سینوزیت و راه های درمان خانگی آن

سینوزیت معمولا نتیجه یک ویروس سرماخوردگی است که باورود باکتری های عفونتی به سینوس هاایجاد میشودو باروش های مختلفی ازجمله دارویی،گیاهی و طب سنتی و درموارد حاد باعمل جراحی درمان میشود. با ما همراه باشید.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سینوزیت و راه های درمان خانگی آن
بیشتر افراد دست‌کم یک‌بار در زندگی خود درد و فشار سینوس را تجربه کرده‌اند و البته در بیشتر مواقع بدون مصرف هیچ داروی تجویزی بهبود یافته‌اند. برای درد سینوس به هر علت که باشد (ناشی از سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت سینوسی) درمان‌های طبیعی وجود دارند که استفاده از آنها درد و علائم این بیماری را تسکین می‌دهد. در این مقاله چند روش درمان خانگی سینوزیت را با هم مرور می‌کنیم.

سینوس‌ها حفره‌هایی در نواحی پیشانی و گونه‌‌ها هستند که در حالت عادی از هوا پر شده‌اند. سطح داخلی این حفره‌ها با غشای مخاطی پوشیده شده است. سلول‌های غشا ترشحاتی دارند که از طریق این منافذ به درون بینی تخلیه می‌شوند. اگر این حفره‌ها ملتهب و متورم شده و از ترشحات عفونی پُر شوند، می‌گوییم که فرد به سینوزیت مبتلا شده است.

سرماخوردگی، آلرژی‌ها، مشکلات آناتومیک بینی و شرایط خاص مثل وجود کیست، می‌تواند باعث سینوزیت شود. سینوزیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. نوع حاد که اغلب به دنبال یک سرماخوردگی به‌وجود می‌آید کمتر از ۴ هفته طول می‌‌کشد. سینوزیت مزمن ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها همراه با علائم یا بدون وجود آنها به طول انجامد.

علائم شایع سینوزیت عبارتند از: گرفتگی بینی، خروج ترشحات از بینی و پشت حلق، سرفه، کاهش حس بویایی و چشایی، درد در ناحیه‌ی سر و صورت و احساس فشار در فک فوقانی و دندان‌ها.

اگر به سینوزیت مبتلا شده‌اید باید بدانید که این بیماری در بیشتر موارد به درمان دارویی نیاز ندارد. بنابراین می‌توانید روش‌های درمان خانگی سینوزیت را برای تسکین درد و کاهش علائم امتحان کنید و سپس در صورت لزوم به فکر استفاده از دارو باشید.


مجاری بینی را شست‌وشو دهید

استفاده از آب‌نمک یا سرم نمکی و ابزار شست‌وشوی بینی مانند ظرف نِتی باعث پاکسازی مجرای بینی، مخاط و خارج شدن مواد محرک از بینی می‌شود.

یک ماده‌ی شست‌وشوی نمکی، ترشحات مخاط را رقیق می‌کند و باعث می‌شود که آنها به‌‌راحتی از مجاری بینی خارج شوند. اگر به مشکلات سینوس مبتلا هستید، هر روز با استفاده از یک محلول نمکی مجاری بینی خود را شست‌وشو دهید تا سینوس‌ها را مرطوب نگه‌دارید. در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی این کار را بیشتر تکرار کنید.


بروملین را امتحان کنید

بروملین یک ضدالتهاب طبیعی فوق‌العاده است که در ساقه‌های آناناس یافت می‌شود. سال‌ها مشت‌زن‌ها از این ماده برای کاهش ورم ناشی از مشت‌زنی استفاده می‌کردند. بروملین علاوه بر اینکه درد سینوس را تسکین می‌دهد، ورم مجاری بینی را نیز کاهش می‌دهد. اما یادتان باشد پیش از مصرف بروملین حتما با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است با دیگر داروهایی که پزشک برای‌تان تجویز کرده است تداخل داشته باشد.


غذاهای ادویه‌دار بخورید

غذاهای ادویه‌داری همچون خردل، فلفل‌های تند، کاری و ترب کوهی سینوس‌ها را پاک و به تسکین درد آنها کمک می‌‌کنند. اگر غذاهای ادویه‌دار دوست دارید، آنها را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا مجاری بینی‌تان را باز کنید.


مایعات بنوشید

از فواید نوشیدن آب غافل نشوید؛ تأمین آب بدن از بسیاری جهات به بدن شما کمک می‌کند که یکی از آنها مرطوب نگه‌داشتن سینوس‌ها و راه تنفسی و رقیق کردن ترشحات مخاط است. در طول روز آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید؛ چون باعث کاهش آب بدن و تورم مخاط بینی و سینوس‌ها می‌شوند.

گرچه میزان نیاز روزانه‌ی بدن به آب به عوامل زیادی بستگی دارد و فرمول واحدی برای همه‌ی افراد وجود ندارد، به‌طور کلی نوشیدن ۸ لیون آب در طی روز توصیه شده است. اما از کجا بفهمید که به قدر کافی آب می‌نوشید یا نه؟ اگر ادرارتان بی‌رنگ یا زرد خیلی کمرنگ است، به این معنی است که بدن شما به مقدار کافی آب دریافت می‌کند.1


بخار داغ

بخار داغ بر اساس اصلی مشابه با شستشوی سینوس و حتی به روشی راحت‌تر عمل می کند. مقداری آب را به جوش آورده و سپس یک حوله را روی سر خود و ظرفی که آب در آن ریخته شده است انداخته و بخاری که از آب داغ بلند می شود را با فاصله ایمن تنفس کنید. نزدیک شدن بیش از حد به ظرف آب داغ خطر سوختگی را افزایش می دهد. دوش آب داغ را نیز می توانید به عنوان جایگزینی برای این روش مد نظر قرار دهید.


رایحه درمانی

اگر استفاده از روش بخار آب داغ را مد نظر قرار داده اید، می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در آب جوش ریخته و بخار را تنفس کنید. ماده اصلی روغن اکالیپتوس به نام «سینئول» به باز شدن مسیرهای هوایی و کاهش التهاب کمک می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که قرص حاوی سینئول به کاهش سردرد، نقطه فشار، انسداد بینی، و ترشخ مخاط ناشی از سینوزیت کمک می کند. همچنین، سینوئل نشان داده است که در درمان برونشیت حاد موثر عمل می کند.


کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی صورت می تواند به تسکین درد ناشی از عفونت سینوس کمک کند. ساده‌ترین روش خیس کردن یک پارچه یا حوله با آب گرم و قرار دادن آن روی صورت است.


هیدراته نگه داشتن بدن

تامین آب مورد نیاز بدن توصیه ای است که بارها آن را شنیده اید. نوشیدن مایعات فراوان - ترجیحا آب - به ایجاد احساسی بهتر در شما کمک می کند. در مورد عفونت سینوس، هیدراته نگه داشتن بدن به شل شدن مخاط و تخلیه راحت‌تر آن کمک می کند. از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین پرهیز کنید زیرا می توانند اثری معکوس داشته و موجب کم آبی بدن شوند.


بالاتر گذاشتن سر هنگام شب

هنگام خواب بهتر است سر خود را بالاتر از قسمت های دیگر بدن قرار دهید زیرا صاف خوابیدن می تواند به معنای تجمع مخاط بیشتر در سینوس ها و تشدید علائم بیماری باشد. از یک متکای اضافه استفاده کرده یا چیزی را زیر تشک خود قرار دهید تا سر بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار بگیرد. زمانی که با یک عفونت مواجه هستید خواب و استراحت کافی و با کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.2


درمان هایی که پزشک شما احتمالا برای مشکل سینوزیت تجویز می کند


قرص های مسکن و قطره ضد انعقاد بینی
اکثر افراد مبتلا به سینوزیت، در عرض دو یا سه هفته، احساس بهبودی می کنند و می توانند در منزل از خود مراقبت می کنند شما می توانید علائم خود را بهبود ببخشید و از بین ببرید، توسط:

با استفاده از داروهای  مسکن، مانند:پاراستامول یا ایبوپروفن و با استفاده از ضد انعقاد بینی ، البته مصرف این داروها نباید بیش از یک هفته استفاده شود، زیرا میتوانند همه چیز را بدتر کنند. 

در مورد قرص های مسکن بروشوری که همرا با دارو میگیرید، را حتما بخوانید، و هرگز آسپرین به کودکان زیر 16 سال ندهید.از اسپری یا قطره های بدون نسخه ضد انعقاد بینی ،برای کمک به باز کردن انسداد بینی خود استفاده کنید، تا به شما اجازه دهد راحت تر نفس بکشید.

نباید بیش از یک هفته استفاده شود.

آنها ،احتمالا برای شما قطره یا اسپری کورتیکوستروییدی یا آنتی بیوتیک ،تجویز می کنند اگر این درمان ها به شما کمک نکرد، شما به یک متخصص گوش، حلق و بینی، ارجاع داده می شوید. 

قطره یا اسپری های کورتیکواستروییدی
کورتیکواستروئیدها، همچنین به نام استروئید شناخته می شوند، گروهی از داروهایی هستند، که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند ؛ اگر علائم پایدار و دائمی از سینوزیت دارید، پزشک ممکن است قطره یا اسپری های استروئیدی بینی را برای کمک به کاهش تورم سینوسی شنا تجویز کند که ممکن است تجویز شود ،تا برای چند ماه استفاده کنید ؛ عوارض جانبی احتمالی ،شامل:سوزش بینی، گلودرد و خونریزی بینی است.

آنتی بیوتیک ها
اگر پزشک شما احتمال می دهد که سینوس شما توسط باکتری عفونت کرده باشد، یک قرص آنتی بیوتیک یا کپسول را برای درمان عفونت را تجویز خواهد کرد معمولا برای یک هفته، باید قرص بخورید، هرچند گاهی اوقات به دوره طولانی تری نیاز دارید. عوارض جانبی احتمالی آنتی بیوتیک، عبارتند از :احساس و ابتلا به بیماری، اسهال و درد شکم . 3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.tabnak.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.