خواص کلم بروکسل

کلم بروکسل که با نام کلم فندقی هم شناخته می شود خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد و میتواند به بهبود بسیاری از بیماری ها کمک کند.در ادامه خواص آن را می خوانید.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص کلم بروکسل
کلم بروکسل شکلی از کلم‌ها با نام علمی Brassica oleracea است. کلم بروکسل ساقهٔ درازی دارد و می‌توان آن را چندین بار در سال برداشت کرد. کلم بروکسل یک پیاز کوچک سبز مانند کلم مینیاتوری دارد. طعم کلم بروکسل مانند کلم بوده، ولی کمی تلخ‌تر است. با پختن کلم بروکسل، تلخی آن به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. همان‌طور که از نام کلم بروکسل پیداست، برای قرن‌ها در نزدیکی شهر بروکسل بلژیک کشت می‌شد. کلم بروکسل بومی نواحی مدیترانه و اروپا بوده، ولی امروزه به‌طور گسترده در آلمان و هلند کشت می‌شود.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از ویتامین‌های ضروری دیگر است. همچنین کلم بروکسل محتوی فلاونوئیدها و ترکیبات پلی‌فنُلی است.

کلم بروکسل را در جاهای مختلف به شکل‌های مختلفی آماده می‌کنند. اما هیچ‌وقت نباید کلم بروکسل را بیش‌ازحد پخت. زیرا پختن بیش‌ازحد کلم بروکسل می‌تواند باعث ترش‌شدن یا ایجاد طعم نامطلوب بشود.

در ادامه برخی از فایده های کلم بروکسل را برای شما آورده ایم. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه ما باشید.


سرشار از مواد مغذی

کلم بروکسل کالری کمی داشته، اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. در زیر ارزش غذایی نصف فنجان کلم بروکسل پخته‌شده (معادل ۷۸ گرم از آن) آمده است:

کالری: ۲۸

پروتئین: ۲ گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

فیبر: ۲ گرم

ویتامین K: معادل ۱۳۷٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین

ویتامین C: معادل ۸۱٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین

ویتامین A: معادل ۱۲٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین

فولات (ویتامین B): معادل ۱۲٪ نیاز روزانهٔ فرد به این ویتامین

منگنز: معادل ۹٪ نیاز روزانهٔ فرد.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین K است. ویتامین K برای کمک به لختگی خون (توقف خونریزی) و سلامت استخوان‌ها ضروری است. کلم بروکسل محتوی ویتامین C است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، به جذب آهن کمک کرده و در ترمیم بافت‌ها و تقویت دستگاه ایمنی مؤثر است.

محتوای بالای فیبر موجود در کلم بروکسل به سلامت گوارش و عملکرد مناسب آن کمک می‌کند.

کلم بروکسل علاوه بر مواد مغذی بالا، محتوی مقادیر اندکی از ویتامین B۶، پتاسیم، آهن، تیامین، منیزیم و فسفر است.


سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

کلم بروکسل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اما در این بین خاصیت آنتی‌اکسیدانی، یکی از برجسته‌ترین خواص آن است. آنتی‌اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول‌ها شده و خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

براساس یک مطالعه مصرف روزانه دو فنجان (۳۰۰ گرم) کلم بروکسل می‌تواند موجب کاهش ۲۸ درصدی آسیب‌های اکسیداتیو بشود.

همچنین کلم بروکسل سرشار از کمپفرول است. کمپفرول آنتی‌اکسیدانی است که به خاطر فواید فراوانش برای سلامتی، به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

براساس مطالعات آزمایشگاهی کمپفرول، این ماده غذایی می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی کاسته، موجب کاهش التهابات شده و به سلامت قلب کمک کند.

گنجاندن کلم بروکسل در رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به تأمین آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن و سلامت فرد کمک بکند.


محافظت در برابر سرطان

براساس برخی مطالعات مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکسل می‌تواند از شما در برابر انواع مختلفی از سرطان‌ها محافظت کند. چندین دلیل برای این ویژگی کلم بروکسل وجود دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت کلم بروکسل می‌تواند از بدن در برابر کارسینوژن‌ها یا عوامل ایجادکنندهٔ سرطان محافظت کرده و همچنین تأثیر آسیب‌های اکسیداتیو بر سلول‌ها را کاهش بدهد.

براساس مطالعهٔ کوچک دیگری، مصرف کلم بروکسل می‌تواند سطح آنزیم‌های مسئول سم‌زدایی بدن را ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. باتوجه به این ویژگی‌ها محققان نتیجه‌ گرفتند که احتمالاً کلمه بروکسل می‌تواند خطر بروز سرطان کلون یا سرطان رودهٔ بزرگ را کاهش بدهد، اما برای تأیید قطعی این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

علاوه‌براین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکسل می‌توانند تأثیر مخرب رادیکال های آزاد را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که درنتیجه‌ٔ استرس اکسیداتیو تولید شده و موجب بروز بیماری‌های مزمنی مانند سرطان می‌شوند.

قراردادن کلم بروکسل در یک رژیم غذایی متوازن و داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند خطر بروز سرطان‌ها را کاهش بدهد. اما هنوز برای پی‌بردن به میزان این تأثیر به مطالعات بیشتری نیاز است.1


تقویت سیستم ایمنی

یکی از برجسته ترین ویژگی های جوانه های بروکسل میزان بالای ویتامین C آنها است. یک فنجان جوانه بروکسل حاوی بیش از 120٪ از ویتامین C شما در روز توصیه می شود. این ویتامین برای سلامتی سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است، زیرا ویتامین C باعث تولید سلول های سفید خون شده و به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند، استرس اکسیداتیو و احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن نیز کاهش می یابد.


بهبود هضم

مانند بسیاری از سبزیجات گلبرگی و انواع کلم، جوانه بروکسل حاوی فیبر غذایی زیادی است. فیبر با کاهش یبوست و تحریک حرکت حرکتی، می تواند به بزرگتر کردن مدفوع و ترویج هضم سالم کمک کند، این خاصیت به غذا کمک می کند تا راحت تر از طریق دستگاه های گوارشی حرکت کند.


محافظت از دی ان ای

مصرف کلم بروکسل از دی ان ای محافظت می کند و به افزایش ثبات دی ان ای در گلبول های سفید کمک کند. کلم بروکسل به علت دارا بودن ترکیب های مفید و فعال توانایی انسداد آنزیم هایی به نام sulphotransferase را دارد. بین فعالیت sulphotransferase و آسیب دی ان ای ارتباط وجود دارد.


بهبود بیماری کرون

برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری کرون به جراحی نیاز دارند. پزشک برای این بیماران ممکن است استومی (وصل کردن اندام توخالی به خارج از بدن یا به اندام توخالی دیگر) را پیشنهاد کند. پس از استومی، زندگی این افراد تسکین یافته و بهترمی شود. بیمارانی که به خاطر بیماری کرون جراحی استومی دارند باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند. خوردن کلم بروکسل برای محافظت از سلامت این بیماران و دریافت موادمغذی لازم است.


تعادل سطح هورمون

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات فعال و ترکیبات فرار موجود در جوانه های بروکسل بر غده تیروئید و عملکردهای زیادی در بدن تأثیر می گذارد. این می تواند به تنظیم سطح هورمون در بدن کمک کند، که همه چیز را از عملکرد متابولیک گرفته تا راندمان هضم و سطح انرژی تأثیر می گذارد.


سم زدایی بدن

گلوکوزینولات های موجود در کلم بروکسل سبب تقویت سم زدایی در سلول هایمان می شود. برای سم زدایی بدن ، سولفور نیاز است. مواد مغذی سولفوردار در کلم بروکسل فراوانند. در فاز یک سم زدایی بدن، سیستم سم زدایی نیازمند حمایت آنتی اکسیدان قوی و در فاز دوم سم زدایی بدن نیازمند سولفور است که در کلم بروسکل هر دو خاصیت را دارا می باشد.


تقویت قدرت استخوان

طیف گسترده ای از مواد معدنی موجود در جوانه های بروکسل از جمله منگنز، مس، فسفر و آهن وجود دارد که همگی برای ساختن استخوان های قوی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان مورد نیاز هستند. با جلوگیری از کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ، یک رژیم غذایی سرشار از جوانه های بروکسل می تواند احساس سالم و فعال شما را در سن بالا نگه دارد.2


کنترل فشار خون

مصرف کلم بروکسل میتواند فشار خون را کاهش دهد چراکه دارای مقدار زیادی پتاسیم است و همین امر موجب دفع نمک اضافی از بدن میشود. افزایش میزان نمک در بدن و خون عامل اصلی بیماری فشار خون است.


دارای خواص ضد التهاب

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن از عوامل اصلی ایجاد سرطان است. کلم بروکسل یک ضد التهاب طبیعی است. وجود گلوکوزینولات در کلم بروکسل باعث تنظیم فعالیت های ضد التهابی در بدن میشود. کلم بروکسل سرشار از ویتامین کا و امگا 3 است که از مهم ترین عوامل مقابله با التهابات میباشند.


سرشار از مس

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در کلم بروکسل مس است. کمبود مس در بدن موجب مشکلاتی همچون نواقص مادرزادی، پوکی استخوان، کم خونی، کمبود گلبول های سفید خون، مشکلات تیروئیدی، کلسترول بالا و... میشود.

به دلایلی که گفته شد، اهمیت مصرف اندازه مناسب عنصر مس در کودکان بیشتر است.


کاهش خطر دیابت نوع 2

میدونستید که کلم بروکسل میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همانطور که قبلا گفته شد کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی ویتامین کا است. این ویتامین حساسی بدن به انسولین را بالا میبرد. از دیگر فواید کلم بروکسل برای بیماران دیابتی میتوان به کنترل فعالیت های متابولیک بدن اشاره کرد.


کاهش استرس

شاید باور نکنید اما حقیقت دارد. کلم بروکسل میتواند استرس را کاهش دهد چراکه دارای ویتامین های زیادی همچون ویتامین سی است. این ویتامین در کاهش فشار خون نیز نقش اساسی دارد. افزایش فشار خون یکی از عوامل ایجاد استرس است. بنابراین دفعه بعد که احساس کردید استرس دارید، بجای خوردن دارو های شیمیایی ابتدا جایگزین های گیاهی مثل کلم بروکسل را امتحان کنید.


بهبود آرتروز

کلم بروکسل به کاهش علائم آرتروز کمک میکند. آرتروز زمانی اتفاق می افتد که مفاصل دچار التهاب میشوند. این التهابات مفاصل موجب ایجاد درد و ورم در مفاصل میشود.

از آنجایی که کلم بروکسل دارای عوامل ضد التهابی میباشد مصرف مداوم آن میتواند برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید بوده و درد مفاصل را کاهش دهد.


حفظ سلامت مو و چشم

مصرف مداوم کلم بروکسل از تحلیل رفتن رنگدانه های چشم ها و مو ها جلوگیری میکند. این امر بدلیل مقادیر زیاد مس موجود در کلم بروکسل است.

عدم کمبود مس در بدن از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری و بینایی و سلامت چشم را مخصوصا در دوران کهن سالی حفظ میکند.

مس همچنین در ساختار کلاژن و الاستین وجود دارد. این دو ماده در حفظ سلامت پوست نقش اساسی ایفا میکنند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.