سردرد میگرنی کودکان،علائم ودرمان آن

سردرد میگرنی یکی از شایع‌ترین انواع سردرد‌ها است، برخی اوقات در قسمت پیشانی، اطراف چشم یا پشت سر ایجاد می‌شود. ولی معمولا درد میگرن در یک طرف سر، هنگامی که سیستم عصبی سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز باهم تداخل پیدا می‌کنند، سردرد میگرنی بروز می‌کند.
دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
سردرد میگرنی کودکان،علائم ودرمان آن

سردرد میگرنی چیست؟

میگرن یک نوع سردرد ملایم تا شدید است که از ۲ تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد و معمولا دوبار تا چهاربار در ماه رخ می‌دهد.

میگرن، با نام دیگر سردرد عودکننده حاد، در ۳ درصد از کودکان پیش دبستانی، ۴ درصد تا ۱۱ درصد از کودکان دوره ابتدایی و ۸ درصد تا ۱۵ درصد از بچه‌های دبیرستانی مشاهده می‌شود.

در اوایل کودکی و تا قبل از بلوغ، میگرن در میان پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود. در دوره جوانی، میگرن زنان جوان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. در بزرگسالان، احتمال ابتلای زنان به میگرن سه برابر بیشتر از مردان در این سنین است.1
 

انواع میگرن در کودکان

میگرن در کودکان را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
 
میگرن بدون هاله
در میگرن بدون هاله، سردرد ممکن است تنها علامت باشد.
 
میگرن همراه با هاله
احساس سردرد قریب الوقوع به عنوان هاله شناخته می شود. این نوع میگرن ممکن است به صورت علائم بصری مانند دیدن لکه ها، چراغ چشمک زن، یا تصاویر تحریف شده یا بوی رایحه های غیرمعمول همراه باشد.

برخی دیگر از انواع میگرن در کودکان، عبارتند از:
 
میگرن شکمی
میگرن شکمی به صورت درد در شکم و استفراغ بروز می کند .
 
میگرن گیجی
این نوع میگرن با احساس ناگهانی گیجی، گمراهی و سرگیجه همراه با سردرد مشخص می شود.
 
میگرن چشمی
این درد به عنوان یک درد شدید در پشت چشم ظاهر می شود که اغلب باعث دوبینی و فلج عضلات چشم می شود.1

سردرد میگرنی کودکان،علائم ودرمان آن

میگرن در کودکان چه علائمی دارد؟

به طور کلی، درد میگرن ممکن است با حالت تهوع و استفراغ، حساسیت به نور، صدا یا بو همراه باشد و کودک شما بخواهد در یک اتاق تاریک دراز بکشد. همچنین در مورد افسردگی یا تحریک پذیری غیرمعمول در کودک خود هوشیار باشید. افراد مبتلا به میگرن مزمن، از جمله کودکان، کسانی هستند که حداقل 15 روز در ماه حملات میگرن دارند.

میگرن در کودکان می تواند منجر به بروز برخی علائم در کودکان شود. برخی از علائم میگرن در کودکان، عبارتند از:

گیجی

استفراغ

درد شکم

حالت تهوع

تحریک پذیری

نگه داشتن سر

سردردهایی که معمولاً چند دقیقه طول می کشد.2
 

علل میگرن در کودکان

دلیل بروز سردرد میگرنی ناشناخته است؛ البته فرضیه‌ها، احتمال انقباض عروق مغزی را مطرح می‌کنند. با این حال یافته‌های قابل اعتماد اندکی در شناسایی عوامل خطر در رابطه با میگرن کودکان وجود دارد. محققان استرس، غذاهای خاص، ورزش و عادت ماهانه (در دختران) را از عوامل احتمالی در بروز و تشدید میگرن می‌دانند.3
 

عوامل محرک در شروع میگرن

این عامل شروع کننده می‌تواند هر چیزی باشد که موجب می‌شود حمله میگرنی آغاز شود. از جمله عواملی که به شروع سردردهای میگرنی در کودکان و نوجوانان منجر می‌شود شامل موارد زیر است: 

- خواب زیاد یا کم 

-خوردن برخی از مواد غذایی 

- از دست دادن آب بدن 

- گرسنگی 

- استرس 

- مصرف کافئین 

- کار زیاد با رایانه و گوشی همراه.3
 

رابطه ی میگرن و ‌جنسیت

میگرن در دختران و پسران به یک نسبت مشاهده می‌شود؛ تنها تفاوت در زمان بروز آن است. به صورتی‌ که بروز بیماری برای اولین بار در پسران در دوران قبل از بلوغ و در دختران در دوران پس از بلوغ شایع‌تر است.‌ سابقه خانوادگی و ارث در بروز و شیوع میگرن در کودکان تاثیر زیادی دارد.

روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند از حملات میگرن در کودکان پیشگیری کرده یا شدت حملات را کاهش دهند:

ـ دورکردن کودک از محرک‌های خارجی مثل نور، صداها و بوهای محرک

ـ تجویز داروهای مسکن و پیشگیری‌کننده تحت نظر متخصص کودکان یا مغز و اعصاب

ـ خواباندن کودک در اتاق تاریک و آرام (حین حمله)

ـ قرار دادن کمپرس یخ روی صورت و چشم‌ها (حین حمله)

ـ دور کردن کودک از استرس و کم کردن فعالیت زیاد جسمانی او

ـ پرهیز از مصرف مواد محرک مثل شکلات، قهوه و کافی میکس، آجیل، پنیر و گوشت‌های فرآوری شده(سوسیس و کالباس)

خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در تشخیص بموقع، پیشگیری، درمان و تشخیص میگرن در کودکان و نوجوانان دارند، بنابراین باید با دقت به شکایت‌های فرزندان و علائمی که آنها می‌گویند، توجه کنند تا درمان به تاخیر نیفتد.3

سردرد میگرنی کودکان،علائم ودرمان آن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که میگرن می تواند در درس و سایر فعالیت های اجتماعی کودک اختلال ایجاد کند، می تواند بر روی روان و مسائل عاطفی فرزند شما تاثیر منفی داشته باشند. بر همین اساس بهتر است در شرایطی که میگرن کودک شما با علائم زیر همراه شده، به پزشک مراجعه کنید:

تب

راش

گیجی

تاری دید

گرفتگی گردن

استفراغ مداوم

مشکل در راه رفتن

تغییر در سطح هوشیاری

 کودکان گاهی از توهم و گیجی شکایت دارند. این سندرم آلیس در سرزمین عجایب نامیده می شود و می تواند مشکلات تشخیصی زیادی ایجاد کند. گاهی اوقات، یک کودک ممکن است به میگرن و صرع مبتلا باشد.

میگرن گیجی و مشکلات ادراکی، مانند دیدن اجسام بزرگتر یا کوچکتر از اندازه واقعی شان، نیز شایع است. اما این مشکل در کودکان ممکن است حتی بدون هیچ درمانی سریعاً بهبود یابند.

بندرت، سردرد در کودکان ممکن است علائم مشکلات اساسی ساختاری مانند تومورهای مغزی باشد. بعضی اوقات سردرد می تواند به دلیل عفونت بروز پیدا کند.

میگرن دوره ای است و از نظر شدت و مدت از الگوی تکراری پیروی می کند؛ بنابراین، اگر تغییر در شدت یا مدت سردرد کودک خود را مشاهده کردید، باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. هر یافته عصبی یا ضعف عصبی غیرطبیعی، تشنج و غیره نیز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.2
 

درمان سردردهای میگرنی در کودکان

تغییرات اساسی در سبک زندگی می‌تواند به کنترل میگرن کمک کند. تا جای ممکن، دوری کردن از مسبب‌های شناخته شده میگرن، می‌تواند به کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی کمک کند.
 
بیوفیدیک و کاهش استرس
بیوفیدبک به شخص کمک می‌کند تا با فراهم کردن یکسری اطلاعات درباره کشش عضلات، تعداد ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی به عنوان مهارت‌های کاهنده اضطراب، خود را آرام کند. معمولا روی فعالیت‌های بدنی ویژه‌ای که باعث تنش و درد فیزیکی می‌شود، کنترل صورت می‌گیرد.

بیوفیدبک معمولا می‌تواند به بیماران در یادگیری اینکه چگونه بدنشان به موقعیت‌های استرس‌زا پاسخ می‌دهد و اینکه چگونه باید با آن مقابله کند، کمک کند. بعضی از افراد به جای دارو درمانی، بیوفیدبک را انتخاب می‌کنند.

دیگر راهکارهای کاهش دهنده استرس شامل مشاوره گرفتن، ورزش و یوگا است.
 
ویتامین‌ها، مواد معدنی و محصولات گیاهی
 طبق شواهد، این محصولات اثر مطلوبی بر میگرن دارند. اینها حاوی منیزیم، ریبوفلاوین و کوآنزیم Q10 هستند.

سردرد میگرنی کودکان،علائم ودرمان آن
 
داروها
 داروهای سردرد در سه دسته متفاوت قرار می‌گیرند: تسکن دهنده‌های نشانه‌های بیماری، داروهای متوقف کننده سردرد ( abortive therapy) و داروهای پیشگیری کننده. هر کدام از این داروها وقتی به همراه سایر توصیه‌های پزشکی به کار گرفته شوند، موثرتر خواهند بود؛ مثل تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، ورزش و درمان‌های آرام کننده.
 
تسکین نشانه‌های بیماری
این داروها به منظور تسکین نشانه‌هایی که با سردردها در ارتباط هستند، استفاده می‌شود، مثل سردرد یا حالت تهوع و استفراغ مرتبط با میگرن. این داروها شامل ضد دردهای ساده (ایبوپروفن یا استامینوفن)، ضد استفراغ (برای تهوع یا استفراغ) یا آرام‌بخش‌ها ( برای کمک به خوابیدن؛ خواب باعث فروکش کردن میگرن می‌شود).

بعضی از این داروها ممکن است به تجویز پزشک نیاز داشته باشند؛ تعدادی هم بدون نسخه پزشک قابل استفاده هستند اما تحت نظر یا توصیه پزشک باید مصرف شوند.1

پینوشتها
1.www.limootop.com
2.www.pezeshket.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.