با خواص خوردن آب گیلاس آشنا شوید

آب گیلاس می تواند شما را از بی خوابی های شبانه برهاند، همچنین آب گیلاس نه تنها نوشیدنی خوش طعمی است بلکه فوائد بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.
سه‌شنبه، 8 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص خوردن آب گیلاس آشنا شوید
گیلاس یا آلوکک یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه های جهان است که در دو نوع شیرین (گیلاس) و ترش (آلبالو) و به رنگ های صورتی، زرد، سیاه و قرمز در طبیعت یافت می شود.


طبع گیلاس چیست؟

طبع گیلاس گرم و تر می باشد. گیلاس حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین ها، کورستین، هیدروکسید سینامات، پتاسیم، کاروتنوئید ها، ملاتونین، فیبر ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم می باشد.

ترکیه، ایالات متحده آمریکا و ایران از بزرگترین تولید کنندگان گیلاس در جهان هستند.


ارزش غذایی گیلاس (100 گرم)

کالری : 50
پروتئین : 1 گرم
کربوهیدرات : 12 گرم
فیبر : 1.6 گرم
قند : 8 گرم
چربی : 0.3 گرم1

همان‌گونه که همه می‌دانیم گیلاس سرشار از مواد مغذی ضروری هستند و نوشیدن آب ۱۰۰٪ طبیعی و بدون قند افزودنی آن‌ها راهی موثر برای دریافت این مواد محسوب می‌شود. خواص آب گیلاس برای سلامتی، پوست و مو بسیار زیاد است و درست مانند خود میوه ها، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و بنابراین فواید بسیاری برای سلامتی دارد.


خواص آب گیلاس برای سلامتی


حفظ سلامت قلب
آب گیلاس سرشار از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها نظیر کورستین است. این آنتی اکسیدان می‌تواند به پیشگیری از آسیب اکسایشی ناشی از رادیکال‌های آزاد حاصل از کلسترول بد LDL کمک کند. از اینرو نوشیدن آب گیلاس بسیار برای سلامت قلب مفید است.

تسریع بهبود ماهیچه‌ها
آب گیلاس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کاهش حوادث ناشی از آسیب به ماهیچه‌ها در حین ورزش کمک می‌کند و همچنین در درمان درد عضلانی تأثیر دارد. از اینرو نوشیدن آب گیلاس با بهبود مقاومت، کاهش التهاب، و کاهش میزان لیپیدهای اکسیدشده امکان بهبود سریع دردهای عضلانی را بعد از ورزش تسهیل می‌نماید.

مقابله با التهاب
مطالعات زیادی نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی آب گیلاس می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از پوکی استخوان کمک کند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان در مورد میزان مصرف این نوشیدنی با پزشک شأن مشورت نمایند.

کنترل میزان قندخون
آب گیلاس حاوی ترکیبات آنتوسیانین است که بر ژن‌های کنترل کننده متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌هاتأثیر می‌گذارد. همچنین به کاهش میزان کلسترول و مقابله با چربی شکمی کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی نباید حاوی مواد شیرین کننده و افزودنی‌ها باشد چراکه به جای کنترل انسولین و قندخون، موجب افزایش آنها می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی
سیستم ایمنی ضعیف موجب بروز مشکلات زیادی برای سلامت می‌شود. اما آب گیلاس آنتی اکسیدان و آنتی ویروس قوی ای است. فلاوونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در آب گیلاس، به مقابله با عفونت کمک می‌کنند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که این مواد شیمیایی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشند.

خواب بهتر
آب گیلاس منبع طبیعی خوب ملاتونین است؛ هورمونی که به تنظیم الگوی خواب بدن کمک می‌کند. از اینرو این ملاتونینطبیعی موجود در آب گیلاس می‌تواند به ترغیب خواب بهتر کمک کند.2

درمان نقرس و آرتریت
نقرس به دلیل تجمع اوریک اسید در خون به وجود می‌آید. آب گیلاس حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند با کاهش سطح اوریک اسید، درد نقرس را کاهش دهند. آب گیلاس به دلیل داشتن خواص ضد التهابی در تسکین دردهای آرتریت موثر هستند.

ضد سرطان
مواد سرطان‌زا مواد خطرناک موجود در آب،هوا و غذا هستند که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب رسانده و منجر به سرطان شوند. آب گیلاس حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که خاصیت ضد سرطانی دارد. این ترکیبات سرشار از مواد شیمیایی مانند پریلیل الکل، لیمونن و الاگیک اسید هستند که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و می‌توانند درمتوقف کردن تغییر سلولی عامل سرطان موثر باشند. آب گیلاس می‌تواند در برابر سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان کبد و سرطان پوست از بدن محافظت کند.


خواص آب گیلاس برای پوست

بدن سالم، پیش‌نیاز پوست سالم است. دریافت منظم مواد مغذی، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی ایفا می‌کند. آب گیلاس به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌توانند به طرق زیر برای پوست مفید باشند.

خواص ضد پیری
با استناد به تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان، نوشیدن روزانه یک لیوان آب گیلاس می‌تواند فرآیند پیری را کند کند. این میوه حاوی ۱۷ ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد عامل پیری نقش دارد. مهم‌ترین آن‌ها آنتیوسیانین است که بافت همبند را تقویت کرده و با از بین بردن آنزیم‌هایی که باعث پیری و چروک پوست می‌شوند، از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرطان پوست
آنتوسیانین آب گیلاس حاوی مواد شیمیایی مبارزه کننده با بیماری است که با مبارزه و از بین بردن رادیکال‌های آزاد، در برابر سرطان پوست از بدن محافظت می‌کند.

درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی
آب گیلاس درمانی جایگزین برای مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه و جوش جوانی محسوب می‌شوند. خواص ضد باکتری گیلاس از طریق دفع سموم موجود در خون و مبارزه با باکتری‌های موجود در زیر پوست، با آکنه مبارزه می‌کنند. ویتامین A برای حفظ سلامت پوست به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

روشن کردن پوست
کنسانتره گیلاس یک ماده طبیعی است که به دلیل داشتن خاصیت روشن کنندگی پوست، در بسیاری از محصولات زیبایی کاربرد دارد. بنابراین نوشیدن آب گیلاس، آسیب پوستی را کاهش داده و به دلیل داشتن ویتامین C بالا پوست را سالم‌تر و روشن‌تر می‌کند.


خواص آب گیلاس برای مو

درست مانند دیگر قسمت‌های بدن،  موی سالم و بدون آسیب نیز به تامین شدن مواد مغذی مورد نیاز فولیکول‌های مو بستگی دارد. مشکلات مربوط به مو در صورت کمبود این مواد مغذی در رژیم غذایی به وجود می‌آیند. همان‌گونه که قبلا گفته شد، مواد مغذی موجود در آب گیلاس قابل مقایسه با مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات است. این مواد مغذی می‌توانند سلامت مو را بهبود بخشند.

جلوگیری از ریزش مو
کم‌خونی دلیل اصلی ریزش مو و نشانه کمبود آهن در رژیم غذایی است. آب گیلاس به دلیل سرشار بودن از آهن می‌توانند از کم‌خونی جلوگیری کرده و در نتیجه با ریزش مو مبارزه کنند.

حفظ سلامت مو
گیلاس منبعی عالی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند که برای سلامت پوست و مو ضروری است. بنابراین نوشیدن آب گیلاس در حفظ سلامت مو نقش دارد.3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.alef.ir
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما