خواص باور نکردنی میوه آناناس

مصرف میوه آناناس فواید و خواص فوق العاده ای را به همراه دارد، از خواص آناناس می توان به درمان برخی از بیماری ها ، بهبود و زیبایی پوست و مو اشاره کرد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص باور نکردنی میوه آناناس
آناناس یک میوه گرمسیر است که در سراسر جهان موجود است. کریستف کلمب پس از سفر به آمریکای جنوبی، آناناس را به اروپا آورد. آناناس به عنوان میوه ای عجیب و غریب شناخته میشد که در مهمانی های رسمی سرو میشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مجموعه ای از خواص آناناس آشنا کنیم.

با اینحال این میوه در حال حاضر بسیار بین مردم رایج است و مردم می توانند از میوه، کمپوت و آب آناناس استفاده کنند. در آمریکای مرکزی و جنوبی، آناناس نه تنها برای طعم شیرین دلپذیرش طرفدار دارد بلکه قرن ها برای درمان مشکلات مربوط به هضم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقاله به بررسی مزایای سلامتی و تغذیه این میوه می پردازد.


ارزش غذایی آناناس

یک فنجان تکه های تازه آناناس شامل عناصر زیر است:

82 کالری

0.2 گرم چربی

0 گرم کلسترول

2 میلی گرم سدیم

21.65 گرم کربوهیدرات (شامل 16 گرم قند و 2.3 گرم فیبر)

0.89 گرم پروتئین


میزان نیاز روزانه ای که همان مقدار از آناناس تامین می کند:

131 درصد ویتامین C

2 درصد ویتامین A

2 درصد کلسیم

3 درصد آهن


شامل ویتامین ها و مواد معدنی مهمی همچون موارد زیر است:

تیامین

ریبوفلاوین

ویتامین B6

فولات

اسید پانتوتنیک

منیزیم

منگنز

پتاسیم

بتاکاروتن و دیگر آنتی اکسیدان ها

آناناس تازه تنها منبع شناخته شده از آنزیمی به نام بروملائین است که می تواند در طیف بسیار وسیعی از مزایای بهداشتی نقش داشته باشد.


فواید و خواص آناناس

خوردن میوه ها و سبزیجات از همه نوع به مدت طولانی می تواند خطرات سلامتی را به طور چشمگیری کاهش داده و سبک زندگی را تغییر دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند آناناس، کاهش خطر ابتلا به چاقی، مرگ و میر عمومی، دیابت و بیماری های قلبی را به همراه دارد.

همچنین پوست صورت و مو را تقویت می کند، انرژی را افزایش می دهد و باعث لاغری در سراسر بدن می شود.1

مزایای دیگر استفاده از آن عبارت است از:


کاهش خطر ابتلا و پیشرفت تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا)

مصرف انواع میوه‌ها در رژیم غذایی (خوردن بیش از سه واحد میوه در روز) خطر ابتلا و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.

خواص باور نکردنی میوه آناناس


جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که مقدار زیادی موادمغذی استفاده می‌کنند، پایین‌تر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه‌هایی مانند آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم‌بروکلی، نعناع، کدوتنبل و هویج یافت می‌شود.


کاهش فشار خون

کاهش فشار خون، یکی دیگر از خواص آناناس است. افزایش پتاسیم خون با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، می‌تواند به کاهش فشار خون افراد کمک کند. براساس تحقیقات انستیتیو بهداشت و تغذیه‌ی ملی، کمتر از دو درصد افراد بالغ در جامعه‌ی آمریکا روزانه حدود ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد.


جلوگیری از سرطان

آناناس سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و به همین دلیل می‌تواند از شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان هستند، جلوگیری کند.

همچنین پژوهش‌های انجام‌شده از سوی دانشکده‌ی تغذیه‌ی دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی بتاکاروتن نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تحقیقات صورت‌گرفته بر روی مردم ژاپن نیز نشان می‌دهد که رابطه‌ی معکوسی بین استفاده از رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن و امکان ابتلا به سرطان کولون وجود دارد.

وجود فیبر در همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نیز تا حد زیادی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده‌‌ی بزرگ را کاهش بدهد. براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که آنزیم بروملین و دیگر آنزیم‌های موجود در آناناس در درمان سرطان و کمک به کاهش عوارض جانبی آن (تورم دهان و گلو به‌دلیل شیمی‌درمانی) بسیار مؤثر است.


دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که از طریق رژیم‌ غذایی فیبر بیشتری دریافت‌ می‌کنند، سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند و دریافت رژیم حاوی فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند منجر به بهبود سطح قند خون، لیپید و انسولین شود. یک آناناس متوسط در حدود ۱۳ گرم فیبر دارد.

دستورالعمل غذایی پیشنهادی از سوی انجمن تغذیه‌ی آمریکا نشان می‌دهد که میزان فیبر موردنیاز برای خانم‌ها بین ۲۱-۲۵ گرم در روز است که این میزان در آقایان به حدود ۳۰-۳۸ گرم در روز می‌رسد.


تأثیر مثبت بر باروری

آناناس یک منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان است که تحقیقات تأثیر مثبت آن را بر باروری اثبات کرده‌اند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سیستم باروری و تولیدمثل آسیب جدی برساند و غذاهایی با آنتی‌اکسیدان بالا مانند آناناس برای جلوگیری از این اثر مخرب توصیه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آناناس مانند ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی چون مس، زینک و اسیدفولیک از جمله ویژگی‌های خاص این میوه‌ی استوایی است که بر باروری زنان و مردان تأثیر مثبت دارد.

خواص باور نکردنی میوه آناناس


بهبود زخم و کاهش التهاب

بهبود زخم و کاهش التهاب، از دیگر خواص آناناس است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنزیم بروملین موجود در آناناس می‌تواند به کاهش ورم، کبودی، درد و کاهش دوره‌ی بهبود زخم ناشی از عمل‌های جراحی کمک کند. در حال حاضر، آنزیم بروملین در درمان و کاهش التهاب ناشی از تاندونیت (التهاب بافت‌های اطراف تاندون)، کشیدگی رباط و دیگر جراحت‌ها و آسیب عضلات کوچک مانند گوش، بینی و جراحی گلو یا تروما (هر نوع آسیب یا ضربه‌ی واردشده بر بدن انسان) نیز استفاده می‌شود.


پوست

آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در آناناس وقتی به‌صورت خام یا پخته مصرف می‌شود، می‌تواند به بهبود آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی‌هوا و چین‌وچروک ناشی از آن کمک کند و منجر به بهبود بافت پوستی شود. همچنین ویتامین C نقش مهمی در شکل‌گیری کلاژن و حفاظت از ساختار پوست دارد.2


موثر برای  کاهش وزن

آناناس طبیعی حاوی فیبر است. بنابراین مصرف آن باعث پر شدن حجم معده و ایجاد احساس سیری می‌شود. با خوردن آناناس علاوه بر کنترل وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، میزان قند خون نیز به صورت طبیعی کنترل می‌شود. بنابراین افت قند خون بویژه در افرادی که رژیم‌غذایی دارند، بروز نخواهد کرد.


حفظ سلامت قلب

اگر قلب ما به اندازه‌ی کافی سالم نباشد، چگونه می‌توانیم آهنگ‌های شیرین عاشقانه را زمزمه کنیم؟ به سراغ آناناس بروید! این میوه برای همه چیز راه‌حلی دارند (خوب، نه همه چیز، به هر حال متوجه منظور من می‌شوید! ). آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در آناناس به پایین آمدن سطح کلسترول بدن کمک می‌کنند، و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

«فابرین» نام نوعی پروتئین ارگانیک است که باعث روند انعقاد خون می‌شود. وجود این ترکیبات در خون مانع از گردش خون شده و در نتیجه امکان دارد باعث ایجاد لخته‌های خونی شود؛ اما بروملین قادر است که این پروتئین را حل کرده و جریان خون را روان سازد. در این صورت است که خون به‌خوبی به تمام ارگان‌های بدن می‌رسد، فعالیت قلب کنترل می‌شود، رگ‌های خونی باز شده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود. به عقیده‌ی محققان تأثیر این ترکیب با اثرات آسپرین قابل مقایسه است.

البته منظورمان این نیست که داروی آسپرین خود را کنار گذاشته و آناناس را جایگزین کنید. شما می‌توانید از این میوه برای ارتقای سلامت قلب خود استفاده کنید.


تقویت سیستم ایمنی بدن

با خوردن یک وعده آناناس که برابر نصف یک فنجان می باشد، ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن ما به ویتامین C تامین می گردد و به همین دلیل باید آناناس را یکی از بهترین و البته خوشمزه ترین منابع تامین ویتامین C – که به آن اسکوربیک اسید نیز گفته می شود – دانست. ویتامین C عمدتا در فرآیندهای مرتبط با تقویت بدن و دستگاه ایمنی در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا مشارکت دارد.


درمان سینوزیت و برونشیت

بروملین موجود در آناناس قادر است که ترشحات بینی، سینوزیت یا برونشیت را روان کرده و باعث دفع آن‌ها شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که به مدت ۶ روز بروملین دریافت کرده‌اند ۸۳ درصد راحت تر توانسته‌اند از شر التهاب‌های مجاری تنفسی خلاص شوند.


کمک به  سلامت کلیه‌ها

افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند می‌توانند بدون نگرانی آناناس میل کنند و از خواص آن بهره‌مند شوند. چون کلیه‌ها را انباشته از پتاسیم نمی‌کند.


کمک به هضم غذا

نفخ معده، دردهای شکمی، اسپاسم و گرفتگی عضلات و غیره. همه ما این مشکلات را تجربه کرده ایم. آناناس برای هضم غذا مناسب است. این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می دهد.


درمان مشکلات گوارشی

اگر در هضم غذا مشکل دارید یا دچار گاز معده و غیره هستید لازم است که به تغذیه‌تان اهمیت ویژه‌ای بدهید. اگر تغذیه‌ی متعادلی دارید ولی از این مشکلات رنج می برید، احتمالاً بدنتان به میزان کافی آنزیم‌های گوارشی ترشح نمی‌کند. آنزیم بروملین باعث تقویت عملکرد دستگاه گوارش شده و به بدن کمک می‌کند تا به‌خوبی مواد غذایی تجزیه‌ شده و جذب شود.


رفع گلودرد و سرفه

در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. آناناس حاوی آنزیم بروملین و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت ها را برای بدن آسان تر می کند.3


پی نوشت:
1.www.7ganj.ir
2.www.chetor.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.