مواد غذایی مصرفی به هنگام ابتلاء به ناراحتی معده

زمانی که دچار ناراحتی معده می‌شوید لازم است که توجه ویژه‌ای به آنچه می‌خورید داشته باشید. در این مقاله به چند ماده غذایی که می‌توانید در صورت ابتلاء به ناراحتی معده مصرف نمایید، اشاره شده است و در مقاله‌ای تحت عنوان
پنجشنبه، 2 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی مصرفی به هنگام ابتلاء به ناراحتی معده
مواد غذایی مصرفی به هنگام ابتلاء به ناراحتی معده

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
زمانی که دچار ناراحتی معده می‌شوید لازم است که توجه ویژه‌ای به آنچه می‌خورید داشته باشید. در این مقاله به چند ماده غذایی که می‌توانید در صورت ابتلاء به ناراحتی معده مصرف نمایید، اشاره شده است و در مقاله‌ای تحت عنوان «مواد غذایی جهت رفع ناراحتی معده» به علل و علائم و همچنین موارد بیشتری از جمله، موز، برنج، آب لیمو، پروبیوتیکها، زنجبیل، آب، چای گیاهی به طور مفصل پرداخته‌ایم. مصرف آب میوه تازه مایعات از دست رفته بدن را جبران می‌سازد. بسیار خوب است که آب میوه‌های تازه مصرف نمایید به این دلیل که سبک و هضم آنها آسان می‌باشد. آنها همچنین انرژی زا بوده و از اینرو به فعال نگاه داشتن شما کمک می‌کنند. «ناراحتی معده» اصطلاح عمومی است که به مجموعه‌ای از علائم بکار برده می‌شود که به مشکلات مرتبط با معده و روده در ارتباط می‌باشند. این وضعیت بیماری نیست و یکی از متداول‌ترین ناراحتی‌های مرتبط با سلامت بوده که معمولاً یک فوریت پزشکی به حساب نمی‌آید. از آنجا که این مشکل مرتبط با سلامت دستگاه گوارش را بسیار حساس می‌سازد، فرد لازم است که در خصوص مواد غذایی مصرفی خود در وضعیت ناراحتی شکم مراقب باشد.
مواد غذایی تسکین دهنده ناراحتی معده یا شکم
________________________________________

نعناع فلفلی یا بیابانی

یکی از مواد غذایی مفید برای ناراحتی شکم نعناع است. نعناع دستگاه گوارش را آرام ساخته و علائم ناراحتی معده را در کمترین زمان ممکن از بین می‌برد. هنگامی که آن را به شکل چای و یا در فرم روغن استفاده نمایید، نتایج تأثیر گذاری را مشاهده خواهید نمود. نعناع نیز مانند زنجبیل به فرونشاندن حالت تهوع، گاز معده و دل درد بدون باقی گذاشتن هیچ گونه اثر جانبی کمک می‌کند.

حریره جو دوسر

لازم است در زمان ابتلاء به ناراحتی معده از غذاهای بدون نمک و ادویه مصرف نمایید. این نیاز با مصرف حریره جو دو سر برآورده می‌شود. جو دو سر منبعی غنی از فیبرهای خوراکی است و از اینرو به کاهش علائم این وضعیت و بهبود آن کمک می‌کند. از آنجا که نسبت خوبی از کربوهیدراتها را در خود دارد، شما را همچنین پر انرژی نگاه می‌دارد. به این دلیل که میزان کلسترول حریره جو دو سر پایین است، برای معده غذای بسیار سالمی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:ناراحتی معده بعد از غذا خوردن

 

براث و یا آبگوشت مرغ

از آنجا که ناراحتی معده موجب ضعیف شدن کامل دستگاه گوارش می‌شود، لازم است که غذایی سبک و آسان هضم را مصرف نمایید. هضم براث یا سوپ و یا آبگوشت مرغ، راحت بوده و گزینه مناسبی برای ناراحتی معده به حساب می‌آید. این غذا نه تنها سبک است، بلکه مغذی نیز بوده که به رفع حالت تهوع و اسهال کمک می‌نماید. همچنین می‌توانید آن را با براث سبزیجات جایگزین سازید. هر دو این غذاها به یک اندازه مغذی می‌باشند.

پاپایا

پاپائین و چیموپاپائین دو آنزیم موجود در پاپایا می‌باشند که پروتئین‌ها را تجزیه نموده و محیط اسیدی سالمی را در معده ما می‌سازند. پاپایا به عمل هضم کمک کرده و هرگونه آزردگی را کاهش داده در نتیجه تسکین دهنده خوبی برای معده به شمار می‌رود. بهترین روش مصرف آن، در صبح زود با شکم خالی است.

بیسکویت کراکر

بیسکویت‌های کراکر (بیسکویت بدون شکر) را می‌توان به عنوان میان وعده سبک در زمان ناراحتی معده مصرف نمود. انواع ساده و نمکی آنها در زمان ابتلا به این وضعیت بهترین انواع می‌باشند. آنها به راحتی هضم شده و صدای قار و قور شکم را از بین می‌برند. آنها به سرعت اسیدها را در معده جذب می‌کنند.

شکلات تیره

حتی زمانی که حالت تهوع داریم، اکثر ما از خوردن شکلات امتناع نمی‌کنیم. تحقیقات صورت گرفته عنوان می‌کنند که شکلات تیره به تسکین دردهای معده ناشی از مسمومیت غذایی و یا باکتریایی کمک می‌کند. مخلوط پودر شکلات تیره با شیر داغ می‌تواند درمان خانگی بسیار عالی برای ناراحتی معده باشد.

آب میوه تازه

مصرف آب میوه تازه مایعات از دست رفته بدن را جبران می‌سازد. بسیار خوب است که آب میوه‌های تازه مصرف نمایید به این دلیل که سبک و هضم آنها آسان می‌باشد. آنها همچنین انرژی زا بوده و از اینرو به فعال نگاه داشتن شما کمک می‌کنند. با این حال، آب میوه‌های حاوی اسید سیتریک را نبایستی مصرف نمایید. آب آناناس به عمل هضم کمک می‌کند، به ویژه اگر پس از هر وعده غذایی مصرف شود.
مراقب دستگاه گوارش خود باشید و به آنچه می‌خورید دقت کنید. در صورتی که درمانهای فوق اثری در شما ایجاد ننمودند، لطفاً با پزشک خود مشورت نمایید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.