گیاه فلوس و فواید آن

فلوس گیاهی با چند نام مختلف است که بصورت خودرو می‌روید و بیشتر متعلق به مناطق گرمسیر است. این گیاه خواص منحصر بفردی را بدنبال خود به یدک می‌کشد، یکی از این خواص مسهل بودن است.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گیاه فلوس و فواید آن
فلوس درختی است که با ارتفاعی در حدود ده الی پانزده متر رشد می‌کند و خودرو و مناسب مناطق گرمسیری است. این گیاه اغلب در مناطقی مانند آفریقا و هند رشد می‌کند و از جمله گیاهان دارویی موثر برای رفع یبوست است. خیار شنبر و خرنوب هندی از جمله نام‌های دیگر فلوس است.


میوه گیاه فلوس

میوه این گیاه به شکل غلاف است و در داخل آن مایع چسبنده‌ای وجود دارد که طعم شیرینی داشته و بوی بدی دارد. این میوه دارای اندازه‌ای به طول حدود سی سانت یا بیشتر است. معمولا برای مصرف فلوس باید آن را بر روی آتش حرارت داده و سپس شیره آن را تخلیه و سپس آن را با روغن بادام مخلوط کنند.

فلوس را هم به شکل جوشانده و هم به صورت مربا مصرف می‌کنند. اگر مغز فلوس با قند و شکر مخلوط شده و در درجه حرارت متوسط پخته شود به آن فلوس پخته شده می‌گویند.

مغز میوه فلوس دارای اسانس، مواد روغنی و آنتراکسنون و مشتقات آن است. هم دانه‌ها و هم مغز و هم پوست گیاه فلوس، همگی مفید و دارای خواص و کاربردهای دارویی می‌باشد.1


ترکیبات شیمیایی فلوس 

مغز فلوس دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. خاصیت مسهلی فلوس مربوط به چند ماده شیمیایی است که از مشتقات آنتراکینون است.


کاربرد فلوس برای درمان یبوست

برای بهره گیری از خواص فلوس به عنوان مسهل باید ۱۰ گرم شیره یا همان عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش ترکیب و آن گاه از مواد اضافی پاکسازی کنید.
به همین راحتی مسهل فلوس آماده می‌شود.

البته اگر بیمار دچار یبوست شدید است، باید مقدار ۱۰ گرم عسل خرنوب هندی را به ۶۰ گرم افزایش داد. برای بهبود مزه این عسل بهتر است این جوشانده را با شربت انجیر یا گیلاس مصرف کرد.

یک لیتر آب تقطیر شده تهیه کنید و در آن به میزان ۵ گرم عسل خیار شنبر بریزید. در ادامه باید حدود ۱۲۵ گرم شکر یا قند آسیاب شده به این مخلوط اضافه و محلول را به طور تدریجی حرارت دهید. این حرارت باید متوسط باشد و باید منتظر بمانید تا آب داخل ترکیب از بین رود.

مخلوط شما با از دست دادن آب، غلیظ گردد و از نظر وزن به ۱۰۰ گرم برسد.

برای نتیجه بخش بودن خواص فلوس در این زمینه باید از آن به صورت روزانه به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم مصرف کرد.2


خواص فلوس برای نوزادان

برای درمان زردی نوزادان یک لیتر آب تقطیر شده آماده نمایید و در آن مقدار ۵ گرم عسل خیار شنبر قاطی نمایید. در ادامه باید حدود ۱۲۵ گرم شکر یا قند پودر شده  به این مخلوط اضافه و محلول را به آهستگیروی حرارت بگذارید. این حرارت باید متوسط باشد و باید صبر کنید تا آب داخل ترکیب تمام شود.

مخلوط شما با از دست دادن آب، غلیظ می شود و از نظر وزن ۱۰۰ گرم گردد.

جهت نتیجه بخش بودن خواص فلوس در این مورد باید از آن به صورت روزانه به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم استفاده نمود.


خواس فلوس برای لاغری

جهت استفاده از فلوس برای لاغری دستور زیر را انجام دهید:

چای سبز: 20 گرم

 مغز فلوس: 10گرم

سنا مکی: 5گرم 

برگ به لیمو: 10 گرم

زعفران: 1گرم 

چای اولونگ: 15گرم 

زیره سیاه: 5گرم

زنیان: 5گرم 

انیسون: 5گرم

تخم کرفس: 10گرم

گل سرخ: 5 گرم

هوفاریقون: 10گرم


طرز تهیه

این دمنوش‌ نیازی به حرارت ندارد و تنها باید آنها را با آب 80 درجه قاطی نموده و سپس صبر کنید تا عصاره گیاه خارج گردد. سپس به ترکیب گیاه و آب جوشیده حدود 3تا نهایتا 10 دقیقه زمان بدهیدتا دمنوش شما آماده مصرف گردد.

بنابراین باید هر بار، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با آب جوشیده 80 درجه در یک لیوان ریخته و بعد از اینکه دم کشید آن را از صافی رد کرده و میل نمایید. اگر در زمان مصرف از این دمنوش میزان کالری دریافتی روزانه خود را نیز کنترل نمایید نتیجه خیلی خوبی به دست می آید و حتی می‌توانید ماهانه بین 3 تا 7 کیلوگرم وزن کم نمایید.3


سایر خواص فلوس:

فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر می باشد.

فلوس برای کلیه ها مفید می باشد به ویژه آنهایی که کلیه سنگ ساز دارند درصورت مصرف  آن مبتلا به سنگ کلیه نمی گردند.

فلوس را می‌توان به صورت ضماد بر روی مفاصل دردناک قرار داده تا درد مفاصل و نقرس آرام گردد.

فلوس موجب باز شدن و نرم شدن ریه می گردد و از ورم آن کم می نماید.

جهت درمان دیفتیری، فلوس را با آب گشنیز قاطی نموده و به بیمار داده تا غرغره نماید.

جهت باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی مصرف کنید .

فلوس نرم کننده سینه می باشد.

جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را از بین می برد.


نحوه مصرف فلوس

جهت مصرف به صورت جوشانده فلوس باید 10 گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش قاطی نموده و آنرا صاف کرده و به بیمار بخورانید . این جوشانده مسهل خوبی می باشد . میزان عسل فلوس را می تواند در مورد یبوستهای سخت تا 60 گرم زیاد نمایید. البته جهت بهتر شدن مزه آن می توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه نمود.

جهت تهیه مربای فلوس باید ‌5 گرم عسل فلوس را با همان میزان آب مقطر مخلوط نموده و سپس مقدار 125 گرم قند پودر شده را به آن اضافه نمایید بعد آنرا روی حرارت گذاشته تا به آرامی آب آن بخار گردد و وزن آن به 100 گرم برسد و غلیظ گردد. این مربا نیز مسهل بسیار خوبی می باشد میزان استفاده از آن 50-100 گرم در روز می باشد.


مضرات مصرف فلوس چیست؟

این گیاه برای معده ضرر دارد و به دلیل آنکه به دیواره های روده می چسبد منجر به ایجاد دل درد خواهد شد. بنابراین توصیه شده است که فلوس را همراه با مصطکی و انیسون یا روغن بادام مصرف کنید.4


پی نوشت:
1.www.khabarfoori.com
2.www.yjc.ir
3.www.saat24.news
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.