آشنایی با برخی از مواد غذایی مضر برای بدن

ما غذا میخوریم تا در سلامت بتوانیم به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهیم، اما برخی از غذاها هستند که ممکن است برای سلامتی ما ضرر داشته باشند و به بدن ما آسیب برسانند.این غذاها در صورتی که به میزان زیادی مورد مصرف قرار بگیرند بصورت تدریجی می‌توانند باعث بیماری‌های جدی و یا حتی مرگ ما شوند. در ادامه با برخی از خطرناکترین غذاهایی که برای سلامتی ما مضر هستند آشنا می‌شویم، با ما همراه باشید.
دوشنبه، 31 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با برخی از مواد غذایی مضر برای بدن
در محافل گوناگون پزشکی همواره به بررسی مواد غذایی پرداخته می شود که برای بدن زیان آور هستند. متخصصین تغذیه اخیرا به تهیه فهرستی مبادرت کرده اند که در آن پرضررترین خوراکی ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

شکر، کالری، چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده، گوشت های فرآوری شده و میان وعده های رایجی که مورد استفاده مردم قرار می گیرند مورد بازبینی های متخصصین تغذیه قرار گرفتند.

چربی های اشباع شده و ترانس می توانند به بیماری های قلبی و عروقی منجر شوند. گوشت های فرآوری شده می توانند تولید سمی به نام «کارسینوژن» کنند و این اتفاق خصوصا در زمان سرخ کردن آنها در دماهای بسیار بالا اتفاق می افتد.

مصرف کالری فراوان می تواند مستقیما با اضافه وزن ربط داشته باشند و مصرف بیش از اندازه شکر نیز می تواند منجر به بیماری هایی چون دیابت یا اختلالاتی در ترشح انسولین شود.در ادامه به معرفی برخی از این مواد غذایی میپردازیم.1


میوه های تراریخته

میوه های تراریخته(تغییر ژنتیک داده شده) است و نمونه های آماری نشان می دهد که ابتلا به سرطان و بیماری های دیگر مثل آلرژی در افرادی که از این مواد غذایی مصرف می کنند، بیشتر است.


ماهی های پرورشی

که در استخرهای پرورش آبزی ها در محیطی تنگ و کم نور نگهداری می شوند. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بروز بیماری های انگلی و قارچی توسط پرورش دهندگان ماهی می تواند باعث تجمع مواد سمی در بدن ماهی ها و ابتلای انسان به بیماری های مزمن و مرگبار شود.


پاپ کورن 

که در مایکروفر آماده می شوند نیز یکی دیگر از خوراکی های ایجادکننده سلول های سرطانی است. رایحه ای که این ماده غذایی پس از باز شدن بسته ایجاد می کند عامل بسیار جدی برای ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه است.
 
کارشناسان بر این اساس توصیه می کنند افراد در صورت تمایل به مصرف پاپ کورن به صورت سنتی و با روش های عادی آن را تهیه کنند و از یک اسنک سالم لذت ببرند.2


نوشابه های گازدار

این نوشیدنی پرطرفدار که حاوی 46 گرم کالری شیرین است در راس خوراکی های پر ضرر قرار دارد. پوسیدگی دندان، چاقی، ابتلا به دیابت نوع 2، زوال عقل، حملات قلبی، سکته های مغزی و ابتلا به برخی از سرطان ها گوشه‌ای از خطرات مصرف این دسته از نوشدنی هاست.


گوشت های فرآوری شده

سوسیس، کالباس، هات داگ، بیکن و دیگر فرآورده‌های گوشتی صنعتی، فرآوری شده محسوب می‌شوند. همان طور که می‌دانیم این خوراکی ها سرشار از نیترات بوده و مصرف آن دیابت، بیماری های قلبی و سرطان را به همراه دارد. محققان می گویند مصرف گوشت‌های فراوری شده علائم مربوط به آسم را نیز وخیم تر می کند.
 
همچنین یک پژوهش نشان داد، کسانی که زیاد گوشت فراوری شده می‌خورند، معمولا سبک زندگی ناسالمی دارند، سیگار می کشند، کم ورزش می‌کنند و اکثرا چاق هستند. در طی این پژوهش حدود ده هزار نفر به علت بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های تنفسی جان خود را به دلیل مصرف این دسته از خوراکی ها از دست دادند.


چربی های ترانس

کلسترول بد خون را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت بالا می برد. چربی های ترانس همچنین باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق شده و از این راه نیز در ایجاد پلاک‌های چربی و انسداد رگ‌های خونی قلب نقش دارند. چربی های ترانس در روغن های شیرینی پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب زمینی‌ سرخ کرده و سایر غذاهایی که با روغن های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می شوند3


پنیر سرخ شده

زمانی که روی سیب زمینی سرخ شده پنیر ریخته می شود تبدیل به مضرترین غذایی شود که امکان دارد خورده شود. نه تنها در داخل خود سیب زمینی سرخ شده مقادیر فراوانی چربی وجود دارد بلکه پنیری که روی آن ریخته می شود نیز حاوی مقادیر قابل توجهی چربی اشباع شده است.


پفک

بیشتر انواع پفک ها پر از کالری، سدیم و چربی هستند که می تواند گزینه زیان آوری باشد. برخی از انواع آن دربرگیرنده ۱۲۰۰ کالری هستند میزان سدیم و چربی موجود در آنها معادل تمام سدیم و چربی است که هر فردی روزانه به آن نیاز دارد.


دونات

دونات متشکل از سه ترکیب شکر، آرد و روغن است که هیچ کدام از آنها سلامت نیستند. خوردن یک دونات در هنگام صبح می تواند بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری را به شما برساند که می تواند بیش از نیاز بدن شما به چربی باشد. خوشبختانه برای علاقمندان آن راهکارهای بهتری چون خرید پخته شده آن نیز وجود دارد.


پیتزا

تنها با دارا بودن خمیر، پنیر و سس مسلما نمی تواند گزینه خوب غذایی به شمار آید. یک پیتزای کوچک پنیر دارای ۱۰۸۰ کالری، ۳۶ گرم چربی و ۱۰۰ درصد بیشتر از میزان مصرف مجاز نمک روزانه شما را داراست. به دلیل نمک فراوان موجود در آن و فیبر بسیار اندک به سختی می توان یک یا دو تکه از آن را خورد.


قهوه سرد (Frappuccinos)

این برند یکی از تولیدات کمپانی استارباکس به شمار می آید و گزینه مناسبی برای هوای گرم است. اما باید بدانید که باعث رساندن آب به بدن تان و کم کردن وزن تان نخواهد شد. در آن کارمل، خامه و شیر وجود دارد که در کل ۴۲۰ کالری دارد. همچنین ۹ گرم چربی اشباع شده و ۶۶ گرم شکر در آن گنجانده می شود.


آبمیوه های پاکتی

این آبمیوه ها که شاید راحت ترین گزینه برای بردن به مدرسه باشند بیش از یک قوطی نوشابه شکر دارد. در واقع آبمیوه باید به همراه فیبر میوه و بدون شکر باشد در غیر این صورت خوردن آن بی فایده است.


مارگارین

روغنی که پایه گیاهی دارد و هیدروژنه است سابقا به جای کره از آن استفاده می شد. اما دانشمندان دریافته اند که به دلیل دارا بودن میزان بالای چربی های ترانس LDL (کلسترول بد) و پایین آوردن HDL (کلسترول مفید) نمی تواند گزینه مناسبی به شمار آید. در پژوهش انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی که از طریق سازمان غذا و دارو صورت پذیرفت، تایید شد که چربی های ترانس مصنوعی همچون آنچه در مارگارین یافت می شود، دیگر برای افزودن به غذا گزینه مناسبی به شمار نمی آیند.4


شکلات‌های مارس

این شکلات که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود یکی از ناسالم ترین شمش‌های شکلاتی (شکلات بار) موجود در بازار است و بیش از 1200 واحد کالری دارد. کارشناسان ادعا می‌کنند که تا چند دقیقه پس از خوردن این شکلات خوشمزه به دلیل کاهش جریان خون به مغز، احتمال سکته بسیار بالا می‌رود. شکلات‌های مارس به شدت برای سلامتی شما خطرناک هستند. اما در صورتی که علاقه زیادی به خوردن شکلات دارید پیشنهاد می‌کنیم که از شکلات‌های سیاه یا تلخ استفاده کنید.


سیب زمینی‌های سبز

معمولا خوردن سیب زمینی مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است هنگامی که این سیب زمینی‌ها سبز رنگ می‌شوند آنها را دور بیاندازید. سیب زمینیها نوعی گلیکو آلکالوئید به نام سولانین تولید می‌کنند که ترکیبی سمی برای انسانها و حیوانات است. در سال 1899 پنجاه و شش سرباز آلمانی پس از خوردن سیب زمینهای سبز دچار عوارض ناشی از مسمومیت توسط سولانین مثل اسهال حاد، سردرد شدید، رفتن به کما و حتی مرگ شدند. یک فرد بالغ با خوردن 450 گرم سیب زمینی سبز دچار مسمویت شدید سولانین خواهد شد.


نمک

طبق تحقیقی که در آمریکا انجام شده 95 درصد از رستورانها همیشه مقداری نمک نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در حقیقت نمک را همه جا می‌توان مشاهده کرد. البته که سنگ نمک دارای 80 ماده مختلف است که برای سلامتی لازم هستند، اما هنگامی که این سنگ در دمای بیش از 2000 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا به نمک طعام تبدیل شود مقدار زیادی از این مواد مغذی را از دست می‌دهد، کاهش این مواد باعث افزایش پتاسیم یودید در نمک می‌شوند که مقدار زیادی از آن باعث بروز بیماری می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون، مشکلات حاد کلیه، تیروئید، کبد و بسیاری از بیماری‌ها و عوارض دیگر می‌شود. در حال حاضر بسیاری از افراد نمک طعام را به عنوان سم سفید می‌شناسند و به جای آن از نمک‌های طبیعی استفاده می‌کنند.5


پی نوشت:
1.www.rooziato.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.rooziato.com
5.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.