موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک آنتی‌هیستامین است که برای ازبین بردن علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی بکار می‌رود. دیفن هیدرامین می‌تواند برای کمک به آرام شدن و به خواب رفتن نیز بکار رود.
يکشنبه، 28 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی دیفن هیدرامین نوعی آنتی هیستامین است که در درمان  علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه موثر است. این علائم شامل راش، خارش، آبریزش بینی، اشک، خارش چشم، خارش بینی و گلو، سرفه و عطسه می‌شود. همچنین داروی دیفن هیدرامین در پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و گیجی ناشی از اختلال حرکتی کاربرد دارد. علاوه بر این دیفن هیدرامین می‌تواند در افزایش آرامش(ریلکس کردن) و درمان کم‌خوابی موثر باشد.


نحوه عملکرد داروی دیفن هیدرامین 

عملکرد دیفن هیدرامین به شکل انسداد یک ماده طبیعی هیستامین (ماده‌ای که بدن طی یک واکنش آلرژیک تولید می کند) است. باید توجه کرد که اثرات خشک‌کنندگی دیفن هیدرامین روی علائم دیگر مثل اشک و آبریزش بینی در اثر انسداد ماده‌ی دیگری به نام استیل کولین است.

به صورت کلی دیفن هیدرامین در درمان سرما خوردگی و سرفه استفاده ‌می‌‌شود اما باید توجه داشت که این دارو برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌ی کودکان زیر ۶ سال راهکار مناسب و بی‌خطری نیست. همچنین بعضی از اشکال دیفن هیدرامین مانند قرص و کپسول برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود. به همین دلیل در کودکانی که علائم سرماخوردگی دارند تنها در صورت تجویز مستقیم پزشک مصرف شود.

این محصولات دارویی، درمان کننده یا کاهنده طول سرماخوردگی نیستند و می‌توانند عوارض جدی به دنبال داشته باشند. به همین دلیل لازم است به دقت به دوز مصرفی آن توجه کنید. از این محصول برای خواباندن کودک استفاده نفرمایید و از دکتر خود در مورد درمان‌های دیگر سرفه و سرماخوردگی(نظیرمصرف کافی مایعات، قطره یا اسپری‌های بینی) سوال کنید.


نحوه مصرف دیفن هیدرامین و دوز مصرفی

برای مصرف صحیح داروی دیفین هیدرامین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید. قرص،کپسول یا شربت دیفن هیدرامین را همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. اگر از شکل شربت دیفین هیدرامین استفاده می‌کنید از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.

دوز مصرف داروی دیفن هیدرامین به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. همچنین برندها و فرم های مختلفی از دیفن هیدرامین در بازار موجود است. به همین دلیل لازم است راهنمای مصرف دیفن هیدرامین را به دقت مطالعه فرمایید زیرا مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت است. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.

برای جلوگیری از بروز اختلالات حرکتی، دارو را ۳۰ دقیقه پیش از انجام فعالیت هایی مثل مسافرت مصرف کنید. درصورتی که برای درمان اختلالات حرکتی یا بی‌خوابی مصرف می‌کنید ۳۰ دقیقه قبل از حرکت یا زمان خواب مصرف بفرمایید. اگر پس از ۲ هفته مصرف دیفن هیدرامین کماکان با مشکل خواب مواجه بودید با دکترتان تماس بگیرید. 1


عوارض دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین دارویی است که به دلیل پرمصرف بودن بین عموم عوارض آن نادیده گرفته می‌شود اما مثل تمام داروها، مصرف خود سرانه آن پیامدهایی را به دنبال دارد. عوارض احتمالی به شرح زیر می‌باشد:

تپش قلب، تغییر در ضربان قلب و تغییر در ریتم قلب

ادرار دردناک و سوزش در زمان ادرار

کاهش میزان ادرار یا تکرر ادرار

تغییر رنگ ادرار

درد در ناحیه‌های فک، گردن و مفاصل

بروز تیک‌های عصبی

گیجی، سردرگمی و  خواب آلودگی

مشکل در حرف زدن

خشکی دهان، گلو، بینی و چشم

ناراحتی معده، تهوع، استفراغ


موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین

عوارض جانبی

از جمله عوارض جانبی این دارو می‌توان به کبودی‌ یا خونریزی‌ غیرطبیعی‌، کاهش‌ مهارت‌های‌ حرکتی‌ یا مشکل‌ در حفظ‌ تعادل‌، توهمات‌، دوربینی، خستگی‌ یا ضعف‌ شدید، کابوس‌، تشنج‌ و مشکلات دستگاه گوارش اشاره کرد. مصرف دیفن هیدرامین در کودکان و افراد مسن باعث بی قراری، سراسیمگی و هیجان زیاد می‌شود. در صورت مشاهده این علائم سریعا با پزشک مشورت کنید. 2


موارد احتیاط مصرف دیفن هیدرامین 

قبل از مصرف اگر به داروی دیفن هیدرامین حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی دیفن هیدرامین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات تنفسی (آسم، اِمفیزما)، فشارچشم بالا (گلوکوم)، مشکلات قلبی، فشارخون بالا، مشکلات کبدی، تشنج، مشکلات گوارش، پرکاری تیروئید، مشکلات ادراری (مثل بزرگی پروستات) دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

داروی دیفن هیدرامین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

چنانچه پرهیز غذایی خاصی دارید، با توجه به اینکه فرم شربت، قرص جویدنی یا خوردنی داروی دیفن هیدرامین می تواند حاوی قند یا آسپارتام باشد در مورد این دارو از پزشک سوال بفرمایید. کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس تر باشند. هچنین داروی دیفن هیدرامین در نوجوانان ممکن است به جای ناهوشیاری، موجب هیجان بشود. سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی، عدم تعادل(می تواند با عث افزایش خطر زمین خوردن بشود)، یبوست یا مشکلات ادراری حساسیت بیشتری دارند.

برای مصرف داروی دیفن هیدرامین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی دیفن هیدرامین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 1


تداخلات دارویی 

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی تأثیرگذاری داروها یا احتمال بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. لیستی از تمام محصولات دارویی مورداستفاده‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای/غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک و داروسازتان نشان دهید. بدون تأیید پزشک‌تان، هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آنتی‌هیستامین‌هایی که روی پوست مالیده می‌شوند (مانند کرم، پماد و اسپری دیفن هیدرامین).

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، مانند داروهای تسکین‌دهنده‌ی سرفه و مسکن‌های مخدر (مانند کودئین، هیدروکودون)، داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌ی عضلات (مانند کاریسوپرودول، سایکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند سیتریزین،کلرفنیرامین) به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برچسب تمام داروهایتان (مانند محصولات سرفه، سرماخوردگی و آلرژی) را بررسی کنید چون ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در مورد روش استفاده‌ی بی‌خطر از آن محصولات از داروسازتان سوال کنید.

این دارو ممکن است با برخی تست‌های آزمایشگاهی ازجمله تست آلرژی پوستی تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه ‌شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام دکترهایتان می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.