خواص بی نظیر کشمش

مصرف کشمش فواید و خاصیت های شگفت انگیزی را به همراه دارد، از “خواص کشمش” می توان به تقویت سلامت دهان، درمان کم خونی، بهبود سلامت پوست و بهبود خواب اشاره کرد. در ادامه با ما همراع باشید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص بی نظیر کشمش
وقتی اسم کشمش می‌آید اولین چیزی که یاد آن می‌افتید چیست؟ دقیقا! من هم یاد شیرینی کشمشی می‌افتم، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های دوران کودکی اکثر ما. شاید هم بعضی‌ها یاد نخودچی کشمش بیفتند که البته هر دو هم خوردنی‌های خوشمزه و جذابی هستند. فارغ از خوشمزه بودن این خوردنی‌ها، تا به حال در مورد خواص کشمش فکر کرده‌اید؟ دوستان عزیزم خبر خوب این است که این خوراکی نه تنها به خاطر شیرین بودنش مورد علاقه‌ی تمام گروه‌های سنی است بلکه منابع انرژی، ویتامین‌های گوناگون، مواد معدنی و الکترولیت‌هایی دارد که به کشمش اهمیت تغذیه‌ای ویژه‌ای می‌دهند و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

کشمش تأثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب دارد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی کشمش، به ویژه اگر همراه تنقلات دیگر باشد، فشار خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. از طرفی کشمش آن‌قدر آسان و سریع قابل مصرف و در دسترس است که هیچ بهانه‌ای برای حذف آن از رژیم غذایی‌تان نخواهید داشت.

با این مقاله همراه باشید، می‌خواهیم درباره‌ی خواص کشمش مطالب بیشتری بیاموزیم.


کشمش چیست؟

کشمش در واقع همان انگور خشک است. کشمش را به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می‌کنند. در روش سنتی، حبه‌های انگور را در یک سینی بزرگ می‌ریزند و جلوی آفتاب خشک می‌کنند یا آن‌گونه که در گذشته مادربزرگ‌های ما انجام می‌دادند، خوشه‌های انگور در زیرزمین‌ها یا اتاق‌ها‌ی تاریک آویزان می‌شد تا خشک و تبدیل به کشمش شود. در نوع صنعتی هم از بخار گوگرد یا غوطه‌ور کردن در تیزآب یا انواع دیگر روش‌ها برای تهیه‌ی کشمش استفاده می‌شود. به طور معمول انگور بی‌هسته برای تهیه‌ی کشمش مناسب است، اما اگر کسی دلش بخواهد، می‌تواند هر انگوری را خشک و استفاده کند. در کشور ما شناخته‌شده‌ترین نوع کشمش، کشمش سبز قلمی است که به‌صورت تنقلات با نخودچی یا همان نخودچی کشمش محبوب خودمان مصرف می‌شود. نوع دیگر کشمش که تقریبا به اندازه‌ی کشمش سبز محبوب و مورد استفاده است، همان کشمش پلویی است که با عدس‌پلو و غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع شناخته‌‌شده‌ی دیگر کشمش در کشور ما، مویز یا کشمش بی‌دانه است که از انگور شاهانی به‌دست می‌آید و از قدیم یکی از تنقلات دوست داشتنی ما ایرانی‌ها بوده است. مویز از کشمش عادی کوچک‌تر، تیره‌تر و دارای مزه‌ی تندتری است. انواع دیگری از کشمش هم وجود دارد که در نوع انگور و فرایند خشک شدن آنها تفاوت‌هایی وجود دارد.

معمولا چون در اثر خشک شدن انگور، قند‌ آن به‌صورت کاراملی درمی‌آید، رنگ کشمش از رنگ خود حبه‌ی انگور تیره‌تر می‌شود. اما در تهیه‌ی کشمش به روش صنعتی چون از گاز گوگرد استفاده می‌شود، رنگ کشمش طلایی و خوش‌رنگ‌تر از کشمش‌هایی است که به روش سنتی درست می‌شوند.

هنگامی‌ که انگور به کشمش تبدیل می‌شود، غلظت ترکیبات فنلی آن به طرز قابل توجهی بالا می‌رود که این امر نقش قابل توجهی در پیشگیری و درمان سرطان دارد. ترکیبات فنلی کشمش، کوئینیک اسید، گارلیک، کلروژنیک و کافئیک اسید، کاتچین و اپی‌کاتچین هستند. در حالی‌که بسیاری از افراد عموما به خاطر حساسیت به گوگرد از خوردن کشمش‌های صنعتی که به‌وسیله‌ی دی‌اکسید گوگرد خشک می‌شوند، اجتناب می‌کنند، اما کشمش طلایی مواد مغذی بیشتری دارد چون آنتی اکسید‌های گوگرد مانع از دست رفتن این ترکیبات بر اثر خشک شدن دانه‌های انگور می‌شود.1


خواص و مزایای استفاده از کشمش برای سلامتی


کشمش برای درمان نفخ شکم
فیبر موجود در کشمش باعث می شود تا مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش دفع شود و این می تواند از بروز بیماری های روده، رشد باکتری ها و ناراحتی های ناشی از نفخ شکم محافظت کند.

کشمش غنی از آهن (درمان کم خونی )
کشمش حاوی مقدار قابل توجهی آهن است، که به طور مستقیم در درمان کم خونی موثر میباشد.همچنین حاوی بسیاری از ویتامین B پیچیده است که برای تشکیل خون جدید ضروری می باشد، محتوای مس زیاد نیز در تولید گلبول های قرمز کمک می کند.

کشمش برای بهبود سلامت پوست
آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کشمش باعث جوان سازی پوست و از بین رفتن چین و چروک میشود. مصرف آنها میتواند، از ایجاد شرایطی ماننمد پسوریازیس و آکنه جلوگیری کند.

کشمش برای بهبود خواب خوب
کم خونی و فقر آهن ممکن است باعث مشکلات بی خوابی شود، بنابراین مصرف کشمش که غنی از آهن هستند، می تواند باعث خواب خوب شبانه شود.

کشمش برای کمک به کنترل سطح کلسترول
میزان بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنول ها، فنولیک اسید، تانن ها، و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش باعث سوزاندن کلسترول و همچنین پایین آوردن فشار خون را می شوند، که از این طریق سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.

کشمش برای کمک به کاهش فشار خون
مصرف کشمش می تواند برای فشار خون فوق العاده باشد. بسیاری از کارشناسان باور دارند دلیل کارایی بالایی کشمش در کاهش فشار خون، سطح بالای پتاسیمی است که می توان در آن یافت. پتاسیم اساسا می تواند به کاهش تنش عروق خونی و جریان آزادانه ی خون در بدن کمک کند می تواند به طورکلی تاثیر مثبتی بر بدن داشته باشد.

کشمش برای کمک به کنترل دیابت
در تعدادی از مطالعات، نشان داده شده است کشمش واکنش انسولینی بعد از صرف غذا را کاهش می دهد، که این یعنی کشمش می تواند جلوی فوران یا جهش یکباره ی انسولین را بعد از صرف یک وعده ی غذایی بگیرد که در غیر این صورت می تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد. کشمش همچنین به تنظیم ترشح لپتین و گرلین کمک می کند، که هورمون های مسئول اعلام سیری یا گرسنگی به بدن هستند.2

قلب
سطح بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنل، تانن و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش با کاهش کلسترول بالای خون و همچنین کاهش فشار خون بالا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش می تواند با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک کند.


کم خونی

کشمش حاوی مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین های B می باشد که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می کند.
همچنین کشمش با درمان کم خونی به درمان بی خوابی شبانه ناشی از فقر آهن کمک می کند.


سنگ کلیه

پتاسیم موجود در کشمش به پاک سازی کلیه ها کمک کرده و باعث درمان سنگ کلیه می شود.
 

معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش باعث به هضم غذا کمک می کند و برای درمان معده درد، بیماری های روده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

حافظه
مقادیر بالای بور موجود در کشمش باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل یا آلزایمر را کاهش می دهد.

کبد
بیوفلاوونوئید های موجود در کشمش با سم زدایی و پاک سازی خون و بدن به سلامت کبد و درمان بیماری های کید کمک می کند.

سرماخوردگی
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کشمش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی وآنفلونزا را کاهش می دهد.
کشمش به دلیل خواص ضد میکروبی به عنوان یک آنتی بیوتیک شناخته شده و به درمان تب بالا و بیماری های عفونی کمک می کند.

سرطان
کاتچین موجود در کشمش به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

چشم
آنتی اکسیدان های موجود در کشمش باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله دژنراتیو ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

روماتیسم و آرتروز
پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش خواص ضد التهابی قوی دارند که برای پیشگیری و درمان بیماری های روماتیسم و آرتروز مفید هستند.3

سلامت استخوان
کلسیم، که عنصر اصلی استخوان های ما است که در کشمش وجود دارد و این میوه های خشک نیز یکی از بهترین منابع بور می باشد. بور برای تشکیل استخوان مناسب و کارآمد و جذب کلسیم حیاتی است. بور به خصوص در جلوگیری از پوکی استخوان دوران یائسگی در زنان، مفید است و نشان داده شده است که برای استخوان ها و مفاصل بسیار مفید است. پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در سطوح بالا در کشمش وجود دارد و می تواند به تقویت و رشد استخوان ها کمک کند در نتیجه احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهد.


عوارض جانبی انگور و کشمش

انگور احتمالاً زمانی که از راه دهان در مقادیر دارویی مصرف شود ایمن است. خوردن مقدار زیادی از انگور، انگور خشک شده، کشمش، ممکن است سبب اسهال شوند. برخی از افراد واکنش های آلرژیک به انگور و محصولات انگور دارند. برخی دیگر از عوارض جانبی بالقوه شامل ناراحتی معده، سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، سرفه، خشکی دهان، گلو درد، عفونت، سردرد و مشکلات عضلانی پیدا می کنند.

هشدارها ویژه و هشدارها


خونریزی 
انگور ممکن است لخته شدن خون را کند نماید و ممکن است شانس کبودی و خونریزی در افراد با شرایط خونریزی را افزایش دهد. با این حال، هیچ گزارشی از این که در انسان رخ داده باشد وجود ندارد.

جراحی
انگور ممکن است لخته شدن خون را کند. این ممکن است سبب خونریزی بیشتری در طول و بعد از جراحی شود. حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی از انگور و محصولات آن استفاده نکنید.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir
4.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.