فواید اعجاب انگیز زیره سیاه برای سلامتی

خواص زیره شامل کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری‌های پوستی و بی‌خوابی است. همچنین به درمان کم‌خونی، جوش صورت، سرطان و اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت کمک می‌کند. در ادامه درباره خواص زیره سیاه بیشتر بخوانید.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید اعجاب انگیز زیره سیاه برای سلامتی

زیره چیست؟

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و دارای طبع گرم و خشک می‌باشد. دانه‌های زیره با چوب، کوبیده می‌شود. این دانه به صورت خودرو در افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد می‌کند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشد نمی‌کند اما در زمان گذشته در آنجا کشت می‌گردید.

گیاه آن شبیه بوته هویج است برگ‌هایش 20 الی 30 سانتی‌متر و ارتفاع گیاه حدود 50 سانتی‌متر است. میوه آن (که به اشتباه دانه گفته می‌شود) به اندازه دو میلی‌متر و هلالی شکل و دارای 5 خط برجسته‌است. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می‌کند. بهترین و مرغوبترین زیره مربوط به شهرستان بافت استان کرمان می‌باشد که به صورت خودرو رشد می‌کند.


ارزش غذایی زیره

زیره یک منبع خوب از آهن، منگنز، منیزیم، کلسیم، مس، روی، پتاسیم و فسفر است. دیگر ویتامین‌های موجود در آن را شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین‌های A، C، E، K و ویتامین B6. همچنین در زیره چربی‌های اشباع، سدیم و کلسترول بسیار پایین است.


خواص زیره

از آن جایی که خواص زیره به چند مورد خاص محدود نمی‌شود، در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از مزایا و خواص زیره برای سلامت بدن آشنا کنیم.1

مشکلات شکمی ، روده ای
زیره سیاه خاصیت ضد نفخی دارد و به تسکین شکم و کاهش هر گونه گاز شکم کمک می کند. هم چنین توانایی تسکین از دیگر مشکلات روده ای را دارد. دانه های زیره سیاه ارزان هستند و همه می توانند به راحتی آن را استفاده کنند.

تسکین و درمان سرفه
دانه های زیره برای سرکوب کردن سرفه خوب هستند . آن ها به عنوان ضد سرفه عمل می کنند و به تسکین سرفه خشک کمک می کنند. شما می توانید دانه های زیره سیاه را با فلفل ترکیب کنید و از آن برای سرفه خشک استفاده کنید.

ضد اسپاسم
روغن زیره به عنوان ضد اسپاسم در نظر گرفته می شود و می تواند به طور موثر انقباض عضلانی و گرفتگی عضلات را با ممانعت از آنزیم های خاص التیام بخشد که انقباض عضلانی را تسکین می دهد. هم چنین آن مشکلات تنفسی مانند سکسکه و تنگی نفس را تسکین می دهد.

سلامت قلب
این دانه ها به حفظ ضربان قلب کمک می کنند چون حاوی پتاسیم هستند. دانه های زیره به کم کردن انقباض سرخرگ ها و رگ ها کمک می کند و فشار خون را پایین می آورد. ویژگی دانه های زیره برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن به حفظ سطح کلسترول مناسب در بدن کمک می کند.

بهبود هضم
استفاده از زیره در بهبود هضم یک روش باستانی است. مصرف این دانه ها به بهبود ترشح آنزیم های گوارشی کمک می کند و سرعت هضم را افزایش می دهد.2

کاهش التهاب 
زیره خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی نشان می دهد.

در حالی که التهاب یک واکنش بدنی طبیعی است ، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند بیماری التهابی روده (IBD) شود. علائم آن ممکن است شامل زخم ، گرفتگی عضلات ، گاز ، اسهال و تحریک بافت گوارشی باشد.

کاهش وزن
زیره سیاه ممکن است به کاهش وزن بدن کمک کند. در تحقیقاتی نشان داد که زیره سیاه ممکن است باعث کاهش وزن شود و به درمان بیماری های مختلف التهابی و اختلالات گوارشی کمک کند.

بهبود متابولیسم بدن
زیره سیاه دارای مقدار زیادی منگنز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم زیره سیاه باعث افزایش روند تولید انرژی در بدن می شود.

بهبود خواب
محتوای بالای منیزیم به ایجاد یک خواب آرام کمک می کند. منیزیم ماده معدنی است که به طور مستقیم مسئول بهبود خواب است. مصرف زیره سیاه برای بی خوابی مفید است.3

کاهش فشار خون
وجود سطح بالای پتاسیم در زیره موجب می شود این ترکیب جایگزین سدیم موجود در خون شود و در کنترل و کاهش فشار خون بسیار مؤثر واقع شود . پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای تعادل الکترولیت های بدن است . بنابر تحقیقات رویکا مصرف یک لیوان آب زیره با شکم خالی ، از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند .

سلامت کبد
کبد یکی از اعضای مهم بدن است که در سم زدایی بدن ناشی از مصرف چربی ها و داروها ، ذخیره قند خون به صورت گلیکوژن و نیز تنظیم سوخت و ساز قند و چربی بسیار موثر است . این عضو حیاتی بدن همچنین در تخلیه ی آب اضافی بدن بسیار پرکاربرد است و زمانی که دچار اختلال یا آسیب شود مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد . از جمله این مشکلات می توان به پف زیر چشم و یا سیروز کبدی اشاره کرد .

یکی از فواید زیره همین است . ممانعت از بروز بیماری های کبدی . زیرا این ماده سموم مضر بدن را دفع کرده و به روند سم زدایی کبد کمک می کند .

تقویت سیستم ایمنی بدن
وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C و ویتامین B در زیره از جمله خواص زیره است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از استرس و تضعیف قوای بدنی می شود . به خصوص ویتامین C باعث کاهش و رفع التهاب شده ، از فشار خون بالا جلوگیری کرده و در نهایت مانع از سکته مغزی یا زوال عقل می شود . همین خواص زیره سیاه آنقدر خوب عملکرد خود را به دنیا معرفی نموده است که به دارو ضد اسکیمیک معروق  شده است .

درمان کم خونی
یکی از خواص زیره سیاه منبع بسیار غنی از آهن بودن آن است و به همین دلیل در درمان کم خونی بسیار موثر است . همانطور که می دانید آهن یک ماده ی ضروری بدن است که به بدن عملا کمک می کند هموگلوبین تولید کند . از آن جا که زیره در درمان کم خونی مفید است لذا توصیه می شود خانم ها در طول دوران قاعدگی زیره به میزان فراوان و به طور منظم مصرف کنند . از این طریق نه دچار سردردهای دوران قاعدگی می شوید و نه دچار اختلالات کم خونی و پریودی .

کنترل قند خون
از فواید زیره می توان به کاهش هیپوگلیسمی در خون اشاره کرد . ماده ای که وجود آن سبب افزایش مقدار سطح گلوکز از حد معمول شده . بنابراین با مصرف زیره و کاهش هیپوگلیسمی خطر ابتلا به دیابت کاهش می یابد .4


پی نوشت:
1.www.zoomlife.ir
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.royka.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما