موارد مصرف و عوارض جانبی پنی سیلین وی

پنی سیلین وی (V) آنتی بیوتیکی در گروه داروهای پنی سیلین است. این دارو در بدن شما با باکتری ها مبارزه میکند. پنی سیلین وی برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری ها، از جمله عفونت های گوش استفاده می شود.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی پنی سیلین وی
پنی سیلین وی، آنتی بیوتیکی از گروه داروهای پنی سیلین است و با باکتری های بدن مبارزه می کند.

پنی سیلین وی برای درمان بسیاری از عفونت های مختلفی که باکتری ها ایجاد می کنند، از جمله عفونت های گوش استفاده می شود.

پنی سیلین وی می تواند برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده نیز، استفاده شود.


نحوه مصرف پنی سیلین

پنی سیلین وی را دقیقا مطابق با نسخه تجویز شده پزشک خود مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید. دقیقا از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید.

می توانید پنی سیلین وی را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید.

برای اطمینان از موثر بودن درمان پنی سیلین وی برای وضعیت شما، نیاز است که بصورت منظم آزمایش خون بدهید. همچنین ممکن است عملکرد کلیه یا کبد شما نیز مورد بررسی قرار گیرد. هیچ کدام از ملاقات های برنامه ریزی شده با پزشک خود را از دست ندهید.

قبل از اندازه گیری دوز مصرفی، سوسپانسیون خوراکی (مایع) را به خوبی تکان دهید. دوز داروی مایع را نه با یک قاشق غذاخوری معمولی، بلکه با سرنگ مدرج، یا با قاشق مخصوص اندازه گیری یا فنجان دارویی، اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

دوره مصرف پنی سیلین وی تجویز شده را بصورت کامل به اتمام برسانید. زیرا ممکن است علائم شما قبل از اینکه عفونت به طور کامل درمان شود، بهبود یابد. مصرف نکردن منظم دوزهای مصرفی، ممکن است مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد کند یعنی در آینده خطر ابتلا به عفونت های بیشتری که به آنتی بیوتیک ها مقاوم اند، افزایش می یابد. پنی سیلین وی عفونت های ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی های رایج را درمان نخواهد کرد. حتی در صورت وجود علائم مشابه با بیماری خودتان، این دارو را به اشخاص دیگر توصیه نکنید.

پنی سیلین وی می تواند برای آزمایش های پزشکی خاص، نتایج غیر معمول ایجاد کند. به پزشکان معالج خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

از قرص های پنی سیلین وی در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. پنی سیلین وی مایع را در یخچال نگهداری کرده و مانع یخ زدن آن شوید. هر داروی مایع استفاده نشده را که در داروخانه مخلوط و اماده شده است، پس از 14 روز، دور بریزید.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا به زمان نوبت استفاده بعدی دارو نزدیک شده اید، از مصرف مقدار فراموش شده، چشم پوشی کنید. برای جبران دوز از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.


در صورت سوء مصرف (اووردوز)

در صورت استفاده بیش از حد مجاز از این دارو، به اورژانس مراجعه کنید.

علائم سوء مصرف (اووردوز) ممکن است شامل: گیجی، تغییرات رفتاری، بثورات شدید پوستی، دفع ادرار کمتر از حد معمول یا حمله ناگهانی (سیاهی رفتن چشمها یا تشنج) باشد.


در طول مصرف پنی سیلین وی


در طول مصرف پنی سیلین وی از چه مواردی باید خودداری کرد؟
اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد و داروهای آنتی بیوتیکی نیز می توانند باعث اسهال شوند. درصورت ابتلا به اسهال ابکی یا خونی، با پزشک خود تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال فقط درصورت دستور پزشک استفاده کنید. 1


رعایت نکات زیر قبل از مصرف این دارو

در صورت حساسیت به پنی سیلین وی یا هر گونه آنتی بیوتیک دیگر پنی سیلین از این دارو استفاده نکنید، داروهایی مانند:

آموکسی سیلین (آموکسیل، آموکسیت، بیوموکس، دیسپرمکس، تریموکس)

آمپی سیلین (Omnipen، Principen)

کاربنی سیلین (ژئوسیلین)

دی‌کلوگزاسیلین (Dycill، Dynapen)؛ یا اکساسیلین (Bactocill).

قبل از استفاده از پنی سیلین وی، اگر به هر گونه دارویی (به خصوص سفالوسپورین ها سفاکلور، سفوروکسیم، سفادروکسیل، سفالکسین (Keflex) غیره) آلرژی دارید، یا اگر موارد زیر را دارید با پزشک مطرح کنید:

آسم

بیماری کلیوی

خونریزی یا اختلال لخته شدن خون

سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک

سابقه هر نوع آلرژی

اگر هر کدام از این شرایط را داشته باشید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا تست های ویژه داشته باشید تا بتوانید از پنی سیلین وی استفاده کنید.

سازمان غذا و داروی امریکا پنی سیلین وی گروه B بارداری را برای جنین مضر نمیداند. اگر باردار هستید یا در ضمن درمان قصد بارداری دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. پنی سیلین وی می تواند اثربخشی قرص های کنترل بارداری را کاهش دهد و ممکن است بارداری رخ دهد. قبل از مصرف این دارو، اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پنی سیلین وی می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب وارد کند، در صورت شیردهی، از این دارو استفاده نکنید.  2


موارد مصرف و عوارض جانبی پنی سیلین وی

مقدار مصرف پنی سیلین وی

مقدار مصرف پنی سیلین وی نه نوع بیماری، سن بیمار و شرایط پزشکی تجویز می شود و هرگز از پنی سیلین وی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

شربت پنی سیلین وی 125 برای کودکان زیر 2 سال تجویز می شود و مقدار مصرف آن هر 6 ساعت یک بار می باشد و شربت پنی سیلین وی 250 برای کودکان 8 تا 10 سال هر 6 ساعت یک بار تجویز می شود.

مصرف قرص برای بالغین بر اساس سن بیمار از 250 تا 500 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار که بطور معمول 4 بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد.


عوارض جانبی پنی سیلین وی

پنی سیلین وی مانند سایر داروها ممکن است در بعضی از افراد عوارضی را به همراه داشته باشد که این عوارض طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.اگر عوارض از بین نرفت یا شدید تر شد ،می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.عوارض شایع پنی سیلین وی استفراغ، ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع می باشد.

بعضی از عوارض پنی سیلین وی ممکن است شدید و جدی باشد که در این صورت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید. واکنش های الرژیک که از شایعترین عوارض جدی این دارو می باشد. از علائم آن بثورات پوستی، تب، احساس درد مفاصل، تورم گلو، زبان یا دهان، اسهال خونی می باشد. البته واکنش به دارو و عوارض در هر فرد متفاوت است و نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات اعلام شده تمام عوارض احتمالی باشد. 3


چه داروهای دیگری بر پنی سیلین تاثیر خواهند گذاشت؟

قبل از مصرف پنی سیلین وی، اگر از یکی از داروهای زیر استفاده می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید:

متوترکسات (رئوماترکس ، ترکسال)

پروبنیسید (بنمید)

این لیست کامل نیست و ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند که با پنی سیلین وی تداخل داشته باشند. پزشک خود را در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که استفاده می کنید، مطلع نمایید. این داروها شامل ویتامین ها، مواد معدنی، محصولات گیاهی و داروهایی هستند که پزشکان دیگر تجویز می کنند. مصرف داروهای جدید را بدون اطلاع پزشک خود شروع نکنید. 2


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.shafamag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما