بررسی اجمالی سرطان ثانویه کبدی

در اکثر موارد، همچنان که سرطان پیشرفت می‌کند، به سمت کبد گسترش می‌یابد. پیش بینی سرطان ثانویه کبد ممکن است چندان مطلوب نباشد، اما امید به زندگی بیمار اغلب بستگی به سلامت کلی و قدرت بدنی بیمار دارد. در ادامه اطلاعاتی درباره علائم مختلف، آزمایشات تشخیصی و پیش بینی این بیماری ارائه می‌دهیم.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
بررسی اجمالی سرطان ثانویه کبدی
علائم اولیه سرطان کبد بسیار مبهم است و معمولاً این علائم با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود و یا این‌که نادیده گرفته می‌شود. هنگامی‌که سرطان در بخش‌های دیگر بدن ایجاد شد و به سمت کبد گسترش یافت، سرطان ثانویه کبدی نامیده می‌شود. این نوع سرطان از طریق جریان خون و یا سیستم لنفاوی گسترش می‌یابد که سرطان متاستاتیک کبد نیز نامیده می‌شود.
 
سرطان ثانویه کبد می‌تواند از هر نوع سرطان اولیه که در بخش‌های مختلفی از بدن مانند تخمدان، رحم، ریه، کلیه، سینه، معده و روده توسعه یافته، منشأ بگیرد. در بیش از 50 درصد موارد، مشاهده شده که اغلب این نوع سرطان حاصل سرطان اولیه روده می‌باشد. در صورتی‌که تومور اولیه بسیار کوچک و بدون علامت باشد، آزمایشات پزشکی نمی‌تواند منشأ سرطان ثانویه کبدی را شناسایی کند. این بیماری به عنوان سرطان اولیه ناشناخته، نامیده می‌شود.
 
کبد نقش مهمی در حذف مواد سمی از خون ایفاء می‌کند. از آن‌جا که خون از طریق کبد عبور می‌کند، این اندام مکانی برای رشد سلول‌های سرطانی بوده و اغلب سلول‌های سرطانی اولین بار به این مناطق حمله می‌کنند. در اکثر موارد، گسترش متاستاز سرطان در ابتدا در کبد مشاهده می‌شود. باید توجه داشت که تشخیص سرطان ثانویه کبدی یا متاستاتیک همیشه به این معنی نیست که سلول‌های سرطانی به اندام‌های بیشتری از بدن حمله کرده‌اند. بنابراین، تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار مهم می‌باشد.
 

علائم سرطان ثانویه کبدی

درد در ناحیه شکم، زردی پوست و سفیدی چشم، از دست دادن اشتها، کاهش غیر منتظره وزن، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ، پوست خارش دار، تهوع، خستگی، طحال بزرگ، درد در سمت راست شانه، تورم در حفره شکم حاصل از احتباس مایعات درون بدن، درد در سمت راست بالایی شکم به علت بزرگ شدن کبد.
 
معمولاً، سرطان در آزمایشات معمولی و ساده تشخیص داده می‌شود، چون در اکثر موارد، سرطان کبد هیچ‌گونه علائمی را برای یک دوره طولانی از زمان نشان نمی‌دهد. اما، داشتن علائم ذکر شده در بالا لزوما به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان کبد می‌باشد، چون این علائم می‌تواند در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز تشخیص داده شود. بنابراین، بررسی دقیق این علائم نقش بسیار مهمی برای تشخیص زودهنگام بیماری دارد.
 

آزمایشات

برای تشخیص مناسب بیماری، پزشک ممکن است آزمایشات خاصی را پیشنهاد دهد. این آزمایشات میزان گسترش بیماری را تعیین کرده و به پیش بینی بیماری کمک می‌کند. آزمایشات صورت گرفته برای تشخیص سرطان ثانویه کبدی به شرح زیر می‌باشد:
 
اسکن ام آر آی، و تصاویری که شامل تصاویری از کل بدن است که با کمک تصویر برداری رزونانس مغناطیسی به دست می‌آید. این تصاویر به یافتن منشأ سرطان اولیه کمک می‌کند. اسکن ام آر آی نقش مهمی در درمان سرطان ایفاء می‌کند، چون این نوع آزمایشات جهت تحریب سرطان اولیه و همچنین سرطان ثانویه ضروری می‌باشند. این شیوه درمان تضمین می‌کند که کبد دو باره توسط سرطان اولیه مورد حمله قرار نخواهد گرفت.
 

اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون گاما

این، ابزار تشخیصی مهم دیگر برای تشخیص سرطان ثانویه کبد است که شامل استفاده از قند ساده و تابش تشخیصی می‌باشد. یکی از ویژگی‌های مشخص سلول‌های سرطانی این است که آن‌ها متابولیسم سریع‌تری را برای قند نسبت به سلول‌های طبیعی نشان می‌دهند. اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون گاما از کل بدن تصویر برداری می‌کند، بنابراین نواحی‌ای که متابولیسم سریع برای قند دارند را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش به تعیین برنامه درمانی صحیح کمک می‌کند.
 

مقاومت شدید دارویی

این آزمایش به پزشک در یافتن این موضوع که آیا تومور سفت به هر نوع داروی خاص شیمی درمانی مقاومت دارد یا خیر، کمک می‌کند. این روش به عنوان یک فاکتور تشخیصی مهم در نظر گرفته می‌شود، چون به تعیین داروهای صحیح برای شیمی درمانی کمک می‌کند.
 

درمان

تشخیص سرطان ثانویه کبدی به تصمیم گیری برای درمان کمک می‌کند، چون این بیماری بر اساس سن، جنس، مرحله بیماری و سلامت روحی و جسمی بیمار متغیر می‌باشد. گزینه‌های درمانی شامل جراحی جهت حذف تومورهای سرطانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی جهت کشتن و کنترل رشد سلول‌های سرطانی می‌باشد. به غیر از این‌ها، استفاده از هورمون‌هایی به منظور پیشگیری از رشد غیر طبیعی سلول‌ها و درمان آنتی بادی مونوکلونال نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی‌که سرطان در بخش‌های دیگر بدن ایجاد شد و به سمت کبد گسترش یافت، سرطان ثانویه کبدی نامیده می‌شود. علم هنوز هم در حال بررسی جهت یافتن اثربخشی درمان‌های دیگر مانند ابلیشن فرکانس رادیویی، جراحی منجمد، ابلیشن لیزر و غیره به منظور درمان سرطان کبد می‌باشد.
 

امید به زندگی

سرطان ثانویه کبد یک بیماری بسیار خطرناک می‌باشد. اکثر بیماران مبتلا به این نوع سرطان بعد از تشخیص بیماری طول عمری بین 6 ماه تا یک سال خواهند داشت. امید به زندگی بیشتر از یک سال در تعداد بسیار کمی از بیماران مشاهده می‌شود. با این‌حال، در صورتی‌که سرطان در مراحل اولیه آن هنگامی‌که تومور هنوز کوچک است و به عروق خونی حمله نکرده، تشخیص داده شود، می‌توان با انجام عمل جراحی و یا دیگر اقدامات درمانی به افزایش امید به زندگی بیماران کمک کرد. سلامت روحی و جسمی بیمار نیز نقش مهمی در افزایش امید به زندگی این بیماران ایفاء می‌کند.
 
باید به خاطر داشت که هر نوع سرطان منحصر به فرد بوده و شما نمی‌توانید طول عمر یک بیمار را با کمک آمار و داده های موجود در این زمینه پیش بینی کنید. درمان سریع و مناسب و حمایت خانواده برای فردی که به این بیماری مبتلا شده، بسیار ضروری بوده و به افزایش امید به زندگی بیمار کمک می‌کند.
 
پیش بینی سرطان ثانویه کبد معمولا چندان دلگرم کننده نیست، اما استفاده از داروهای طبیعی، تغذیه درمانی، طب سوزنی و حمایت روحی و روانی خانواده می‌تواند به مبارزه بیمار با این بیماری کمک کند. پیش بینی در مورد بیماری به این معناست که پزشک بیان می‌کند که آیا حذف کامل سرطان امکان‌پذیر است یا  این ‌که احتمال عود مجدد بیماری در آینده وجود خواهد داشت.
 
منبع: Leena Palande - HealthHearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط