مواد غذایی سرطان زا

انتخاب مواد غذایی سالم خیلی اهمیت دارد چرا که برخی مواد غذایی سرطان‌زا هستند و باید در خرید آنها دقت داشته باشید.غذاها و نوشیدنی‌هایی واقعا سرطان‌زا هستند که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره شده است و بهتر است حداقل مصرف آنها را کاهش دهید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی سرطان زا
سرطان یکی از بیماری هایی است که انسان با شنیدن نامش وحشت می کند. اما این بیماری که روزگاری یک بیماری صعب العلاج شناخته می شد اکنون به یک بیماری رایج تبدیل شده که سبک زندگی مدرن نقش زیادی در بروز آن داشته است. برخی از انواع سرطان ها قابل پیشگیری نیستند. ممکن است ژن های شما در ابتلا به سرطان موثر واقع شوند و در برخی موارد دیگر نیز فاکتورهای محیطی که می توانیم روی آن ها کنترل داشته باشیم، مانند آلودگی هوا، تشعشعات هسته ای یا مواد شیمیایی محیط کار در بروز سرطان نقش دارند. برای مثال در ایالات متحده نزدیک به نیمی از موارد ابتلا به سرطان یا مرگ های ناشی از آن در ارتباط با فاکتورهای قابل پیشگیری هستند و محققان دریافته اند که کاهش خطر ابتلا به این بیماری امکان پذیر است.

بزرگ ترین عامل ابتلا به بیماری سرطان، استعمال دخانیات است. داشتن اضافه وزن و نداشتن تحرک فیزیکی نیز نقش قابل توجهی در بالا بردن احتمال ابتلا به این بیماری دارد. با این وجود، یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش مصرف غذاهای خاصی است که مشخص شده ارتباط مستقیمی با ابتلا به این بیماری دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چند مورد از غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان را در شما افزایش می دهند آشنا کنیم.


غذاهای فرآوری شده

محققان فرانسوی که اخیراً بر روی نقش غذاهای فرآوری شده در ابتلا به سرطان متمرکز شده بودند به نتایج شگفت انگیزی دست یافته اند: افرادی که غذاهای فرآوری شده بیشتری می خورند؛ اقلام غذایی مانند چیپس، شکلات، نوشابه، غذاهای فریز شده و سوپ های آماده، بیشتر از کسانی که در خانه و با استفاده از مواد طبیعی خام غذا تهیه می کردند به سرطان مبتلا می شوند. از این رو غذاهایی که به صورت بسته بندی شده در پلاستیک یا به صورت سرد سرو می شوند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش داده و باید در کمترین حد ممکن مورد استفاده قرار گیرند.


گوشت قرمز

گوشت قرمز به طور رسمی در فهرست اقلام غذایی سرطان زا قرار ندارد اما یک پروتئین خاص به نام «heme» در این گوشت وجود دارد که باعث قرمز شدن رنگ گوشت می شود و می تواند با وارد کردن آسیب به روده ها، احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزایش دهد.


گوشت های فرآوری شده

خوردن مقادیر زیاد گوشت که نمک زده شده، خشک شده و یا دودی شده است می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان های معده و روده شود. بخش اعظم این خطر به این موضوع برمی گردد که این غذاها حاوی مقادیر بالایی نیترات هستند: مواد شیمیایی افزودنی که به حفظ رنگ صورتی گوشت و مزه شور و خوشمزه آن کمک می کنند. حتی در مورد گوشت هایی که با برچسب «بدون نیترات» عرضه می شوند نیز این خطر صدق می کند.


هر غذایی که در پلاستیک و ظروف پلاستیکی قرار بگیرد

فتالات ها (Phthalates) ترکیبات شیمیایی هستند که باعث انعطاف پذیری و دوام بالای پلاستیک ها می شوند، اما برخی از آن ها باعث ایجاد مشکلاتی برای هورمون های درون ریز بدن شده و با تغییر عملکرد این هورمون ها امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. استفاده از ظروف شیشه ای و استیل در آشپزخانه به جای ظروف پلاستیکی  که در طول زمان ترکیبات شیمیایی خود را به درون غذاها منتقل می کنند، آسان ترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان از این راه است.1


کره و روغن نباتی

مدت زیادی تصور می شد که مارگارین یا همان کره نباتی جایگزین خوبی برای کره های حیوانی است اما باید بدانید که کره ارگانیک گیاهی خواص مغذی و مفید بیشتری برای بدنتان دارد.

علاوه بر آن، مارگارین به میزان بالایی فرآوری می شود و دارای روغن سویا و ذرت است و به دلیل اینکه این روغنها وقتی در معرض درجه حرارتهای بالا قرار گیرند، رادیکالهای آزاد بیشتری تولید می کنند، منجر به ایجاد واکنشهای شیمیایی مضری در بدن خواهند شد که نتیجه‌اش بروز سرطان خواهد بود.


پاپ کورن یا ذرت بوداده در ماکروویو

ذرت بوداده، خوراکی سبک و آسانپخت است که بیشتر برای فرونشاندن اشتهای نیمروزی و رفع گرسنگی عصرانه مصرف می‌شود.
 
قسمت داخلی کیسه نگهدارنده حاوی آن اغلب یک روکش نچسب است که وقتی در ماکروویو تهیه شده باشد.

به اسید پرفلوروکتانوییک تجزیه می شود. این ماده یک عنصر شیمیایی سرطانزاست و باعث ایجاد سرطان کبد و پروستات می شود.


گوجه فرنگی کنسروی (رب گوجه فرنگی)

گوجه فرنگی های خام حاوی میزان زیادی مواد مغذی از جمله لیکوپین هستند که با سرطان مبارزه می کنند.

بنابراین، مصرف گوجه فرنگی خام برای حفظ سلامت بدن مفید است؛ اما این گفته فقط درباره خود گوجه فرنگی صدق می کند، قبل از اینکه به صورت رب تبدیل به کنسرو شود.
 
در طول روند کنسروسازی، گوجه ها در معرض ماده ای به نام «بی.پی.آ» قرار می گیرند. این ماده به دلیل خاصیت اسیدی زیادش بیشتر مواد مغذی خود را از دست می دهد.

علاوه بر این، بی.پی.آ در کنار بیماریهای قلبی و مشکلاتی که برای دستگاه تناسلی ایجاد می کند، درصد ابتلا به سرطان را نیز بالا می برد.2


میوه های غیر ارگانیک

میوه هایی که به شیوه غیر ارگانیک تولید میشوند آلوده به مواد سمی دفع آفات و کودهای شیمیایی هستند. سیب از جمله میوه هایی است که بیشترین میزان مواد سمی را دربردارد حدود 98% انواع سیب غیر ارگانیک حامل مواد سمی هستند. از جمله میوه هایی که 90% پسمانده های سموم دفع آفات در آنها باقی میماندمیتوان از پرتقال، انگور و توت فرنگی نام برد. شستن این میوه های غیر ارگانیک به طور کامل سموم آن را از بین نمیبرد چرا که سموم دفع آفات به همان اندازه که برای حشرات و آفات خطرناک هستند برای انسان هم مضرند.


ماهی‌های پرورشی

با وجود اینکه ماهی از جمله سالمترین مواد غدایی شناخته شده است اما نوع پرورش آن از آن جمله مواد غذایی است که باید از آن پرهیز کرد. ماهی‌های پرورشی با مواد مصنوعی و شیمیایی و انواع آنتی بیوتیکها و سموم تغذیه میشوند که  با مصرف آها وارد چرخه غذایی انسان میشوند.


چیپس سیب‌زمینی

چیپس سیب‌زمینی علاوه بر در برداشتن میزان زیادی روغن ترانس و سدیم فراوان، شامل حجم زیادی طعم دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی، نگهدارنده های شیمیایی است. چیپس در دمای بسیار بالا سرخ میشود  تا ترد شود اما همین دمای بالا باعث میشود تا مواد به آکریلامید تبدیل شده که از عوامل سرطان زا است و در سیگار نیز وجود دارد.


روغن ‌های هیدروژنه

بهتر است نخست به این مطلب اشاره شود که تمام روغن‌های هیدروژنه از دانه های روغنی گرفته می‌شود بنابراین تمام روغنهای هیدروژنه روغن‌های گیاهی هستند. روغنهای گیاهی را نمی‌توان به صورت طبیعی استخراج کرد مانند آنچه در مورد کره های حیوانی انجام می‌شود بلکه باید به صورت شیمیایی گرفته شوند و برای اینکه مورد پسند و سلیقه مصرف‌کنندگان قرار بگیرد اغلب گندزدایی و رنگ می‌شوند. تمام روغن‌های گیاهی شامل امگا6 اسید چرب هستند. میزان زیاد امگا 6 در بدن باعث مشکلات زیادی در سلامت فرد می‌شود ازجمله سکته قلبی و شمار زیادی از سرطان من جمله سرطان پوست. بدن انسان احتیاج به تعادل مناسبی بین امگا 6 و امگا 3 دارد، پس تلاش کنید مقداری امگا 3 هر روز مصرف کنید. می‌توان میزان امگا 3 بدن را با مصرف گوشت تازه ماهی‌های دریایی و یا گوشت قرمز ارگانیک و یا حتی مکمل‌های غذایی مشخص و مطمئن برآورده کرد. روغن‌های هیدروژنه معمولا برای غذاهای فراوری شده استفاده می‌شوند تا ظاهر آنها را خوشایند و تازه نشان دهند. روغن‌های هیدروژنه بر روی  ساختار غشا ء سلولی بدن را تاثیر بسیار خطرناکی میگذارد که از عوامل ابتلا به انواع سرطان است.


نوشابه‌های گازدار

هیچ تعجبی ندارد که نوشابه‌های گازدار با حجم زیاد شکر، رنگهای خوراکی مصنوعی و مواد شیمیایی چون mythylimidazole  -4 (4-MI) به عنوان عامل سرطان شناخته شده‌اند. این نوشیدنیها با اسیدی کردن بدن انسان سلولهای سرطانی را رشد و تقویت می‌کنند.3


غذای رژیمی

شاید باورتان نشود، ولی بسیاری از مواد غذایی آماده که با نام غذای سالم و رژیمی به فروش می‌رسند، سرطان زا هستند. زمانی که چربی ماده غذایی به صورت طبیعی حذف گردد، ماده باقی مانده طعم چندان خوبی ندارد. پس تولید کنندگان مواد غذایی بعد از این مرحله شیرین کننده‌های مصنوعی و سدیم را جایگزین چربی می‌کنند.

این اقدام نه تنها باعث نمی‌شود فرد مصرف کننده غذای کم چربی مصرف کند، بلکه میزان زیادی ماده سرطان زا را وارد بدن خود می‌کند. در حقیقت بسیاری از خوراکی‌های بسته بندی شده حاوی مواد افزودنی هستند که یا اعتیاد به وجود می‌آورند و یا متاسفانه منجر به مرگ می‌شوند. برای کاهش وزن بهتر است از مواد غذایی کاملی مانند میوه و سبزیجات به جای مواد رژیمی تقلبی استفاده کنید. با مصرف این خوراکی‌های سالم از چربی و قند سالم، از عناصر ضروری رژیم غذایی که به میزان متعادل وجود دارند، لذت می‌برید.


آرد سفید تصفیه شده

تصور نکنید که با نخریدن نان سفید دیگر از این ماده دوری کرده‌اید. آرد سفید تصفیه شده در بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده از ماکارونی و نان گرفته تا کیک و شیرینی وجود دارد. مشکل اینجاست که آرد سفید هر ذره از مواد با ارزش گندم را در حین عمل فرآوری از دست داده و در مرحله آخر با جریان زیاد گاز کلر به رنگ سفید با بافت ملایم در آمده است.

مصرف زیاد آرد سفید تصفیه شده احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به جای استفاده از نان سفید به سراغ نان‌های غله کامل بروید و به جای ماکارونی از برنج قهوه‌ای و کینوا استفاده کنید. اگر بخواهید خودتان در خانه نان بپزید، قطعا نتیجه سالمتری بر جای می‌گذارید.4


پی نوشت:
1.www.rooziato.com
2.www.nazweb.ir
3.www.shabgar.com
4.www.javanonline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.