موارد مصرف و عوارض جانبی دکسترومتورفان

دکسترومتورفان برای تسکین موقت سرفه بدون خلط ناشی از عفونت های خاص مجاری تنفسی (مانند سینوزیت، سرماخوردگی) مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول نباید برای سرفه مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی دراز مدت (به عنوان مثال برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده شود.
شنبه، 27 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی دکسترومتورفان

موارد مصرف دکسترومتورفان

دکسترومتورفان یک داروی ضد سرفه است. دکسترومتورفان بر سیگنال هایی که در مغز موجب رفلکس سرفه می شوند تاثیر می گذارد.

دکسترومتورفان برای درمان سرفه استفاده می شود و سرفه هایی که منشا آن ها سیگار کشیدن، آسم یا آمفیزم است را درمان نمی کند.


اطلاعات مهم در مورد دکسترومتورفان

از دادن دکسترومتورفان به کودکانی که کمتر از 4 سال دارند خودداری کنید.

همیشه پیش از دادن داروهای ضد سرفه یا ضد سرماخوردگی به کودکان با پزشک مشورت کنید. سوء مصرف این داروها می تواند منجر به مرگ کودک شود.

بدون تجویز پزشک از سایر داروهای ضد سرفه، حساسیت و سرماخوردگی استفاده نکنید. مصرف همزمان این داروها می تواند باعث عوارض جانبی شود. درصورتی که از داروهای دیگری استفاده می کنید مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید تا حاوی دکسترومتورفان نباشد.

اگر در طول ۱۴ روز گذشته از یک مهار کننده منوآمین اکسیداز (ایزوکاربوکسازید، فنلزین، راساژیلین، سلژیلین،  ترانیل سیپرومین و...) استفاده کرده اید نباید از دکسترومتورفان استفاده کنید. مصرف دکسترومتورفان قبل از اینکه اثر مهار کننده های منو آمین اکسیداز کاملا از بدن پاک شود می تواند عوارض جانبی ناگواری را در پی داشته باشد.

اگر دچار آمفیزم یا برونشیت مزمن هستید، این موضوع را قبل از مصرف دکسترومتورفان به پزشکتان اطلاع دهید.

دکسترومتورفان می تواند به جنین آسیب رسانده و نباید در حین بارداری از آن استفاده کرد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

دکسترومتورفان می تواند به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. بدون اجازه پزشک نباید در حین شیردهی از این دارو مصرف کنید.

ممکن است شکل مایع دارو های ضد سرفه که با استفاده از مواد مصنوعی شیرین شده است دارای فنیل آلانین باشد. اگر دچار فنیل کتونوری هستید پیش از مصرف این دارو مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید تا حاوی فنیل آلانین نباشد.


نحوه مصرف دکسترومتورفان

دکسترومتورفان را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دکسترومتورفان را در زمان طولانی تر یا با مقادیر بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. داروی های ضدسرفه بصورت کوتاه مدت و تا زمان بهبود سرفه مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورت استفاده از شکل مایع این دارو، میزان دوز آن را با استفاده از سرنگ یا قاشق های مخصوص سنجش دوز دارو اندازه بگیرید.

فرم قرص تجزیه شونده یا مکیدنی دکسترومتورفان را در دهان نگه داشته و اجازه دهید که کاملا آب شود.

اگر از شکل های تجزیه شونده دکسترومتورفان استفاده می کنید اجازه دهید که دارو بصورت کامل در دهان حل شود.

درطول مصرف این دارو برای نرم تر کردن گلو و جبران آبی که بصورت خلط از بدن دفع می شود؛ از مایعات بیشتری استفاده کنید. اگر تا 7 روز پس از مصرف دکسترومتورفان علایم سرفه از بین نرفت و یا علایمی مانند تب، سردرد و ضایعات پوستی (راش) نمایان شد به پزشک اطلاع دهید.

درصورتی که به هرگونه عمل جراحی احتیاج پیدا کردید از قبل به پزشک جراح اطلاع دهید که از داروهای ضد سرفه استفاده می کنید.

این دارو را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

از آنجا که دکسترومتورفان تنها در مواقع لزوم مصرف می شود معمولا برنامه زمانبندی برای استفاده از آن وجود ندارد. اگر بصورت منظم از این دارو استفاده می کنید در صورت فراموش کردن مصرف دارو، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) دارو فورا به اورژانس مراجعه کنید. علایم مصرف بیش از حد می تواند شامل بی قراری و عصبی شدن باشد.


موارد مصرف و عوارض جانبی دکسترومتورفان

هشدار ها و موارد احتیاط

برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف دکسترومتورفان می تواند سبب مختل شدن تفکر و واکنش های بدن شود. درصورت انجام کارهایی مانند رانندگی که به هوشیاری و دقت عمل نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید.

بدون تجویز پزشک از مصرف قرص های رژیمی، قرص های حاوی کافئین و سایر داروهای محرک (مانند داروهای مرتبط با اختلال کم توجهی-بیش فعالی) خودداری کنید. مصرف این داروها همراه با داروهای ضد سرفه میتواند احتمال بروز عوارض جانبی ناخوشایند را افزایش دهد. 1


عوارض جانبی

با مصرف این دارو خواب آلودگی / سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهند. به ندرت، برخی افراد ممکن است با دوز های معمولی، احساس خواب آلودگی یا سرگیجه شدیدی داشته باشند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر پزشک مصرف این دارو را تجویز کرده باشد، به خاطر داشته باشید که وی نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، به پزشک مراجعه نمایید.

اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 2


تداخلات دارویی دکسترومتورفان

مشخصات کلی تداخلات:
تشدید اثرات سروتونرژیک

تداخلات رده X (پرهیز):
دی سولفیرام، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز، متوتری‌مپرازین

کاهش اثرات داروها توسط دکسترومتورفان:
تداخل قابل‌توجهی مشخص نشده است.

کاهش اثرات دکسترومتورفان توسط داروها:
پگ اینترفرون آلفا 2b-

افزایش اثرات داروها توسط دکسترومتورفان:
ممانتین، متوتری‌مپرازین، پرهگزیلین، مهارکننده‌های اختصاصی باز جذب سروتونین (مهارکننده‌های قوی CYP2D6)، داروهای سروتونرژیک (با خطر بالا)

افزایش اثرات دکسترومتورفان توسط داروها:
آبیراترون استات، آجمالین، آسوناپرویر، کلوبازام، کوبیستات، مهارکننده‌های قوی و متوسط CYP2D6، داکومیتینیب، داروناویر، دی سولفیرام، ایماتینیب، لومفانترین، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز، پانوبینوستات، پارکوکسیب، پگ اینترفرون آلفا 2- b، پرهگزیلین، کینیدین، کینین، مهارکننده‌های اختصاصی باز جذب سروتونین (مهارکننده‌های قوی CYP2D6)، تیپراناویر 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.darooyab.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.