آشنایی با ویروس ها (32): نجات دهندگان همراه

تا به حال آلوده شدن رایانه به ویروس را تجربه کرده اید؟ اگر شما نیز یکی از قربانیان ویروس های رایانه ای هستید و این تجربه سخت و ناراحت کننده را داشته اید، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مقاله را به دقت مطالعه کنید، چرا که خواندن آن موجب می شود تا از بروز تجربه های تلخ دیگری برای شما جلوگیری شود. دیسک نجات گاهی عملکرد یک ویروس به شکلی است که پس از ورود به سیستم عامل، نمی توان با نصب نرم افزارهای ویروس یاب آن را از کار انداخت. یعنی
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ویروس ها (32): نجات دهندگان همراه
آشنایی با ویروس ها (32)
آشنایی با ویروس ها (32): نجات دهندگان همراه




 
تا به حال آلوده شدن رایانه به ویروس را تجربه کرده اید؟ اگر شما نیز یکی از قربانیان ویروس های رایانه ای هستید و این تجربه سخت و ناراحت کننده را داشته اید، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مقاله را به دقت مطالعه کنید، چرا که خواندن آن موجب می شود تا از بروز تجربه های تلخ دیگری برای شما جلوگیری شود.
دیسک نجات گاهی عملکرد یک ویروس به شکلی است که پس از ورود به سیستم عامل، نمی توان با نصب نرم افزارهای ویروس یاب آن را از کار انداخت. یعنی ویروس به شکلی عمل می کند که به محض مشاهده هرگونه ویروس یاب روی ویندوز شما، آن را غیرفعال می کند و مانع از عملکرد صحیح برنامه ویروس یاب می شود که نتیجه این کار، گسترش آسان ویروس در تمام بخش های هارد دیسک است.
بعضی از کاربران، رهایی از این مشکل را نصب مجدد ویندوز می دانند. اما در صورتی که ویروس روی یکی از درایوهای شما قرار گرفته باشد، پس از نصب ویندوز نیز با اولین ورودتان به درایو مربوطه و قبل از نصب هرگونه ویروس یاب، مجددا ویروس فعال شده و مانع از نصب ویروس یاب روی ویندوز می شود. پس همانطور که مشاهده می کنید نصب مجدد ویندوز علاوه بر اتلاف مدت زمانی طولانی، اصلا راه حل معقول و مناسبی نیست.
همچنین یکی دیگر از روش های خلاصی از این مشکل، حذف کلیه اطلاعات موجود در هارد دیسک و پارتیشن بندی مجدد آن و در نهایت نصب ویندوز است که این عمل به مراتب وقت بیشتری را به خود اختصاص می دهد و مهم ترین شرط لازم برای به اجرا درآوردن آن نیز حذف کلیه اطلاعات هارد دیسک است. با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گیری کرد که هیچ یک از این دو روش نمی تواند بهترین روش برای مقابله با ویروس فعال روی یک رایانه باشد. اگر به ابتدای پاراگراف توجه کرده باشید ذکر کردیم که عملکرد بعضی از ویروس ها به شکلی است که پس از ورود به سیستم عامل مانع از نصب ویروس یاب روی ویندوز می شوند یا ویروس یاب موجود را غیرفعال کرده و روی هارددیسک شما منتشر می شوند.
پس چنانچه بتوانید قبل از ورود به ویندوز، ویروس یاب را فعال کرده و از آن استفاده کنید، می توانید به راحتی ویروس را از رایانه حذف کرده و بدون نصب مجدد ویندوز از آن استفاده کنید. به کارگیری این روش نیز توسط سی دی هایی تحت عنوان دیسک نجات قابل انجام است. دیسک های نجات توسط کمپانی های سازنده نرم افزارهای ویروس یاب تهیه می شوند که امکان استفاده از نرم افزار ویروس یاب قبل از شروع ویندوز در محیط داس را برای شما فراهم می کنند.
یکی کم است همان طور که گفتیم دیسک های نجات این امکان را در اختیار شما قرار می دهند تا قبل از ورود به ویندوز، عملیات ویروس یابی را به اجرا درآورده و ویروس را از رایانه خود حذف کنید. در اینجا لازم است این نکته را یادآور شویم که هر ویروس یاب برای شناسایی و از بین بردن ویروس ها روش مخصوص به خود را دارد. پس ممکن است در اختیار داشتن یک دیسک نجات نتواند در تمام موارد جوابگوی نیاز شما باشد. در چنین شرایطی بهتر است چندین دیسک نجات از چند نرم افزار ویروس یاب در اختیار داشته باشید.
دوازده + یک برای در اختیار داشتن چندین دیسک نجات می توانید هر دیسک نجات را روی یک سی دی رایت کرده و آنها را همراه با خود داشته باشید. اما روش بهتری نیز برای این کار وجود دارد. نرم افزار رایگان و قدرتمند sardu که مخفف عبارت shardana antivirus rescue disk utility است، به شما این امکان را می دهد تا به راحتی 13 دیسک نجات را روی یک دی وی دی رایت کنید! همچنین این نرم افزار قادر است چندین ابزار کاربردی و نسخه زنده لینوکس را نیز در کنار این ویروس یاب ها برای شما قرار دهد.
ساده اما پر محتوا اگر برای اولین بار بخواهید از این نرم افزار استفاده کنید و تمام 13 دیسک نجات را نیز به کار بگیرید، باید فایل هایی با حجم 6/2 گیگابایت را دانلود کنید! این فایل ها مجموعه ایمیج های مورد نیاز مربوط به هر نرم افزار ویروس یاب هستند که توسط این برنامه در کنار یکدیگر و روی یک دیسک برای شما رایت می شوند.
برای استفاده از این برنامه باید به روش زیر عمل کنید:
1– نرم افزار را دانلود کرده و پس از انتقال آن به یک پوشه در هارد دیسک خود، با کلیک روی فایل sardu.exe آن را اجرا کنید.
2– برای دانلود دیسک نجات هر نرم افزار، کافیست تا روی نام آن نرم افزار در برنامه کلیک کنید. با کلیک روی نام هر نرم افزار پنجره اینترنت اکسپلورر شما باز شده و به طور خودکار به لینک دانلود دیسک نجات مربوطه منتقل می شوید. پس از انتقال موفقیت آمیز باید فایل مورد نیاز را دانلود کرده و آن را در پوشه ای که فایل sardu.exe قرار دارد ذخیره کنید.
3– پس از آنکه دیسک های نجات مورد نظر خود را دانلود و در محل ذکر شده ذخیره کردید، باید نرم افزار را ببندید و آن را دوباره اجرا کنید. چنانچه مرحله 2 را به درستی به انجام رسانده باشید، برنامه sardu به طور خودکار دیسک های نجات ذخیره شده را شناسایی کرده و علامت چک مارک موجود در کنار نام نرم افزار را فعال می کند. (توجه داشته باشید که فایل های ذخیره شده از مرحله2، باید به فرمت iso در پوشه نرم افزار sardu قرار بگیرند و فرمت های exe و zip در این نرم افزار شناسایی نخواهند شد.)
4– در نهایت نیز با کلیک روی گزینه crea iso یک فایل ایمیج از تمام دیسک های نجات موجود برای شما ساخته می شود که می توانید به کمک ابزارهای رایت سی دی یا دی وی دی آن را روی دیسک مورد نظر خود رایت کنید. همچنین چنانچه روی گزینه crea usb avviabile کلیک کنید، دیسک های نجات موردنظر شما در حافظه فلش (کول دیسک) ذخیره می شوند.
5– پس از انتقال دیسک های نجات روی دی وی دی یا حافظه فلش می توانید رایانه خود را توسط آنها بوت کرده و به راحتی عملیات ویروس یابی را آغاز کنید. چنانچه قصد دارید حافظه فلش خود را به یک کلینیک همراه با 13پزشک مجهز کنید و جلوی گسترش ویروس ها را بگیرید می توانید با مراجعه به لینک زیر آخرین نسخه از این نرم افزار قدرتمند و رایگان را دریافت کنید :
منبع:http://rapidshare.com/users/gxsntc
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط