فواید چای نعناع

مهم‌ترین خاصیت دمنوش نعناع، تأثیر آن بر درد‌های دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است و علاوه بر این به کاهش وزن کمک کرده و یکی از بهترین‌ها برای بهبود علائم سرماخوردگی و سینوزیت است.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید چای نعناع
نعناع از گیاهان پرخاصیت و دارای طبیعتی گرم و خشک است، مهم‌ترین خاصیت دمنوش نعناع، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است، همچنین از این دمنوش برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه‌ای استفاده می‌شود.

منتول موجود در نعناع باعث می‌شود این گیاه خاصیت ضددرد نیز داشته باشد، به همین منظور می‌توان اسانس نعناع را به عنوان ضماد بر روی محل درد استفاده کرد؛ همچنین چای نعناع یک نوشیدنی اثربخش برای تمدد(استراحت) اعصاب و شل‌سازی عضلات محسوب می‌شود.

منتول موجود در نعناع خاصیت ضدالتهابی قوی دارد به همین دلیل نعناع در درمان بیماری‌های التهابی دستگاه تنفسی مانند سینوزیت، آسم و آبریزش بینی مؤثر است، دم‌کرده نعناع یا دمنوش نعناع در کاهش التهاب گلو و حنجره در سرماخوردگی و رفع سینه درد و سرفه مفید است و گلو را نیز ضدعفونی و درد آن را برطرف می‌کند. 

بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS در زمان نوشیدن چای نعناع اغلب متوجه می‌شوند که علائم آن‌ها کاهش می‌یابد و تسکینی برای این بیماری است، همچنین برای درمان سوءهاضمه می‌توان از عرق نعناع یا دمکرده نعناع بعد از غذا استفاده کرد.

نوشیدن دمنوش نعناع ضمن خاصیت آرام‌بخشی و نشاط‌‌آوری، برای کاهش چربی و کلسترول و غلظت خون نیز مفید است، علاوه بر این یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش حالت تهوع و استفراغ به خصوص در دوران حاملگی است، همچنین افزاینده هورمون‌های زنانه، کاهنده هورمون‌های مردانه و ضد پُرمویی است.

این نوشیدنی عالی و سرد برای تابستان، از بیماری یرقان جلوگیری می‎کند، برای تقویت اعصاب بسیار سودمند است، باعث تقویت نیروی جنسی می‎شود، در درمان میگرن، از بین بردن کرم‎های شکم، کاهش کم‌خونی و درمان قاعدگی دردناک مؤثر است.1

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درمورد خواص چای نعناع و تأثیرات شگفت‌انگیز آن بر آرامش و سلامت بدن بیشتر بدانید.


کاهش استرس

وقتی صحبت از استرس و نگرانی باشد، چای نعناع می‌تواند بهترین دوست‌تان باشد. منتول خاصیت آرامش‌بخش و آنتی‌اسپاسمودیک (ضداسپاسم و کاهنده‌ی تنش عضلات) دارد و به آرامش ذهن کمک می‌کند. همچنین منتول به آرامش عضلات کمک می‌کند و همین امر می‌تواند درنهایت موجب کاهش استرس و نگرانی بشود. طبیعت ضدالتهاب چای نعناع می‌تواند فشار خون و دمای بدن را کاهش بدهد و به ایجاد آرامش کمک کند. شاید همین ویژگی‌ها، علت محبوبیت روغن نعناع در آروماتراپی (رایحه‌درمانی) باشند.
بنابراین در زمان استراحت ۵ دقیقه‌ای در بین کارتان، یک فنجان چای نعناع را همراه با گوش‌دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان بنوشید تا از خواص آن حداکثرِ بهره را ببرید.


کمک به خواب راحت

نوشیدن چای نعناع قبل از رفتن به رخت‌خواب، به خواب راحت کمک می‌کند و این ویژگی از منتول موجود در نعناع نشئت می‌گیرد. نه‌تنها آرامش عضلات می‌تواند موجب خواب آرام بشود، بلکه این چای ویژگی‌هایی دارد که حتی می‌تواند باعث دیدن خواب‌های بهتر شود.بنابراین بهتر است در رخت‌خواب دور از صفحه‌ی تلویزیون و تلفن همراه درحالی‌که بخش‌هایی از یک کتاب را می‌خوانید، چای نعناع میل کنید. مطالعه باعث می‌شود تا قوه‌ی خیال‌پردازی‌تان بهتر کار کند و دوربودن از صفحه‌ی تلویزیون و تلفن همراه به ایجاد آرامش و استراحت بهترتان کمک می‌کند.


افزایش تمرکز

آیا در تمرکزکردن مشکل دارید؟ شاید راه‌حل‌تان چای نعناع باشد.
براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی بین‌المللی علوم اعصاب به چاپ رسید، چای نعناع می‌تواند تمرکز و توجه را افزایش بدهد. همچنین براساس مطالعه‌ی دیگری در دانشگاه سین‌سیناتی استشمام رایحه‌ی نعناع حتی از نوشیدن چای آن هم مؤثرتر است. در این مطالعه پخش‌شدن رایحه‌ی نعناع در یک اتاق موجب افزایش هوشیاری و تمرکز حاضران در اتاق شد. استشمام بوی منتول موجب تحریک هیپوکامپ می‌شود. هیپوکامپ مرکز حافظه‌ی مغز است.
برای برخورداری از این مزیت، چای نعناع را به‌آرامی و جرعه‌جرعه بنوشید. همچنین می‌توانید به‌کمک نعناع یک رطوبت‌ساز خانگی درست کنید. برای این کار در ظرفی آب را به جوش بیاورید و در آن چند برگ نعناع ریخته و در ظرف را بگذارید. سپس ظرف را به اتاق‌تان بیاورید و در آن را بردارید تا رایحه‌ی نعناع فضای اتاق را پر کند.


درمان اختلالات تنفسی

چای نعناع با خاصیت آنتی‌اسپاسمودیک خود موجب کاهش تحریک‌تان شده و باعث می‌شود کمتر سرفه کنید و مشکل تنفسی‌تان حادتر نشود. چای نعناع با آرامش‌بخشی به ماهیچه‌های گلو و سینه می‌تواند به ازبین‌رفتن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.


کاهش تب

شاید داغ‌بودن چای نعناع، حواس‌مان را از تأثیر خنک‌کنندگی منتول پرت بکند. منتول به‌عنوان جزء اصلی چای نعناع می‌تواند باعث خنک‌کردن‌ بدن‌تان شده و داغ‌بودن چای با افزایش تعریق این تأثیر را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند موجب کاهش تب و التهابات و احساس ناراحتی ناشی از آن بشود.


تسکین سینوس‌ها

مصرف هر نوشیدنی گرم از چای گرفته تا آب داغ با عسل می‌تواند به کاهش گرفتگی‌ها کمک بکند، اما نعناع به‌لطف منتول تأثیر ویژه‌ای بر این وضعیت دارد. منتول یک ماده‌ی ضداحتقان طبیعی بوده و افزایش فشار بر سینوس که ناشی از سرماخوردگی‌ها و آلرژی‌هاست، جلوگیری می‌کند. همچنین گرم‌بودن چای نعناع می‌تواند به تسکین گلودرد که از علائم سرماخوردگی است، کمک بکند.

اگر از گرفتگی بینی و خارش گلو رنج می‌برید، چای نعناع را با لیمو و عسل ترکیب کنید تا یک نوشیدنی آرامش‌بخش داشته باشید.


سلامت دستگاه گوارش

روغن نعناع و چای نعناع نزدیک به هزاران سال است که برای سلامت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد که نعناع به عنوان یک مکمل غذایی در 10 هزار سال پیش استفاده می‌شد. مصرف نعناع درد ناشی از گرفتگی، نفخ و سوء هاضمه را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف چای نعناع می‌تواند اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و یبوست را برطرف کند.

چای نعناع موجب افزایش جریان صفرا شده و باعث دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود. چای نعناع خاصیت مُسکن داشته و موجب کاهش درد ناشی از گرفتگی‌ها، نفخ و سوء‌هاضمه می‌شود. این امر موجب آرامش روده و عضلات صاف دستگاه گوارش می‌شود.

نوشیدن یک فنجان چای نعناع می‌تواند این مشکلات گوارشی را کاهش بدهد و اگر به‌طور دائم از باد معده، یبوست و نفخ رنج می‌برید، نوشیدن یک فنجان چای نعناع هنگام غروب می‌تواند موجب تسکین مشکلات‌تان شده، به هضم غذا کمک کند و باعث شود شب‌ها راحت‌تر بخوابید.


کاهش وزن با چای نعناع

روغن نعناع و بعضی از اجزای آلی آن می‌تواند اشتها را از بین ببرد، به طوری که مصرف نعناع و یا چای نعناع به کاهش وزن شما کمک کند و چاقی را از بین ببرد.


حالت تهوع و استفراغ

وقتی دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوید، چای نعناع بنوشید. به عنوان مثال: اگر در حال سفر با هواپیما و یا کشتی باشد احتمال اینکه در شرایطی خاص دچار حالت تهوع و استفراغ شوید زیاد است. برای رفع جالت تهوع و استفراغ می‌توانید از چای و یا دمنوش نعناع کمک بگیرید. چای نعناع دارای خواض ضد اسپاسم است.


کاهش تنگی نفس

چای نعناع به عنوان یک ضد اسپاسم، همچنین می‌تواند احساس تحریک کننده‌ای که موجب سرفه می‌شود و یا باعث تشدید وضعیت تنفسی شما می‌شود را از بین ببرد. چای نعناع با آرام کردن ماهیچه ‌های گلو و قفسه سینه، می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز از بین ببرد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

باکتری علت بیماری‌هایی از جمله تب، سرفه و سرماخوردگی است. چای نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است. با نوشیدن این چای خوشمزه می‌توانید علائم بیماری را درمان کنید. همچنین عناصر کمیاب ویتامین B، پتاسیم، آنتی اکسیدان‌ها و کلسیم در نعناع وجود دارد که می‌تواند به جذب مواد مغذی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها و انجام کارهای لازم برای حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.


ازبین بردن بوی بد دهان

عطر و طعم قوی و ذاتی و کیفیت آنتی باکتریایی چای نعناع به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. عصاره آنتی باکتریایی نعناع میکروب‌هایی را از بین می‌برد که می‌توانند به نفس بدبو، زننده یا ناپسندی منجر شوند، در حالی که مونتول بوی ناپایدار را از بین می برد و نفس خود را تازه و پاک می‌کند!


پی نوشت:
1.www.rasanews.ir
2.www.chetor.com
3.www.zoomlife.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما