آنچه لازم است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید

اگر تاکنون مبتلا به عفونت شده اید حتما نام قرص کوآموکسی کلاو را شنیده اید. اگر این قرص را مصرف می کنید اما نمی دانید که دلیل تجویز قرص کوآموکسی کلاو چیست و دوست دارید به طور دقیق و مشخص بدانید که قرص کوآموکسی کلاو برای چیست این مقاله را بخوانید
دوشنبه، 22 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آنچه لازم است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید
قرص کوآموکسی کلاو (Co-amoxiclav) دارویی است که برای درمان بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های مقاوم به آموکسی سیلین مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت مجاری تنفسی و برونشیت‌ مزمن تجویز می‌شود.

کوآموکسی‌ کلاو ترکیبی از آموکسی‌سیلین و اسید کلاولانیک است که هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می‌شوند. کواموکسی کلاو داروئی است که از دو ماده موثره داروئی ساخته شده است،یعنی از آموکسی سیلین و اسید کلاونیک.

علت افزوده شدن اسید کلاونیک افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده می باشد. گروهی از باکتریها هستند که با تولید یک نوع آنزیم خاص بنام بتا لاکتامازپنی سیلینهای دارای هسته بتا لاکتام را از ناحیه همان هسته شکسته و آنها را غیر فعال می کنند در نتیجه عفونتهای ایجاد شده با آن گونه باکتریها به درمان آنتی بیوتیکی با آن نوع پنی سیلینها جواب نمی دهد.

پس چاره کار دراین هست که آن نوع باکتریها را با افزودن داروئی دیگر به یک داروی خاص و در حالت کلی تولید آنتی بیوتیکهای مقاوم به بتالاکتاماز( پنی سیلیناز) از بین ببریم و عفونت ایجاد شده را درمان کنیم.

در کو آموکسی کلاو داروی اسید کلاونیک آنزیم بتالاکتاماز باکتریها را غیر فعال می کند و درنتیجه آن باکتری در مقابل آموکسی سیلین بی سلاح می شود و آموکسی سیلین با قدرت ضد باکتریایی زیادی که دارد و طیف وسیعی از باکتریها را پوشش میدهد (باکتریهای گرم و گرم-)عامل ایجاد کننده عفونت را از بین می برد و بیماری بهبود می یابد.

خود اسید کلاونیک به تنهایی طیف ضد باکتریایی ضعیفی دارد وبه تنهایی اثر چندانی ندارد در صورتی که خود اموکسی سیلین به تنهایی طیف وسیعی از باکتریها را نابود می کند و بر روی باکتریها اثر باکتریسیدی دارد یعنی باکتر یها را می کشد.

کوآموکسی/کلاوولانات یا کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت های پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده می شود.

آموکسی سیلین/کلاوولانات را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا می تواند از دل به هم خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند. بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانه روز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد. 1


قبل از مصرف کوآموکسی

بعضی از داروها برای افرادی که شرایط خاصی دارند مناسب نیستند و بعضی اوقات فقط در صورت مراقبت بیشتر از دارو می توان از دارو استفاده کرد. به همین دلایل ، قبل از شروع مصرف آموکسیکلاو مهم است که پزشک شما موارد زیر را بداند:

اگر شک دارید ممکن است تب غده داشته باشید.
 
اگر یک بیماری آلرژیک دارید ، یا اینکه تاکنون واکنش آلرژیک به یک دارو داشته اید. این امر به ویژه در صورتی که تاکنون واکنش بدی به هر آنتی بیوتیک پنی سیلین نشان داده اید ، مهم است.
 
اگر باردار هستید یا شیر می دهید. کو آموکسیکلاو برای نوزادان مضر نیست. با این وجود ، هنوز هم مهم است که اگر به کودک شیر می دهید ، به پزشک خود بگویید.
 
اگر در نحوه عملکرد کبد خود مشکلی دارید یا در نحوه عملکرد کلیه های خود مشکل دارید.
 
اگر داروهای دیگری مصرف می کنید. این شامل داروهایی است که شما می توانید بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی و مکمل های دیگر است. 2


 این دارو چگونه و چه موقع باید مصرف شود

دوز معمول کوآموکسی‌کلاو ۱ قرص (۳۷۵ میلی‌گرم یا ۶۲۵ میلی‌گرم) است که ۳ بار در روز مصرف می‌شود.

این دوز ممکن است برای کودکان کمتر باشد. پزشک با توجه به وزن کودک دوز مناسب را برای او تجویز می‌کند.

مصرف این دارو باید با فواصل دقیق و معین و با فاصله حداقل ۴ ساعت مصرف شود.


دارو چگونه باید مصرف شود؟

داروی کوآموکسی‌کلاو باید به همراه وعده غذایی یا میان وعده مصرف شود. این باعث می‌شود احساس کسالت کمتری ایجاد شود. قرص‌ها باید با یک لیوان پر از آب بلعیده شوند.

اگر بلعیدن قرص‌ها سخت است، می‌توان آنها را نصف کرد. یک خط در وسط هر قرص وجود دارد که شکستن آنها را راحت‌تر می‌کند. هر دو قطعه باید به‌طور هم‌زمان، یکی پس از دیگری بلعیده شود.

اگر کوآموکسی‌کلاو به‌صورت شربت مصرف می‌شود، بطری باید قبل از استفاده به خوبی تکان داده شود. دوز مناسب این دارو را می‌توان با استفاده از یک سرنگ یا یک قاشق اندازه‌گیری کرد. اگر یکی از آنها را ندارید، می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. نباید از قاشق چای‌خوری آشپزخانه استفاده شود زیرا ممکن است آن مقدار مناسب نباشد.

آنچه لازم است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید


اگر مصرف یک وعده از دارو فراموش شود چه باید کرد؟

اگر یک دوز از مصرف دارو فراموش شد، به‌محض به یادآوردن باید مصرف شود، سپس پس از حدود ۴ ساعت دوز بعدی مصرف شود. اگرچه، اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی بود باید از مصرف آن چشم‌پوشی کرد و دوز بعدی را به‌اندازه طبیعی مصرف کرد.

هرگز نباید دو دوز از دارو همزمان مصرف شود تا دوز فراموش‌شده را جبران کند.

اگر مصرف داروی خود را فراموش می‌کنید، تنظیم زنگ هشدار می‌تواند به شما کمک کند. می‌توانید در مورد روش‌های دیگر به خاطر سپردن داروهای خود از داروساز خود مشاوره بخواهید.


درصورتی‌که دارو بیش ‌از حد مصرف شود چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف تصادفی یک دوز اضافی کوآموکسی‌کلاو به ‌احتمال ‌زیاد آسیبی به فرد نمی‌رساند. علائم مصرف بیش ‌از حد کوآموکسی‌کلاو می‌تواند شامل ناراحتی معده (احساس بیماری و کسالت یا اسهال) یا دچار شدن به (تشنج) باشد.

در صورت مصرف دو دوز اضافی یا بیشتر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. 3


عوارض جانبی قرص کوآموکسی کلاو

توجه: عوارض جانبی این فراورده ترکیبی مشابه عوارض جانبی ناشی از آموکسی سیلین است. با این وجود، عوارض گوارشی ممکن است بیشتر بروز کند، زیرا جذب کلاوولانات بیشتر است.

دستگاه گوارش
تهوع، استفراغ، اسهال، کولیت سودوممبران (ممکن است با اسهال شدید مشخص شود). ادراری ـ تناسلی: نفریت حاد بینابینی.

سایر عوارض
حساسیت مفرط (بثورات اریتماتوی ماکولو پاپولار ، کهیر، آنافیلاکسی)، عفونت ثانویه باکتریایی و قارچی. مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی
حساسیت عصبی – عضلانی یا حملات تشنجی.

درمان
اگر دارو به تازگی بلعیده شده باشد (چهار ساعت یا کمتر)، باید محتویات معده را با ایجاد استفراغ یا شستشوی معده تخلیه کرده و به دنبال آن برای کاهش جذب دارو ، ذغال فعال تجویز گردد. این دارو با همودیالیز از بدن خارج می‌ شود. 1


پی نوشت:
1.www.niksalehi.com
2.www.beytoote.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما