با همسر سختگیر و متعصب چگونه برخورد کنیم؟

چنانچه پس از ازدواج متوجه شدید همسرتان تغییر کرده و دارای رفتاری خودخواهانه و ریاست طلبانه شده است، بدانید که تنها نیستید و بسیاری از زنان دیگر هم با این مشکل مواجه‌اند! در اینجا سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای مقابله با این مردان برای شما ارائه دهیم.
پنجشنبه، 17 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
با همسر سختگیر و متعصب چگونه برخورد کنیم؟

ویژگی شخصیتی همسر سختگیر

• شوهران سختگیر مدام نگران از دست دادن دارایی های شخصی خود از جمله همسرشان هستند زیرا احساس ناامنی و مالکیت شدیدی دارند بنابراین همیشه همه چیز باید تحت نظر و کنترل آنها باشد.

• همسر سختگیر در بسیاری از مواقع دچارشک و بدگمانی می شود و پیام ها و تماس های موبایل همسر خود را چک می کند.

• همسر سختگیر تمایل دارد همیشه از شما باخبر باشد و به همین دلیل چند دقیقه و یا هر چند ساعت یکبار با شما تماس گرفته و یا برایتان پیامک می فرستد.

• از ویژگی همسران سختگیر آن است که وقتی همسرشان قصد بیرون رفتن با دوستان خود را دارد او مخالفت کرده و سبب بروز مشکلاتی برای آنها می شود و اوقات تلخی به وجود می آورد.

• فرد سختگیر نمی تواند تحمل کند که همسرش با جنس مخالف صحبت نماید و به همسر خود مشکوک می شود.1
 

مراقب پارانویید ها باشید

این درست که سختگیری و شکاکی و حساسیت در خیلی از مردها صرفا به خاطر روحیه خاص و آموزش های اجتماعی و خانوادگی است اما مرز بین سختگیری و پارانویا خیلی نزدیک است. افراد مبتلا به پارانویا یا بدبینی مرضی کسانی هستند که مدام توهم توطئه دارند. آنها فکر می کنند دیگران همیشه چیزی برای پنهان کردن دارند و نیات واقعی شان را نشان نمی دهند. به همین دلیل به شدت در کار دیگران سرک می کشند و آنها را کنترل می کنند تا از دیگران رودست نخورند.
 
پارانویید ها آدم های باهوشی هستند، در حالت عادی رفتار بیمارگونه ای در آنها نمی بینید. آنها همه چیز را زیر نظر دارند و کوچکترین چیزی از دید آنها پنهان نمی ماند. پارانویا به دو شکل دیده می شود. یا اختلال شخصیت پارانوییدی که در آن فرد نسبت به همه مظنون است و با این شکاکی همه را آزار می دهد. او فکر می کند دیگران برای نقشه می کشند و چیزهایی را از او پنهان می کنند.

شکل دیگر این مشکل، فاز بیمارگونه پارانویا است که با توهم و هذیان همراه است و اختلال پارانوییدی فرد، زندگی شخصی و اجتماعی او و اطرافیانش را به شدت دشوار می کند. چنین فردی خطرناک است و ممکن است توهم های عجیب پارانوییدی داشته باشد که برای برطرف کردن این شک ها، دست به کارهای عجیب و پرخطری بزند.
 
تشخیص پارانویید بودن یک فرد چیزی است که فقط از عهده مشاور و روانشناس بر می آید. بنابراین با دیدن این نشانه های مرضی به همراه نامزدتان به مشاور مراجعه کنید و مراقب باشید این شک برای همسرتان به وجود نیاید که شما و مشاور علیه او تبانی کرده و برای او نقشه ای دارید.
 
اختلالات شخصیتی، از جمله اختلال شخصیتی پارانوییدی به سختی درمان می شوند. بنابراین اگر در نامزدی شاهد این اختلال بودید، بی توجه از کنار آن نگذرید و قبل از ادامه نامزدی، حتما با مشاور صحبت کنید. در خیلی از موارد، جدایی در دوران نامزدی بهتر از طلاق بعد از ازدواج است.2
 

آیا شوهر سختگیر من بیمار است؟

تشخیص پارانویید بودن یک فرد توسط مشاور و روانشناس تعیین می شود. بادیدن این نشانه ها همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید و مراقب باشید او شک نکند که شما و مشاور برای او نقشه ای دارید و تبانی کرده اید.

درمان اختلال شخصیتی پارانوییدی بسیار سخت است پس اگر در زمان نامزدی در همسرتان نشانه های این بیماری را دیدید ، بی توجه از کنار آن عبور نکنید و قبل از ادامه نامزدی، حتما با مشاور صحبت کنید زیرا جدایی در دوران نامزدی بهتر از طلاق بعد از ازدواج است.1
 

آموزش نحوه رفتار با شوهر متعصب و غیرتی

زن می تواند یک بار وقتی حال هر دو خوب بود بیرون از منزل با او در این باره گفتگو کند و محترمانه و به دور از هیجان از خودش دفاع کند در «هفت هشت کلمه یا نهایت دو سه جمله ! نه یک سخنرانی انقلابی»

در آن چند کلمه با ادبیات خودش شبیه به این را بگوید: «من پاک و مومن و عفیفم. غیرت تو را می پسندم و برخی کنترل ها را (اگر بدبینی اش غیرمستقیم است) و یا سوءظن های تو را (اگر واضح تهمت زده) را اهانت بزرگی به خودم تلقی می کنم.

اما بروز خشم فقط حال ما را بدتر می کند و گره را پیچیده تر و محکم تر. تو را دوست دارم. تو حق داری و می توانی از من در مورد برنامه هایم سوال کنی. اما انتظار دارم دقت کنی این پرسش ها، چک کردن و پلیس بازی نشود. من و تو هر دو محترمیم و همدیگر را دوست داریم و باید مراقب تصویرِ محبوب خود، در ذهن یکدیگر باشیم.»

مهم ترین عملکرد زن در نحوه برخورد با شوهر غیرتی ایجاد حس حمایت، اطمینان و امنیت در همسرش است. عبادت هایش را مخفی نکند بگذارد شوهر او را مکرر در حال نماز و دعا ببیند. این ریاء نیست، او غریبه نیست.

زن مراعات رفتار با نامحرم را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد. ارتقاء نوع پوشش، حجاب و کنترل برخی از عادات و آداب و رسوم خانوادگی در هر حالی موثر است. پوشش ظاهری و طریقه ی آداب و معاشرتش با دیگران به ویژه آقایان را با دقت و بدون هیچ گونه سوء تعبیری انجام دهد.

داشتن صفحه در فیس بوک، چت و پیامک بازی در هر نوعش با هر کسی ! مخرب این اطمینان است. از هر فعالیت اجتماعی ، مهم تر؛ حفظ این زندگی است.

بدون اعلام وصول پیام بدبینیِ مرد، زن مخفی کاری نکند و در مسیر اطمینان سازی، شفاف سازی حرکت کند. او را در جریان کارهای عادی روزانه بگذارد.

نه به عنوان گزارش دادن بلکه به عناوین مختلف از اینکه “چون می دونم نگرانم میشی” و “راستی می دونی که امروز باید برم دکتر…” و یا هماهنگی “من ظهر با مامان می خواهم بروم خونه خاله معصومه… شما می تونی عصر بیایی اونجا دنبالم ؟” و مهم ترینش” اجازه گرفتن از شوهر”.

دوری از بحث و جدل و توجه به موضوعات عاطفی و … برای بهترین نحوه رفتار با شوهر متعصب و سختگیر.

تمام این امور باید با آرامش، صبر و مهربانی انجام شود تا لایه های شک و تردید به مرور از ذهن همسر پاک شود.

با وجود آنکه بد گمانی بیماری است که سبب آزار طرفین یک رابطه می شود اما می توان با کسب مهارت های کلامی و رفتاری، همچون بالا بردن توان تحمل ابهام و محبت ورزی این اکسیر جادویی خلقت تا حد زیادی از پیشگیری این بیماری و حتی درمان آن پیش رفت.

در این بین چیزی که مهم است این است که طرفین در وهله اول باور بر بدگمانی خود داشته باشند و در وهله ثانی خواهان تغییر در رفتار خود باشند و با به کار گیری مهارت های مختلف در صدد بهبود رابطه میان خود و طرف مقابلشان باشند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.