آشنایی با خواص گل محمدی

گیاه گل محمدی از عطر بی نظیری برخوردار است و دارای خواص دارویی بسیار خوبی می باشد، البته گل محمدی برای سلامتی، پوست و مو و زیبایی مفید است.در ادامه با ما همراه باشید.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گل محمدی
گل سرخ یکی از قدیمی‌ترین گل‌های رز در جهان و دارای سابقه‌ای به اندازه‌ی دوران باستان است. خواص گل سرخ بی‌شمار بوده و این گیاه در صنعت بهداشت پوست و مو و زیبایی بسیار محبوب است. در ایران گل سرخ را بیشتر با نام گل محمدی و عرق آن را تحت عنوان گلاب می‌شناسیم. گل سرخ نه تنها با کاربرد زینتی در گلدان و باغچه‌ها کاشته می‌شود، بلکه از آن در عطرسازی، صنعت زیبایی و محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی خواص گل سرخ آشنا شوید. 


معرفی گل سرخ

گل سرخ از بوته‌های ساقه‌دار مسلح به تیغ‌های ریز و درشت بدست می‌آید که در مناطق مختلف جهان انواع مختلفی دارد. این گیاه می‌تواند گل‌هایی به اندازه ناخن انگشت شست یا به بزرگی یک گل رز تولید کند. این گل بیش از هرچیز به علت عطر و زیبایی‌اش شناخته می‌شود. گل سرخ یا همان گل محمدی که به طور گسترده در ترکیه، پاکستان، سوریه، بلغارستان، چین، ازبکستان، هند و ایران رشد می‌کند یکی از رایج‌ترین انواع آن است. این گل همچنین مهم‌ترین گونه از خانواده‌ی رز است.

گل سرخ را در دو گروه تابستانه و چهارفصل دسته بندی می‌کنند؛ اولی در تابستان و دیگری در تابستان و پائیز و بهار شکوفا می‌شود. گل محمدی به رنگ‌های سفید و صورتی رشد می‌کند. شکوفه‌های بسیار معطر گل سرخ باعث شده تا صنعت عطرسازی به آن توجه بسیاری داشته باشد. این گل ها همچنین در پزشکی، بهداشت و سلامت پوست و مواد غذایی مصرف می‌شوند.

گفته می‌شود که خاستگاه گل سرخ خاورمیانه است و برخی شواهد حاکی از آنند که گلاب، ابتدا در ایران معرفی شده است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اسانس گل سرخ از یونان سرچشمه می‌گیرد. گل سرخ به صورت خشک، روغن، اسانس و عرق (گلاب) برای بهره‌مندی از خواص و عطرش استفاده می‌شود و امروزه خواص گل سرخ بر کسی پوشیده نیست.1

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره خواص گل سرخ بیشتر بدانید.


کاهش وزن و لاغری

چای گل محمدی نوشیدنی سالم و بدون کالری است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده مانند قهوه خامه ای و انواع نوشابه ها و.. دارد و از این رو تاثیر خوبی در لاغری می گذارد.اگر بین وعده های غذایی خود 1 فنجان چای گل محمدی بنوشید اشتهای شما کاهش یافته و سبب افزایش هضم چربی می شود.


قاعدگی و پریود

نوشیدن چای گل محمدی سبب کاهش علائم قاعدگی مانند گرفتگی های دردناک، نفخ و درد می شود . نوشیدن چای گل محمدی به تنظیم قاعدگی و بهبود خلق و خو کمک می کند. خانم هایی که دچار قاعدگی شدید هستند بهتر است روزی 2 فنجان چای گل محمدی گرم به همراه پودر فلفل سیاه و عسل بنوشند.


کاهش علائم یائسگی

زنان یائسه می توانند برای کاهش علائم و مشکلات این دوره مانند گرگرفتگی از دمنوش گل محمدی استفاده کنند.


رفع گرمازدگی

شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است.


خاصیت تب بری

چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می دهد و از تشدید عفونت جلوگیری می کند.


درمان اسهال خونی

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن باکتری های مضر در روده نیزمی تواند مورد استفاده قراربگیرد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسهال خونی و التهاب های دستگاه گوارش نیزمی توانند ازمزایای این دمنوش استفاده کنند.


بوی بد دهان را درمان می کند

برای رفع بوی بد دهان می توانید از آب گل سرخ استفاده کنید به این ترتیب که با استفاده از آن قرقره کنید.


حفظ سلامت چشم

برای جلوگیری و غلبه بر مشکلات بهداشتی چشم مانند قرمزی یا سوزش می توانیم از آب گل محمدی استفاده کنید و چند قطره از آب آن را در چشم بچکانید.2


برای بارداری

دمنوش و چای گل سرخ با ویتامین C فراوان از نوشیدنی های مفید برای خانم های باردار است؛ چون سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می‌کند و تولید کلاژن در بدن مادر و جنین را افزایش می‌دهد. درواقع ویتامین C برای رشد جنین بسیار ضروری است و باعث جذب بهتر آهن و کلسیم در بدن می‌شود.


سرماخوردگی

یکی از فواید گل محمدی ( گل سرخ ) درمان سرماخوردگی و رفع عفونت های بدن است. چای و دمنوش گل محمدی مثل بابونه و اسطوخودوس ویتامین های B1، B2 و K، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، تانن ها و پکتین دارد و باعث کاهش التهاب و مقابله با عفونت های ویروسی می‌شود. این گیاه خوشبو و پرخاصیت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ ویتامین c موجود در آن با انواع عفونت و خلط سینه و گلو مبارزه می‎کند و بیماری های تنفسی را بهبود می‎بخشد.


پاکسازی کبد و کلیه

از دیگر مزایای این دمنوش گیاهی پاکسازی کبد و کیسه صفرا است. گل سرخ خاصیت دیورتیک دارد و حجم ادرار را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه عملکرد کلیه ها بهبود پیدا می‌کند.


درمان آرتریت

همانطور که گفتیم، گل سرخ خاصیت دیورتیک دارد و باعث تخلیه آب انباشته درون بافتی می‌شود، اگر مشکل التهاب مفاصل یا آرتروز دارید، از این گیاه دارویی استفاده کنید.


افسردگی

افشره گل سرخ یا گلبرگ های خشک شده گل محمدی نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشار های عصبی و ضد استرس است. عطر این چای و دمنوش گیاهی مثل گل گاو زبان شما را آرام می‎کند. اگر افسرده هستید یا مشکل کم خوابی و بی خوابی دارید، این دمنوش معطر را امتحان کنید.


ضد سرطان

آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و پلی فنل های موجود در گل سرخ باعث محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد می‌شود. آنتوسیانین موجود در این گیاه از جهش های ژنتیکی جلوگیری می‌‎کند. این دمنوش و چای گیاهی تومور های سرطانی را از بین می‌برد.


یبوست

از روغن گل سرخ می‌توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مزاج استفاده کرد. یکی از خواص درمانی سنا و گل سرخ خاصیت ملین کنندگی آنها است. همانطور که گفتیم، چای گل سرخ یک نوشیدنی مفید برای معده و گوارش است؛ زیرا تولید صفرا را افزایش می‌دهد و به هضم بهتر چربی ها کمک می‌کند و باعث رشد باکتری های خوب روده می‌شود.3


پوستتان را تمیز می کند

گل سرخ دارای بوی فوق العاده ای است و همین رایحه آن می تواند پوست شما را به حالت طبیعی خود حفظ کند. دلیل اصلی این امر هم وجود آنتی اکسیدان در گل سرخ است که از پوست در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. پوست صورت خود را با پودر گل سرخ و عسل پاک کنید سپس بعد از ۱۵ دقیقه بشویید این امر موجب روشن تر شدن  پوست صورتتان می شود.


طراوات و رفع افتادگی پوست

۷۰ سی سی آب مقطر در حال جوش را روی ۳۰ گرم غنچه گل سرخ ( تازه یا خشک)ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. این مخلوط را از صافی ریزی عبور داده و گل ها را خارج نموده و با چاقوی تیزی خوب خرد کنید. سپس دوباره گل ها را به آب مقطر برگردانده و پس از آن که آن را کمی گرم کردید، ۳۰ گرم جوی پرک آسیاب شده و ۲۰ گرم عسل را اضافه کنید.حال مخلوط فوق را خوب ورز دهید تا به صورت خمیری شکل در آید.


جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست

گل سرخ خشک دارای خواصی است که باعث می شود پوست تا عمق آن تمیز شود. باعث از بین رفتن کثیفی و سلول های مرده پوست صورت می شود. گل سرخ ارگانیک  را پودر کنید. سپس آنرا بر روی منافذ پوست خود قرار دهید.


ضد آفتاب طبیعی

ویتامین C موجود در گل سرخ می تواند از پوست صورت در مقابل اشعه های آفتاب محافظت کند. ویتامین باعث افزایش مقاومت پوست در برابر UV آفتاب می شود. گل سرخ را بر روی بدن و پوست صورت خود بمالید و خواهید دید که چگونه از آفتاب سوخته شدن پوست جلوگیری می کند.


کمک به افزایش رشد مو

گل سرخ باعث تقویت فولیکول های مو می شود و باعث افزایش رشد مو ها می شود. همچنین گل سرخ نرم کننده فوق العاده ای برای مو ها است. گل سرخ را بر روی پوست سر بمالید این امر باعث افزایش گردش خون بر روی پوست سر می شود و باعث تحکیم موها می شود.


پیشگیری از آکنه

گل سرخ باعث آرام شدن آکنه هایی که باعث ایجاد خارش می شوند می شود. گل سرخ یک آنتی باکتریال قوی است که باعث مبارزه با آکنه و جرم های صورت می شود.4


پی نوشت:
1.www.shomanews.com
2.www.namnak.com
3.www.deltapayam.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما