خواص بی شمار چای سبز

خواص چای سبز به قدری بیشمار است که در یک عبارت می توان آن را درمان تمام بیماری ها و راهی برای زیبایی و تناسب اندام معرفی کرد.برای آشنایی با خواص بی شمار چای سبز در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص بی شمار چای سبز
چای سبز نیز به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و سالم مدتی است که محبوبیت زیاد یافته و توانسته جایش را در رژیم روزانه‌ی افراد باز کند. حال اگر با خواص چای سبز آشنا شوید، مطمئن می‌شوید که نباید به این گیاه معطر، فقط به چشم یک نوشیدنی برای رفع تشنگی نگاه کرد. یک چای با کیفیت، به خصوص چای سبز، شامل آنتی اکسیدان پلی فنول است که هم در پیشگیری از بیماری موثر است و هم خاصیت ضد پیری دارد.

درصد از وزن خالص برگ چای سبز را پلی‌فنول تشکیل می‌دهد. زردینه‌ها در گروه پلی‌فنول‌ها قرار می‌گیرند و شامل کاتچین‌ها می‌شوند. یکی از قدرتمندترین کاتچین‌ها (از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها)، که در چای سبز هم وجود دارد، اپی‌گالوکتشین گالات است. تحقیقات نشان داده است که اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) تاثیر مثبتی بر برخی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی دارد.

بر اساس تحقیقات پیشین، چای سبز با اثرگذاری بر مسیر سلول‌های سرطانی و توقف خون‌رسانی به این سلول‌ها، جلوی پیشرفت این بیماری را می‌گیرد. در واقع EGCG از رشد رگ‌های تغذیه‌رسان به سلول‌های سرطانی و تومورها جلوگیری می‌کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که EGCG برای جلوگیری از تصلب شراین، ترومبوز مغزی، حمله‌ قلبی و سکته بسیار مفید است. در واقع EGCG با ایجاد تعادل در شریان‌های خونی، سرعت جریان خون را بهبود می‌بخشد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص و فواید آن خواهیم پرداخت.1


چای سبز و سرطان

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).


چای سبز و جوانی و زیبایی

دلیل اصلی ضد پیری بودن چای سبز وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز است. آنتی اکسیدان ها یکی از شاخص ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول ها هستند.


کاهش وزن و چای سبز

اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.


پوست و چای سبز

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، سلول های پوست را در مقابل آسیب ها به ویژه رادیکال های آزاد، یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.2


چای سبز و سلامتی قلب

یک مطالعه ،نشان داد که مصرف چای سبز ، به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. این مطالعه بیش از 40،000 شرکت کننده ژاپنی بین 40 تا 79 سال را برای 11 سال دنبال کرد و از سال 1994 شروع شد.

شرکت کنندگانی که حداقل 5 فنجان چای سبز در روز می نوشند ، خطر مرگ (به ویژه در اثر بیماری های قلبی عروقی) از افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشند، به میزان قابل توجهی کمتر بود


چای سبز و کلسترول پایین

مطالعات پزشکی نشان داد که مصرف چای سبز، به کاهش قابل توجهی  کلسترول LDL یا "بد" کمک می کند.


چای سبز و کاهش خطر سکته مغزی

با توجه به مطالعه‌ای نوشیدن چای سبز یا قهوه به طور منظم، با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. تغییر شیوه زندگی برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی با افزودن روزانه چای سبز به رژیم غذایی شما است.


چای سبز برای دیابت نوع 2

مطالعات مربوط به رابطه بین چای سبز و دیابت مغایر بوده است. برخی از آنها کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را برای افرادی که چای سبز مصرف کرده اند نسبت به افرادی که چای مصرف نکرده اند نشان داده اند ، در حالی که مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف چای و دیابت مشاهده نکرده اند.


چای سبز و افزایش حافظه 

تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که چای سبز می تواند عملکردهای شناختی مغز ما ، به ویژه حافظه را تقویت کند. این تیم تحقیقاتی گفتند که یافته های آنها حاکی از آن است که چای سبز در درمان اختلالات شناختی مرتبط با اختلالات عصبی روانی مانند زوال عقل می تواند امیدوار کننده باشد .3


چای سبز مکمل سلامت دهان و دندان

می توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی است و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این چای سبز با از بین بردن باکتری های نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می کند. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان، پیش از حضور در مراسم رسمی و میهمانی ها استفاده می کردند.


تقویت استخوان ها و مفاصل با چای سبز

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر استخوان ها است. به این ترتیب درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوان ها و دندان ها را در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند. چای سبز توصیه متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل، ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.


پیشگیری از آلزایمر به کمک چای سبز

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر میشود. چای سبز فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان “استیل کولین” در سلول‌های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود.


خواص چای سبز برای کبد چرب

نوشیدن چای سبز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های موجود در کبد می شود. این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبد می شود.


خواص چای سبز در پارکینسون

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز مانع از تخریب سلول‌های مغز، که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسوناست، می‌شوند. به عبارتی آنتی اکسیدان‌های چای سبز با به تعویق انداختن قرار گرفتن سلول‌های مغز در فاز پیری و فرسودگی مانع از ابتلا به پارکینسون می‌شوند.


تسریع بهبود تب خال با چای سبز

تبخال مشکلی است که عاملی ویروسی دارد اما با چای سبز می‌توان بهبود آن را تسریع کرد. به این ترتیب که اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم تسریع می‌شود.


تاثیر چای سبز در پیشگیری از بیماری ایدز

پژوهشگران ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چای سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس HIV روی سلول‌های سیستم ایمنی بدن و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شوند. به عبارتی نوشیدن چای سبز را می‌توان به عنوان عامل مکملی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلول‌های سیستم ایمنی بدن دانست. در نهایت اینکه به دلیل خواص فراوان چای سبز، اکنون آن را در بسیاری از کشورهای جهان، نه به عنوان یک نوشیدنی که به عنوان یک داروی گیاهی شناخته و نوشیدن روزانه آن را توصیه میکنند.


رقیق شدن خون

کتچینهای موجود در چای سبز بوسیله جلوگیری کردن از تشکیل مواد التهابی باعث رقیق شدن خون و مانع از ایجاد لختگی در خون می‌شود که این مواد التهابی از اسیدهای امگا ۶ بوجود آمده اند و در گوشت و سبزیجات روغنی غیر قابل اشباع نظیر ذرت و روغن سویا یافت می‌شوند.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.jameesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما