مواد غذایی با خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی

بسیاری از مواد و گیاهان طبیعی همچون سیر، عسل، زنجبیل و ... وجود دارند که از زمان‌های قدیم به عنوان آنتی‌بیوتیک برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و عوارض داروهای شیمیایی را به همراه ندارند. در ادامه با این داروهای طبیعی آشنا می شوید.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی با خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی
استفاده‌ی بیش‌ازحد از آنتی‌بیوتیک‌ها به یک اپیدمی تبدیل شده است. این داروها با کشتن باکتری‌های مفید روده و همچنین ایجاد سوپرباگ‌هایی (اَبَرمیکروب‌ها) که تقریبا نسبت به هر نوع داروی نسخه‌ای مقاوم هستند، ایمنی طبیعی ما را ازبین می‌برند.

بجای ضعیف‌تر کردن خودتان و ازبین بردن توانایی طبیعی بدن‌تان برای درمان خودش سعی کنید هر زمان که ممکن است بجای آنتی‌بیوتیک‌ها از گیاهان و مواد غذایی طبیعی استفاده نمایید.


گَوَن

گون یک آداپتوژن است، یعنی یک تونیک عمومی برای بدن می‌باشد. این گیاه هزاران سال است که در روش‌های درمانی چینی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با استرس‌های جسمی، روانی و احساسی به کار می‌رود. تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند در درمان سرماخوردگی، محافظت از کبد و دور نگه داشتن ویروس‌ها بسیار موثر باشد.


پیاز

این ماده‌ی غذایی خوشمزه، هم ضدباکتری است و هم ضدعفونی‌کننده. گمان می‌رود که خوردن پیاز خام می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بدن فرد بیرون بکشد.

همچنین می‌توانید برای محافظت در برابر باکتری‌های مضر، چند برش پیاز در آشپزخانه‌تان قرار دهید تا کل خانه را سالم نگه دارید.

ثابت شده هنگامی که پیاز با آب لیمو و چند ماده‌ی طبیعی دیگر مخلوط شود، می‌تواند اشریشیا کولای مقاوم به آنتی‌بیوتیک را ازبین ببرد.


کلم

کلم یکی از سبزیجات چلیپایی است که دارای خواص ضدمیکروبی می‌باشد و می‌تواند تمام انواع بیماری‌ها را به‌طور طبیعی ازبین ببرد. خواص آنتی‌بیوتیکی کلم در هنگامی که تخمیر شود، افزایش می‌یابد. بنابراین کلم ترش مصرف کنید یا اگر می توانید خودتان ترشی کلم درست کنید.


عسل

اگرچه عسل همیشه برای مبارزه با عفونت بکار رفته است اما دانشمندان بتازگی، یک عنصر محرمانه را در عسل شناسایی کردند که آن را به یک آنتی‌بیوتیک طبیعی تبدیل می‌کند، چون باکتری‌های مضر را ازبین می‌برد. آن یک پروتئین به نام defensin-1 است که زنبورها در هنگام درست کردن عسل به آن اضافه می‌کنند. این ماده، سیستم ایمنی شما را به یک خط دفاعی قوی در برابر بیماری‌ها تبدیل خواهد کرد.


سبزیجات تخمیرشده

همه‌ی سبزیجات تخمیرشده دارای باکتری‌هایی هستند که برای روده مفید است و شما با مصرف‌شان می‌توانید سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید.

اگر قبلا این را نشنیده‌اید، باید بدانید که سلامت روده‌ی شما مسئول ۸۰ درصد از ایمنی کلی شما نسبت به بیماری‌هاست بنابراین بازگرداندن باکتری‌های مفید روده، بسیار ضروری است.


دارچین

دارچین که گاهی اوقات یک آنتی‌بیوتیک طبیعی مهلک نامیده می‌شود، سالهاست که بعنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارچین سیلان واقعی حتی می‌تواند باکتری ای‌کولای را نیز ازبین ببرد؛ یک باکتری سرسخت که باعث بیماری‌های بسیاری می‌شود.

کارشناسان دانشگاه ایالتی کانزاس دریافتند که دارچین نه تنها بعنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و درنتیجه از راه‌های متعدد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌نماید.


مریم گلی

این گیاه یک راه حل طبیعی فوق‌العاده برای مشکلات سیستم تنفسی فوقانی است. همچنین می‌تواند به رفع مشکلات معده کمک کند، تب را به طور طبیعی پایین بیاورد و به رفع سرماخوردگی و آنفولانزا یاری برساند.

مواد غذایی با خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی


آویشن

روغن و برگ آویشن، هردو آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی بسیار موثر هستند. یک ترکیب در روغن آویشن به نام تیمول نیز دارای خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی و ضدتشنج است.1


سیر

بسیاری از افرادی که به مسئله سلامتی اهمیت می‌دهند، از خاصیت پیشگیری کننده و درمانی سیر آگاهی دارند. از زمان قدیم، مردم دریافتند که مصرف سیر می‌تواند برخی بیماری‌های باکتریایی و سل را درمان کند. مصرف روزانه دو حبه سیر، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های باکتریایی بسیار مفید است.


زنجبیل

زنجبیل نیز به صورت یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و قادر به مبارزه با بسیاری از باکتری‌ها بوده و همچنین حالت تهوع را نیز از بین می‌برد.


میخک

میخک، به معالجه زخم‌های دهانی کمک می‌کند و با بسیاری از باکتری‌ها مبارزه می‌کند.


پونه کوهی

پونه کوهی نیز به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و گزارش‌های ارائه شده حاکی از آن است که این گیاه به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.


سرخار گل (اکیناسه)

بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه برای درمان جراحات و عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها موثر است. سرخار گل همچنین به التهابات ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.2


عصاره ی دانه ی گریپ فروت

عصاره گریپ فروت مقابل ویروس های بیشمار، باکتریها، انگل ها و گیاه های قارچی از بدن دفاع می کنند.


سرکه سیب

مطالعات نشان داده که سرکه سیب ویژگی آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی دارد. شما می توانید به شکل های مختلف از سرکه سیب استفاده کنید.


روغن طبیعی نارگیل

روغن نارگیل ویژگی ضد عفونی کنندگی دارد که به بالا بردن ایمنی بدن و درمان بیماری ها کمک می کند.3


روغن ارگانو

ارگانو فوایدی فراتر از بهبود عطر و طعم غذا را ارائه می کند. روغن ارگانو به گوارش و کاهش وزن کمک می کند. همچنین ارگانو و روغن ارگانو را می توان به عنوان یک ماده ضد باکتری طبیعی برای مبارزه با باکتری های عامل عفونت و همچنین مبارزه با رشد بیش از حد «کاندیدا»، یک نوع مخمر عامل عفونت قارچی، استفاده کرد. زمانی که به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده اید، ارگانو یکی از نخستین گزینه هایی است که می توانید برای بهبود شرایط خود مد نظر قرار دهید. البته باید به میزان مصرف توجه داشته باشید زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند موجب ناراحتی یا سوزش معده شود. برای استفاده از روغن ارگانو، آن را در آب یا یک روغن حامل رقیق کنید و تنها به مقدار توصیه شده روزانه مصرف کنید.

مواد غذایی با خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی


نقره کلوئیدی

این آنتی بیوتیک طبیعی قرن ها مورد استفاده قرار گرفته و یکی از گزینه های طبیعی برای مقابله با عفونت های گلو محسوب می شود. نقره کلوئیدی ترکیبی از ذرات نقره معلق در یک مایع است. البته، این یک درمان موقتی است زیرا نقره به عنوان یک فلز سنگین می تواند سمی باشد. نقره کلوئیدی می تواند برای توقف فعالیت آنزیم هایی که باکتری های تک سلولی برای تکثیر به آنها نیاز دارند، استفاده شود.


ریشه ترب کوهی

ریشه ترب کوهی حاوی ایزوتیوسیانات ها (ITCs) است که ثابت شده است از ویژگی های ضد باکتری برخوردار هستند. در نتیجه، این ماده غذایی می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده شود. ثابت شده است که روغن عامل مزه قوی ترب کوهی به نام آلیل ایزوتیوسیانات توانایی مقابله با تعدادی از عوامل بیماری‌زا را دارد.


فلفل هابانرو

فلفل هابانرو نه تنها به عنوان یکی از تندترین فلفل های جهان شناخته می شود، بلکه خواص ضد باکتری جالب توجه ای را نیز ارائه می کند. در حقیقت، شما می توانید از سس های چیلی هابانرو برای مبارزه با باکتری ها استفاده کنید!


زردچوبه

کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، از ویژگی های ضد باکتری و ضد میکروب برخوردار است. زردچوبه به واسطه ویژگی های دارویی خود مانند ضد التهاب بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین، ثابت شده است که زردچوبه به عنوان یک عامل ضد سرطان، بیماری های خودایمنی، بیماری های التهابی و بسیاری موارد دیگر عمل می کند.4


ویتامین C

ویتامین C را می توان در میوه های مختلفی از جمله پرتقال و آناناس یافت. این ویتامین به دلیل توانایی اش در تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است به همین دلیل آب میوه هنگام سرماخوردگی بسیار تسکین دهنده است.

ویتامین C در زمینه های ترمیم پوست و سلامت در دوران بارداری شگفتی می آفریند.

مصرف آب پرتقال ارگانیک 100 درصد طبیعی یکی از راه های مصرف ویتامین C است. همچنین در هفته هر دو روز یک یا دو عدد پرتقال مصرف کنید.


اکالیپتوس

اکالیپتوس هنگامی که روی پوست قرار می گیرد، خاصیت ضد عفونی کننده زیادی دارد. همچنین در چای ها و برای استنشاق جهت مقابله با سرفه نیز استفاده می شود. همچنین در کشتن قارچ بسیار عالی است.5


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.parstoday.com
3.www.namnak.com
4.www.asriran.com
5.www.shia-news.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.