتم تنفس و بلعیدن وقفه‌ای ایجاد می‌شود و همین امر نیز باعث برطرف کردن سکسکه می‌شود.

 کمی سس تند
اگر می‌خواهید سکسکه‌تان سریع‌تر بند بیاید یک قاشق سس تند در دهانتان بگذارید. این کار موثر است به خاطر اینکه گرما و سوزش ناشی از این سس‌ها باعث می‌شود که تمام حواس بدن به سمت حس چشایی سوق داده شود و سکسکه فراموش می‌شود.3

مانور والسالوا
در مانور والسالوا با دهان و بینی بسته سعی به بازدم هوا می‌شود. از این تکنیک برای افزایش فشار به عصب واگ، گلو، سینوس‌ها و گوش داخلی استفاده می‌شود. برخی افراد از این شیوه تنفس برای متوقف کردن آریتمی استفاده می‌کنند. اما برای سکسکه نیز استفاده می‌شود زیرا عصب واگ را بازنشانی می‌کند.

عصاره نعناع فلفلی
عصاره این گیاه در درمان سکسکه مؤثر است زیرا با شل کردن ماهیچه چلانگر مری آروغ را متوقف می‌کند. یک قطره از عصاره نعناع فلفلی را به سقف دهانتان بمالید تا عصب واگ تحت تأثیر قرار بگیرد. با کاهش انقباضات، سکسکه نیز متوقف می‌شود.4

درانتها به درمان‌های خانگی رفع سکسکه اشاره می‌کنیم:

نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10

نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه

نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد

خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان

بالا کشیدن زانوها به درون سینه

بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان

گاز زدن یک تکه لیموترش

غرغره آب یخ

ماساژ انتهای گلو

1خوردن یک قاشق سرکه

نوشیدن آب به حالت درازکشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان

قرار دادن انگشت در دهان

تکان تند و شدیدی به زبان خود بدهید

زبان کوچک را به کمک یک قاشق بلند کنید

یک تکه نان خشک را بجوید و سپس ببلعید5


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.article.tebyan.net
4.www.eghtesadnews.com
5.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.