دانستنی های مهم در رابطه با بیماری ایدز

بیماری ایدز یکی از بیماری‌های خطرناک بوده که هراس و تنش‌های روانی زیادی را برای فرد مبتلا و اطرافیانش به همراه می‌آورد و البته درمان قطعی برای آن وجود ندارد. در بین افکار عمومی، باورهای اشتباهی در مورد این بیماری دیده می‌شود که نیاز به اصلاح و آگاه سازی دارد؛ شناسایی دقیق این بیماری علاوه بر مبتلایان برای همه افراد جامعه ضروری است تا در صورت مواجهه با بیماری ایدز در خود یا اطرافیان شیوه برخورد صحیح را بدانند و یا از ابتلا به آن پیشگیری کنند.
شنبه، 11 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های مهم در رابطه با بیماری ایدز

بیماری ایدز چه نوعی بیماری ای است؟

ویروس HIV با ورود به بدن انسان موجب بروز بیماری ایدز می‌شود، به طوری که با ابتلا به این بیماری قدرت دفاعی بدن رفته رفته کاهش پیدا می‌کند و هر نوع میکروبی به راحتی فرد را بیمار می‌کند؛ اما از کجا بفهمیم که به بیماری ایدز مبتلاییم یا نه؟ رایج‌ترین علائم این بیماری چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید که ویروس HIV در ۳ مرحله رخ می‌دهد و بی‌توجهی به آن اوضاع را بدتر و وخیم‌تر می‌کند. به طوری که سیستم ایمنی بدن رو به زوال می‌رود.1
 

تفاوت ویروس HIV و بیماری ایدز

بیماری ایدز نوعی سندروم ناشی از ویروسی به نام HIV است. HIV به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند؛ بیشتر سلول‌های بدن را از بین می‌برد و در بدن تکثیر می‌شود. این ویروس به تدریج سیستم ایمنی بدن را از تضعیف می‌کند. فرد مبتلا بهHIV سیستم ایمنی ضعیفی برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف دارد؛ این ضعف به مرور زمان بیشتر نیز می‌شود.

فرایند سیر بروز بیماری ایدز از لحظه ورود ویروس به بدن حدود ده سال طول می‌کشد. در واقع فرد آلوده به این ویروس از ابتدا مبتلا به ایدز نیست و با بیماری ایدز فاصله دارد. ممکن است علی رغم وجود ویروس HIV، سیر بیماری پیشرفت نکند و به ایدز تبدیل نشود. ویروس HIV در صورت عدم درمان می‌تواند پیشرفت کند و در نهایت در اکثر موارد به ایدز تبدیل خواهد شد.2


شایع‌ترین علائم ایدز چیست و شامل چه مراحلی می‌شود؟

 
مرحله یک: عفونت حاد HIV
ابتلا شدن به ویروس HIV به همین راحتی قابل تشخیص نیست و زمان می‌برد. زمانی که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با این ویروس است برخی علائم بروز داده می‌شود که اغلب این مدت زمان در عرض ۲ تا ۶ هفته پس از مبتلا شدن است. نام این سندروم حاد رتروویروسی یا عفونت ویروسی اولیه است؛ اما علائم ایدز در این مرحله چیست؟

در این مرحله تشخیص بیماری سخت‌تر است؛ چون نشانه‌ها در این جا شبیه به بیماری‌های دیگر ویروسی مانند آنفولانزا هستند. همچنین علائم پس از یک یا دو هفته از بین می‌روند.

اما این علائم شامل مواردی مثل اسهال، سردرد، استفراغ، تهوع، درد ماهیچه‌ها، خستگی، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، تب و جوش یا بثورات قرمز بدون خارش می‌شوند.

به همین خاطر با مراجعه به پزشک متخصص از ابتلا به بیماری ایدز پیش گیری کنید، شما با آگاهی به هنگام از این بیماری از خود و اطرافیانتان محافظت خواهید کرد.

همچنین تب بلند مدت از علائم اولیه و شایع بیماری ایدز به شمار می‌رود.
 
 مرحله دو: عفونت مزمن HIV
پس از شکست سیستم ایمنی شما در مقابل ویروس HIV علائم ایدز هم از بین می‌رود و طبقه نظر پزشکان این دوره نامنظم و بالینی پنهان نامیده می شود.
 
نکته!
معمولا مبتلایان به ایدز خود متوجه بیماری شان نیستند و به همین دلیل ممکن است به صورت ناخودآگاه HIV را به دیگران هم انتقال دهند.

همچنین گاهی بیمار پس از گذشت ۱۰ سال متوجه بیماری‌اش می‌شود، در طول این مدت ویروس HIV موجب نابودی سلول‌های td_cd4 شده و سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد. با دادن آزمایش خون پزشک وضعیت شما را بررسی می‌کند. با کم شدن سلول‌ها،  بدن در مقابل سایر عفونت‌ها هم آسیب پذیر می‌شود.
 
اما مرحله سه: علائم ایدز پیشرفته
زمانی که تعداد سلول های t_cell cd4 کم تر از ۲۰۰ باشد، مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIV رخ داده است. هم چنین با تشخیص بیماری‌های ایدزی مثل سارکوم کاپوسی یا پنومونی ایدز نیز تشخیص داده می‌شود.

ولی برخی اوقات نیز فرد با مشاهده علائم بیماری ایدز متوجه بیماری‌اش می‌شود که عبارت اند از؛

احساس خستگی تمام وقت

تب طولانی مدت بیش از ۱۰ روز

تورم گره های لنفاوی کشاله ران یا گردن

کاهش وزن ناگهانی و نامشخص

تعرق شبانه

وجود لکه های قرمز بر روی پوست برای مدت طولانی

عفونت های مخمری در گلو، واژن و دهان

خونریزی بدون دلیل

کبودی بدون دلیل.1
 

علت بیماری

عامل بیماری ایدز یک نوع ویروس از گروه رترو ویروسها است که باعث کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن میزبان می‌شود. علایمی که ما در بیماری ایدز می‌شناسیم مربوط به بیماریهایی است که در اثر نقص دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شوند.

در اکثر بیماریهای ویروسی وضع به این منوال است که سلولهای مملو از ویروس ویروسها را آزاد کرده و این ویروسها خود را با پادتنهای آماده مواجه می‌بینند. در چنین وضعی بیماری شخص برطرف می‌شود. اما در مورد ویروس ایدز وضع به گونه‌ای دیگر است.
 
در اینجا اولین ویروسی که وارد اولین سلول میزبان می‌شوند از حمله پادتنها در امان می‌مانند. ویروسهای جدیدی که از سلول خارج می‌شوند بعضا توسط پادتنها خنثی می‌شوند اما ژنهای اولیه در درون سلول میزبان به تولید ویروس ادامه می‌دهند.

ممکن است که ویروس در بدو ورود به سلول میزبان به صورت غیر فعال درآید و بعد از گذشت چندین سال به مساعد شدن اوضاع فعالیت بیماریزایی خود را آغاز کند. این ویروس دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و در این یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند برای شخص مشکل ساز باشد.3
 

پیشگیری از ابتلا به ایدز

در صورتی که شخص احتمال می‌دهد از طریقی ممکن است به ویروس HIV آلوده شده باشد، لازم است حتما از متخصص در این زمینه مشورت بگیرد. تا 24 ساعت بعد از ورود ویروس به بدن با مصرف داروهای خاصی می‌توان از ابتلا پیشگیری کرد. برای افرادی که در زمینه ایدز مراجعه می‌کنند اطلاعات شخصی و آدرس ثبت نمی‌شود و اطلاعات آن‌ها محرمانه باقی می‌ماند.
 
1. آگاه سازی کودکان و نوجوانان
لازم است والدین توجه داشته باشند که آموزش‌های آن‌ها به کودکان خود در پیشگیری از بسیاری از شرایط و بیماری‌ها از جمله ایدز مؤثر است. توانایی نه گفتن، مراقبت از آلودگی خونی، آموزش مسائل جنسی به کودکان از جمله مواردی است که والدین باید به فرزندان خود متناسب با سن آن‌ها آموزش دهند.
 
2. استفاده از ابزار پیشگیری در رابطه جنسی
استفاده از ابزار پیشگیری در رابطه جنسی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری و علائم ایدز است. این پیشنهاد به معنای تأیید یا رد روابط جنسی خارج از چارچوب‌های تعیین شده نیست؛ مسئولیت تصمیم گیری در این زمینه با خود افراد است. به هر حال ضروری است که در صورت وجود چنین رابطه‌ای از انتقال بیماری‌های مختلف نظیر ایدز پیشگیری شود.
 
3. استفاده از سرنگ جدید و ضد عفونی شده
در صورت مصرف داروهای تزریقی یا مواد مخدر به روش تزریقی نیز لازم است حتما از سرنگ جدید و باز نشده استفاده شود. تیغ آرایشگری، سوزن تست قند خون و موارد مشابه نیز از دیگر مواردی است که باید به صورت شخصی یا ضد عفونی شده استفاده شوند.
 
4. پیشگیری از بیماری ایدز در دوران شیردهی
یکی از راه‌های انتقال ویروس HIV از طریق مادر به فرزند در دوران بارداری و شیردهی است. مادران مبتلا بهتر است فرزندان خود را از طریق شیشه با شیر خشک و مکمل غذایی تغذیه کنند. همچنین مادران مبتلا لازم است در طول دوران بارداری تحت نظر و مشاوره یک متخصص قرار گیرند.2
 

درمان

در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود. داروهای‌ ضد ویروسی‌ مانند دیدانوزین‌ ، استاوودین ، زالسی‌ تابین‌ ، زیدوودین‌ و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند.

تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها (مثل‌ زیدووین‌) می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد. تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر و واکسن‌ آن‌ از طریق مهندسی ژنتیک در دست‌ انجام‌ هستند.3
 

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ عفونت‌ ایدز را دارید.

اگر پس‌ از تشخیص‌، علایم‌ یک‌ عفونت‌ دیگر ظاهر شوند (تب‌، سرفه‌، یا اسهال‌).

اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان،‌ عوارض‌ جانبی‌ بسیاری‌ دارند.3

پینوشتها
1.www.yjc.ir
2.www.honarehzendegi.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.